Hoog olie verbruik 1.8TSI

andrehj

Forumguru
Ik merk zeker verbetering heb aantal malen de olie gecontroleerd en verbruik is minimaal!
Dat is goed nieuws! (Wat ik niet verwacht had.) :thumbsup:
Helaas werkt je filmpje deze post niet meer. Zou je die opnieuw kunnen posten?
En kun je je "minimaal" olieverbruik specificeren? Heb je sinds mei bijvoorbeeld olie bijgevuld? Hoeveel heb je in die tijd gereden en hoeveel is het peil gezakt?
En wat was je olieverbruik voor de behandeling?
 

andrehj

Forumguru
@JeroenHamann , zie mijn post hierboven: Zou je de laatste ervaringen met ons willen delen en het filmpje weer online willen zetten?
Ik denk namelijk dat ik er binnen een jaar ook aan moet geloven. Ik hou sinds dik 30.000 km precies bij (door weging) wat de auto aan olie verbruikt (en ververs om de 10.000). De eerste van die drie gemeten oliewissels was het verbruik 1:10861, daarna 1:9210 en vorige week bij de laatste wissel zat ik al op 1:7168. De trend gaat dus de verkeerde kant op :nono:.
 

Highway

Forumguru
@andrehj hoeveel km heeft je auto nu erop zitten? Behalve olie schraapveren die vast kunnen gaan zitten, zijn er natuurlijk nog meer dingen die olieverbruik veroorzaken. Ik denk bijv. aan

- lekke turbo
- versleten klepseals
- lekkage
- algemene slijtage

Zoals de auto ouder wordt, slijt de motor natuurlijk mee wat meer olieverbruik met zich mee kan brengen.
Mijn turbo is een tijdje geleden gereviseerd. Lag behoorlijk wat olie in de buis die vanaf de turbo komt (werd dus de auto in gezogen).

Aan de andere kant - een keer Toralin erin spuiten - zal niet veel kwaad kunnen. De reviews op internet zijn ieder geval behoorlijk positief over het middel.
 

andrehj

Forumguru
Mijn auto staat nu op 112.000 km, dus de algemene slijtage zou nog mee moeten vallen. Ik vond trouwens nog het Youtube (reclame)filmpje van Toralin, waarin ze ook een 1.8 of 2.0 TSI blok gebruiken...
De hoeveelheid troep die er hier uit de uitlaat kwam viel me trouwens nog mee. Ben erg benieuwd naar de ervaringen van @JeroenHamann
 

Highway

Forumguru
Ik gebruik om de 30K Forte om de motor te flushen (iedere 15K een beurt, 1 keer dealer, 1 keer door mezelf inc. flush).
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

ovaal

Lid
Ik heb gisteren voor het eerst Toralin gebruikt, kwam na een half uurtje hoge (3-4000 rpm) toeren rijden bij het doortrekken nog een goede roetwolk uit. Nu de komende maanden kijken wat het olieverbruik gaat doen. Ik zat bij veel stadsritten op 1 liter op 2000km, veel snelweg meer richting 3500km.
 
Laatst bewerkt:

Marcel51178

Nieuw lid
Hallo mensen.

bedankt voor alle tips. Ik mijn auto superb 1.8tsi inmiddels al een tijdje terug. Ze hebben de motor gereviseerd op hun kosten. Deels vergoed door Skoda zelf. Die hebben een regeling betreft deze motoren. Tevens drie jaar garantie op de reparatie. Dus mag niet mopperen. Ik heb geen olie meer hoeven bijvullen. Ben alweer 12000 km verder. Ze hebben wat lagers en de zuigerveren vervangen. De cilinderwanden zijn mooi vlak gemaakt. Dus weer helemaal blij met mijn auto.
 

Bijlagen

  • 9717E3BE-E7BF-4439-9074-177F3BBC0835.jpeg
    9717E3BE-E7BF-4439-9074-177F3BBC0835.jpeg
    1,9 MB · Weergaven: 109
  • 8CDD3BEF-6C7A-4957-8D7E-B985ACD4C9B8.jpeg
    8CDD3BEF-6C7A-4957-8D7E-B985ACD4C9B8.jpeg
    1,8 MB · Weergaven: 100

Highway

Forumguru
Mijn 1.8 tsi is van nagenoeg geen olie verbruik naar binnen zeer korte tijd wel olieverbruik gegaan. Turbo was kapot, en had veel olie in de motor laten komen. Verbruik was nog niet erg, maar was wel aan het toenemen. Ik heb het vermoeden dat de olie die via de turbo het motorblok in is gekomen, ervoor gezorgd heeft dat de olie schraapveren deels dicht zijn gaan zitten en dat hierdoor het probleem is verergerd.

Omdat de auto voor mij vooral betrouwbaar moet zijn, die al bijna 220K heeft gelopen besloten de stap te nemen en de motor te laten reviseren. Biggelaar is hierbij mijn keuze geworden, gezien die hier in de buurt zit en normale prijzen heeft.

Auto staat er nu, motor is uit de auto gehaald. Ik heb de auto met 124000 gekocht. Deze is voorzien van nieuwe type zuigers, dus is de motor reeds gereviseerd geweest in het verleden. Dat verklaart het geen olieverbruik in het begin.

Op de zuigerveren zie je duidelijk vervuiling zitten, maar nog niet zo heel erg waardoor er nog geen ergere schade is ontstaan. Maar de verwachting is wel, dat het olieverbruik snel erger zou gaan worden.

Er komen nu aangepaste zuigers in, ketting wordt vervangen inc. nog wat andere kleinere onderdelen. Ook worden de injectoren gereinigd en getest. Bij wallnut blasting is dat ook gedaan, en toen bleek 1 injector wat verstopt te zitten. Nu voor de zekerheid worden ze opnieuw getest. Hiervoor schakelt Biggelaar een andere partij in, fijn dat ze het zo kunnen regelen.

Vandaag even bij Biggelaar geweest. Kreeg nette uitleg, kon alles zien. Zeer netjes te woord gestaan. Cylinders waren al gehoond, klaar voor de volgende stap. Onderdelen zijn netjes gereinigd.

Ik houdt jullie op de hoogte van deze vorderingen.
 

haassie

Forumguru
Goed dat de reparatie spoedig verloopt maar minder dat je er mee te maken hebt. Toch achterhaald door het oliespook! Heb vaker berichten gezien over jouw auto en dacht zie je wel, er zijn ook positieve uitzonderingen op dit fenomeen. Hopelijk is alles erna weer als nieuw, ben benieuwd! Als de rest goed is en betrouwbaar waarom niet!
 

Desperado

Forumguru
Als zo'n reparatie netjes uitgevoerd wordt (en zo lijkt het wel) dan kun je met een beetje geluk weer makkelijk 2 ton vooruit.
 

Highway

Forumguru
@haassie inderdaad jammer dat dit probleem bij mij ook is gekomen. Heel lang geen problemen gehad, na kapotte turbo zijn de problemen begonnen. Olieverbruik ongeveer 1 liter op 7000km. Niet schokkend, maar ook niet goed. Door de km stand van bijna 220 000km, en dat de auto nog even mee moet besloten tot de revisie.

Om voor eenieder die op dit forum zoekt, een duidelijk beeld te geven post ik wat ik weet hier. Eerder al aangegeven dat ik niet weet wat er de mijn auto is gebeurd voordat ik deze (met 124 000km op de teller) had gekocht. Was dealer onderhouden maar meer info had ik niet.

Bij de eerste keer wallnut blasting bleek dat er erg weinig vervuiling op de kleppen zat. Ook bij het reviseren van de turbo bleek er eerder iets mee te zijn gebeurd. Mijn vermoeden was dan ook dat er al eerder werkzaamheden aan de motor waren gebeurd. Dat speelde ook mee met mijn besluit de motor te laten openen.

Nu blijkt dus dat de auto reeds de aangepaste zuigers heeft, zoals door de dealer uitgevoerd. Bij deze zijn de zuigerveren groter, maar nog steeds treed het probleem van olieverbruik op. Daarom had ik zo lang geen olie problemen.
 

haassie

Forumguru
1 liter op 7000km

De meeste auto’s af fabriek hebben dit nooit gehaald gezien het feit dat 1:1500 nog als acceptable gezien mag worden(info oem handleiding!)

ik prijs me tot nu toe gelukkig dat tussen de 15-20k beurten het olielampje niet gaat branden, gebeurt ook niet. Aangezien er 4,5 liter in gaat zit ik iig op minder dan een liter per 3000/4000 km....en ja er komt bij de beurt ook nog olie uit haha...

zelfde als jij doet bij iedere beurt iig flushen en tijdig onderhoud. We zien hoe ver we komen binnen mijn bezit.
 

JeroenHamann

Forumguru
@Highway vervelend zeg!
Ik heb ook veel gelezen over Biggelaar ben benieuwd naar je ervaringen en de uiteindelijke kosten
mijn olieverbruik is zga niks tot zeer weinig ik peil geregeld beetje dingetje geworden...
 

VAG-man

Forumguru
Jammer @Highway dat je toch actie moet ondernemen. Je hebt dus 100.000km zorgeloos kunnen rijden na aangepaste zuigers.
Over ruim 10.000km is mijn motor ook 100.000km verder. Ik hoop dat mij dit leed blijft bespaart. Deze motor is van 2015. Volgens mij toen ook niet probleemloos.
 

turboturbo

Forumguru
Tjonge deze ervaring slaat wel een deuk in de betrouwbaarheid van de 1.8TSI. Net voorbij de 2 ton en dan al 2 x een revisie benodigd, terwijl er ook al een keer walnut blasting is gedaan :nailbiting:
 
Bovenaan Onderaan