AQW kop wat opgepoetst

Stripedkrijn

Forumguru
Het is een mooi gietstuk! Wat is de bedoeling? Wordt de kop nog verder bewerkt voor een lichte vermogenstoename d.m.v. poorten aanpassen of zo?
 

Edwinz

Forumguru
Het is een mooi gietstuk! Wat is de bedoeling? Wordt de kop nog verder bewerkt voor een lichte vermogenstoename d.m.v. poorten aanpassen of zo?

De bedoeling is alleen de pakking vervangen:maakmegek:
Eerste keer zo een klus. Maar het lijkt mij wel erg interessant om meer te leren! (Zou bijna zeggen om van de zomer een tweede blok te kopen en die volledig uit elkaar te trekken. Tijd is alleen zo een kostbaar iets:D)


Kreeg de foto niet in Galerij vandaar maar even in een bericht. Misschien dat de medeforumleden er zo ook iets aan hebben.

Dus Voor mn fabia 1.4 mpi met aqw blok:
Nieuwe pakkingen.
Oliefilter
Benzinefilter
Bougies
Luchtfilter
Riem
Olie
KVS
 

Stripedkrijn

Forumguru
Vergeet beslist niet een set nieuwe rekbouten te kopen en de kop op vlakheid te controleren. Eventueel even laten vlakken. Een geslepen rij kan hier uitsluitsel over geven.
 

Edwinz

Forumguru
Nieuwe rekbouten aanwezig!
Kon geen kromming vd kop constateren.

Wel zag ik bij het demonteren dat moer 12 en 13 niet vastgedraaid waren (plaatje ontstekingsblok).
 

Stripedkrijn

Forumguru
Ok. Mogelijk dat die eens losgeraakt zijn en niet goed vastgezet bij vervangen van het ontstekingsblok. Uitkijken dat de pakking niet beschadigd wordt. :geek:
 

Edwinz

Forumguru
Wat heb je gebruikt om de kopvlakte te controleren?
Met een winkelhaak.
Horizontaal over het hele blok voor midden achter
Verticaal over alle cilinderruimtes zeg maar
En diagonaal 2 kanten per cilinderruimte.

Mocht de winkelhaak toch krom zijn dan had ik dat moeten merken neem ik aan (totaal 15 posities "gemeten" op de kop).
 

KodiaqS2

Senior Member
Je had toch last van koelwaterverbruik? Een kromme kop heb je alleen kans van als je kop een keer veel te heet is geworden. Vaak trekt hij dan krom op de dunne randjes tussen de cilinders. Het is overigens heel lastig na te kijken hoor..

Ik heb jaren geleden heel wat koppakkingen vervangen maar nooit een kop gevlakt...
 

Hakar

Donateur
TS had inderdaad last van KVS verlies.
Kent niet de hele historie van de auto.
Na meerdere pogingen dit verlies op te lossen is hij daar niet in geslaagd.
Hij heeft de kop bekeken voor zover er voor hem iets te zien of te meten was.
Op foto's van de pakking zijn in mijn ogen wel wat verdachte plekken te bespeuren, en denk dat TS een juiste beslissing heeft genomen om de koppakking te vervangen.
Mede het feit dat er een paar bouten / moeren niet goed vast zaten, doet vermoeden dat pakking al eens is vervangen, maar dan niet helemaal zoals het hoort.
 

turboturbo

Forumguru
Je durft wel anders!
Eerste keer zo een klus. Maar het lijkt mij wel erg interessant om meer te leren! (Zou bijna zeggen om van de zomer een tweede blok te kopen en die volledig uit elkaar te trekken. Tijd is alleen zo een kostbaar iets:D)

je hebt wel lef vind ik voor een beginner (?)
Verder dan een carterpan en kleppendekselpakking vervangen heb ik nog niet aangedurfd.

Zoiets als een motorblok openen kan je volgens mij ook leren op bijv een zomer cursus van autosleutelcursus.nl (ik heb daar zelf alleen 2 losse dagen gevolgd)
 

Edwinz

Forumguru
Je durft wel anders!
je hebt wel lef vind ik voor een beginner (?)
Verder dan een carterpan en kleppendekselpakking vervangen heb ik nog niet aangedurfd.

Zoiets als een motorblok openen kan je volgens mij ook leren op bijv een zomer cursus van autosleutelcursus.nl (ik heb daar zelf alleen 2 losse dagen gevolgd)


Alles is goed gegaan... tot het moment van de bouten aandraaien.. een bout gebroken (zette nieteens veel kracht en momentsleutel juist ingesteld).
Maargoed.. Dit klusje maar verder uitbesteden als de bout er nog uitkomt en het schroefdraad nog oke is.
(De bouten die eruitkwamen waren trouwens wel helemaal aangeslagen en 1 had veel roest. Met het schoonmaken ook rotzooi uit de schroefgaten gekomen).
 

Edwinz

Forumguru
7
Je durft wel anders!
je hebt wel lef vind ik voor een beginner (?)
Verder dan een carterpan en kleppendekselpakking vervangen heb ik nog niet aangedurfd.

Zoiets als een motorblok openen kan je volgens mij ook leren op bijv een zomer cursus van autosleutelcursus.nl (ik heb daar zelf alleen 2 losse dagen gevolgd)


Heb wel een en ander al gesleuteld aan auto's maar nog geen motorblok losgehaald. (Bij mn info staat wat ik eerder heb gedaan:D).
 

Stripedkrijn

Forumguru
Voor diegenen die het Engels beheersen is er nog altijd het boek van Haynes 4376 te koop. Soms 2nd hand.
Daar staat HEEL veel informatie in.
 

Edwinz

Forumguru
Trouwens de 20nm aantrekken ging wel goed. Sleuteltje klikte netjes.
Zal nog laten weten of het probleem is opgelost
 

Hakar

Donateur
Hmmmmraar.
Toevallig bout op eenzelfde plek als van die 2 die minder vast zaten bij loshalen?

Hoeveel is er afgebroken, en hoeveel zit er nog in het blok.
Mogelijk is er nog een optie om te proberen de bout er uit te draaien met een linkse tap?
 

Edwinz

Forumguru
Nee helaas. Het ging om moer 12 en 13 (volgens tekening) die niet aangedraaid waren.

Wel merkte ik dat de bouten die eruitkwamen erg vies waren (zwarte/witte aanslag/roest bij de korte bout.)

Met het schoonmaken van de schroefgaten zat er in de ene opening rode vloeistof de ander weer zwart en de ander weer wit (leek op vaseline op mn wattenstaaf). Wellicht dat de pakking een keer vervangen is en daarbij dezelfde kopbouten zijn gebruikt?

Ik ben nu in dubio.. ga ik het proberen zelf eruit te halen of de auto op laten halen of laten slepen door een bekende.

Mocht de bout eruit komen ga ik dan alsnog proberen (met een andere momentsleutel?) De kopbouten te monteren of niet? Erg in dubio nu.

Tot 20Nm ging prima en alles ervoor ook. Dus nergens tegenaan gelopen:D
 
Bovenaan Onderaan