DSG 7 met hooger dan 100k km

Uturn

Nieuw lid
Hallo,
Ik ben over een automatisch DSG7 Octavia MK3 kopen aan het denken. De budget is voor 2013/14 met rond 100k km. De head van mij zegt koop een handgeschakeld, maar de hart zegt automaat.

Ik zie dat de vraagprijs voor een automatisch is + EUR 3k hooger dan handgeschakeld. Ik denk dat is te hoog.

Mijn vraagje is, zou het forum een DSG7 automatisch aanraden? Is er een groter risico op problemen voor de DSG7 met meer dan 100 km in vergelijking met de handgeschakelde versnellingsbak?

Ter info, ik rijd kleine kms elke jaar (rond 12-15km).

Ook ik ben een engelsman wie is nog jouw geweldig taal aan het leren, dus sorry als jullie kunnen me niet begrijpen :D
 

Jevalo

Lid
188k km op de teller en mijn dsg werkt nog prima "afkloppen". Het is wel zo dat ket een automaat de kosten altijd wat hoger uitpakken als er iets kapot is, wellicht even proefrijden om te kijken of het die extra euros waard is, goed letten op het schakelgedrag bij het proefrijden!
 

HarrieSkoda

Forumguru
Engelsman, vrouw van 85?

Gezien de berichten heb ik ondertussen een 'potje' gemaakt voor eventuele kosten, mócht het in de toekomst fout gaan.
Verder zou ik niet hoeven twijfelen handbak of DSG --> DSG!
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Hier ook 5 jaar en DSG gehad. Nu al weer 5 jaar met handbak. Mis het niet, al reed het natuurlijk wel relaxed.
 

Canon-Eye

Forumguru
Na 4 jaar DSG-6 in een dienst-O2c wilde ik dat graag ook in mijn privé gekochte Fabia combi, maar de Greenline was niet leverbaar met DSG. Op zich een beetje vreemd, gelet op de toenmalige claim dat die dsg eigenlijk zuiniger zou zijn dan een handbak met gelijke motorisering.

Hoe dan ook, na me 7 jaar en 160.000 km prima te hebben kunnen redden met het 5-baks vrekkendieseltje heb ik bij het selecteren van een opvolger toch weer bewust voor de DSG gekozen.
Ik was 'm nog niet vergeten... :pardon:
 
Hallo na een dsg 6 in een touran 360000 km (nooit iets met automaat gehad) wel een keer 2 massa vliegwiel. Nu aan een dsg7 in een octavia 3. Zeer fijn zo'n dsg.
 

Zelle

Donateur
Als je het forum doorspit zijn er best veel problemen met de dsg 7 te vinden. Ik heb eer O3 1.6 tdi dsg 7 sinds bijna een jaar, bouwjaar 2013, gekocht met 80.000 km. Toen ik voor tuning en dsg tuning ging bleken de koppelingsplaten op 90 % te zijn versleten. Mogelijk omdat de vorige eigenaar veel met caravan reed. Ik heb inmiddels nieuwe platen en tuning op de auto en dsg (uitgevoerd door TVS) met een apart programma voor de caravan op de s-stand van de dsg. Ben nu helemaal tevreden, tuning is geweldig. (Zie handtekening) .
Kortom wel wat issues maar nu helemaal tevreden. In ieder geval DSG tuning meecalculeren ivm minder slijtage en veel betere schakelmomenten.
Succes met de beslissing, wij willen niet anders meer.
 

Pendragon

Forumguru
2e hands zou ik niet zomaar een DSG nemen. Je weet niet hoe ermee om is gegaan. Daarnaast zou ik vanaf nieuw de DSG gelijk laten tunen en de kans dat dat bij een 2e hands is gedaan is niet zo groot. Je kunt geluk hebben uiteraard. Mijn zwager/zus hadden ook een 2e hands gekocht en gelijk heel veel DSG problemen. Als je het dan toch wilt doen, vraag een proefrit, maak een afspraak die dag bij TVS en laat hem controleren. Als ze zeggen, ziet er nog prima uit, dan doen en gelijk door TVS laten tunen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Mijn vraagje is, zou het forum een DSG7 automatisch aanraden?
Elke post waarin positief wordt gesproken over de DSG6/7 is feitelijk een onderbouwd JA op de vraag van TS. En elk antwoord dat niet positief is kun je interpreteren als NEE.
Dat geeft toch een iets betere verhouding in de telling, @Peter-036 ... ;)
 
Laatst bewerkt:

Joh@n

Forumguru
Persoonlijk vind ik een automaat erg prettig, maar de DSG variant heeft toch best wat nadelen die het een minder prettige ervaring maken.
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst moet je voor je zelf duidelijk krijgen hoe belangrijk je een DSG vindt. Als je op het forum rondkijkt, zie je dat er redelijk wat mensen met kosten/problemen zijn met een auto met DSG, maar dat er ook hoge kilometerstanden mogelijk zijn zonder probleem.

Persoonlijk hecht ik weinig waarde aan DSG, en heb bij mijn nieuwe ride bewust naar een handgeschakelde bak gezocht, om de kans om een probleemauto een stuk te verkleinen.

Ter info, ik rijd kleine kms elke jaar (rond 12-15km).

Met zo weinig kilometers per jaar zou ik gewoon voor een taxi kiezen. ;) (of bedoelde je 12-15k km/jaar?)
 

Danno

Lid
Ik heb een 1.8tsi dsg7 gehad.
Bij 110k bak en motor getuned.
Gelijk koppeling stuk.

Bij de 140k begon de ellende. Mechatronic vervangen/koppeling overnieuw en bak revisie. En nog af en toe een happering. Het vertrouwen was weg.

Nu rijd ik alweer 1,5jaar handgeschakeld.
Mis ik de dsg... Nee. Rijd het super? Ja als alles werkte zeker.

Ps dat geintje koste +- 2500. Plus 1100 voor de 1e koppeling.

Normaal onderhoud erbij: totaal 4500.- kosten in 3,5jaar.

Verstuurd vanaf mijn H3113 met Tapatalk
 
Mijn O3 1.0 TSI DSG-7 zit bijna op een ton na iets minder dan 2,5 jaar. Voor woon-werk verkeer vind ik DSG fijner omdat het automatisch is, maar in mijn auto is het niet altijd soepel (lees: meestal niet). Moet met een uitgebreide proefrit wel te vinden zijn. Koppelingsplaten zijn al eens vervangen voor de 50k km, met wat verbetering, maar echt soepel heeft 'ie nooit gereden. Ik zou zelf liever een DSG met natte platen hebben, in leenauto's reed dat een stuk soepeler. Ook is de DSG met de 1.0 TSI vrij nerveus met terugschakelen, ik vermoed dat dat in auto's met grotere motor minder het geval is. Ik rijd overigens nooit met caravan (heb niet eens een trekhaak).

Mijn volgende auto wordt vrij zeker weer een automaat (of elektrisch), maar of ik dan weer een droge koppeling DSG neem weet ik zo net nog niet.
 
Bovenaan Onderaan