Was de trekkende auto in dat ongeluk een Karoq?Dit heeft zelfs afgelopen zomer geleidt tot een slingerende caravan met als gevolg een ongeluk op de Brenner autobahn.
Deze punten van kritiek is precies wat ik met en zonder caravan ervaar. Dit heeft zelfs afgelopen zomer geleidt tot een slingerende caravan met als gevolg een ongeluk op de Brenner autobahn. Auto geen schade maar caravan achteraf economisch total loss. Gelukkig is het verder goed afgelopen, maar zoiets wil je niet meemaken.
Was de trekkende auto in dat ongeluk een Karoq?
Zo'n ongeluk kan nog op zichzelf staan denk ik, pas als er meerdere gevallen met een Kodiaq bekend worden kan je lijkt mij pas spreken van een niet geschikte caravan-auto...
Slingerende aanhangwagens zijn 9 van de 10 keren terug te leiden naar een combinatie van verkeerde belading en een overmoedige/onervaren bestuurder.
(zonder olie op het vuur te willen gooien...)
De ateca heeft ook deze klachten al de Seat rijders hebben daar klaarblijkelijk minder last van op een of andere manier. Maar de ateca lijkt ook iets lager te staan dan de andere modellen. misschien zit er ook een gewichts verschil in wat dit verschil maakt. Eerlijk gezegd heb ik daar (nog) niet naar gekeken
Auto al eens ingevuld bij caravantrekker.nl? https://www.caravantrekker.nl/berekening/berekening.php
Ik heb een berekeningetje gemaakt van de karoq 1.5 handgeschakeld, en een caravan beladen tot 1300kg. (een knaus, maar dat maakt voor de berekening niet zoveel uit natuurlijk).
Caravantrekker.nl komt tot de volgende conclusie:
De Skoda Karoq 1.5 TSI met een Knaus Sudwind Exclusive 450 FU van beladen 1300 kg is een prima combinatie om ontspannen mee te kunnen rijden op allerlei soorten wegen in binnen- en buitenland ook in bergachtige gebieden.
Tot snelheden van 90 km/u heeft deze combinatie voldoende reserves. Veel harder rijden en zeker helling af is onverstandig
Ben eigenlijk benieuwd of iemand hier kan achterhalen of de versies die af-fabriek komen met een trekhaak ook dezelfde veren en dempers hebben?
Dit kon maar zo weer een typisch Nederlands kwaaltje zijn/worden...
Ik wacht nog op een reactie van Skoda NL. Ik heb 9 sept een mail gestuurd, zou binnen enkele werkdagen een persoonlijke mail krijgen.......die moet nog komen!!! Gisteren over gebeld, diverse keren excuses.......wat een service.
De berekening van caravantrekker.nl zal een aardige benadering zijn, maar testen zij alle auto's met een caravan erachter? Door de slechte stabiliteit haalde ik de 90 km/uur niet of nauwelijks.
Ik denk persoonlijk dat ze bij caravantrekker niet iedere auto en zeker niet iedere combi testen. De resultaten die zij tonen zijn op basis van ervaring en op basis van berekeningen gebaseerd op data van auto en caravan. Dat resulteert dan in een rapport toegespitst op jouw combinatie. Mijn punt is: bij de meeste combinaties wordt de aanbevolen 75% ruim overschreden, en denkt men dat je gewoon 100 met een caravan moet kunnen rijden. Ik denk dat die twee zaken niet samen gaan.
Als je inderdaad de 90 niet fijn kunt rijden, lijkt er echter inderdaad iets niet ok, maar dit is de eerste melding in deze thread waar je de snelheid noemde. Ik wordt met mijn lage geremde en met schokbrekers uitgevoerde aanhangertje op vakantie maar al te vaak ingehaald met 100+ en zelfs 110+. Vandaar mijn betoog over snelheid en stabiliteit.
Kom op Hemi waar wil je nu naar toe met je tekst ?Maar om te zeggen dat het puur aan de Karoq ligt is mij te kort door de bocht, al lijkt het voor de topicstarter voor de hand liggend,