Hoe navigeert men doorgaans ?

Waze vond ik qua graphics minder mooi, maar gaf wel de maximale toegestane snelheid aan (Helaas niet consequent). Google maps vind ik qua graphics mooier maar geeft geen maximale toegestane snelheid aan. Ik heb uiteindelijk gekozen voor Google maps en ben daar erg tevreden over.

Ik ben nog zoekende naar de kleinere verschillen tussen Amundsen (standaard Navi), Google maps, Waze en Apple maps.

De standaard Amundsen Navi vind ik best wel goed, geeft mooi alle max snelheden aan en (groot voordeel) de telefoon kan in de zak blijven. Voor simpele routes zonder files hou ik die er in.

Waze stuurde mij deze week op de N18 totaal het bos in terwijl ik alleen maar rechtuit hoefde te rijden.
Omdat ik de route goed ken, ging het toch OK. maar is natuurlijk wel een misser.
Waze is dus afgevallen voor mij.

Het gaat dus nu tussen Apple Maps en Google maps. Goede routering en Google is natuurlijk ijzersterk in het navigeren naar POI's. Je tikt gewoon de plaatsnaam in en de naam van waar je heen wilt en in 9 van de 10 gevallen gaat dat goed.
Ben nog bezig te kijken hoe google zich met Siri verhoudt.
 

robvv

Senior Member
Carplay met Apple maps. Soms ook Waze.
Sinds afgelopen zaterdag ook de Flitsmeister via Carplay.

Ik kan wel een route via FM instellen, maar de route wordt niet uitgesproken (de flitsers krijg ik wel te horen) (het volume staat niet op mute).
Iemand ervaring met routeplanner via FM, maar geen gesproken word voor de route ?
 

VAG-man

Forumguru
@kalespijker en @DRIESMUL geloof mij Waze is echt de meest actuele navigatie. Waze is een open source app, die gewild of ongewild door gebruikers wordt bijgehouden.
@DRIESMUL dat jij het "bos" in werd gestuurd hoeft niet aan Waze te liggen. Het kan zijn dat GPS-signaal werd verstoord of zelfs helemaal weg viel. Daar kan Waze niks aan doen.

Uiteraard is het aan een ieder te bepalen wat je gebruikt, maar ik als veelvuldig gebruiker ben zeer tevreden. Ook in mijn vakgebied ben ik dagelijks met digitale kaarten bezig. Nee ik werk niet bij TomTom.:)
 

Highway

Forumguru
Ik gebruikte vroeger altijd tomtom op mijn android autoradio. Met mijn nieuwe autoradio (android 8) functioneert deze niet meer in 3D. Tevens zijn de kosten voor Tomtom vrij hoog.

Nu gebruik ik Sygic. Doet het prima. Op mijn telefoon heb ik nu ook Waze gezet, om deze te kunnen testen. Hierbij mis ik wel de offline kaarten (zit nogal eens in het buitenland, ook landen buiten de EU dus geen mobiel databundel).
 
@kalespijker en @DRIESMUL geloof mij Waze is echt de meest actuele navigatie. Waze is een open source app, die gewild of ongewild door gebruikers wordt bijgehouden.
@DRIESMUL dat jij het "bos" in werd gestuurd hoeft niet aan Waze te liggen. Het kan zijn dat GPS-signaal werd verstoord of zelfs helemaal weg viel. Daar kan Waze niks aan doen.

Uiteraard is het aan een ieder te bepalen wat je gebruikt, maar ik als veelvuldig gebruiker ben zeer tevreden. Ook in mijn vakgebied ben ik dagelijks met digitale kaarten bezig. Nee ik werk niet bij TomTom.:)

Hi VAG-man,
Ik had daar al heel vaak gereden met Google maps en met Amundsen Navi en nooit problemen.

Maar ik zal Waze het voordeel van de twijfel geven en het nog niet van mijn lijstje schrappen.
Het is me eerder opgevallen dat Waze sterke supporters worldwide heeft.
(bv. alle taxis in MX en BR)
 
@VAG-man: Mijn ervaring met Waze was ook dat die voor mijn gevoel te extreem reageert met alternatieven voor files.
Google maps vind ik ook in die zin prettiger reageren. Verder werken de kleur indicaties voor drukte op de weg uitzonderlijk goed + navigeren naar POI's. En heel persoonlijk (maar niet heel relevant:) vind ik de interface van Waze nogal My First Sony achtig ;)
 

Rallye

Forumguru
Wat mij bij Apple kaarten opvalt is dat men E-nummers van wegen noemt. Die staan in Nederland wel aangegeven, maar worden nauwelijks gebruikt. Ik raak wat in de war als ik de E35 richting Arnhem moet volgen als ik op de A12 rij. Ik hoef dan namelijk niets, maar je denkt toch even “huh?” Op zo’n moment heb je je aandacht niet bij de weg. Erg vervelend dus....

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_E-wegen_door_Nederland
 
D

Deleted member 24009

Carplay met Apple maps. Soms ook Waze.
Sinds afgelopen zaterdag ook de Flitsmeister via Carplay.

Ik kan wel een route via FM instellen, maar de route wordt niet uitgesproken (de flitsers krijg ik wel te horen) (het volume staat niet op mute).
Iemand ervaring met routeplanner via FM, maar geen gesproken word voor de route ?

Hier geen problemen met FM op CarPlay en gesproken navi instructies
 

tist

Actief lid
Heb uiterst slechte resultaten met de Columbus:mad:, en gebruik met grote tevredenheid een los Tomtom toestel.
 

Canon-Eye

Forumguru
De inbouwnavi in mijn Seat is bij de aankoop in juni 2018 bijgewerkt naar de nieuwste versie. Evengoed kent het ding bepaalde trajecten niet die er al jaren liggen, worden 60-km zones in het buitengebied na een paar honderd meter opeens 50(!) km zones (die buiten de bebouwde kom überhaupt niet eens bestáán), en nog zo wat kleinigheden.

Dus hoe navigeer ik? Nou gewoon, met de TomTom die bovenop het dashboard tegen de linker A-stijl zit. Om de 3 maanden een gratis verse kaart, hij kent de 60 km zones wel. Het Mediasystem staat meestal op radio...
 

Eemspoort

Forumguru
Ik vind het wel grappig om te lezen hoe de meningen en gebruiken uiteen lopen hier. Te meer omdat ik de oude Columbus nog gebruik, die al een jaar of 3 geen update meer heeft gehad, en toch overal wel zo'n beetje op tijd aan kom.
Dat ie geen update meer heeft gehad heeft overigens met 2 dingen te maken.

1) Toen ik nog een update zocht, was die nog niet beschikbaar, en vervolgens deed de gemakzucht zijn intrede
2) Ik vind het toestel eigenlijk te traag werken en denk (al jaren, haha) aan vervanging

Afijn, ik wil dus wel een andere systeem in de auto, maar kan eigenlijk niets zinden wat aan al mijn eisen voldoet.
Het dichtst in de buurt komt de Alpine X802 DU, een 8" infotainment systeem met ingebouwde TomTom, Android Auto en CarPlay.

Voordelen:
-lekker groot 8" scherm
-zeer goede audio-kwaliteit
-ingebouwde navigatie van een gevestigd merk met 3 jaar gratis updates.

Nadelen:
-scherm-techniek is verouderd
-behoorlijk aan de prijs
-ik ben geen liefhebber van TomTom, ik werk graag met Garmin

Ik wil graag een zo groot mogelijk scherm, want dat vind ik simpelweg mooi.
Ook wil ik het liefst een scherm van deze tijd, mooi scherp en helder.
Nu zijn er wel van die Android radio's, maar daar heb ik slechte dingen over gelezen als het gaat om audio-kwaliteit.
En dat is voor mij toch echt een belangrijk punt. Ik zag laatst een review van een 10" model die in een dubbel-DIN vak past (schermt staat dan iets van het dashboard af), mooi clean design, goed scherm, maar de audio bleek ver beneden pijl. Erg jammer, want als de bron al slecht is, kun je dat verderop in de lijn niet verbeteren.

Dus sja, of de oude Columbus blijft nog even zitten zonder update, of er komt hoogstwaarschijnlijk een Alpine in en kan ik (eindelijk) eens beginnen met de rest van de audio in te bouwen. Dat staat ook al een jaar of 4 op de planning...
 

Highway

Forumguru
@Eemspoort audio kwaliteit van diverse android toestellen is inderdaad niet altijd goed. De instel mogelijkheden zijn vaak erg beperkt en soms heb je best wat ruis.

Gelukkig dat dit de laatste tijd verbeterd is. Er zijn nu ook android radio's met ingebouwde DSP.

Ik had ook een Amundsen en de S2, vond deze te traag, scherm te klein en wou graag meer functionaliteit. Dus ben ik met Android radio's gaan experimenteren.

Mijn eerste android radio (android 4.4.4, merk Joying) had slechte audio. Veel ruis, slechte instel mogelijkheden.
Mijn huidige android radio (android 8, merk Xtrons) heeft aanzienlijk betere audio. Ik heb geen last van ruis, de instel mogelijkheden zijn nog wel beperkt (zit geen DSP chip in).

Mijn S2 is uitgerust met het sound system, dus 10 speakers en versterker. Deze functioneerde niet met de eerste Android radio. Ik heb er toen een DSP 8 kanaal versterker in gebouwd (originele versterker verwijderd). Gezien het DSP, heb ik mijn audio tot in detail kunnen instellen in de auto. Muziek gaat niet extreem hard, maar is wel zuiver en zoals ik die wil. Kosten mij dus wel wat extra poen doordat ik de DSP versterker moest kopen en wat extra tijd om deze te installeren.

Met Sygic als navigatie op deze radio (start op als ik de auto start) heb ik altijd een kaart binnen zicht om te zien waar ik ben en waar de file's zijn.
 
10 posts geleden schreef ik dat Waze voor mij was afgevallen omdat het mij het bos instuurde op de N18 (bij Groenlo), maar gisteravond deed Google maps hetzelfde. (Enschede richting Lichtenvoorde)
Zal dus wel in het kaartmateriaal zitten. (en Waze was toch een soort Google dochter geloof ik)
Overmorgen (ik rij dit traject heel vaak) maar eens kijken of Apple dat beter doet.
De Amundsen (ingebouwde navi) doet het wel goed.

Op de heenweg gebruikte ik trouwens Waze en toen ging het wel goed, en Waze melde mij zelfs een goed verborgen mobiele flitser. Ik reed richting Enschede en die flitser stond aan de overkant ongeveer 2 km. na Groenlo en was
erg goed verborgen (na viaduct).
Wat ik wel leuk vond, was dat Waze mij 2 keuzes gaf: Bedankt (Flitser was er) of Afwezig (Flitser was er niet)
Zo krijg je dus: Voor gebruikers, Door gebruikers.
 

Eemspoort

Forumguru
@Highway : Ik heb het meeste al liggen voor een complete installatie, ook een Alpine DSP, dus dat zou het probleem niet hoeven zijn. Toch blijf ik sceptisch over de geluidskwaliteit van de bron. Jij hebt goede ervaringen met jouw toestel, en dat is wel hoopgevend. Ik heb trouwens ook het SoundSystem erin. Voor no-name fabrieks-luidsprekers waarlijk niet slecht. Vooral het laag vind ik best indrukwekkend voor een 4 16cm luidsprekers. Maarrrr.... het kan altijd beter, hahaha

@Rallye : Klopt, maar kijk eens naar het scherm-diagonaal. Slechts 6,2", dat is net zo "groot" als mijn telefoon, hahaha.
Bovendien vind ik het toestel niet zo fraai. Ik heb alle merken al wel bekeken of er iets is wat in de buurt komt, maar Alpine levert toch de grootste schermen. Ze hebben ook 9" maar geen inbouw-frame voor de S2 voor dat toestel. Wel jammer, anders had ik die gekozen. En zelf ben ik niet zo handig met fabriceren.
 

VAG-man

Forumguru
@DRIESMUL Je raakt nog enthousiast over de Waze:thumbsup:
Zoals ik eerder vermelde het is open source, dus zeer actueel. Andere Wazers verwachten van jou hetzelfde dat je meldingen doet.
 

tist

Actief lid
Ik vind het wel grappig om te lezen hoe de meningen en gebruiken uiteen lopen hier. Te meer omdat ik de oude Columbus nog gebruik, die al een jaar of 3 geen update meer heeft gehad, en toch overal wel zo'n beetje op tijd aan kom.
Zoveel te beter voor jou, mijn Columbus was van bij de start al met problemen behekst, na een update wou hij zelfs niet mee uit! Dealer lacht alles eigenlijk weg, geeft blijkbaar mijn opmerkingen niet eens door.
Als je op verlof vertrekt en je na minstens 37 maal te melding te krijgen dat hij het niet meer weet of kan, en je steeds terug het doel dient in te geven, en het ding terug herberekend om daarna terug vrolijk na een paar km te komen melden dat het weer niet meer lukt. Dan geeft je het op, je gaat immers op verlof en niet alsmaar noteren van wat hoe en wanneer het fout loopt, dan laat je het prul maar voor wat het is.
Verder van enige garantie op wat dan ook was geen enkele sprake hoor.
Het zogenaamde onderhoudsboekje dat er niet meer is, is ook iets om lee te lachen, je hebt buiten je betaalde factuur geen enkel bewijs.
En de dealer, ja die maakt deel uit van het concern waar nu de meet en greet te doen is.
Begrijpelijk dat ik daar NOOIT nog zal komen denk ik wel te mogen veronderstellen.:mad:
 

Eemspoort

Forumguru
@VAG-man : Bedankt voor de tip, dat ziet er goed uit, gebruikt echter de zelfde "versterker" die ook in het afgebrande apparaat gebruikt word. Dus ik heb nog niet veel hoop. Maar om te zien vind ik het een geweldig ding, en ook nog eens met inbouw-frame, da's helemaal top! Even het filmpje bekeken wat bij de advertentie staat: Zowaar een Skoda-skin, dat is ook wel weer erg fraai!

@tist : Ik begrijp je frustratie volkomen, ook ik zou er dan vlug mee klaar zijn. Ik vermoed dat jouw toestel in het verleden wellicht iets heeft mee gemaakt wat eigenlijk niet ha gemoeten, dan wel dat het een zgn. maandag-morgen apparaat is. Niet te min spijtig. Eruit gooien en overstappen op een after-market toestel.
 
Bovenaan Onderaan