Japanese Power - Kodiaq

Status
Niet open voor verdere reacties.

Japanese Power

Donateur
Even een oud topic afstoffen. Valt ook weinig nieuws te vertellen. Af en toe een schadetje maar verder doet de beer wat hij moet doen. Net de 70K aangetikt. Aanzienlijk minder dan de verwachtte 30K per jaar maar ja, Corona heeft ook daar z’n invloed op. Thuiswerken en ook de reis naar NO die niet door is gegaan zorgen voor aanzienlijk minder KM. Nog een goede 2 jaar en dan gaat de beer alweer het veld ruimen. Maar vooralsnog elke rit genieten. Foto is van gisteravond trouwens. Was zo’n mooie lucht dat ik even moest stoppen in Hansweert. Camera lag toch in de auto tenslotte :-)

76C069E4-B265-4355-B0D3-A5B890464012.jpeg
 

Japanese Power

Donateur
Goeie vraag Erik (@ertromp),

Tsja, enerzijds biedt de Kodiaq me heel veel gemak, plezier en comfort. En een heerlijk Amundsen systeem waarmee je heel veel kunt stellen, dat laatste zal ik in een Toyota niet aantreffen. Ook niet in de nieuwste modellen... Maar de prijs van een beetje Skoda is niet meer want het 3 jaar geleden was, en dat valt me best wel tegen.

En qua onderhoud, binnen de lease maakt dat niet uit: alle onderhoud zit in je leasebedrag, en qua betrouwbaarheid heb ik tot nu toe geen bijzondere verschillen kunnen ervaren tussen de Tsjech en de Jap. Dat wordt met name interessant als je over langere periodes dan 5 jaar spreekt en als je een oudere auto rijdt. Wat dat betreft zie ik hier op het forum wel eens reparaties + kosten langskomen waar ik van achterover val.

Maar de huidige Toyota's die ik dan afzet tegen de huidige Skoda's zitten in een nog hoger prijssegment. Als ik nu zou moeten kiezen zou zomaar het een youngtimer worden, de helft van de maandelijkse bijtellingskosten en toch de luxe van een dikke auto.

Het hoeft voor mij echt niet allemaal splinternieuw te zijn. Ik rij voor het persoonlijke A -> B verkeer met net zoveel plezier in de Yaris T-Sport (van vrouwlief) met 16 jaar ervaring en 185K op de teller als in de Skoda Kodiaq.
 

Henrik

Forumguru
Youngtimer is zeker een interessante overweging. Mijn ervaring is alleen dat werkgever en leasemaatschappij hier wel allebei mogelijkheden voor moeten bieden.
 

Japanese Power

Donateur
Met youngtimerlease ben ik 4 jaar geleden druk bezig geweest @Henrik . Alleen kreeg ik geen fiat voor de constructie van 5 jaar vast.

Als we het nu zouden doen is het gewoon koop, zoals momenteel elke auto van de zaak, en geen leaseauto met een contract van 5 jaar. We zijn een gezond bedrijf gelukkig en een leasecontract is in ons geval duurder dan een auto kopen.

Maar de keus voor een youngtimer zal mede bepaald worden door de dan geldende bijtellingsregels in 2022...
 

Henrik

Forumguru
Oeh, dat is gaaf. Een kennis van mij rijdt zo’n Saab. Is bij hun in het bedrijf de enige keuze. Hij is er wel erg over te spreken. Voor mij zou het met vier dochters geen optie zijn. De Kodiaq is onze enige auto. Maar een youngtimer XC90 bijv.... :D
 

Japanese Power

Donateur
Moet toch nog even 2 jaartjes wachten @Okki. Maar bijzonder tijdloze en fraaie auto’s. Maar is wel een 2008-er :-). Dus pas in 08-2023 fiscaal aantrekkelijk.
 

hemi24

Forumguru
Saab was al vanaf 2000 volledig in handen van GM.
De 9-5 van vóór 2010 staat op een doorontwikkeld GM2900 platform, beter bekend van de Vectra type A...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan