DSG 7 met hooger dan 100k km

haassie

Forumguru
Als je per se een automaat wilt probeer een auto te nemen met een DSG6 of de meest recente DSG7 met natte koppeling (geldt voor oudere 2.0 motoren en nieuwere vanaf 1.5?). Zeker als de motorisering wat zwaarder wordt. Voor mij persoonlijk is de DSG7 met droge koppeling geen succesverhaal de afgelopen 2 jaar. Zoals hier al zo vaak gezegd ben ik waarschijnlijk een "uitzondering" aangezien het grote aantal toepassingen van de DQ200....hoewel ik dat nog steeds betwijfel.

Bij mij is nu onlangs de 4e koppeling erin gegaan onder garantie gelukkig na heel veel gezeur (1.af fabriek,2 bij 60k,3 bij 126k en 4 bij 176k). Het is niet dat de DSG mij in de steek heeft gelaten maar het brengt gewoon niet het beloofde comfort waarover iedereen over rept wanneer er wordt gesproken over een DSG in het algemeen en hetgeen ik ook voor ogen had bij aanschaf. Slip,schokken schakelen,bijgeluiden moet je voor lief nemen....en het feit dat e.e.a afhankelijk is van weersomstandigheden.

Laatst in de A6 2.0 van mn buurman gereden met s-tronic (7 traps natte koppeling)....werkelijk zalig!! Haarfijn schakelen, omhoog en omlaag...totaal niet voelbaar, gewoon zoals het hoort.

Het is nu nog te kort om te oordelen over de laatst geinstalleerde koppeling...na het ophalen van de auto ineens een groot koelvloeistof lek, waarna de jinxed auto linea recta terug is gegaan!

Heb nu een octavia 1.6d met DSG7 te leen...idem als de mijne, RPM naald maakt sprongetjes bij optrekken uit lage toeren. Schakelen gaat op zich wel goed maar ook deze is niet slipvrij.

Zou ik weer voor een automaat kiezen? Ik weet het niet...wellicht wel van een ander merk!
 

Bakkertje

Forumguru
Is het ook niet zo dat de levensduur van de DSG vooral afhankelijk is van hoe zwaar die op z'n kloten krijgt?
Oftewel bij tweedehands aankoop zou een auto zonder trekhaak dan wellicht de voorkeur hebben ..? (of is dat te simpel gedacht?)

Zelf nu inmiddels 7000 km gereden met de 1.5 TSI met DSG 7, nog lang niet aan de 100 dkm, maar wel een fijne automaat, enig puntje van kritiek is het omschakelen van achteruit naar vooruit, daar moet ie toch even over nadenken, dat deed de BMW een stuk beter. Maar die schakelde dan weer minder mooi over .. (was een 8 traps automaat)
 

Canon-Eye

Forumguru
Is het ook niet zo dat de levensduur van de DSG vooral afhankelijk is van hoe zwaar die op z'n kloten krijgt?
Ik heb het gevoel dat dáár een van de belangrijkste factoren zit. Het gaat er vooral om dat het mechaniek met enig gevoel en respect wordt gebruikt, ook als er eens wat achter hangt; dat verkleint de kans op kostbare problemen.
 

jadijkstra2000

Forumguru
We hebben een o3 van 2016 met bijna 2ton op de teller, overgenomen uit de lease.
Geen slip helemaal niks, automaat super fijn.
Ik ben niet een "zuinige" rijder, altijd flink doorrijden zeker op de snelweg, maar hij rijdt nog als nieuw.
Ik vind de automaat echt heerlijk zeker icm Adaptive Cruise Control
Zou nooit meer zonder willen...
 

jadijkstra2000

Forumguru
Ik hoor vaak "2 ton op benzine, dan is de motor wel op...." ik vind dat echt flauwekul.
Thuis en "vroegah" reden wij altijd auto's tot 450 ~ 500K door (op benzine & gas) voordat ze weg gingen, en dan waren ze nog niet eens motorisch op!
Onderhoud is wel een belangrijk puntje, maar naar mijn idee moet m'n O3 er nog makkelijk 150k bij kunnen draaien :)
 

haassie

Forumguru
Netjes!...

Thuis en "vroegah" reden wij altijd auto's tot 450 ~ 500K door (op benzine & gas) voordat ze weg gingen, en dan waren ze nog niet eens motorisch op!

Die uitspraak stamt nog wel uit de tijd dat boten van hout waren en mannen van staal....en auto's nog kwalitatief degelijker gebouwd werden....niets geen wrijving verlagende zuigerschraapveertjes, zelf vervuilende inspuiting etc...

Ik ben met je eens dat bij normaal gebruik en tijdig onderhoud ook de huidige benzine motoren langer mee gaan dan twee ton. Echter zal de downsizing in de zwaardere auto's hierin toch wel zorgen voor een verkorte levensduur...t.a.v vroegah. Alles om lekker ECO te zijn.

Als jezelf de berijder geweest bent tot het moment van overname uit de lease en je weet de volledige geschiedenis dan is de keuze makkelijk. Ik heb dat geluk niet gehad bij aanschaf van deze auto, had ik toen geweten wat ik nu weet dan was ik waarschijnlijk geen lid van dit forum, hetgeen niets ten nadele is van dit mooie informatierijke forum natuurlijk....wellicht dan in een andere discussie op een ander forum omdat alle moderne auto's tegenwoordig wel wat lijken te mankeren.
 

Joh@n

Forumguru
Wat zijn dan de nadelen?

Ik herken dit totaal niet...
- Bij +/- 9000km begon de bak bij mij in vooral oneven versnellingen te brommen en liep het toerental in plaats van soepel stapsgewijs op:

Bij ~30000km is de koppeling vervangen waarna het een paar duizend kilometer goed is gegaan. Daarna begon hetzelfde euvel weer. Bij de 60000km beurt is er een adaptierit gedaan waarna het weer een paar ritten weg was, maar het zit er nu nog steeds in (teller staat op 68000, auto van mei 2017)
- Na langere tijd in de 7de (misschien ook andere) versnelling gereden te hebben zijn de eerstvolgende opschakelingen 4>5 en 6>7 met echt enorm veel slip:

Na een paar keer schakelen is dit weg. Lijkt mij niet heel goed.
- In de winter heb ik al een aantal keer gehad dat de bak simpelweg niet schakelt of schokkend naar de volgende versnelling schakelt
- Vlot wegrijden/keren is redelijk onmogelijk zonder schokkend of met spinnende wielen te doen. Het lijkt alsof er een paar seconden even niets gebeurd en dan ineens is er iemand thuis.

Ik vind dat niet geheel probleemloos eerlijkgezegd en het feit dat dit al na een paar maanden begon geeft mij geen goed gevoel voor de langere termijn. Ongetwijfeld zijn er genoeg mensen zonder problemen, maar ik zou prive nooit een DSG7 nemen.
 

Bakkertje

Forumguru
oh ja, helemaal vergeten te vermelden, bij mijn Passat (1.6 TDI 120 pk) is bij 60000 km de bak vervangen, dat was een handgeschakelde 6 bak..
 

haassie

Forumguru
1.0 tot 1.8 diesel of benzine tot medio 2018(?) hebben een DQ200.....de 1.8 4x4 en 2.0 en 3.6 hebben de betere dsg6.

Vanaf (?) 2016 wordt de nieuwere dsg7 met natte platen toegepast vanaf de 1.5tsi .....daaronder weet ik niet! Correct me if i am wrong.

Vvolgens mij is het trouwens dq380/1 ipv 280....zoveel smaken.
 
1.0 tot 1.8 diesel of benzine tot medio 2018(?) hebben een DQ200.....de 1.8 4x4 en 2.0 en 3.6 hebben de betere dsg6.

Vanaf (?) 2016 wordt de nieuwere dsg7 met natte platen toegepast vanaf de 1.5tsi .....daaronder weet ik niet! Correct me if i am wrong.

Vvolgens mij is het trouwens dq380/1 ipv 280....zoveel smaken.

Ok dus een 1.5 DSG is dan dus een betere koop. Nou ff doorsparen nog dan haha

Er staat in je verhaal niet precies hoe ik het kan checken helaas.
 

Pendragon

Forumguru
1.0 tot 1.8 diesel of benzine tot medio 2018(?) hebben een DQ200.....de 1.8 4x4 en 2.0 en 3.6 hebben de betere dsg6.

Vanaf (?) 2016 wordt de nieuwere dsg7 met natte platen toegepast vanaf de 1.5tsi .....daaronder weet ik niet! Correct me if i am wrong.

Vvolgens mij is het trouwens dq380/1 ipv 280....zoveel smaken.
Volgens mij is de huidige 1.5tsi dsg gewoon een dq200 met droge platen.

Ik vind de dsg trouwens heerlijk, maar wel gelijk na aanschaf bij tvs laten tunen.
 
Bovenaan Onderaan