Adaptieve cruise controle

maik1

Forumguru
De Kodiaq ACC houdt in die situatie (links rijdt een andere auto langzamer) dus wel in. Bij mijn vorige wat oudere auto, een bmw 325i, hield de ACC dan ook in. Ik rij eigenlijk altijd op de meest linkerbaan 20 tot 30km op de teller te hard en dan heb ik nergens last van, zelden dat er iemand zich in het gaatje voor mij wurmt en als het gebeurd dan zal het mij jeuken, de auto onthaast mij genoeg om mij daar druk om te maken. Dat er niemand zich tussen wurmt komt denk ik door mijn snelheid icm de toch wel beter dan gemiddelde überholprestige van de Kodiaq.
 

Michel

Forumguru
Mijn Octavia laat ook niet zomaar rechts inhalen toe als de ACC is ingeschakeld. Hij laat dit ook op het display zien. Even een tik op het gaspedaal zorgt ervoor dat hij er alsnog rechts voorbij gaat. Overigens blijft het altijd lastig anticiperen wanneer hij ingrijpt en of hij dan ook meteen de remlichten laat branden. Mijn gevoel zegt me soms dat hij wel heel snel op de rem gaat staan, terwijl ik eerder slecht gas terug zou nemen.
 

CDK

Forumguru
@maik1 & @Michel, gelukkig ben ik niet de enige die hier mee te maken heeft. Kennelijk is de laatste generatie ACC softwarematig anders t.o.v. de eerste generatie.
Ik zou graag willen weten welke bits / bytes er anders gezet moeten worden en of dat kan met VCDS. @Antera, @ertromp of @Rainesh een idee?
 

Bakkertje

Forumguru
In mijn geval (Passat uit 2015) meet de ACC of een auto van je af rijdt of juist op gelijke afstand blijft rijden. Ergo, op de tussenvoeger die ook daadwerkelijk versnelt zal het systeem gas loslaten en niet remmen. Bij de C1/107/clio/aygo etc die naar links komt en geen gas geeft zal het systeem ingrijpen door te remmen. Als ik de reacties zo lees van @Corné de Kluijver krijg ik bijna het idee dat het bij mij net effe anders werkt.

Bij rechts inhalen tijdens uitvoegen houdt de mijne inderdaad ook in, echter door op de res knop op mijn stuur te drukken haalt ie alsnog gewoon in. Ik heb dit eerder al geschreven, de bediening van de ACC zit bij mij op het stuur en ik denk/vermoed dat mijn ervaringen daardoor ook meer positief zijn dan het Skoda wat zich anders laat bedienen.

Verder moeten we met z'n allen ook niet vergeten dat ACC geen auto-pilot is, het is een meer uitgebreide cruise control en voor mij is het systeem een waardevolle aanvulling waarbij ik meer ontspannen kan rijden.
 

Rainesh

Forumguru
@maik1 & @Michel, gelukkig ben ik niet de enige die hier mee te maken heeft. Kennelijk is de laatste generatie ACC softwarematig anders t.o.v. de eerste generatie.
Ik zou graag willen weten welke bits / bytes er anders gezet moeten worden en of dat kan met VCDS. @Antera, @ertromp of @Rainesh een idee?
Rechts inhalen bedoel je?

Dat is right overtaking prevention uitzetten in module 13. Byte 1 bit 5 dacht ik uit mijn hoofd. Moet het ff opzoeken.

Origineel VCDS Hex-net | VCP | Odis-S | Odis-E | Regio Den Haag | Rainesh@hotmail.com
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

RonaldSkodiaq

Donateur
Als je bovenstaande discussie volgt dan lijkt het erop voor mensen die beide systemen niet kennen dat je met een ACC continu aan het ingrijpen bent en dat je een CC inschakelt bij vertrek en uitschakelt bij thuiskomst. Ik heb de afgelopen 25 jaar een CC gehad die continu aan en uit gezet moet worden als het wat drukker is. Rijdt de auto voor je wat langzamer dan moet je uit zetten of lager instellen. Gaat het weer wat vlotter dan snelheid zelf ophogen of weer aanzetten op je laatst ingestelde geheugen. Als je bij inhalen niet zo lomp wil zijn als veel andere weggebruikers met CC/ACC door je voorligger met 2km p/u in te halen dan zal je ook wat gas bij moeten geven en als je niet anderen bij inhalen wil hinderen dan wacht je zelf even met inhalen wat betekend dat je je CC even uit moet zetten. Ik heb nu 10.000 km ervaring met ACC in m’n Kodiaq en zou nooit meer terug willen naar CC. Als ik naar het aantal ingrepen van mezelf kijk met ACC is dat zeker met de helft teruggelopen ten opzichte van CC. Op 80km wegen is het helemaal geweldig omdat daar de snelheid steeds iets omhoog en omlaag gaat. Je zet je ACC aan en je hoeft alleen nog te sturen waarbij ik ook plezier heb van mijn line assist. Het zijn rij-hulpmiddelen die ik een grote vooruitgang vind.
 

maik1

Forumguru
Helemaal eens met Ronald. Met het verschil dat dit dus al mijn tweede auto is met ACC (daarom heb ik deze optie dan ook weer aangevinkt met het samenstellen van de Kodiaq). In sommige situaties is een normale CC voor mij fijner, maar dat is misschien maar 5% van de tijd. En wat Ronald ook zegt, in combinatie met lane assist is het zo heerlijk ontspannen reizen, naar zuid Frankrijk en terug (enkele reis van 1230km in 11 en een half uur) afgelopen maand op donker oranje zondagen echt heel ontspannen gereden, nog nooit zo "uitgerust" aangekomen na zo'n lange rit.
 

wakkie

Senior Member
Heb dit topic met belangstelling gelezen. Zoveel mensen, zoveel meningen. In mijn huidige auto (Peugeot) heb ik de mogelijkheid om zelf een keuze te maken: CC of ACC. Omdat ik in voorgaande auto’s alleen CC had heb ik in het begin in mijn huidige auto ook alleen gebruik gemaakt van CC. Toch eens de ACC geprobeerd. Vond het maar niks, automatisch inhouden, gas geven en ben weer teruggegaan naar mijn vertrouwde CC. Toch heb ik de afgelopen tijd de ACC weer eens geprobeerd over een wat langere afstand en periode en heb mijn eerdere mening bijgesteld. Als je er aan gewend bent dan rijdt het veel relaxter. Ik vraag me af waar we ons druk over maken. Je doet wat jezelf het beste lijkt.
 

Rainesh

Forumguru
hmm, stel je eens voor dat je met een NL auto met ACC naar Engeland gaat, dan wordt inhalen best een ding :deuk:

Het is overigens uit te schakelen schijnbaar: http://www.vwwatercooled.com.au/for...ise-control-right-lane-overtaking-121533.html
Dus @Corné de Kluijver doe hier je voordeel mee
Byte 6 niet uitvinken! Dat is je inhaal hulp. Dus als je richting geeft en gaat schuiven dat ie versnelt zodat je makkelijker in kunt halen.

Origineel VCDS Hex-net | VCP | Odis-S | Odis-E | Regio Den Haag | Rainesh@hotmail.com
 

MaxN

Donateur
Dat is ook precies wat de ACC bij ons in de auto doet.
Ook geen problemen met rechts inhalen, maar 2014, dus andere type ACC denk ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Rallye

Forumguru
Als je bovenstaande discussie volgt dan lijkt het erop voor mensen die beide systemen niet kennen dat je met een ACC continu aan het ingrijpen bent en dat je een CC inschakelt bij vertrek en uitschakelt bij thuiskomst.

(...)

Op 80km wegen is het helemaal geweldig omdat daar de snelheid steeds iets omhoog en omlaag gaat. Je zet je ACC aan en je hoeft alleen nog te sturen waarbij ik ook plezier heb van mijn line assist. Het zijn rij-hulpmiddelen die ik een grote vooruitgang vind.

Dit draadje gaat nu eenmaal over ACC, dus dat hier ook uitgebreid over de nadelen wordt gesproken is logisch. Laat het duidelijk zijn dat ik ACC prefereer ten ipzichte van de CC op mijn Octavia II, en zeker ten opzichte van de CC in de Octavia III die je niet met de koppeling uit kunt zetten zoals ik bij de II deed om onnodige remlichten te voorkomen). Bij je tweede punt sluit ik mij aan: voor provinciale wegen is ACC erg fijn (hoewel Skoda het daarvoor afraadt).
 

CharlesTucker

Forumguru
hmm, stel je eens voor dat je met een NL auto met ACC naar Engeland gaat, dan wordt inhalen best een ding :deuk:
Mijn 2018 O3 kan ik instellen op links verkeer (erg handig afgelopen vakantie). Ik kon zo gauw in de handleiding niet vinden of dat alleen effect heeft op de verlichting, of ook op bijvoorbeeld de ACC (heb ik niet). Zo niet, dan maakt dat de ACC behoorlijk onbruikbaar dus. Trouwens, flink wat wegen zijn daar zo smal, met metershoge heggen ernaast, dat ik me zowiezo afvraag of bepaalde veiligheidssystemen wel goed werken en niet flink in verwarring raken. Mijn parkeersensoren piepten er af en toe lustig op los in ieder geval :D.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Antera

Donateur
ACC recht inhalen is wel mogelijk zoals Rainesh meld.

Omtrent alle andere zaken zoals @CharlesTucker noemt hebben geen effect erop. Parkeersensoren voor wel omdat deze actief blijven maar dan alleen met hele smalle doorgangen
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
de CC in de Octavia III die je niet met de koppeling uit kunt zetten zoals ik bij de II deed om onnodige remlichten te voorkomen).
Uitschakelen om onnodige remlichten te voorkomen doe ik zonodig ook al sinds ik CC's gebruik (inmiddels meer dan 30 jaar), maar bij de handgeschakelde auto's nooit met het koppelingspedaal: 1 vinger uitsteken vanaf het stuur is aanmerkelijk minder inspanning dan de linkervoet optillen om het pedaal aan te tikken.
 

Rallye

Forumguru
Bij mijn O2 moest ik dan een knopje op de grootlichthendel omzetten, deels buiten mijn zicht. Waarbij ik naar alle waarschijnlijkheid ook de hendel zou bedienen. Simply not clever.....
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat knopje bovenop de grootlicht- en RAW-hendel vond ik altijd op gevoel, hoefde er alleen even licht tegenaan te duwen met aanmerkelijk minder kracht dan nodig is om de andere functies van die hendel te gebruiken.

Eerlijk gezegd vond ik die oplossing 4 auto's lang (F1c, O2c, F1hb, F2c) comfortabeler dan het afzonderlijke CC-hendeltje dat ik nu in de Leon heb. Zit nét een haartje verder weg vanuit mijn normale linkerhandpositie gerekend...
 

Rallye

Forumguru
Er is een serie hendels geweest op de PFL O2 die juist door dat “licht duwen” op het knopje op de hendel kapot gingen. Sindsdien was ik gewoon om het knopje helemaal naar “Off” te zetten. Daarmee was je echter ook het Resume-geheugen kwijt. Vandaar mijn koppelings-oplossing.
 
Bovenaan Onderaan