Hilox LED dimlichten

HarrieSkoda

Forumguru
Ik weet niet of ik het ga riskeren dat hij APK afgekeurd wordt door de Hilox LED verlichting, is toch weer dubbel werk als dat gebeurt namelijk.

Ik heb dubbel pret want ik heb natuurlijk zowel de H7 (dimlicht) als de H15 (stadslicht, DRL, grootlicht) in LED.

@mullym ; zoveel werk is het niet om te wisselen tussen de LED en een halogeen pitje? Je hoeft niet heel de bedrading eruit te halen...?

Mocht je de ‘gele’ uitstraling van de koplampen beu zijn, kijk dan eens in mijn topic. Ik was ook helemaal klaar met die gele gloed ;).

En ohja; er geldt momenteel weer een korting (kreeg ik zojuist in m’n mail).
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
30% Combikorting op Accessoires als LED stadslicht, dagrijverlichting, knipperlichten bij aankoop van XTR led of Evo Xenon.

+ 15% Korting op overig assortiment met coupon: SUMMER15
Geldig t/m 05-09-19
 

mullym

Nieuw lid
@HarrieSkoda Via jouw forum post ben ik ook achter het merk Hilox gekomen :)
Mijn auto hoeft pas in november gekeurd te worden dus heb nog even de tijd om er over na te denken.
Mocht jij jouw auto inclusief Hilox laten keuren dan ben ik erg benieuwd naar de bevindingen.
 

chris2709

Senior Member
Sowieso vandaag lijkt nog een kortingscode black10 actief op hilox.eu, waarmee je (je raadt het al) 10% korting krijgt.

Wellicht nog even wachten tot Sinterklaas...
 

turboturbo

Forumguru
Tijd om mijn eerste ervaringen mbt mogelijk overlast te delen. Ik rij ong 10.000km per jaar en daarvan vrijwel het grootste deel overdag. In het voorjaar vzv ik me kan herinneren 2 x gehad dat iemand die ik inhaalde op de snelweg, me even kort leek te seinen daarna.

Afgelopen maanden met invallen van het donker 2 nieuwe gevallen; één iemand voor me seinde telkens met z’n mist achterlicht (ik reed daar dus achter) Was ook wel vreemd want ik reed iets harder en wilde hem telkens voorbij maar telkens sprong hij voor me en ging dan weer een stuk harder rijden om vervolgens weer op de rechterbaan op mij te wachten. Ik denk dan: laat me lekker voorbij of ga er dan in een continue tempo gewoon vandoor (ik reed vaste snelheid op CC, was op een driebaans traject controle stuk)

Ik realiseerde me dat ik op dat moment met 4 volwassen in de auto zat (met wat bagage achterin) en dat de lampen dan liefst ook een standje lager afgesteld moeten. De tweede was een vrachtwagen die me seinde meteen na het inhalen/voorbijgaan. Nu seinen die wel eens naar elkaar/onderling, maar daar kon hier geen sprake van zijn aangezien we een klaverblad tegemoet reden en de tegenliggers dus niet naast ons waren (maw geen andere vrachtwagen)

Ik zou eigenlijk eens willen kijken of het lukt iemand anders in mijn auto mezelf tegemoet te laten rijden om zelf te kijken hoe het is (dus dat ik in de andere auto zit)

Ik denk dat ik nu wel kan stellen dat het níet zo is, dat ik echt niemand tot last val met de led lampen. Ondanks dat de lampen een goede cut-off etc. zouden hebben.

Als kanttekening kan ik vermelden dat ik zelf ook dikwijls kortdurend verblindt wordt door wat dan altijd af-fabriek led of xenon verlichting is (dan dus altijd via lens) Die nieuwere verlichting is nu eenmaal verdraaid fel.

Als ik nog meer signalen van andere weggebruikers ga opmerken komend seizoen, ga ik de led lampen er misschien toch uithalen denk ik.
 
Laatst bewerkt:

chris2709

Senior Member
Zijn er ook mensen die zowel ervaring met de grey als de black versie hebben? de grey is 3x feller, de black 3,5x volgens de site. Ben benieuwd of die 0,5x het licht misschien wat vriendelijker maakt, voor zowel jezelf als de tegenligger?
 

HarrieSkoda

Forumguru
@turboturbo fijn dat je deze info deelt. Zelf ben ik met de Hilox LED’s nog niet aangestraald door andere automobilisten.

Zoals je zelf al stelt; de nieuwe(re) auto’s hebben verdraaid felle verlichting, dat ik zelf wel eens het idee heb ‘wat een kl*teverlichting’. Bij passeren van desbetreffende auto blijkt het dan inderdaad zo’n nieuwe auto te zijn en denk ik; dit moet toch beter kunnen?!!

Ik ben uiterst tevreden met de Hilox LED’s en laat ze erin zitten.
 

mullym

Nieuw lid
Ik heb besloten ze niet aan te schaffen.
Als bij een ongeluk blijkt dat je verkeerde /verboden verlicht voert dan kan het zijn dat de verzekering niet wil uitkeren...
 

turboturbo

Forumguru
Leuk filmpje die ik via tweakers tegen kwam:

Ik moest meteen denken aan afgelopen zomer toen was ik voor een weekendje de grens over. Het was schemerig op het moment dat ik de grens overstak en had m’n verlichting aan. Er stond een Duitse patrouille auto met de neus naar het verkeer toe gedraaid langs de snelweg stand by. Op het moment dat ik voorbij kwam, maakte die een U turn en zette een achtervolging in. Ik dacht meteen: oja m’n led lampen :nailbiting: en hield er rekening mee dat de wagen mij staande zou gaan houden.

Dat gebeurde niet; een andere auto die vlak achter mij reed werd van de weg gehaald. Maar ik kneep ‘m wel even.

Nu weet ik dat het me twee tientjes kan kosten :)


s bij een ongeluk blijkt dat je verkeerde /verboden verlicht voert dan kan het zijn dat de verzekering niet wil uitkeren
Bron?
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Ik heb besloten ze niet aan te schaffen.
Je mag ze wel aanschaffen, alleen niet gebruiken op de openbare weg. (zeggen 'ze') ;)

Als bij een ongeluk blijkt dat je verkeerde /verboden verlicht voert dan kan het zijn dat de verzekering niet wil uitkeren...
En laat je ook alle andere wijzigingen c.q. opsmuksels weg die geen goedkeuringssticker/-logo hebben? :pieker:
Maar dan nog, ik heb nog nooit gehoord dat in Nederland een verzekering niet uitkeerde omdat de verkeerde lampjes er in zaten.

https://www.skodaforum.nl/forum/i/hilox-led-dimlichten.35232/page-11#post-803880

De (Nederlandse) leverancier dekt zich natuurlijk in, door de uitspraak van dat het niet geschikt is voor op de openbare weg.
En idd, volgens de toelatingseisen is het niet toegestaan om in een armatuur, ontworpen voor H[x] halogeenlampen een niet-conforme LED uitvoering te stoppen. Maar volgens mij gelden dat soort eisen bij de initiële toelatingseisen van de auto. Geldt dat ook voor latere vervanging?
En wat is dan erger, een verkeerd lichtbeeld door foutief geplaatste (ouderwetse), maar wel conforme H[x] lichtbronnen, of ontbrekende/defect lichtbron, versus een correct en werkend lichtbeeld, opgewekt door een non-halogeen lamp?

En hoe gaat een verzekeringsmij dat controleren c.q. handhaven? Ze kijken eerder naar b.v. of de bestuurder andere verkeersregels heeft overtreden (snelheid, roekeloos, alcohol, APK, medicijnen, e.d.)
 
Laatst bewerkt:

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Dan zou het hek van de dam zijn. Wat denk je dan van het tunen van je auto......

Meneer X,

Uw Octavia 1.0TSI is uitgerust met remmen welke berekend zijn op de 115 pk die een 1.0TSI volgens de specificaties levert.
U heeft uw Octavia laten tunen naar 140 pk. Hier zijn de remmen niet op berekend en daardoor heeft U willens en wetens een zeer gevaarlijke situatie gecreëerd. Indien uw Octavia niet zoveel vermogen gehad zou hebben, dan had U uw Octavia wellicht net op tijd tot stilstand kunnen brengen en hierdoor het paaltje net niet geraakt. Nu is dat wel gebeurd en daardoor keren wij uw schade helaas niet uit.

Uw verzekeringsmaatschappij.
 

EdK

Forumguru
Ach kan me nog goed herinneren dat een collega een los derde remlicht had gekocht en had gemonteerd.
Werd enkele weken na deze gemonteerd te hebben naar de kant gehaald en kreeg een boete en moest hem meteen afkoppelen.
Was toendertijd verboden.....
En vandaag de dag is het een standaard product op elke wagen...:lezen:
 

Brutus12

Actief lid
APK verlichtingseisen worden waarschijnlijk januari 2021 aangepast. Hoger geplaatste koplampen een sterke daling, nieuwe eisen aan lichtbeeld en de koplamptester.
 

EdK

Forumguru
En praten we dan alleen mbt aanpassing voor LED lampen of ook de al bestaande verlichting halogeen en Xenon ?
 

Bakkertje

Forumguru
Was toendertijd verboden.....
En vandaag de dag is het een standaard product op elke wagen...:lezen:

Ja want over een paar jaar wordt het verplicht om aftermarket verlichting af fabriek te monteren in behuizingen die hiervoor niet bedoeld zijn .... :deuk: :banghead:
 

EdK

Forumguru
Het is allemaal made in China :deuk:
Maareuh, de geliefde Hilox lampen hebben evenmin een E keurmerk.
Die discussie ga ik niet meer voeren !!
Nu ga je van de hak op de tak !!
Dus veeg je traantjes maar weer weg met de zakdoek uit india.....:pardon:
 

chris2709

Senior Member
Krijgen jullie überhaupt nog nieuwsbrieven van Hilox? Ik heb me al twee keer ingeschreven maar in een jaar tijd nog geen nieuwsbrief gehad... Zit te wachten op een leuke kortingscode namelijk... :D.
 
Bovenaan Onderaan