Wringende geluiden van vooras bij draaien

Frankie

Actief lid
Hoi,

Sinds een week of twee horen wij rare geluiden uit de vooras van de auto als we bij lage snelheid een bocht in- of uitdraaien. Zeker bij parkeren ed.
Bij stilstand lijken we niks te horen als we het stuur draaien.
Het klinkt alsof er ergens iets wringt. Dat we het alleen horen bij rijden (langzaam) en niet bij stilstand wekt bij mij (een leek) de indruk dat er iets met een homokineet zou kunnen zijn.

Een collega van mij met een Belgische O3 claimt dit ook te horen en wijt het aan het stuurhuis van de O3.

Ik zal me binnenkort melden bij de dealer, maar was benieuwd of iemand dit bekend voorkomt.

Groetjes, Frank
 

Rosinfield

† In Memoriam
I had zoiets bij mijn vorige Fabia. Het bleken de veerpootlagers te zijn. Zijn toen vervangen. Maar dat zou een probleem zijn dat zich met name bij verlaging schijnt voor te doen
 

Pendragon

Forumguru
Ik ben afgelopen vrijdag naar de dealer geweest. Bij mij is het een ring in het stuurhuis wat kraakt. Deze wordt aankomende vrijdag vervangen. Of dit hetzelfde is kan ik niet zeggen. Bij mij is het er altijd, maar je merkt het meer als je langzaam rijdt of uit stilstand, omdat je dan vaker een grotere slag maakt met het ronddraaien van het stuur. Bij mij lijkt het gelijk niet uit de vooras ofzo te komen. Ik zal vrijdag laten weten of het met de ring opgelost is.
 

Frankie

Actief lid
Ik ben afgelopen vrijdag naar de dealer geweest. Bij mij is het een ring in het stuurhuis wat kraakt. Deze wordt aankomende vrijdag vervangen. Of dit hetzelfde is kan ik niet zeggen. Bij mij is het er altijd, maar je merkt het meer als je langzaam rijdt of uit stilstand, omdat je dan vaker een grotere slag maakt met het ronddraaien van het stuur. Bij mij lijkt het gelijk niet uit de vooras ofzo te komen. Ik zal vrijdag laten weten of het met de ring opgelost is.

Ben benieuwd.... bedoelde ook niet letterlijk uit de vooras, maar iets in die buurt ;)
Ps: had je dit euvel vanaf begin, of zoals wij pas bij ~22k?
 
Laatst bewerkt:

golfgti2009

Senior Member
Ik ben afgelopen vrijdag naar de dealer geweest. Bij mij is het een ring in het stuurhuis wat kraakt. Deze wordt aankomende vrijdag vervangen. Of dit hetzelfde is kan ik niet zeggen. Bij mij is het er altijd, maar je merkt het meer als je langzaam rijdt of uit stilstand, omdat je dan vaker een grotere slag maakt met het ronddraaien van het stuur. Bij mij lijkt het gelijk niet uit de vooras ofzo te komen. Ik zal vrijdag laten weten of het met de ring opgelost is.
Ik ga dit zeker volgen, ik heb exact hetzelfde probleem met mijn O3. Ik heb het vooral bij wegdraaien vanuit een parkeerplek, dus vanuit stilstand. En dit hoor je blijkbaar ook heel goed buiten de auto gezien de reactie van mijn buurman toen ik weg reed. Het was na het balanceren van de banden even weg, maar het is weer terug gekomen.
 

haassie

Forumguru
Heb vorig jaar ook een krakend tikkend geluid gehad, met name bij sturen tijdens het inparkeren. Bleek een hitteschildje te zijn boven het stuurhuis. Is een stukje omhoog gevouwen en was daarna weg.
 

Antera

Donateur
Het is een meer voorkomende klacht. Stuurhuis zou je dan ook moeten horen bij stilstaan en kan het goed zijn dat het je ophanging rubbers zijn. Misschien bij te scherp sturen? Of misschien wel net als met de O3 ook is (geweest) de toplagers die zich na een +/- 25K gingen laten horen
 

golfgti2009

Senior Member
Het is een meer voorkomende klacht. Stuurhuis zou je dan ook moeten horen bij stilstaan en kan het goed zijn dat het je ophanging rubbers zijn. Misschien bij te scherp sturen? Of misschien wel net als met de O3 ook is (geweest) de toplagers die zich na een +/- 25K gingen laten horen
De toplagers worden toch vervangen bij het verlagen, dus misschien ben ik er dan vanaf. Wat voor merk toplagers gebruik jij?
 

Pendragon

Forumguru
Ben benieuwd.... bedoelde ook niet letterlijk uit de vooras, maar iets in die buurt ;)
Ps: had je dit euvel vanaf begin, of zoals wij pas bij ~22k?
Ja, het kraken in het stuurhuis heb ik vanaf het begin. Zal vrijdag nog even specifiek vragen wat ze vervangen.
 

Frankie

Actief lid
Bij mij is afgelopen vrijdag het stuurhuis uit elkaar geweest en het gedeelte waar de richtingaanwijzer en ruitenwisser zitten vervangen. Bij mij is het kraken hiermee opgelost.

Mooi te horen dat jij er geen last meer van hebt. Maar dit klinkt alsof het bijgeluid binnen de cabine was, toch?
In ons geval komt het geluid duidelijk van buiten de cabine. Ben benieuwd. Bij de wisseling van de winter naar zomerwielen zouden ze ernaar kijken...
 

golfgti2009

Senior Member
Mooi te horen dat jij er geen last meer van hebt. Maar dit klinkt alsof het bijgeluid binnen de cabine was, toch?
In ons geval komt het geluid duidelijk van buiten de cabine. Ben benieuwd. Bij de wisseling van de winter naar zomerwielen zouden ze ernaar kijken...
Ik heb exact dezelfde gedachten, het komt bij mij echt van buitenaf. Voel jij het ook heel licht in je stuur? Ik heb bij namelijk het idee van wel, voornamelijk op rotonde's.
 

Frankie

Actief lid
Nou zeg, enkele weken verder. Geluid wordt alsmaar erger. Nu ook bij iets hogere snelheden. Denk dat het daarboven worden overstemd door normale rijgeluiden. Nu ook geluiden bij remmen vanuit snelheid. Lijkt wel of er iets is met de veren in schotels, alsof die verspringen of verdraaien.
Vandaag even dealer bellen voor wielenwissel en inspectie van dit gebeuren. Als er nieuws is meld ik dat hier even.
 

golfgti2009

Senior Member
Nou zeg, enkele weken verder. Geluid wordt alsmaar erger. Nu ook bij iets hogere snelheden. Denk dat het daarboven worden overstemd door normale rijgeluiden. Nu ook geluiden bij remmen vanuit snelheid. Lijkt wel of er iets is met de veren in schotels, alsof die verspringen of verdraaien.
Vandaag even dealer bellen voor wielenwissel en inspectie van dit gebeuren. Als er nieuws is meld ik dat hier even.
Van het weekend mijn auto verlaagd en daarbij ook de veerpootlagers vervangen, tot nu toe ben ik van het geluid af. Dus dit kun je bespreken met de dealer of dat eventueel bij jou ook het probleem is.
 

Frankie

Actief lid
Nou, korte update:
Zoals zo vaak verbergen bijgeluiden zich zodra je met de auto naar de garage gaat :cry:
Op afspraak is een monteur met me gaan rijden en die erkende wel het geluid te horen en wist vrijwel meteen wat de oorzaak was. Volgens hem is de boosdoener de rubberen hoes om de homokineet. Die vouwen daarin zouden aan binnenzijde bij in en uitdraaien aan elkaar kleven en dat geluid via de as doorgeven. Nu klonk dat best aannemelijk toen hij dat vertelde. Er zou ook een officieel schrijven van zijn van importeur naar dealers. Dat heb ik overigens niet meer gezien. Ze hebben bij opleggen van de zomerwielen de hoezen ingespoten met siliconen spray.
Toen ik echter later gisteren nogmaals met de auto op pad ging was het geluid weer terug als vanouds en kan ik me bijna niet voorstellen dat het door die hoezen komt. Als wel door de hoezen dan zouden veel meer berijders dat moeten hebben en dus ook forumleden.
Binnenkort ga ik er toch nog maar eens mee terug. Zucht....
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan