AQW kop wat opgepoetst

Edwinz

Forumguru
P.s.
Indien te maken..

Dus weer nieuwe kopbouten bestellen, of zijn bout 1 en 2 los te bestellen?:D

Weer een nieuwe pakking? Of wat vloeibare pakking over de rode lijnen aanbrengen?
 

Edwinz

Forumguru
Ik heb eerst garage van Maanen maar even gebeld.
Met die 20Nm hebben ze toch een 'tikje' gehad, beter voor die paar euro's bestel ik dan gewoon nieuwe! (Als de bout er netjes uitkomt en het niet een te dure grap gaat worden:D)

Ik ben net thuis van m'n werk, zo even omkleden, even zen worden en dan eens die kop er weer afhalen. Dan bekijken tot hoever de bout loopt.

Uit frustratie heb ik dat niet bekeken. Was zelfs bijna vergeten mn nieuwe (niet kloppende?) Momentsleutel terug te zetten naar 0:D..
 

Hakar

Donateur
Vertel, draaide de bewuste bout er ook heel gemakkelijk in, dat wil zeggen, tien keer lichter in te draaien dan de overige bouten?
Roest op een kopbout zie ik niet als een probleem, staat in verbinding met de buitenlucht, dus kan er vocht van buitenaf bijkomen.
Roest is in mijn ogen een goed teken, teken dat er geen olie of Kvs bij kon komen.

Die witte aanslag was die vettig?
Ja, dan is er al eens aan de kop gewerkt af fabriek worden die bouten er zo goed als droog ingezet.

Zwarte vloeistof lijkt verdacht veel op olie, dus wanneer die ook nog eens vettig glad of stroperig aanvoelde, is dat niet zoals het hoort, en een extra indicatie dat er al eens aan de kop is gewerkt.

Ga nog even weer naar je fotos kijken, of er niet een stukje van de pakking leksporen van vloeistof bevatte.

Alvast een filmpje hoe je een afgebroken bout uit kunt draaien.
Is wel van bromfietsen, maar werkt hetzelfde.

 

Hakar

Donateur
Momentsleutel kun je eventueel testen met een momentsleutel an bijvoorbeeld die garage van Maanen.
Als zij bereid zijn uiteraard.
Sleutel meenemen, willekeurig boutje en moertje meenemen, hun sleutel instellen op 10 NM en boutje vastdraaien.
Zij klaar, dan jouw sleutel instellen op 10 Nm en ook aandraaien.
Klikt jouw sleutel na een aantal slagen vastdraaien, dan staat die niet goed.

Zo niet dan spelletje in omgekeerde volgorde, en je zult weten of jouw sleutel eerder aanslaat dan die van hun.
 

Edwinz

Forumguru
Denk wel dat de conclussie getrokken kan worden dat de kop al eens gedaan is ja.

Ik heb trouwens (volgens het bestand aqw kop trekken) een laagje olie op de nieuwe schroef gedaan (vingertopje in de olie en een beetje op het schroefdraad gesmeerd). Misschien de volgende keer niet doen dan?

Zal jullie op de hoogte houden wat ik aantref als ik de kop eraf haal.
 

Edwinz

Forumguru
Momentsleutel kun je eventueel testen met een momentsleutel an bijvoorbeeld die garage van Maanen.
Als zij bereid zijn uiteraard.
Sleutel meenemen, willekeurig boutje en moertje meenemen, hun sleutel instellen op 10 NM en boutje vastdraaien.
Zij klaar, dan jouw sleutel instellen op 10 Nm en ook aandraaien.
Klikt jouw sleutel na een aantal slagen vastdraaien, dan staat die niet goed.

Zo niet dan spelletje in omgekeerde volgorde, en je zult weten of jouw sleutel eerder aanslaat dan die van hun.

Dat is als ik dan naar Nijkerk ga. Misschien handig eerst eens een garage hier te vragen of ik de sleutel kan nameten met die van hun:D (kwam bij van maanen uit via dit forum).

Overigens tot 20Nm heb ik met een kleinere momentsleutel aangetrokken.
Voor de 90Nm heb ik een aparte sleutel.
 

Edwinz

Forumguru
20190325_175904.jpg hoe de bouten eruit zijn gekomen, de gerekte bout(1) en de gebroken bout(2).
Eronder ook de oude bouten.

Het restant zit ongeveer 1.5cm diep.
 

Hakar

Donateur
Voor de linkse tappen kun je hier eens kijken.
Datona https://www.datona.nl/6-delige-linkse-tapset.html#description-anchor

HBM https://www.hbm-machines.com/produc...ensets/hbm-professionele-7-delige-boor-tapset

Op de plaatjes van je pakking zie ik geen opvallende dingen ten opzichte van vorige week.

Van de oude bouten zou ik ze het liefst allemaal zien zoals de meest rechtse en de vijfde van rechts.
Moeilijk te oordelen wat er aan smurrie op de andere bouten zit, maar ik vind dat het er niet op hoort te zitten.

Keuze ander blok, of met deze verdergaan kan ik niet voor je maken.
Ben je de auto niet dagelijks nodig dan zou ik er de tijd voor nemen, en alsnog proberen om de bout er uit te krijgen.
@Stripedkrijn heeft zo een blok als deze ooit laten doen, en knort er volgens mij nog vrolijk in rond.
@Arjann is monteur, en misschien heeft die hier een visie over
 

Stripedkrijn

Forumguru
Tapeind verwijderen kan vaak tegenvallen. Ik heb zelc geen idee welke tapeinden of bouten er zijn afgebroken omdat ik niet weet waar de foto's te vinden zijn. Als ze diep zijn afgebroken dan is het t beste om eerst een geleidebus voor de boor te maken. Bout opzoeken met zelfde draad. Inspannen in klauwplaat en in de lengte doorboren op boor diameter. Geleidebus in resterende draad schroeven. VOORZICHTIG svp. Niet te vast anders gaat draad strippen. Zodoende blijf je in het midden met je boor alz je nu door de geleidebus gaat boren.goed . Ook de zaak daar verwarmen met de vlam kan er voor zorgen dat het stuk draadeind wat verwijderd moet worden wat makkelijker. En natuurlijk gloeiend uitkijken dat die linkse tap niet afbreekt door er te zwaar aan te gaan hangen. Want ALS de tap afbreekt dan moet je diep graven om die er weer uit te halen...
 

EdK

Forumguru
Als de bout er netjes uitkomt en het niet een te dure grap gaat worden:D)

Stalen bout op aluminium blok rot op elkaar in.
Je kunt het met linkse tap proberen zoals al is geopperd , maar voor je kracht op de linkse tap gaat zetten zou ik eerst het restant van bout en blok flink heet stoken en dan pas draaien.
Doe je dat niet dan is kans zeer groot dat je je linkse tap ook nog breekt en die weer uit restant bout krijgen is helemaal een crime.
Dan had je idee dat er draad mee uit het blok kwam met losdraaien van bouten.
Is goed mogelijk dat het gesneden draad is losgekomen en als je er weer een tap doorheen haalt dan heb je toch geen goed draad meer en kan het met vastdraaien van de bouten straks zomaar wezen dat de boel dol draait.
Maw opboren en draadbussen erin laten zetten lijkt me een beter plan in deze.
Maar ook hieraan zou ik niet zelf beginnen daar je draadbussen er weer netjes recht in moeten zitten !
Een bout die straks er maar iets schuin inzit zal nooit de boel goed aan kunnen drukken...

Dure grap ??

Tsja ligt eraan wat je zelf doet en uitbesteed !
Maar zou zeker een prijsopgave laten maken van te voren, dan weet je wat de kosten worden !
Als je het laat doen en achteraf de prijs pas hoort dan ben je vaak duurder uit. ( schijven met een vork )
 

Edwinz

Forumguru
Ik lees het later even wat aandachtiger.
Wekkertje ging weer om 4 uur.

Ik had ook nog bij gamma gekeken.

Daar hebben ze tapboortjes voor 3 tot 18mm.
Er staat bij gehard staal.

Iemand ervaring met zo een set?

Zit inderdaad nog in dubio of ik het zelf eens ga proberen (met voorzichtige werkwijze) of dat ik het uitbesteed.

Had al diverse teksten gelezen dat tappen kan, lassen kan en als het schroefdraad intern niet meer goed is een revisiebedrijf dit kan oplossen.
 

KodiaqS2

Senior Member
Sorry als ik iets gemist heb, maar volgens mij kan je het beste even kijken waar en hoe het restant van de bout vast zit. Ik ga er haast vanuit dat er iets raars is fout gegaan. die bouten breken niet zomaar. Heb je de boutgaten 100% leeg kunnen krijgen? Een restant olie er in laten staan kan dit al veroorzaken, of zijn ze doorlopend?

Als je het afgebroken gedeelte eruit wil hebben zou ik niet naar de Gamma gaan voor gereedschap. Ik heb ooit eens een setje van ridgid gehad, daar zaten hele goeie boren in met stiften met in de lengte richting randjes. Die stift kon je dan precies in je geboorde gat meppen en vervolgens kon je een sleuteltje over die stift zetten om de afgebroken bout er uit te draaien. Wereldspul. Veel beter dan linkse tappen. Die breken toch vaak af en dan kan je het wel vergeten.

Maargoed, als de afgebroken bout aan het oppervlak zit kom je er wel uit, mocht deze diep in je blok zitten kan het nogal een uitdaging worden.. Sowieso is boren dan al een uitdaging..
 

Stripedkrijn

Forumguru
@Hakar : bedankt voor de verwijzing.
Als het een afgebroken kopbout is dan kan het belangrijk zijn om te weten wanneer die bout is afgebroken. Bij het aandraaien of bij het losdraaien. Als het bij het losdraaien is gebeurd dan is het gebruiken van linkse uitdraaiers zo goed als kansloos. Die breken onherroepelijk af. Als de bout diep is afgebroken zodat er nog voldoende draad zichtbaar is om een boorgeleider redelijk licht vast te schroeven dan kan de bout worden uitgeboord zodat er alleen losse draad overblijft die voorzichtig stukje bij beetje kan worden uitgepeuterd.
Is de bout ongeveer gelijk met het pasvlak afgebroken dan kan een goede tig-lasser er een moer op lassen die gebruikt wordt om met veel gevoel het draadeind los te halen. Anders blok kaal halen en boutrestant uit laten vonken.
 

turboturbo

Forumguru
Tjonge wat gedoe zeg. Ben je mooi mee in de aap gelogeerd met zo’n gebroken bout. Ik begrijp dus dat die diep in het gat zit (dus niet aan de oppervlakte) en in het motorblok zelf? Ja dat leg je niet achterin een andere auto en breng je dan even weg naar een adresje.... Pfff pech jonge. :cry:
 

Hakar

Donateur
@Stripedkrijn Het gebeurde bij het indraaien als ik het goed begrepen heb.
Alles is goed gegaan... tot het moment van de bouten aandraaien.. een bout gebroken (zette nieteens veel kracht en momentsleutel juist ingesteld).

Afgebroken boutdeel zit op ongeveer 1,5 cm diep heb ik begrepen.
Weet niet of dit is gemeten met of zonder de dikte van de kopvoet.
 

Edwinz

Forumguru
@Stripedkrijn Het gebeurde bij het indraaien als ik het goed begrepen heb.


Afgebroken boutdeel zit op ongeveer 1,5 cm diep heb ik begrepen.
Weet niet of dit is gemeten met of zonder de dikte van de kopvoet.


Gemeten vanaf het onderblok.
Cilinderkop eraf gehaald, net als de pakking.
Vervolgens een smal houtje in het gat. Langs het onderblok een streepje gezet en het houtje opgemeten.
 
Bovenaan Onderaan