Octavia Combi 1.0 TSI (2018): 95 of 98 tanken?

Dag iedereen, ik heb een Octavia Combi 1.0 TSI van bijna een jaar oud. Een week geleden heb ik in een verstrooide bui 98 getankt in plaats van 95. Ik merk nu dat ik een stuk minder verbruik: gisteren 100 kilometer gereden met een gemiddeld verbruik van 4,4 liter. Met 95 zou dat 4,8 à 4,9 geweest zijn. (Ik rij sowieso nogal ecologisch.)

In de tankklep van mijn auto staat de vermelding 'MIN 95 RON'.

Nu is mijn vraag: is het raadzaam dat ik desalniettemin terug overschakel naar 95? De kostprijs is niet mijn voornaamste beweegreden: mijn bedrijf betaalt de benzine.

Bedankt voor de feedback!
 

Rosinfield

† In Memoriam
Lastig om te berekenen. En zeker niet betrouwbaar ogv één meting. Je zou het een tijd moeten doen en dan uitrekenen in hoeverre het wat mindere verbruik opweegt tegen de hogere prijs van 98.
Ik tank wel 98 in mijn 1.0. Maar die er op gechipt. Zonder chiptuning rijdt het ook wel iets beter en zuiniger, maar ik denk dat ik me de moeite zou besparen omdat het in the end denk ik niet of te weinig scheelt.
 
Tank als sinds een hele poos 98 en altijd bij de BP. Op een hele tank is het ongeveer 5 euro duurder. Daarnaast spaar ik dan de freebees welke bij Ultimate 98 2x zo snel gaat. En daarmee kan ik bijv bij fonq.nl bestellingen plaatsen welke je dan geheel zonder bijbetaling (wat met die k*t airmiles wel altijd zo is waar je dan dus ook geen r**t aan hebt) kunt bestellen. Voordeel is ook en dat is mijn vornaamste reden dat er geen (of zeer weinig) ethanol in U98 zit.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
@toolish wat is ongeveer je jaar kilometrage? Heb hetzelfde dilemma gehad een tijd terug (zit het tussen de oren ja/nee? Rechtvaardigd de meerprijs de voordelen afdoende? Etc.)

Toen kwam ik erachter dat ik maar 10.000km per jaar rijd momenteel of zelfs minder. Dat is ong 1 x per maand tanken en dan ga ik over die paar euro extra niet moeilijk doen, gevalletje voordeel van de twijfel dus. En tank sindsdien alweer geruime tijd V-Power Euro97 wat sinds kort Euro98 is geworden. Bij een onbemande pomp niet aan de snelweg dus de prijs valt nog wel mee.
 
Tank als sinds een hele poos 98 en altijd bij de BP. Op een hele tank is het ongeveer 5 euro duurder. Daarnaast spaar ik dan de freebees welke bij Ultimate 98 2x zo snel gaat. En daarmee kan ik bijv bij fonq.nl bestellingen plaatsen welke je dan geheel zonder bijbetaling (wat met die k*t airmiles wel altijd zo is dan waar je dan dus ook geen r**t aan hebt) kunt bestellen. Voordeel is ook en dat is mijn vornaamste reden dat er geen (of zeer weinig) ethanol in U98 zit.

Twee vragen:
- Welke motor heb jij, en is die op 98 gechipt?
- Waarom heb je liever geen ethanol? (Sorry, ik ben een complete newbie in deze dingen.)
 

Rallye

Forumguru
In principe zou geen verschil tussen 98 en 95 moeten merken als je auto is afgesteld op 95. Als je auto bij het chippen of af-fabriek is afgesteld op 98 dan zou je een achteruitgang in vermogen kunnen merken. Ook het verbruik kan bij een op 98 afgestelde motor na het tanken van 98 lager zijn.

Ethanol verbrandt anders dan benzine (lagere energiewaarde) en is chemisch agressiever voor je auto. Dankzij de ethanol kan je verbruik daarom iets hoger zijn dan met 95 zonder ethanol, die echter niet meer geleverd wordt. Wat die chemische agressie betreft, daar is bij de bouw van je auto rekening mee gehouden. Over prestatieverschil heb ik nog nooit iets gehoord. Maar je betaalt voor benzine en krijgt dus deels ethanol. Vreemd idee.

Kortom: als je auto niet is afgesteld op 98 is het voordeel dat je merkt vooral psychologisch. Als de auto wel is afgesteld op 98 is het voordeel wel te meten, maar zelfs dan is het de vraag of je dat onderweg merkt. Of je het prijsverschil met 98 er ook dan door een lager verbruik uithaalt is de vraag. Ik tank negen van de tien keer in Duitsland, waar het prijsverschil tussen 95 en 98 niet zo groot is als in Nederland. Ik tank altijd 98 omdat ik niet het idee wil hebben dat ik niet het volle aantal pk’s uit mijn RS krijg.

Zie ook dit filmpje:

 

Cordoba

Forumguru
@toolish In je tankklep staat "min. 95 RON", dan is 98 dus ook geen enkel probleem voor de motor. Bij het ene type motorblok verbruik je met 98 hetzelfde aantal liters als met 95, terwijl je bij een ander blok duidelijk verschil merkt in verbruik, en de motor past zich aan, dus ook daar geen probleem. Je moet even kijken hoe het verbruik zich verhoudt tot de meerprijs, maar ik denk dat het onderaan de streep weinig verschil maakt.

Met 98 kun je natuurlijk wel wat verder rijden op een tank (dus minder vaak tanken), dus ook vanuit dat oogpunt is 98 aantrekkelijk.

@Rallye TS komt uit Leuven, dus tankt waarschijnlijk in Belgie, met Belgische prijzen. Wat ethanol betreft, de 98 gaat niet voor niets tegenwoordig als E5 (5% ethanol) door het leven, en de 95 als E10, dus beiden bevatten ethanol.
 

CDK

Forumguru
Wat ethanol betreft, de 98 gaat niet voor niets tegenwoordig als E5 (5% ethanol) door het leven, en de 95 als E10, dus beiden bevatten ethanol.

Bij BP is zowel de 95 als de 98 slang voorzien van een E5 label. In België is alle 95 vorig jaar E10 geworden dacht ik gelezen te hebben.
 

Cordoba

Forumguru
@Peter-036 Ethanol t.b.v. consumptie is veel duurder, bio-ethanol (als brandstof voor bijv. haarden)) zoals je dat bijvoorbeeld bij de Action verkocht wordt kostte een poos terug iets van 1,50 per literfles, en daar zit volgens mij wel BTW op, maar geen accijns omdat het officieel geen voertuigbrandstof is, en ook niet is bedoeld voor consumptie.

Volgens Wiki wordt er een zure vloeistof toegevoegd aan bio-ethanol, zodat het ongeschikt is voor consumptie.
 

Cordoba

Forumguru
Peter de vloeistof lijkt Bitrex te zijn en slechts met een verdunning van 1: 1.000.000:

Wat is Zuur?

Zuur wordt toegevoegd aan zuivere Bio Ethanol, omdat pure Bio Ethanol theorethisch drinkbaar zou zijn en daardoor ook onder de Alcohol wet en belasting zou vallen. Om dit te omzeilen wordt er Bitrex aan toegevoegd, Bitrex is een bittere zuur vloeistof die de Bio Ethanol voor menselijke consumptie ongeschikt maakt. Bitrex is de bitterste bekendste vloeistof die ooit ontdekt is met een toevoeging van 10ppm(delen per miljoen) en dat maakt het voor de mens ondraagelijk bitter. Dat betekent dat de toevoeging van 1 Liter Bitrex genoeg is voor 100.000 Liter Bio Ethanol om het voor de mens ongeschikt te maken. Zelfs al zou men de Bio Ethanol fles alleen maar aan de lippen zetten dan al voelt men meteen de bittere smaak waardoor men niet door drinkt.

En zoals ik al dacht is Bitrex een merknaam, de chemische naam is denatoniumbenzoaat, en die naam doet mij toch wel weer denken aan benzeenringen, dus hoe milieuvriendelijk die toevoeging aan bio-ethanol nu echt is?
 

0ri0n88

Forumguru
Kiezen tussen e10 euro95 of 98 zoals in België het geval is zou ik sws voor de 98 gaan. E10 is ook minder zuinig als gewone euro95 en er zit meer ethanol in wat gewoonweg minder voor je motor is, ongeacht wat men zegt over dat je auto erop gebouwd is. E10 komt er bij mij niet in maar hier hebben we nu NOG gewone euro95 wat ook gaat veranderen.
 

0ri0n88

Forumguru
Euro 95 in NL is nog in 99% van de stations waar ik voorbij kom (en dat zijn er heel wat met een verbruik van 1 op 8) e5 en bij sommige e10.
E10 is nog niet verplicht. Als het komt heb je grote kans dat 98 veel minder beschikbaar wordt en dat pompstations e10 en euro95 e5 gaan aanbieden.
5% ethanol is een stuk minder schadelijk als 10%.
 

Hakar

Donateur
In België is alle 95 vorig jaar E10 geworden dacht ik gelezen te hebben.

Op een enkele pomp na, en die moet je dan zoeken als een speld in een hooiberg.
De 98 kun je nog wel als E5 tanken, maar als verwende Nederlander vond ik dat wel heel moeilijk om uit te vlooien welke slang dat nu uit kwam.
Was overigens in Franstalig België.
Daar gaat alles minder makkelijk. :D
 

Rallye

Forumguru
Juist als je de brandstofkosten van de baas vergoed krijgt, zou ik even nadenken of je duurdere benzine wilt tanken als je niet kunt aantonen dat er voordelen aan zitten. En bij een auto die niet is afgesteld op 98 zet ik daar grote vraagtekens bij...... Dan jaag je de baas eigenlijk voor niets op kosten. Ik zou dat als baas niet fijn vinden.
 
Ik weet eigenlijk niet of 95 nou minder energie in zich heeft dan 98.
Voor zover ik weet:
Het RON getal heeft te maken met de klopvastheid. Motoren met een zeer hoge compressieverhouding hebben deze 98 nodig omdat bij een lagere klopvastheid de motor kan gaan pingelen; en pingelen houd in dat tijdens de compressieslag het mengsel vroegtijdig ontbrand alvorens de cilinder op zijn hoogste punt is.

Maar zit er nou meer energie in 98 dan in 95?
óf; zit er idd meer energie in maar is dat te weiten aan de hoeveelheid ethanol.
Daar ethanol een lagere energetische waarde heeft dan benzine. Dan zou dit e.a. verklaren..


Ondertussen van de bekende youtuber Engineering Explained nog het e.a. gevonden;
Het zit hem dus vooral in het preciezer kunnen bepalen van het ontsteking en daarmee word de efficiëntie verhoogd

 

Canon-Eye

Forumguru
Dan jaag je de baas eigenlijk voor niets op kosten. Ik zou dat als baas niet fijn vinden.
Mijn voormalige werkgever - een internationaal opererend bedrijf met toen (2011) ruim 600 trekkende eenheden en een 100+ personenauto's op straat en in de afgelopen 8 jaar nog aanzienlijk gegroeid - kent een paar simpele regels voor alle bestuurders van bedrijfsvoertuigen:
  1. Dieselrijders tanken zoveel mogelijk bij de bedrijfspompen op de eigen vestigingen, daarbuiten wordt uitsluitend getankt met de pasjes (op kenteken) van de contractuele brandstofleverancier. Dat ging overigens, als ik me goed herinner, om iets van tussen de 15 en 20 miljoen liter per jaar - dat geeft best wel een stevige onderhandelingspositie...
  2. Die pasjes staan alleen het gebruik van de standaard diesel of benzine toe, het gebruik van de "V-power achtige" varianten kan dus simpelweg niet tenzij je dat uit eigen zak betaalt.
Ik ken niemand die dat laatste doet... :pardon:
 

Rallye

Forumguru
Ik weet eigenlijk niet of 95 nou minder energie in zich heeft dan 98.
Voor zover ik weet:
Het RON getal heeft te maken met de klopvastheid. Motoren met een zeer hoge compressieverhouding hebben deze 98 nodig omdat bij een lagere klopvastheid de motor kan gaan pingelen; en pingelen houd in dat tijdens de compressieslag het mengsel vroegtijdig ontbrand alvorens de cilinder op zijn hoogste punt is.

En een hogere compressie houdt de mogelijkheid in op meer pk’s. Als je auto dus is afgesteld op 98 regelt de kotor terug als je 95 tankt, juist om pingelen te voorkomen.

Maar zit er nou meer energie in 98 dan in 95?
óf; zit er idd meer energie in maar is dat te weiten aan de hoeveelheid ethanol.
Daar ethanol een lagere energetische waarde heeft dan benzine. Dan zou dit e.a. verklaren..

Ik zou zeggen dat de lagere energetische waarde van ethanol ervoor zorgt dat dat er minder energie in de benzine zit als meer ethanol is bijgemengd en niet meer energie zoals jij lijkt te zeggen.
 

dj.verhulst

Forumguru
ik heb een 1.2 TSI 105 pk Octavia ,, is wel geen 3 cilinder 1.0 met 115 pk
maar ik merk als ik 98 tank loopt ie mooier en voelt krachtiger en ding loopt zuiniger dan op 95

ik weet dat de 1.2 heeft twee pingel sensoren de computer probeert het ontstekings tijdstip zo laat mogelijk zodat het rendement ook hoger word ( meer vermogen en zuiniger ) de andere setting kunnen dan ook aangepast worden.
met 98 kan men verder gaan,, de 1.0 zal dit ook kunnen .

met oudere auto's moest je met de hand instellingen aanpassen dus had je niet snel voordelen nu dus wel.
zou wel een ARAL 101 kunnen tanken zal dan nog meer opleveren .

omdat ik redelijk dicht bij de grens woon tank ik daar altijd 98 ,, E10 gooi ik alleen in de Daihatsu van mijn vrouw .
het verschil tussen 98 en 95 is over de grens ook kleiner .
mijn oude BMW boxer krijgt altijd 95, zou best op E10 kunnen maar het verouderde injectie systeem wil ik niet onnodig belasten , heb wel alle benzine slangen in de tank en van de tank naar het injectie systeem vervangen ( aan vervanging toe ) voor slangen die tegen E85 kunnen ,, ik hoef alleen de injectoren en de toevoer leiding en druk regelaar nog te vervangen en dan zou ik op E85 kunnen rijden in theorie , mijn R850R heeft nog een lage compresie dus is niet zo lastig met benzine ,, op 91 loopt ie nog steeds prima.


heb een tijdje geleden wel een paar tanken 95 getankt omdat in Duitsland door de lage waterstand er onvoldoende aanvoer was benzine was de prijs te hoog om het interessant te maken , ik hou er nu tussen de € 7 en 9 over
maar het verbruik steeg gelijk een +- een km minder per liter ,, en het kantel punt waar ie 1 op 20 loopt lag lager.

zolang ik voor een redelijke prijs 98 kan tanken blijf ik dat doen.
 
Bovenaan Onderaan