Kodiaq en caravanspiegels

CBreedijk

Donateur
Jaja. En nog breedte spiegels, dode hoek camera en trottoirspiegel??

Of heb ik t nu over de verkeerde auto?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Let wel op welke set je koopt, er zijn er 2 namelijk, 1 voor spiegels mét en 1 voor spiegels zonder camera.
Ik heb ze van de week ook gekocht. Mooi stevig en de clignoteur en het controlelampje in de autospiegel blijven goed vrij.
Wel uitkijken bij montage. Het lijkt in het begin of de beugel te klein is, maar als je hem vanaf boven op het spiegelhuis aanbrengt, gaat het prima (even een handigheidje).
Jammer dat de bijgeleverde foedraal eigenlijk te klein is, maar dat was bij eerdere Emuk spiegels ook al het geval:(

Voor de Kodiaq spiegels met ingebouwde camera bestel nr. 100904
voor de spiegels zonder camera, nr. 100903
 

Tuono

Lid
Ik heb de Emuk's ook gekocht met XL spiegels en slotje. Een reflector zit er dan al op.

Zojuist even de beugel geprobeerd. Het is even goed kijken hoe ie moet, maar daarna past het uitstekend. Montage gaat ook makkelijk zolang je maar door hebt dat de beugel deels op de bovenkant rust. Bij mijn Outlander ging dit echt een stuk lastiger.

De 23e gaat de caravan weg voor een beurt en zal ik voor het eerst met de XL spiegels kunnen rijden. Eens zien of dat bevalt. De gewone gaven met de Outlander eigenlijk net te weinig zicht.

Mooi spul.
 

CDK

Forumguru
De 23e gaat de caravan weg voor een beurt en zal ik voor het eerst met de XL spiegels kunnen rijden. Eens zien of dat bevalt.


Wil je het mij / ons aub even laten weten?
Ze zijn voor mij een aanhanger aan het bouwen, opbouw is 180 breed, maar de wielen staan naast de bak en daarmee kom ik totaal op 240 breed en ik twijfel nog of ik ze wel of niet moet aanschaffen....
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
@Corné de Kluijver Die 2,40m is niet maatgevend voor wel of geen extra spiegels nodig, over die wielen kijk je wel heen.
De formele eis is in jouw geval dat de afstand tussen de binnenranden van de buitenspiegels tenminste 1,80m is, oftewel de breedte van de opbouw als je daar niet overheen kunt kijken.
De praktische vraag is op welke afstand een achterligger recht achter je moet zitten om in je normale spiegels gezien te kunnen worden. Een al te grote afstand (waarbij soms meerdere voertuigen uit beeld kunnen blijven) vind ik zelf niet prettig.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
@Corné de Kluijver Die 2,40m is niet maatgevend voor wel of geen extra spiegels nodig, over die wielen kijk je wel heen.
De formele eis is in jouw geval dat de afstand tussen de binnenranden van de buitenspiegels tenminste 1,80m is, oftewel de breedte van de opbouw als je daar niet overheen kunt kijken.

Dit is alles wat ik weet, anders de ramen open en een meetlint door de auto heen trekken :)


950c068b8260eacd7a9d08b878597a9c.jpg
 

Canon-Eye

Forumguru
Als de opbouw werkelijk niet meer is dan 1,80m, dan heb je dus 2x 14cm "over" om de spiegels te laten uitsteken. Zou nét moeten kunnen, denk ik, zij het dat je dan op een rechte weg niet ziet wat er op je eigen rijstrook achter je aan hobbelt. Vind ik niet zo aangenaam, maar da's persoonlijk...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
dat zijn we als vrachtwagenbestuurders wel een beetje gewend
Dat snap ik, maar die spiegels steken nog wel zo ver uit dat je op een meter of 50, 60 achter je wel je eigen rijbaan kunt overzien (dat is zelfs een minimum inrichtingseis, als ik me goed herinner uit een incidentonderzoek van een jaar of 30 geleden waarbij de vereiste zichtvelden van diverse spiegels aan de orde kwamen). En die afstand zal op zichzelf ook geen toeval zijn, want dat komt aardig overeen met de minimum 2 seconden remafstand bij 80 km/u.

Overigens zal Corné z'n spiegelafstand onderweg niet opgemeten hoeven te worden. Als oom agent er in een rechte lijn achter rijdt, kan hij zo vaststellen of de spiegels al dan niet buiten de aanhanger uitsteken. Ik denk wel dat hij wegkomt met die vermoedelijke 14cm aan elke kant. Of dat prettig rijden is, zal hij zelf moeten bepalen...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan