Karoq ervaringen

Qwerto

Nieuw lid
@Qwerto Moet je de ramen niet gewoon nog even kalibreren?

Dus een keer de raambediening van elk raam handmatig bewust langer (~2 sec) inhouden bij dicht en open stand. Je hoort soms ook wel een klikje. Daarmee weet de auto wat de maximale en minimale stand is.

Bedankt voor je tip, het werkt nu wel.
 

Pendragon

Forumguru
Na 500 km hierbij mijn eerste review.

Positief
-Hill hold, must! Super gaaf. Bij stoplicht gaat ie uit zichzelf in ‘P’ en je hoeft zelf niet voetrem in te drukken en je kan zo wegrijden.

Heb je hier tijdens de bestelling hill hold bij besteld of is het standaard? Ik had het er met de dealer over en die zei dat bij een DSG het bestellen van de hill hold niet nodig was omdat een DSG toch altijd bij het loslaten van de rem weg rijd en niet achteruit gaat, maar als ik je zo hoor dan lijkt dit wel extra dat hij dan automatisch in P gaat als je hill hold hebt en dan ook de rem niet in hoeft te drukken.
 

hemi24

Forumguru
Bedankt voor je tip, het werkt nu wel.

Weer een dealer die niet erg zorgvuldig is geweest v.w.b. de aflevering; erg jammer zulke kleine foutjes!
:(

Heb je hier tijdens de bestelling hill hold bij besteld of is het standaard? Ik had het er met de dealer over en die zei dat bij een DSG het bestellen van de hill hold niet nodig was omdat een DSG toch altijd bij het loslaten van de rem weg rijd en niet achteruit gaat, maar als ik je zo hoor dan lijkt dit wel extra dat hij dan automatisch in P gaat als je hill hold hebt en dan ook de rem niet in hoeft te drukken.

AutoHold is de juiste benaming en dit is een uitgebreide functionaliteit die bij de electronische handrem hoort. Zie het als een soort actieve stilstand.
HillHold werkt alleen bij wegrijden op hellingen, maar volgens mij van geen enkele waarde, als de wagen al AutoHold heeft ( enkel een vangnet als je zo eigenwijs bent om AutoHold uit te schakelen...)
 

Pendragon

Forumguru
Weer een dealer die niet erg zorgvuldig is geweest v.w.b. de aflevering; erg jammer zulke kleine foutjes!
:(



AutoHold is de juiste benaming en dit is een uitgebreide functionaliteit die bij de electronische handrem hoort. Zie het als een soort actieve stilstand.
HillHold werkt alleen bij wegrijden op hellingen, maar volgens mij van geen enkele waarde, als de wagen al AutoHold heeft ( enkel een vangnet als je zo eigenwijs bent om AutoHold uit te schakelen...)
Verwarrend dan. Hij noemt het wel hillhold vandaar mijn vraag, maar autohold lijkt me idd veel handiger. Moet je dat aanzetten of werkt dat altijd? Had het in de test auto geprobeerd door stil te staan en de voet van de rem te halen maar hij ging gewoon rijden. Dacht toen, dat zie ik later dan wel
 

CDK

Forumguru
Verwarrend dan. Hij noemt het wel hillhold vandaar mijn vraag, maar autohold lijkt me idd veel handiger. Moet je dat aanzetten of werkt dat altijd? Had het in de test auto geprobeerd door stil te staan en de voet van de rem te halen maar hij ging gewoon rijden. Dacht toen, dat zie ik later dan wel

Dit knopje moet aan staan

IMG_1949.JPG

IMG_1949.JPG
 

Pendragon

Forumguru

Thanks Corné!

De vraag is, heb je die bij een DSG standaard, of heb je dan een optie moeten kiezen bij de bestelling? Ik wil voorkomen dat ik dit straks niet heb (lijkt me super handig, ook voor mijn achterliggers die dan niet steeds remlichten zien) omdat ik als optie toch hillhold had moeten kiezen ofzo. Ik zie in de opties geen autohold als optie om te kiezen.
 

Frankie

Actief lid
Thanks Corné!

De vraag is, heb je die bij een DSG standaard, of heb je dan een optie moeten kiezen bij de bestelling? Ik wil voorkomen dat ik dit straks niet heb (lijkt me super handig, ook voor mijn achterliggers die dan niet steeds remlichten zien) omdat ik als optie toch hillhold had moeten kiezen ofzo. Ik zie in de opties geen autohold als optie om te kiezen.

Bij mij heb ik geen losse optie besteld en de autohold zit er toch op. Ik wist ook alleen van hillhold en dacht dat er maar 1 optie was, te weten hillhold.
 

Adibo

Actief lid
Juist, ik heb Hill Hold extra besteld niet wetende dat karoq uitgerust was met Autohold. Zat net te zoeken naar verschillen op internet en vond deze:



One question ive not had cleared up yet was what the difference between Autohold and Hill Hold Control (also called Hill Start Assist) is.



From what I can gather, Autohold keeps hydraulic brake pressure on all 4 brakes when you come to a stop so that you don't move until you press the accelerator.

Hill Hold Control works only on gradients greater than 5deg and applies the parking brake as you release the brake pedal so that the car doesn't roll back when you're moving your foot to the accelerator.
 

Frankie

Actief lid
Tja, dan maakt Autohold/Hill Start Assist de Hillhold dus overbodig. Want die eerste functioneert altijd, dus ook in een helling.
Ik vermoed dat Hillhold alleen zin heeft op handgeschakelde auto's (zoals ik ook in mijn voorgaande auto's had).
 

Pendragon

Forumguru
Raar dat ze dat niet erbij vermelden als je een DSG bestelt of te wel wanneer AutoHold standaard is...
Mijn dealer vertelde dat dus wel en we hebben het dan ook verwijderd. Hij vertelde niet over autohold, maar wel dat hillhold zinloos is voor dsg.
 
Ik heb een schakelbak met standaard autohold, blij dat ik de hillhold optie niet heb genomen.

Heb er nu 4000 kilometer op zitten, zeer tevreden over de auto.

Wel een minpunt:
De geluidskwaliteit van een telefoongesprek via CarPlay, is een stuk minder dan via de Bluetooth verbinding.
Dit betreft de geluidskwaliteit voor degene die mij belt, in de auto is het geluid prima, echter de ontvanger verstaat mij slecht.
Als ik de vaste verbinding los maak en de telefoon overgaat op de Bluetooth verbinding is het probleem opgelost.

Hebben jullie deze ervaring ook?
 

Jrtt

Forumguru
Heb het probleem niet ervaren, althans niks gehoord van iemand die mij belde ;) Een nadeel vind ik dat de telefoon niet meer via het stuur te bedienen is wanneer een connectie met Apple Carplay tot stand is gekomen.
 

Japanese Power

Donateur
Een nadeel vind ik dat de telefoon niet meer via het stuur te bedienen is wanneer een connectie met Apple Carplay tot stand is gekomen.
Werkt volgens mij wel als je Siri gebruikt, dus de voice command door Siri vervangen, knop iets langer indrukken is volgens mij de oplossing. Vind het zelf geen verbetering, gebruik zelf ACP niet vanwege onder andere deze reden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jrtt

Henrik

Forumguru
De DSG heeft altijd een (vorm van) hill-hold: op een helling zal de auto even blijven staan wanneer je de rem loslaat. Het zal niet meer zijn dan een seconde, maar dat moet genoeg zijn om netjes weg te rijden zonder terug te lopen.

Niet helemaal mee eens. Volgens mij werkte deze functie onlangs niet toen het start/stop systeem actief was en ik op een helling stond. Motor ging uit, bij rem los sloeg die weer aan, maar rolde de auto wel een klein stukje naar achteren. Of heb ik mij dat nu ingebeeld?
 

Jrtt

Forumguru
Wel een minpunt:
De geluidskwaliteit van een telefoongesprek via CarPlay, is een stuk minder dan via de Bluetooth verbinding.

Heb het probleem niet ervaren, althans niks gehoord van iemand die mij belde ;)

Toch wel.. werd vorige week gebeld en toen werd er geklaagd over de verbinding, ze hoorde zichzelf terug in het gesprek. Hierna met Bluetooth gekoppeld en gaf geen problemen..
 
Precies het probleem waar ik ook tegen aan loop. Via Bluetooth prima, maar CarPlay is slecht.

Bijzonder vervelend, omdat ik meestal spotify gebruik en hiervoor is de iPhone verbinden met CarPlay.
 
Laatst bewerkt:

Frankie

Actief lid
Paar mindere ervaringen tot dusver:

  • Bij ons staat stuur nu ook scheef ("opeens" of eerder niet opgevallen). Als ik 'm recht houdt loopt auto naar links.
  • Frontassist is inderdaad humeurig. Grijpt soms gevoelsmatig wat vroeg in met waarschuwing of echt met rem. Vanmorgen schrok ie zelfs van paar bomen in een bocht :nono:
  • ACC is leuke gadget, maar bij voertuigen die van baan wisselen blijft het goed opletten of de boel achter je ophouden. Kan de minimale afstand tot voorganger niet worden vastgezet?
  • Ik vind de carrosserie onder de deuren wat kaal ogen. Alsof daar iets ontbreekt. Zeker richting het voorwiel steekt iets uit de wielkast naar onderen. Even door de knieën of van een afstandje kijken, dan zie je vast wat ik bedoel.
  • Schakelmomenten DSG in D stand zijn natuurlijk te snel. Zeker met snelheden tussen 50 en 60 km/h vind ik dat erg storend, gaat dan erg brommen omdat de toeren te laag zijn (alom bekend onderwerp). S-stand blijft weer te lang in de toeren.
  • Alhoewel ik de Autohold een fijne optie vindt is het soms wat schokkerig als je even snel wilt/moet wegrijden. alsof ie teveel plakt
  • Merk wat torsie, deurrubbers wringen een beetje als ik door goten ed rijdt.
  • Ons euvel met schuifdakrubbers. Nog steeds geen oplossing. Moet deze week langs een schade centrum van Van Mossel. Van Mossel heeft de LM belooft het hoe dan ook op te lossen. Ben benieuwd.
Oh ja, nog iets. Op de A-stijl in onze Karoq zit zwart kunststof. Halverwege zit daar een rare glimmende plek op beide stijlen. Alsof daar iets van lijm oid is achtergebleven. Heb het nog niet kunnen wegpoetsen en je ziet het alleen als er fel licht op schijnt. Iemand anders dit ook al bemerkt?

Nog laatste puntje. Ik vind het een gemiste kans dat ze in de achterportieren geen sfeer verlichting hebben gemaakt. Die harde bovenkant van de deuren vond ik al een aanfluiting. Ik zou echt wel wat extra betalen voor een luxere afwerking van de portieren. Zouden de sierstrips voor en achter identiek zijn? Wellicht zitten er wel aansluitingen voor verborgen..
 
Bovenaan Onderaan