PizzaPieter's Seat

PizzaPieter

Forumguru
Voorbij Antwerpen. Combi ligt stabiel. En power zat
952400b695b172183c56e58455767198.jpg
 

Jewepe

Forumguru
Hoe is het met het "hobbelen"? En goed reis trouwens. Laat even weten hoe het met de drukte is. Ik ga volgende week die kant op.
 

PizzaPieter

Forumguru
Drukte is er niet
Verbruik net iets onder 1:10, met 95kmu op teller. (Getankt zojuist, klopt aardig met BC)
Hobbelen is nagenoeg verdwenen
 

PizzaPieter

Forumguru
Op overnachtingsplek aangekomen.
Power zat. Combinatie wat zijwind gevoelig, ook bij inhalen vrachtwagens.

Verbruik ca 1:9 uiteindelijk. Ook stukken 100-105 gereden.

Nu op zoek naar bier. Als ik dát nou niet vergeten was in te pakken....
d869c01b845d26d8429871617c6d195a.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

PizzaPieter

Forumguru
Potverdorie. Hertog Jan Pakketje voor geleverde diensten?

Koud Kronenbourg uit de koeler gehaald en mijn vrouw kan mooiere foto's maken
5953c3173e9c6e5a0f788f3bafbccf38.jpg
9c8e9da0f0a9e5c22c6deceeb603e0c1.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

PizzaPieter

Forumguru
Ik heb eigenlijk nog een vraag voor een kenner.

Ik heb eigenlijk, ook op constante snelheid en vlakke wegen, gereden in de 5e versnelling (ca 2300-2500 toeren).

Om een of andere reden heb ik helemaal niet overwogen om in de 6e versnelling te rijden (denk omdat ik ergens gelezen heb dat het goed is om te zorgen 'in de toeren te blijven' en 'je denkt mss dat je motor het aankan, maar onderhuids belast je hem zwaar'.

Ik snap dat ik op de terugweg kan testen door t te doen en temp/verbruik te checken (waarom niet al gedaan?), maar wie o wie heeft hier ervaring mee/kan een onderbouwd antwoord geven.

Tnx
 

Canon-Eye

Forumguru
Op een redelijk vlakke weg met een constante snelheid wordt er helemaal niet zo veel arbeid van de motor gevraagd en zal er ook in de hoogste versnelling vanaf pakweg 70-80 km/u niet snel sprake zijn van overbelasting.
Tip: bepaal op basis van de koppelkromme van jouw motor in welk toerengebied er minimaal 80% van het maximum koppel beschikbaar is. In dat toerengebied kun je (in élke versnelling) de motor veilig flink belasten. Dit is ook erg nuttige informatie als je met de caravan op pad bent in bergachtig terrein.

Ik heb (met of zonder caravan) meestentijds het actuele verbruik voorstaan, maar vooral met caravan kijk ik tussentijds regelmatig ook even naar de olietemperatuur.
Dat actuele verbruik reageert namelijk meteen zodra de weg iets begint op te lopen - en dat is altijd sneller dan dat je dit zelf in de gaten hebt. Met een oog op de toerenteller kun je dan tijdig terugschakelen om de motor in bovengenoemd toerengebied te houden, dus binnen de veilige marges van de motorbelasting toch redelijk op snelheid te blijven.
De olietemperatuur hou ik in de gaten omdat die, afhankelijk van de omstandigheden, toch wel aanleiding kan zijn om het tempo tijdelijk iets te matigen. Ook bij een stop onderweg is dat belangrijk: ik laat de motor draaien totdat de olie 99 graden of minder is.

Zo deed ik het ook met de 75 pk'tjes van de voorgaande F2c Greenline (vanaf 1750 rpm gaf die 80% van het maximumkoppel) en dat ging meer dan prima met 1050 kilo aan de haak, ook in Bretagne en het Massif Central - niet heel hoog, maar zo hier en daar wel behoorlijk steil.
 

hendrik38

Forumguru
Ik heb er ook mee zitten spelen, maar dan tussen de 6 en de 7 bij 100km/h en de hut erachter. In de 6 rond de 2400 toeren en reed prima. Als je de dsg in drive hebt wil hij steeds naar de 7. De turbodruk loopt dan op baar de 1.7. Als je hem dan handmatig terug zet naar de 6 gaat de turbodruk baar de 1.3. Weet niet wat dat betekend, maar heb vooral manueel gereden in de 6. Ook op deze manier kon ik de eerste versnelling langer maken waardoor de auto minder op zijn donder krijgt.
 

PizzaPieter

Forumguru
@Canon-Eye
Waarom laat je de motor lopen tot olie temp gedaald is?

Ik wacht wel even ivm draaiingen turbo, maar temp hou ik niet in de gaten als ik parkeer. Wel tijdens rijden.
 

Canon-Eye

Forumguru
@PizzaPieter ik laat de motor nadraaien vanwege de turbo - en ik heb nu eenmaal liever een iets duidelijker grenswaarde dan "even", want dat is mij te vaag. Daarom voor mezelf bepaald dat de temperatuur van de olie (en daarmee van de motor als geheel) onder de 100 moet zijn voordat ik 'm stilzet.
Bij normaal gebruik zonder caravan komt hij overigens zelden of nooit boven die 100 uit; op N-wegen met 80 of 100 als maximum mag het wel eens 95 graden worden maar dan is het wel op. Dat was mede bepalend om 99 als maximum uitschakeltemperatuur te kiezen, erop vertrouwend dat hitteschade aan de turbo daarmee afdoende wordt beperkt.
 

PizzaPieter

Forumguru
Ik kan me uit m'n tijd als verkoper VW-Audi (>20 jaar geleden) herinneren dat je als je van de snelweg kwam, het verstandig was de motor 30-60 sec te late. Draaien, zodat de turbo niet meer fullspeed draaide zonder olietoevoer.

Dáár hou ik wel rekening mee, de temp zegt me niets
 

hemi24

Forumguru
Het laten nadraaien van de motor en daarmee de turbo gaat ook meer om het in stand houden van de smering.

zoals @hendrik38 schetst geeft de lagere turbodruk in een lagere versnelling al aan dat de motor in dat geval minder belast wordt.
Op zich logisch aangezien arbeid = kracht x weg. De gevraagde arbeid blijft gelijk (snelheid gelijk) en doordat de weg (meer omwentelingen) groter wordt, neemt de kracht af.
 
Bovenaan Onderaan