Hoog olie verbruik 1.8TSI

MaxN

Donateur
Gaat volgens mij nu om 1 op 5000 km. Ook nog niet schokkend(aangezien dealers 1op1000 zelfs een producteigenschap noemen), maar moet niet snel minder worden.
 

ertromp

Forumguru
Gezien het verloop vindt ik ik 1 l over 55K nog niet schokkend en dus niets aan de hand. Maar in 1x het vervolg 5K gereden en dan 1l nodig vind ik wel schokkend. Dan is er toch echt wel wat aan de hand als je al een gereviseerd blok hebt :nailbiting:
 

EvD

Actief lid
moet nog ff bellen met hartog ,maar heb de auto met pijn in me hart een schop gegeven
ik ga niet nog een keer zoveel geld uitgeven want hoe je het went of keert het gaat toch
weer geld kosten
 

CDK

Forumguru
Een schop gegeven in de zin van verkocht? Dan heeft het ook geen nut meer om te bellen met Pedro.
 

VAG-man

Forumguru
mijn motor is gereviceerd bij hartog tuning feb 2016 met km stand van 135000 ,heb er 55000km mee gereden tot nu en bij km stand van 185000 begint de ellende weer opnieuw 1 ltr olie erbij en bij 190000 km weer een ltr olie erbij ,die hele reparatie met nieuwe zuigers en nieuwe ketting heeft dus weinig zin gehad en ik had er nog graag een paar jaar in willen rijden maar helaas .de garantie die ze er op geven snap ik nu wel ,die heeft nl weinig nut want je rijd geen 60000km in een jaar

Fantastische waarden!
Het verbruik kan fluctueren. Denk aan korte ritjes, koude of juist hete temperaturen.
Iedere motor verbruikt olie!

Geen zorgen dus en als je de auto nog niet verkocht hebt even een belletje naar Hartog.
 

VAG-man

Forumguru
Zeg VAG-man lees nou eens goed!
Er staat niet 1L per 19000km.

@EvD Ja kan mij voorstellen dat je dit niet vertrouwd.
Het is niet verontrustend, maar goed is het ook niet.

Belletje naar Hartog moet je zeker doen.
 

Highway

Forumguru
km stand van 185000 begint de ellende weer opnieuw 1 ltr olie erbij en bij 190000 km weer een ltr olie erbij

Oftewel, zoals EvD schijft - 185 duizend op de teller, en 5000 verder bij 190 duizend moest hij er weer een liter bij doen.

Dus 1 liter in 5000km. Dat is nog niet schokkend, maar ook niet goed. Motor is aangepast met nieuwe veren die dit juist moeten verhelpen.

Dan is de vraag natuurlijk - zijn het de olie schraapveren of is het iets anders (lekker turbo, lekkage bij klepstelen, kapotte PCV klep etc.).

Ik zou zeker even bellen met Hartog, mogelijk dat zij eenvoudig kunnen bepalen waardoor het olieverbruik nu oploopt.

Mijn 1.8 si CDAA uit 2010 verbruikt tussen beurten (15 000) nog geen halve liter, en dat met 205 duizend op de teller. Hoe meer km gereden, hoe meer slijtage op de onderdelen en dus ook olie lekkage op andere plaatsen.
 

Renkie

Forumguru
Maar er is dus niet gekeken of het olieverbruik van 1L per 5000km van nu aan de motor ligt. Kan ook aan een andere storing liggen (turbo) of simpelweg lekkage.
Stellen dat revisie geen zin had lijkt me wat voorbarig als je niet weet waardoor het bijvullen op dit moment komt. Zeker als het eerst 55.000km goed gaat en nu ineens naar voren komt zou je eerder aan een turbo of iets vergelijkbaars denken.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Highway

Forumguru
@JeroenHamann Dat is goed nieuws. Alle beetjes om het olieverbruik tegen te gaan helpen het probleem langer weg te houden.

Mijn 1.8tsi begon ook wat olie te gebruiken (niet schokkend maar nam wel toe), echter was de turbo versleten en lekte deze behoorlijk olie. Nu gefixed dus hoop dat het beetje olieverbruik ook verminderd is.

Aantal weken geleden de kleppen ook laten reinigen (Wallnut blasting) waarna de motor ook een heel stuk rustiger is gaan lopen. Door de olie die vanuit de turbo lekte zaten de kleppen behoorlijk dicht!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

EvD

Actief lid
het blijft jammer ,was een hele fijne en volledig roestvrije auto maar ik had geen zin om voor de tweede keer
voor hoge onkosten op te draaien
 

De Stip

Forumguru
Ik snap er niets van. Mijn Octavia 1.8 TSI DSG uit januari 2010 lust doorgaans wel de nodige olie bij normaal gebruik. Woon/werk verkeer enz. Maar tijdens onze reis naar Spanje en weer terug, met een behoorlijk beladen caravan erachter en een uitdagend parcours door de bergen, was het verbruik echter minimaal. Hoe kan dat nou?
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb het zelfs wel eens gelezen als een beproefde methode om olie verbruik (tijdelijk?) een halt toe te roepen: ga een dagje flink sleuren met een aanhanger of caravan.

Maw: inderdaad laat die sukkelende, trajectcontrole rijdende, in de file staande forens auto eens een keer goed werken! Daar wordt ie niet minder van :jaja:
 

Highway

Forumguru
@JeroenHamann Heb je nog negatieve punten gemerkt na de Toralin anti-carbon behandeling die je hebt uitgevoerd? Het is nu een tijdje geleden, ben benieuwd of je nog steeds positief bent over het resultaat.
 

Highway

Forumguru
Toralin en een middel die je in de cilinders spuit die de carbon zou oplossen.

Zie reactie #725 van dit topic.

De carbon zou hierdoor zacht worden en wegbranden bij starten van de motor.
 
Bovenaan Onderaan