PizzaPieter's Seat

Topic in 'Mijn auto' gestart door PizzaPieter, 27-03-2020.

  1. PizzaPieter

    PizzaPieter Forumguru Donateur

    Ik heb eigenlijk nog een vraag voor een kenner.

    Ik heb eigenlijk, ook op constante snelheid en vlakke wegen, gereden in de 5e versnelling (ca 2300-2500 toeren).

    Om een of andere reden heb ik helemaal niet overwogen om in de 6e versnelling te rijden (denk omdat ik ergens gelezen heb dat het goed is om te zorgen 'in de toeren te blijven' en 'je denkt mss dat je motor het aankan, maar onderhuids belast je hem zwaar'.

    Ik snap dat ik op de terugweg kan testen door t te doen en temp/verbruik te checken (waarom niet al gedaan?), maar wie o wie heeft hier ervaring mee/kan een onderbouwd antwoord geven.

    Tnx
     

  2. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Op een redelijk vlakke weg met een constante snelheid wordt er helemaal niet zo veel arbeid van de motor gevraagd en zal er ook in de hoogste versnelling vanaf pakweg 70-80 km/u niet snel sprake zijn van overbelasting.
    Tip: bepaal op basis van de koppelkromme van jouw motor in welk toerengebied er minimaal 80% van het maximum koppel beschikbaar is. In dat toerengebied kun je (in élke versnelling) de motor veilig flink belasten. Dit is ook erg nuttige informatie als je met de caravan op pad bent in bergachtig terrein.

    Ik heb (met of zonder caravan) meestentijds het actuele verbruik voorstaan, maar vooral met caravan kijk ik tussentijds regelmatig ook even naar de olietemperatuur.
    Dat actuele verbruik reageert namelijk meteen zodra de weg iets begint op te lopen - en dat is altijd sneller dan dat je dit zelf in de gaten hebt. Met een oog op de toerenteller kun je dan tijdig terugschakelen om de motor in bovengenoemd toerengebied te houden, dus binnen de veilige marges van de motorbelasting toch redelijk op snelheid te blijven.
    De olietemperatuur hou ik in de gaten omdat die, afhankelijk van de omstandigheden, toch wel aanleiding kan zijn om het tempo tijdelijk iets te matigen. Ook bij een stop onderweg is dat belangrijk: ik laat de motor draaien totdat de olie 99 graden of minder is.

    Zo deed ik het ook met de 75 pk'tjes van de voorgaande F2c Greenline (vanaf 1750 rpm gaf die 80% van het maximumkoppel) en dat ging meer dan prima met 1050 kilo aan de haak, ook in Bretagne en het Massif Central - niet heel hoog, maar zo hier en daar wel behoorlijk steil.
     
  3. hendrik38

    hendrik38 Forumguru

    Ik heb er ook mee zitten spelen, maar dan tussen de 6 en de 7 bij 100km/h en de hut erachter. In de 6 rond de 2400 toeren en reed prima. Als je de dsg in drive hebt wil hij steeds naar de 7. De turbodruk loopt dan op baar de 1.7. Als je hem dan handmatig terug zet naar de 6 gaat de turbodruk baar de 1.3. Weet niet wat dat betekend, maar heb vooral manueel gereden in de 6. Ook op deze manier kon ik de eerste versnelling langer maken waardoor de auto minder op zijn donder krijgt.
     
  4. CDK

    CDK Forumguru Donateur

    Meer toeren is meer koeling.
    Met jouw 1.4 moet je boven de 2200rpm blijven met je caravan er achter. Tussen 2200 en 3000rpm is jouw blok het sterkst.
     
    Peter-036 vindt dit leuk.
  5. PizzaPieter

    PizzaPieter Forumguru Donateur

    Oké, dus met 2300-2500 zat ik niet slecht.
    Zal terugweg eens proberen op vlakke stukken in de 6.
     
  6. PizzaPieter

    PizzaPieter Forumguru Donateur

    @Canon-Eye
    Waarom laat je de motor lopen tot olie temp gedaald is?

    Ik wacht wel even ivm draaiingen turbo, maar temp hou ik niet in de gaten als ik parkeer. Wel tijdens rijden.
     
  7. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    @PizzaPieter ik laat de motor nadraaien vanwege de turbo - en ik heb nu eenmaal liever een iets duidelijker grenswaarde dan "even", want dat is mij te vaag. Daarom voor mezelf bepaald dat de temperatuur van de olie (en daarmee van de motor als geheel) onder de 100 moet zijn voordat ik 'm stilzet.
    Bij normaal gebruik zonder caravan komt hij overigens zelden of nooit boven die 100 uit; op N-wegen met 80 of 100 als maximum mag het wel eens 95 graden worden maar dan is het wel op. Dat was mede bepalend om 99 als maximum uitschakeltemperatuur te kiezen, erop vertrouwend dat hitteschade aan de turbo daarmee afdoende wordt beperkt.
     
  8. PizzaPieter

    PizzaPieter Forumguru Donateur

    Ik kan me uit m'n tijd als verkoper VW-Audi (>20 jaar geleden) herinneren dat je als je van de snelweg kwam, het verstandig was de motor 30-60 sec te late. Draaien, zodat de turbo niet meer fullspeed draaide zonder olietoevoer.

    Dáár hou ik wel rekening mee, de temp zegt me niets
     
  9. hemi24

    hemi24 Forumguru

    Het laten nadraaien van de motor en daarmee de turbo gaat ook meer om het in stand houden van de smering.

    zoals @hendrik38 schetst geeft de lagere turbodruk in een lagere versnelling al aan dat de motor in dat geval minder belast wordt.
    Op zich logisch aangezien arbeid = kracht x weg. De gevraagde arbeid blijft gelijk (snelheid gelijk) en doordat de weg (meer omwentelingen) groter wordt, neemt de kracht af.
     
  10. PizzaPieter

    PizzaPieter Forumguru Donateur

    @hemi24 en anderen:

    Heb nog ff nagedacht over de LED hoogteverstelling.

    Stel: ik sta voor een muur met draaiende motor en zie dus het koplampbeeld op de muur geprojecteerd.

    Daarna stap ik op de trekhaak zodat de kont inzakt.

    Is het dan de bedoeling dat de koplampen zichzelf afstellen? Moeten ze dat direct doen of met vertraging? Alleen met draaiende motor, of ook alleen op contact?
    Of meet hij 1x als de motor gestart wordt en stelt hij dan dus ook 1x de hoogte in?
     
  11. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    Als het enig effect moet hebben, zou het dynamisch moeten zijn.
    Misschien (waarschijnlijk) met een geringe vertraging, een seconde of 5 max denk ik.
     
  12. brepus13

    brepus13 Forumguru

    Of doet hij dit alleen bij opstarten?
     
  13. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    Dat lijkt me niet: met draaiende motor de sleurhut erachter knopen, en meteen vertrekken met koplampen die (veel) te hoog staan..............
    Het zou mij kunnen overkomen.
     
    hemi24 vindt dit leuk.
  14. MiDe

    MiDe Actief lid

    De OIII van mij heeft LED met automatische verstelling. Die zie ik direct afstellen als ik in het donker af rem voor een stilstaande voorganger bij het verkeerslicht en tot stilstand kom o.i.d.. Bij het optrekken zie je de koplamp eerst hoger afsnijden, en daarna snel in stapjes omlaag verstellen. Dat is echt een voortdurend proces en het lijkt zonder vertraging te gebeuren.

    Goede manier om te controleren of het bij jou ook zo is: het allerlaatste stuk in het donker voor een voorganger harder afremmen dan gebruikelijk en rem ingedrukt houden (nee, dat hoeft niet op een gevaarlijk harde manier). Doordat de voorkant in zakt en de achterkant omhoog komt, sta je dan met je neus iets lager dan je kont. Bij een goede remdruk hou je die positie vast. Laat je dan lost, kom je neus weer omhoog. Kun je heel goed controleren of je verlichting zich afstelt, dat zie je dan op de kont van je voorganger. Een muur is trouwens beter ;).
     
    PizzaPieter en Peter-036 vinden dit leuk.
  15. PizzaPieter

    PizzaPieter Forumguru Donateur

    Oké, dus dynamisch is echt dynamisch (zou dynamisch moeten zijn).

    Ik ga het vanavond even proberen met draaiende motor.

    Tnx.
     
  16. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Dat hoort dynamisch te zijn. Was al zo bij mijn O2c met xenon dimlicht (2007): als ik daarmee over een verkeersdrempel reed zag je de bundel op en neer gaan. En dat is ook logisch, als je er even over nadenkt.
    Ik kan me ook niet voorstellen dat er bij 13 jaar nieuwere techniek teruggegrepen zou worden op niet-dynamische, eenmalige afstelling. Trouwens, dan zou er in de handleiding toch ook moeten staan dat de motor na aankoppelen van een aanhanger of na belading met zware spullen een keer (opnieuw) gestart zou moeten worden.
     
    PizzaPieter vindt dit leuk.
  17. PizzaPieter

    PizzaPieter Forumguru Donateur

    Klopt,

    Heb dus tijdje terug de lampen afgesteld voor een muur en ben op trekhaak gaan staan. Gebeurde niks.

    Weet ff niet of de motor toen draaide of niet, dus ga ik vanavond opnieuw proberen.

    Anders ff Alphabet contacteren voor garantie-afspraak, maar aangezien ik nog geen knipperende tegenliggers Heb gehad..... Zou t zomaar goed kunnen komen vanavond
     
  18. EdK

    EdK Forumguru

    Verveel je je nu al op je vakantieadres ?
     
  19. PizzaPieter

    PizzaPieter Forumguru Donateur

    Niks met vervelen te maken @EdK . Op vakantie heeft mijn hoofd ruimte om over dingen na te denken en heb ik tijd zat om dit fratsen te checken.
     
    EdK vindt dit leuk.
  20. EdK

    EdK Forumguru

    Tsja dan is die bij mij geheel leeg !
    Nu weer week aan werk, en kop zit alweer geheel vol.....
    Maar over 3 weken gaat de kop weer geheel leeg voor 5 weken..... zo fijn...
     

Deel deze pagina