Karoq met caravan geen fijne combinatie?

gossy

Actief lid
ja was niet de nieuwste net als mn vriend ^^ maar viel wel mee 2008 volgens mij of daaromtrent

ja de ene combo is net niet de andere.. Ik denk/ hoop wel dat over t algemeen de buidel blijer word van zo een karoq op de lange duur
 

Witte Yeti

Actief lid
Afgelopen zaterdag viel het oktober nr (10) van de KCK in d bus. Daarin staat een rij-impressie van de Skoda Karoq 1.5 TSI DSG. De Karoq komt er als caravantrekker goed uit, met een geadviseerde maximale massa van 1300 kg.
De enige kritiek is de koersvastheid en de besturing.
De mening van de ANWB expert: Skoda blaast een aardig partijtje mee in de SUV-markt en zet met de Karoq en de Kodiaq twee leuke auto's neer. Maar zelfs binnen het VAG concern zijn er kapers op de kust. We merkten vorig jaar in het vergelijk tussen de Kodiaq, Ateca en Tiguan al dat de technici vooral op ondersteltechnoligie onderscheid weten te maken. Kennelijk richten ze in het geval van Skoda hun pijlen op comfort, maar met de caravan erachter leidt dat tot een onduidelijk weggedrag. Ik had het gevoel in een oude Amerikaan te rijden.
Verder wordt er in de impressie gesproken over zompig.
Zoals gemeld reden we vorig jaar met de Kodiaq en waren niet heel enthousiast over de vage besturing en iets de comfortabele vering/demping. We wezen toen de grote overhang achter als (mogelijke) schuldige aan, maar ook bij de kortere Karoq blijkt de wegligging niet foutloos. Met de caravan aan de haak raakt de Karoq in een rechte lijn al snel het spoor bijster en moet je corrigeren. De pijn zit 'm vooral in de demping die iets aan de zompige kant is.
Conclusie: Wat vinden we van de Karoq? Op de keper beschouwd is er niets mis mee, op de wat zwalkende wegligging na dan. De ruimte is enorm en het zitcomfort oké. Als reisauto voldoet hij prima.

Deze punten van kritiek is precies wat ik met en zonder caravan ervaar. Dit heeft zelfs afgelopen zomer geleidt tot een slingerende caravan met als gevolg een ongeluk op de Brenner autobahn. Auto geen schade maar caravan achteraf economisch total loss. Gelukkig is het verder goed afgelopen, maar zoiets wil je niet meemaken.
 

turboturbo

Forumguru
Dit heeft zelfs afgelopen zomer geleidt tot een slingerende caravan met als gevolg een ongeluk op de Brenner autobahn.
Was de trekkende auto in dat ongeluk een Karoq?

Zo'n ongeluk kan nog op zichzelf staan denk ik, pas als er meerdere gevallen met een Kodiaq bekend worden kan je lijkt mij pas spreken van een niet geschikte caravan-auto...
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Deze punten van kritiek is precies wat ik met en zonder caravan ervaar. Dit heeft zelfs afgelopen zomer geleidt tot een slingerende caravan met als gevolg een ongeluk op de Brenner autobahn. Auto geen schade maar caravan achteraf economisch total loss. Gelukkig is het verder goed afgelopen, maar zoiets wil je niet meemaken.

Slingerende aanhangwagens zijn 9 van de 10 keren terug te leiden naar een combinatie van verkeerde belading en een overmoedige/onervaren bestuurder.

(zonder olie op het vuur te willen gooien...)
 

Antera

Donateur
Omtrent de koersvastigheid van de Karoq is op te lossen. Plaatsen van spacers rondom en tevens een verlaging toe te passen maakt de auto een heel stuk stabiler en zekerder vooral met een caravan erachter. het is een klacht die ook op de Tiguan,Kodiaq en alle hoog op de poten modellen hebben in de VAG groep
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

hemi24

Forumguru
@Antera : als we de KCK mogen geloven is de vering van de Ateca op dat vlak beter voor elkaar dan de Karoq. Volgens mij zijn er weinig VAG-auto’s die zo identiek zijn (uitgezonderd de mini-drieling en de Alhambra/Sharan), dus dat is aardig opmerkelijk!
 

Antera

Donateur
De ateca heeft ook deze klachten al de Seat rijders hebben daar klaarblijkelijk minder last van op een of andere manier. Maar de ateca lijkt ook iets lager te staan dan de andere modellen. misschien zit er ook een gewichts verschil in wat dit verschil maakt. Eerlijk gezegd heb ik daar (nog) niet naar gekeken
 

Gysman

Actief lid
Auto al eens ingevuld bij caravantrekker.nl? https://www.caravantrekker.nl/berekening/berekening.php

Ik heb een berekeningetje gemaakt van de karoq 1.5 handgeschakeld, en een caravan beladen tot 1300kg. (een knaus, maar dat maakt voor de berekening niet zoveel uit natuurlijk).

Caravantrekker.nl komt tot de volgende conclusie:

De Skoda Karoq 1.5 TSI met een Knaus Sudwind Exclusive 450 FU van beladen 1300 kg is een prima combinatie om ontspannen mee te kunnen rijden op allerlei soorten wegen in binnen- en buitenland ook in bergachtige gebieden.

Tot snelheden van 90 km/u heeft deze combinatie voldoende reserves. Veel harder rijden en zeker helling af is onverstandig.

Stabiliteisscores bij diverse snelheden:
70 km/h: 10+
80 km/h: 8,7
90 km/h: 6,5
100 km/h: 4,2
110 km/h: 1,9

Daar ligt bij (veel) caravanners vaak het probleem. Snelheid. We vinden dat het allemaal 100+ moet. Maar 90 met een treintje van ongeveer 3000kg onderweg waarbij de caravan ~85% procent van de auto weegt, is natuurlijk prima. Het hoeft niet harder he? Ik had een superb, mocht 1800kg trekken. Caravan mocht 1600 wegen. Mocht ik met BE gewoon de weg mee op (had E niet, en moest ik dus halen voor deze combi). Beladen deed ik tot 1500 kg, en reed max 92 op GPS met die 3700 kg. Hard zat. Het is dan ook vakantie he :)

Mijn tip, los van alle technische oplossingen: max 90.

Edit: hier overigens nog een mooi filmpje over kogeldruk (en waarom fietsen achterop de caravan een bijzonder matig idee is...)
https://www.caravantrekker.nl/images/slingervideokogeldruk.mp4
 
Laatst bewerkt:

Witte Yeti

Actief lid
Was de trekkende auto in dat ongeluk een Karoq?

Zo'n ongeluk kan nog op zichzelf staan denk ik, pas als er meerdere gevallen met een Kodiaq bekend worden kan je lijkt mij pas spreken van een niet geschikte caravan-auto...

Idd was de trekkende auto een Karoq. In meerdere testen lees ik klachten over de stabiliteit door o.a. zachte vering. Ook zonder caravan was dit de laatste dagen goed te merken door windvlagen.
 

Witte Yeti

Actief lid
Slingerende aanhangwagens zijn 9 van de 10 keren terug te leiden naar een combinatie van verkeerde belading en een overmoedige/onervaren bestuurder.

(zonder olie op het vuur te willen gooien...)

Met 30 jaar ervaring wil ik me geen onervaren bestuurder noemen en zeker niet overmoedig. Kan jij me uitleggen waarom ik met een Skoda Yeti en dezelfde caravan deze problemen nooit heb gehad?
 

hemi24

Forumguru
Ben eigenlijk benieuwd of iemand hier kan achterhalen of de versies die af-fabriek komen met een trekhaak ook dezelfde veren en dempers hebben?

Dit kon maar zo weer een typisch Nederlands kwaaltje zijn/worden...
 

Witte Yeti

Actief lid
De ateca heeft ook deze klachten al de Seat rijders hebben daar klaarblijkelijk minder last van op een of andere manier. Maar de ateca lijkt ook iets lager te staan dan de andere modellen. misschien zit er ook een gewichts verschil in wat dit verschil maakt. Eerlijk gezegd heb ik daar (nog) niet naar gekeken

Seat is het sportievere merk t.o.v Skoda en zijn daardoor harder geveerd volgens de dealer.
 

Witte Yeti

Actief lid
Auto al eens ingevuld bij caravantrekker.nl? https://www.caravantrekker.nl/berekening/berekening.php

Ik heb een berekeningetje gemaakt van de karoq 1.5 handgeschakeld, en een caravan beladen tot 1300kg. (een knaus, maar dat maakt voor de berekening niet zoveel uit natuurlijk).

Caravantrekker.nl komt tot de volgende conclusie:

De Skoda Karoq 1.5 TSI met een Knaus Sudwind Exclusive 450 FU van beladen 1300 kg is een prima combinatie om ontspannen mee te kunnen rijden op allerlei soorten wegen in binnen- en buitenland ook in bergachtige gebieden.

Tot snelheden van 90 km/u heeft deze combinatie voldoende reserves. Veel harder rijden en zeker helling af is onverstandig

De berekening van caravantrekker.nl zal een aardige benadering zijn, maar testen zij alle auto's met een caravan erachter? Door de slechte stabiliteit haalde ik de 90 km/uur niet of nauwelijks.
 

Witte Yeti

Actief lid
Ben eigenlijk benieuwd of iemand hier kan achterhalen of de versies die af-fabriek komen met een trekhaak ook dezelfde veren en dempers hebben?

Dit kon maar zo weer een typisch Nederlands kwaaltje zijn/worden...

Ik wacht nog op een reactie van Skoda NL. Ik heb 9 sept een mail gestuurd, zou binnen enkele werkdagen een persoonlijke mail krijgen.......die moet nog komen!!! Gisteren over gebeld, diverse keren excuses.......wat een service.
 

hemi24

Forumguru
Ik wacht nog op een reactie van Skoda NL. Ik heb 9 sept een mail gestuurd, zou binnen enkele werkdagen een persoonlijke mail krijgen.......die moet nog komen!!! Gisteren over gebeld, diverse keren excuses.......wat een service.

Je zou de eerste zijn die daar een fatsoenlijk antwoord wegkrijgt...

Bla, bla, bla, voor technische aspecten verwijzen wij u graag door naar uw Skoda-dealer...


Ik denk niet dat ik er meer dan 10 woorden naast zit!
:mad:
 

Gysman

Actief lid
De berekening van caravantrekker.nl zal een aardige benadering zijn, maar testen zij alle auto's met een caravan erachter? Door de slechte stabiliteit haalde ik de 90 km/uur niet of nauwelijks.

Ik denk persoonlijk dat ze bij caravantrekker niet iedere auto en zeker niet iedere combi testen. De resultaten die zij tonen zijn op basis van ervaring en op basis van berekeningen gebaseerd op data van auto en caravan. Dat resulteert dan in een rapport toegespitst op jouw combinatie. Mijn punt is: bij de meeste combinaties wordt de aanbevolen 75% ruim overschreden, en denkt men dat je gewoon 100 met een caravan moet kunnen rijden. Ik denk dat die twee zaken niet samen gaan.

Als je inderdaad de 90 niet fijn kunt rijden, lijkt er echter inderdaad iets niet ok, maar dit is de eerste melding in deze thread waar je de snelheid noemde. Ik wordt met mijn lage geremde en met schokbrekers uitgevoerde aanhangertje op vakantie maar al te vaak ingehaald met 100+ en zelfs 110+. Vandaar mijn betoog over snelheid en stabiliteit.
 

Witte Yeti

Actief lid
Ik denk persoonlijk dat ze bij caravantrekker niet iedere auto en zeker niet iedere combi testen. De resultaten die zij tonen zijn op basis van ervaring en op basis van berekeningen gebaseerd op data van auto en caravan. Dat resulteert dan in een rapport toegespitst op jouw combinatie. Mijn punt is: bij de meeste combinaties wordt de aanbevolen 75% ruim overschreden, en denkt men dat je gewoon 100 met een caravan moet kunnen rijden. Ik denk dat die twee zaken niet samen gaan.

Als je inderdaad de 90 niet fijn kunt rijden, lijkt er echter inderdaad iets niet ok, maar dit is de eerste melding in deze thread waar je de snelheid noemde. Ik wordt met mijn lage geremde en met schokbrekers uitgevoerde aanhangertje op vakantie maar al te vaak ingehaald met 100+ en zelfs 110+. Vandaar mijn betoog over snelheid en stabiliteit.

Ik snap je verhaal over caravantrekker, zij geven zeker goede informatie wat ongeveer de mogelijkheden zijn met een bepaalde combinatie.
Het is prettig als je net iets harder kunt rijden dan al die grote vrachtwagens die anders in nek hangen en daarna heel langzaam passeren. Dit was met mijn vorige auto geen probleem. Ongeluk is ontstaan met een snelheid tussen 80 en 85 km/uur.
 

hemi24

Forumguru
Blijft een feit dat het een combinatie van factoren is.
Een goed beladen combinatie kan bij een chauffeur die geen feeling heeft bij een snelheid van 85 km/h al een gevaarlijke span vormen. Maar andersom kan ook!

Maar om te zeggen dat het puur aan de Karoq ligt is mij te kort door de bocht, al lijkt het voor de topicstarter voor de hand liggend, aangezien dit op het eerste gezicht het enkele veranderde component lijkt te zijn...

Qua afmetingen, spoorbreedte en gewicht ontlopen de beide wagens elkaar niet zo gek veel.
 

EdK

Forumguru
Maar om te zeggen dat het puur aan de Karoq ligt is mij te kort door de bocht, al lijkt het voor de topicstarter voor de hand liggend,
Kom op Hemi waar wil je nu naar toe met je tekst ?

Wiite Yeti heeft al 2 Yeti's ( oude en nieuwe model ) met caravan gehad en nooit problemen gehad.
Nu heeft hij zijn eerste Karoq met caravan en heeft beschreven problemen en hierdoor zijn caravan totall los gereden.
Even van uitgaand dat de 2 yeti's met caravan een 8 jaar ervaring mbt rijden met caravan opgeleverd heeft en nooit benoemde problemen heeft gehad.
Dan mag hij toch wel zeggen dat de problemen die hij nu ervaart voortkomen uit de Karoq en niet door on ervarenheid ?
Ook als hij zonder caravan erachter al een ander rijgedrag ervaart .....

Wel @Witte Yeti met je niet witte Karoq ik hoop dat je met antera er uitkomt en dat dat met een set veren en eventueel set spacers je probleem verdwijnt.
En lees het dan ook graag hier wat het uiteindelijke resultaat gaat worden...
 

hemi24

Forumguru
@EdK : om maar een mogelijkheid te noemen wat mijzelf onlangs is voorgevallen:

laatst ging ik mijn bandenspanning controleren bij een tankstation: juiste spanning ingesteld op het apparaat en vervolgens de 4 banden bijlangs geweest.
In de dagen daarna vond ik de auto niet zo fijn rijden als dat ik dit gewoon was. Toch maar weer bij de pomp langs waar ik vaker kom en wat schetst mijn verbazing: alle 4 de banden structureel 0,6 a 0,7 bar té laag.

Dus terwijl ik dacht dat ik de banden op de juiste spanning had gezet, was dit niet het geval en reed ik rond met een auto die meer zwabberde en erg gevoelig was voor spoorvorming en zijwind.
Had ik in die tussentijd met de tandemaanhanger een 1200 kg aan klinkers en straatbandjes gehaald, was ik waarschijnlijk lelijk verrast door een kwispelende combinatie, zonder hiervoor een duidelijk aanwijsbare reden. (zelfde auto, zelfde aanhanger, zelfde chauffeur, ..., en toch duidelijk ander rijgedrag).
 
Bovenaan Onderaan