Top reacties mannen!

Ik ga nu zeker ook een aliexpress overwegen. Idd wel goed kijken welke voor de O3 geschikt is.

Nog een vraag. Ik zou heel graag weer Android Auto gebruiken op de unit zelf. Nu weet ik dat dit via een app op de unit mogelijk is. Heeft iemand hier ervaring mee?
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Nog een aliexpress tip, in de mobiele app (in ieder geval op mijn iOS apparaat) heb je ook de optie om het land van herkomst te kiezen.
Als je dan een Europees land kiest heb je geen gedoe met invoerrechten en wordt het ook sneller geleverd..
 

gerven

Lid
ik had een Octavia zonder navigatie aangeschaft en toen ook een Pioneer Avic (klapscherm) achteraf laten inbouwen bij een inbouwstation. Dat werkte prima, maar daarna gaf de auto wel storingen aan in de boordcomputer om reden dat de elektronika ergens botste met iets van de navigatie. Dat is nooit helemaal over gegaan. Wat veel erger was dat Pioneer na twee jaar stopte met de updates, ze werden niet meer beschikbaar gesteld en mijn systeem verouderde dus snel.
Kijk dus goed uit met inbouwen en koop geen ouder systeem in de reclame!
De dealer presteerde het ook nogeens om bij een reparatie in het dashboard (vervangen van een motortje vd kachel) de navigatie te slopen omdat de monteur het systeem en de draden niet snapte (is gratis wel eenzelfde systeem voor gekomen).
 

Highway

Forumguru
@VAG-man nee die module heb ik niet getest. Ik gebruik de canbus decoder die bij de radio zat. Nadeel:

- mogelijk geen sound system (deze radio+canbus decoder niet op sound system getest, maar vorige radio functioneerde het niet).
- errors op canbus omdat de radio wel wordt gezien, maar niet op de canbus commando's reageert zoals verwacht (beide oude radio+canbus als huidige).

Zou mooi zijn als de genoemde module dit wel goed doet.

Voordeel is dat de canbus module die bij de radio zat ook canbus data kan doorgeven.. Ik weet niet hoe dit gaat met de door jou aangewezen module - mogelijk ook prima, of mogelijk helemaal niet. Tevens hoef je niets aan te passen in de bekabeling.
 

Eemspoort

Forumguru
... en kan ook i.c.m. Sound System.

Weet je dat wel zeker? Want dat zou nog eens een oplossing zijn voor nu. Dankzij jou wil ik nu ook een 10" toestel... :D

Maar het zou wel makkelijk zijn als ie idd met het Sound System samen kan werken. Daar dat via de CANbus geregeld schijnt te worden, vraag ik mij toch af of het door jouw getoonde toestel dat werkelijk kan?
Ik vind de interface er wel aardig uit zien, ofschoon de Skoda-skin op andere getoonde/gevonden toestellen nog fraaier is.

Een nadeel van die Android-toestellen vind ik toch wel dat ze niets op het Maxidot-display kunnen tonen en dat samen werken met het Sound System niet mogelijk is.
 

Eemspoort

Forumguru
Hallo luitjes,

Om te beginnen, ik zet dit draadje op met de intentie informatie in te winnen voor een ieder die daar belang bij heeft. En ofschoon ik zelf de vraagsteller ben en er ook mijn voordeel uit haal of hoop te halen, zullen er beslist meer mensen zijn met de zelfde vragen of aanverwante vragen. Op het moment zijn er verschillende draadjes die hier over handelen, wat het overzicht niet ten goede komt.
Ik geef ook direct toe dat mijn eerste bericht in dit topic nogal veel leeswerk is en wellicht wat chaotisch over komt, maar mensen die interesse hebben in deze materie zullen het toch wel helemaal lezen en begrijpen, lijkt mij. Ik schrijf met opzet uitvoerig, opdat zoveel mogelijk facetten aan bod komen en wellicht verduidelijkt kunnen worden in de berichten die er op volgen. :)


Daar het momenteel nogal "hot" schijnt te zijn om Android-radio's in te bouwen en ik ook wel interesse heb, wil ik toch wel eens wat meer weten over de eventuele gevolgen van het inbouwen van zo'n toestel.
En ik ben duidelijk niet de enige.

Inmiddels is wel bekend dat een Android-toestel niet samen werkt met het Maxidot-display en de Sound System-versterker. Het zou echter leuk zijn als dit (in de toekomst?) wel zou kunnen. Anderzijds, als er al oplossingen voor zijn, dan meld deze a.u.b. in de reacties.


Nu dan eerst mijn vragen over mijn situatie.

Ik heb een Superb 2 combi met Columbus en Sound System.
De Columbus vind ik zo zachtjes aan wel erg traag worden en de navigatie is verouderd.
Wellicht is een update van de navigatie nog mogelijk, maar ik vind het ding gewoon erg traag en kijk dus naar wat anders.

In eerste instantie keek ik alleen naar de gevestigde merken, echter hebben die meerdere nadelen, in mijn opinie. De prijs, het schermformaat, slechte ondersteuning voor de navigatie die veelal ook niet ingebouwd is, maar apart als module moet worden bij gekocht en de dure opties om het pasklaar te krijgen voor jouw auto.
De voordelen: Veelal volledige integratie met de auto, dus werkende Maxidot en (vermoedelijk) Sound System, goede geluids-kwaliteit.

Een Android-toestel bied gewoon erg veel voor een nette prijs. Groot scherm (als je dat wil), ondersteuning voor alle courante navigatie-apps en dus altijd up-to-date, allerhande opties die niet overdreven duur zijn, veel toestellen zijn al pasklaar voor de auto te bestellen zonder een significante meerprijs.
Nadelen: Geen ondersteuning Maxidot en Sound System.
Over de geluids-kwaliteit kan ik geen uitspraak doen daar ik er geen ervaring mee heb, maar wat ik zo gelezen heb zijn de ervaringen erg wisselend van goed tot uitermate bagger.

Zet ik deze 2 opties naast elkaar dan praten we over een prijsverschil van al snel €500,-.
Dat verschil vind ik dusdanig groot, dat ik wel zonder Maxidot kan leven (in de hoop dat dit middels software nog eens aangepast gaat worden, immers, de informatie over de verwarming/airco, stoelverwarming en PDC worden wel weer gegeven in het display van de radio). Alleen de geluids-kwaliteit word dan een gok. En daar ik geluids-kwaliteit toch wel belangrijk vind, zou ik ook hierover graag meer ervaringen zien/lezen!

Maar, hoe omzeil je het probleem met het Sound System?

Ik zou op redelijk korte termijn mijn Columbus willen wisselen voor een 10" Android.
Op langere termijn zal het hele audio-systeem op de schop gaan met andere versterkers en luidsprekers, etc.
Tot die tijd zou ik de Android radio willen gebruiken met het Sound System, zonder een nieuwe versterker met DSP te moeten kopen. Maar dit lijkt dus een moeilijk verhaal te worden?

En wat zijn de gevolgen als je de versterker van het Sound System geheel verwijdert? Deze word aangestuurd via CANbus, dus ik verwacht allerhande ellende als je deze er zo maar uit haalt? Zelfde vraag geld voor de originele bleutooth-module?


Afijn, ik hoop dat het duidelijk genoeg is en dat dit draadje een behulpzaam "Android radio"-draadje kan worden waar niet alleen ik, maar vele anderen wat aan kunnen hebben.

Is het een idee om de diverse linkjes naar de reeds bestaande topics hier te plaatsen? Graag jullie mening.
 
Pioneer is volgens mij de enige die met Maxidot display navi kunnen weergeven. Maar dan ook alleen de navi van pioneer zelf. Als je Android Auto of Carplay daarop gebruikt voor navi dan wordt er geen navi weergegeven in de Maxidot.

Wat ik dus zoek is een systeem voor de O3, zo'n groot mogelijk scherm, goede integratie met knoppen op het stuur, waarop Andoid Auto gestart kan worden door telefoon aan te sluiten zonder nog apps of instellingen op de headunit uit te voeren. En mogelijkheid voor beter geluid. Als het dan nog een beetje rap opstart dan zou dat helemaal top zijn!

Overigens al erg blij met alle tips en reacties!
 

brepus13

Forumguru
Ik heb een Android radio in mijn S2 gehangen en vind de geluidskwaliteit niet echt super. Ik denk dat ik mijn rns315 beter geluid vond geven. Echter krijg ik er genoeg voor terug om dit niet heel erg te vinden. Het maxidot verhaal hetzelfde, ik gebruikte deze toch al noet voor navigatie. Ook het opstarten duurt wel lang echter de camera geeft wel meteen beeld bij inschakelen achteruit. Ik ben er iig nog steeds wel tevreden over.
 

Highway

Forumguru
Mijn ervaring met mijn Android radio's:

Maxidot: minimale informatie wordt weergeven (track01 en de mogelijkheid naar een andere track te gaan). Navigatie wordt niet getoond.

Canbus: errors dat communicatie met de radio niet goed lukt.

Verwijderen van de sound system versterker: dit kan je zeker doen, echter zal je iets met signaal verdeling moeten gaan doen. Bij het sound system wordt iedere speaker actief aangestuurd, dus ook 2 draadjes per speaker. Je hebt dus 10 speakers in de auto (6 voor, 4 achter). De Android radio heeft 4 uitgangen voor 4 speakers.

Je zal dus het 4 keer speaker signaal van de radio moeten gaan doorverbinden met de 10 speakers, en hierbij ook filteren op frequentie. Ik heb dit niet geprobeerd, maar verwacht dat het vermogen die de radio levert onvoldoende sterk is om alle 10 speakers goed te laten spelen.

Als je je sound system versterker eruit haalt, zal de auto zeuren dat die een module niet kan bereiken. Via VCDS is de lijst met geïnstalleerde modulen aan te passen. Even in VCDS uitvinken en geen problemen verder (zo heb ik het ook gedaan).

Je bluetooth module is verbonden met de radio. Als je je radio verwijderd, kan je ook de bluetooth module verwijderen. Zover ik weet is deze niet aangemeld bij de canbus.
 

Eemspoort

Forumguru
@Peter-036 : Aha, zo heb je dat gedaan. Is ook een idee, idd.

@Bakkertje : De eerste is voor het Dynaudio/Canton-systeem, wellicht handig om dat er bij te zetten, komt de overzicht in informatie ten goede. :)

@Highway : Nuttige informatie! Het actieve verhaal van de luidsprekers is ook nuttig voor die mensen die niet zo thuis zijn in audio. Ik wist er van, maar heb daar wel een (al dan niet tijdelijke) oplossing voor. Voor anderen is het iets om zeker rekening mee te houden!
Jammer dat de geluids-kwaliteit tegen valt. Ik had ergens ook het tegenover gestelde gelezen, dat de Android-radio juist beter zou klinken dan een originele. Maar zoals eerder gezegd, de meningen lopen erg uiteen.
 
Bovenaan Onderaan