Airco perikelen

berry1952

Nieuw lid
Ik vroeg het niet om zelf de airco bij te vullen, maar meer om bij de garage ook enige kennis van zaken uit te stralen. Ik vind het gewoon interessant om te weten hoe een en ander in elkaar zit. Vanmiddag ben ik naar een garage geweest om bij te vullen met R134A :).
 

hemi24

Forumguru
QUOTE=Verwijderd, want onnodig.

Ze hebben toch wel eerst alle ramen goed dicht gedaan, alvorens ze de airco hebben afgevuld!?!
Of heb je daar niet op gelet..?

:lezen:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

EdK

Forumguru
QUOTE=Verwijderd, want onnodig.
Beste MOD, indien je de onnodige Quote verwijderd en hiervoor een tekst achterlaat kun je die dan in een andere kleur neerzetten ??
Voorkeur Skodagroen

Dan is het meteen wat duidelijker zichtbaar voor een ieder dat jullie bezig zijn geweest !!
 

dijk266

Nieuw lid
goede middag

mijn airco stopte er plotseling mee. ben bij de garage geweest om hem opnieuw af te vullen.
met het systeem was niks mis mee,zat nog genoeg druk op. toch het systeem opnieuw gevuld en na gekeken op lekkage.. gelukkig ook niks mis mee.

daarna hebben we de computer uitgelezen met een Bosch KTS200 waar meteen een foutcode naar boven kwam.

code 0382 aansturing aircocompressor onderbreking/plussluiting.

kan iemand mijn helpen wat dit inhoud?
P.S.zekeringen zijn na gekeken en geen defect.

Graag hoor ik..
 

willemijn46

Nieuw lid
Ik rij een Fabia II 1.2 diesel greenline en ja gisteren bij de onderhoudsbeurt bleek ook mijn condensor lek door steenslag. Heb er nog niets van gemerkt. Kan er mee doorrijden en zelfs de airco gebruiken zegt de garage tot ie leeg is. Tja... Moet worden vervangen natuurlijk. Hoge kostenpost van €794
Vraag aan @Monteurtje, zijn het Rooster artikelnummer (uit ETKA) 1K0820746 en de clips 3D0867646 ook geschikt voor mijn Fabia II uit 2011?
En kan het monteren van het rooster zonder de bumper te verwijderen. Is het verstandig ook racegaas aan de onderkant te bevestigen?

Zoals je begrijpt heb ik er totaal geen verstand van. Heb wel het gevoel dat mijn garage me bij de benen heeft 'ach mevrouwtje, die dingen gebeuren nu eenmaal'. Tja...

Graag een reactie van jullie als (ervarings)deskundigen.

Willemijn
 

turboturbo

Forumguru
uit ETKA) 1K0820746 en de clips 3D0867646 ook geschikt voor mijn Fabia II uit 2011?
Ja is geschikt. Het gaat om de afstand tussen de koel kanalen dat die goed is en dat is het. Het rooster is alleen iets te breed voor de Fabia/Roomster en met een simpele keuken schaar knip je het overtollig gedeelte weg aan één zijkant.
 
Laatst bewerkt:

greenlinediesel

Senior Member
Hi @dijk266 ,

Ik heb dezelfde storingscode. Dit klinkt heel raar, maar probeer het volgende eens. Rijd een constante snelheid van +- 80km/u met de AC aan, en schakel het contact uit. Wacht een paar seconden en schakel het contact weer in. De airco wordt dan in mijn geval weer ijskoud.

In mijn geval is er een klep in de airco kapot die regelt of de koude lucht het interieur in mag. Deze klep heeft een elektrische storing en gaat dus niet altijd open. De buizen van de AC in de motorruimte worden bij mij wel altijd koud, ook als de AC in het interieur niet te voelen is.

Voor reparatie moest heel het AC systeem uitelkaar met als kosten ongeveer 800 euro. Ik doe het wel met bovenstaand trucje, werkt altijd.

Hoop dat je er iets aan hebt!
 

dijk266

Nieuw lid
Ik ga maandag naar een bedrijf die in airco's doet en daar diagnose opnieuw uitlezen. Ook gaat hij de airco aansturen via een omlijding om zeker te weten dat er geen breuk in de kabel zit. Hij verzekerde mijn maandag zeker te weten wat er aan de hand is.. nog even geduld
 
Hi allen,

Mijn Skoda II (2008) heeft een airco die niet meer koelt!?...
Meerdere malen laten afpersen en de druk blijft goed. Ook is er geen uv lek te vinden onder de motorkap. Echter is hij na 3 á 4 dagen toch weer leeg. Ik snap er niks meer van. Nu wordt er gesproken over de verdamper maar die zit in mijn dashboard en is een hels karwei maar wie zegt dat dit ook het euvel is. Iemand nog andere suggesties, ervaringen en/of tips??
 

aiva tco adoks

Forumguru
Dat zou heel goed kunnen,
Deze is ooit bij mijn Fabia 1 onder garantie vervangen.
Uitlezen middels vagcom/vcds zal je meer info geven.
 

Duijzer

Donateur
Verdamper kan, dat zie je niet onder de motorkap. Maar dan zou je toch drukverlies moeten hebben bij het testen. Ik neem even aan dat ze hem goed getest hebben, met de airco AAN... En dat ze niet drie minuten gekeken hebben, maar het systeem een paar uur onder druk hebben laten staan.
Als het de verdamper is zou het er dan uit moeten komen.
 

EdK

Forumguru
Tsja ik weet niet in welk deel van ons mooie nederland je woont, maar neem aan dat je nu bij een officiele Skoda dealer bent geweest.

Maar indien in de buurt kijk dan eens op onderstaande link en selecteer je wagen , dan heb je een vergelijk in prijs
http://www.aircoservice.nl/techniek/

Ojah en ga hier op forum nog ff langs de "meet en greet" dit word namelijk erg op prijs gesteld !!
 

Duijzer

Donateur
Als je geen drukverlies hebt bij goed testen dan zou ik het vulventiel eens nakijken. Dat is het enige dat veranderd als je gaat rijden...Maar dan zou je met uv verlies moeten zien...
 

KodiaqS2

Senior Member
vaak kijkt men dmv vaccuum of het systeem luchtdicht is. Ik had steenslag in de condensor maar blijkbaar was dat onder vaccuum dicht maar met de juiste hoeveelheid koelmiddel spoot het er zichtbaar uit..
 

Antera

Donateur
Heel apart dat als er geen lek is hij toch leeg raakt. Dan moet hij lek zijn het verdampt niet vanzelf. Als het goed is zit er contrastvloeistof in en word het zoeken waar hij dan lekt met een lamp ( groene kleur vaak) want dat hij lekt is zeker.
 
Bovenaan Onderaan