Karoq van Supersjors naar TVS

De Stip

Forumguru
Aanstaande vrijdag gaat het nu eindelijk gebeuren, mijn Karoq gaat naar TVS voor een Stage 2 ECU & Stage 2+ DQ200 tuning. Ik heb langer moeten wachten, ivm het "kraken" van de boordcomputer, aangezien er vanaf mijn modeljaar een nieuw type in zat.
Uiteraard heb ik mezelf verdiept in de diverse tuners en zowel TVS uit Varsseveld als VAGtechniek uit Nuenen, gaven mij een goed gevoel. De diverse reviews maakten dat TVS het beste bij mijn wensen gaat passen.

Mochten jullie nog adviezen & tips hebben, dan hoor ik dat uiteraard graag.

Voor mij zijn extra vermogen, betere schakel momenten (dus niet bij een beetje gasgeven meteen van D7 naar D5) en bijvoorbeeld de S stand laten inprogrammeren voor gebruik met de caravan een aantal wensen.

PHOTO-2020-03-21-15-10-36.jpg PHOTO-2020-03-13-21-22-24.jpg
 
Laatst bewerkt:

De Stip

Forumguru
Ik wil hem graag op Euro 98 laten tunen, daar ik deze liever gebruik dan Euro 95. Jammer genoeg heeft mijn zoon gisteren de tank (goed bedoeld) gevuld met Euro 95. Normaal tank ik Aral 102 en die is redelijk vergelijkbaar met bijvoorbeeld BP Ultimate. Dus zodra ik bij Varsseveld arriveer, zal ik de tank nog afvullen met BP Ultimate (er zit daar een tankstation om de hoek) en dan zou het goed moeten komen volgens de contactpersoon aldaar.
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Succes vandaag Tony en als je op 98 laat afstellen wel even een stickertje bij je tankdop plakken E5 (98/102) en je gezin tankinstructies geven ;)
 

LT83

Forumguru
Veel plezier, zal een hele andere auto worden.
BP98 is echter totaal niet vergelijkbaar met ARAL102 ;) Wel verstandig om op 98 af te stellen!
 

De Stip

Forumguru
Goedemorgen,

Wat een leuke dag was het gisteren. Ook vanuit diverse mede forumleden kreeg ik een leuke dag gewenst, dus dat moest gaan lukken :)
De ontvangst, het op de hoogste stellen van de voortgang en het voorstellen van diverse extra opties door Niek (mijn contactpersoon en tevens de engineer), ging prima en gaf vertrouwen. Je natje en droogje zijn er prima geregeld en als je je tijdens het wachten verveelt, kun je je buiten tegoed doen aan het bewonderen van allerlei dikke VAG auto's van andere klanten. Ondanks de Corona perikelen, kun je toch al zei het beperkt, bij de handelingen aan je auto gaan kijken en anders komt Niek tussentijds met voortgang. Uiteindelijk ging de auto op de rollerbank en dat maakt me toch een lawaai..... Unleash the beast zal ik maar zeggen :D
Daar werd nog het een ander bijgesteld aan de software en toen kwam eindelijk mijn eigen proefrit. Ik heb de auto een half uurtje meegenomen en ja, @Pendragon had absoluut gelijk, je rijdt meteen met een smile van oor tot oor. Eigenlijk reedt de auto meteen goed en hoefde er wat mij betreft niets meer aangepast te worden. De afspraak is, dat als ik toch nog wensen heb of er zaken zijn die toch nog aanpassing behoeven, dat ik dan een keertje langs kom rijden.

Binnenkort zal TVS op hun Facebook een stukje zetten met foto's en tuning rapport. Uiteindelijk heeft de Karoq nu 201 PK, bij 4436 RP/M en heeft een maximum koppel van 374 NM.

Wat ik begreep van Niek, is dat er een mooi verloop is van vermogens opbouw. Met deze tuning is er eigenlijk het hoogst haalbare uit de Karoq 1.5 TSI gehaald, zonder verder mechanische aanpassingen.

Vanaf nu minstens Euro 98 tanken inderdaad @Corné de Kluijver en Aral 102 wanneer het kan en laat ik nou het geluk hebben dat het laatste voor mij geen probleem is ;)

Verdere ervaringen zullen volgen in dit topic, maar voor nu dus alvast even een eerste indruk.
 

Bijlagen

  • IMG_9386.jpg
    IMG_9386.jpg
    88,2 KB · Weergaven: 531
  • IMG_9395.jpg
    IMG_9395.jpg
    67,9 KB · Weergaven: 511
  • IMG_9390.jpg
    IMG_9390.jpg
    60,4 KB · Weergaven: 507
  • IMG_9396.jpg
    IMG_9396.jpg
    104,2 KB · Weergaven: 501
  • IMG_9397.jpg
    IMG_9397.jpg
    94 KB · Weergaven: 491
  • IMG_9398.jpg
    IMG_9398.jpg
    66,7 KB · Weergaven: 488
  • IMG_9399.jpg
    IMG_9399.jpg
    47,9 KB · Weergaven: 480

CDK

Forumguru
Heel mooi resultaat behaald door de toppers in Varsseveld. Geniet er van Tony, de koppeltoename van 124Nm t.o.v. fabrieksopgave is fenomenaal. Met goede DSG software uit Varsseveld is dat geen enkel probleem, maar vermoed dat je deze waarde elders niet had gekregen.
 

De Stip

Forumguru
Wat ik vergeten ben om te vermelden, is dat de "S" stand van de DSG bak nu speciaal geprogrammeerd is voor gebruik met de caravan. Je kunt nog wel meer opties uit laten voeren zoals launchcontrol, echt zelf schakelen met je flippers, zonder dat de software bij een bepaald toerental automatisch een hogere versnelling kiest enz. Maar ook indien mogelijk, zetten ze start / stop voor je uit.
Ik heb die opties niet laten activeren, want zie daar geen meerwaarde voor mij in.
 

Pendragon

Forumguru
Prachtig resultaat. Net weer een beetje anders dan bij mij, maar geen auto is gelijk. Ik had met Niek dezelfde ervaring. Veel plezier met deze mooie aanpassing!
 

De Stip

Forumguru
Succes vandaag Tony en als je op 98 laat afstellen wel even een stickertje bij je tankdop plakken E5 (98/102) en je gezin tankinstructies geven ;)

Ik heb met de Dymo een sticker gefabriceerd. Zou mooi zijn als je die stickers ergens kunt verkrijgen. Net zoals je die hebt bij het plaatsen van winterbanden en de dan geldende snelheidsbeperking.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

De Stip

Forumguru
De eerste ervaringen na 600km te hebben gereden, zijn prima. Wel blijft de auto in z'n D6 bij vol gas rijden (op de autobahn). Als ik het gas dan ietsje loslaat, schakelt hij door naar D-7. De auto rijdt qua top denk ik nog wel hetzelfde en dat is op de GPS zo rond de 210 km/h. Overigens vind ik de Karoq dan helemaal niet zo lekker rijden, maar dat komt door mijn vergelijk met de vorige auto, een dikke en tevens verlaagde Octavia 1.8 TSI DSG.

Word vervolgt.....
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan