Oog op een Octavia II 1.6 Ambiente uit 2007

Sebastian

Donateur
Hallo allemaal,

Mijn Faabje wordt nou toch echt wel wat oud. 17 jaar en bijna 250.000 op de teller en qua onderhoud wordt hij wat duur. We rijden elk jaar een flink eind door Europa dus wat zekerheid en vertrouwen in je auto is toch wel prettig.

We zochten eigenlijk een Fabia II maar kwamen ook Roomster en Octavia II tegen die ons aanspraken. Dus we hebben onze zoekcriteria wat uitgebreid. Wat we zeker willen is een automaat. Onze Faab heeft er een en eigenlijk willen we niet meer anders.

We kwamen een tweedehands Octavia II 1.6 Ambiente uit 2007 tegen met net iets meer dan een ton op de teller. Op de foto's ziet hij er fantastisch uit en de verkoper (occasiondealer) zegt dat hij de distributieriem zelf onlangs heeft gedaan. Hij moet 6400 E kosten, 6900 E met het hele rijklaar pakket en Bovag garantie.

Dat laatste dat steekt me want zover ik begrijp heb je recht op Bovag garantie boven een bepaald bedrag als je koopt bij een Bovag dealer. Heb ik dat juist?

Wat onderzoek naar de dealer levert best wel wat slechte reviews op. Niet alleen maar, maar net genoeg om me wat zorgen te maken. Dan gaat het vooral om verstopte gebreken (bewust verstopt) en niet nakomen van garantie en afspraken. Natuurlijk heeft elk verhaal twee kanten. Maar toch.

Ik vroeg me wat dingen af:
In mijn beleving kan een auto die net een ton heeft gelopen toch nog niet zo gek veel mankeren? Of....?
In hoeverre houden andere forumleden rekening met reviews? Mijn Faab kocht ik 8 jaar geleden en toen waren reviews nog niet zo'n ding als nu. Ik hield er toen iig geen rekening mee.

Ben benieuwd naar wat gedachten van andere Skoda liefhebbers.

Gaat overigens om deze:

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
 

ertromp

Forumguru
En geen garantie en lager bieden dan die €6.400,-? Kun je altijd nog het e.e.a bij een garage van jouw keuze laten herstellen en onderhoud doen.
Ziet er op het oog goed uit en volgens de RDW gegevens van de 1e eigenaar. Staat zo te zien aan de RDW gegevens al wat langer bij dat autobedrijf
En het zijn niet alleen maar slechte reviews. Waarheid zal wel ergens in het midden liggen.
Volgens advertentie dealer onderhouden. Heb je boekjes en/of rekeningen gezien?
 

Maggy

Forumguru
Ik vindt het bijzonder veel geld voor een auto van 11 jaar oud. Ik kocht de mijne 4 jaar geleden voor minder, en die is van 2006.... had wel wat meer op de teller, maar heeft in al die tijd dat ik em nu heb me weinig gekost.
Ik zou ff lekker verder kijken, er is beter te koop voor minder, en garantie? Ach....
Overigens, prijs is prijs bij een bedrijf, tegenwoordig mag er niks meer bij komen, zoals kosten rijklaar etc. Dat moet bij de prijs inzitten.
 

Sebastian

Donateur
@ertromp Wat lager bieden ga ik wel proberen, als ik besluit een kijkje te nemen. Geen garantie.... hmmm voor een auto van E6400 vind ik wel dat ik wat zekerheid mag verwachten. Bij de Fabia had ik ook BOVAG garantie. In de garantieperiode ben ik toen op vakantie met de auto geweest en daarna teruggegaan met alles wat mankeerde. Dat was o.a. een kapotte airco, bijrijdersraam vast in de omlaag stand (terugweg halverwege Duitsland.... :angry:), knopjes voor el. ramen bestuurderskant en nog wat dingetjes. Al bij al toch nog prijzig denk ik. Vooral de airco.

Ik was ook in de veronderstelling dat die extra kosten niet meer mochten maar ik zie het nog heel veel.
RDW gegevens zijn inderdaad goed. Er zijn inderdaad ook goede reviews natuurlijk. Ik ben nu alleen uitgegaan van Google reviews. Ik heb de auto nog niet 'live' gezien dus boekje nog niet in kunnen zien.

@Maggy Het is inderdaad prijzig. Maar voor E6400 incl. garantie zie ik het wel zitten. De auto is van okt. 2007 dus net iets meer dan 10 jaar. Toen ik m'n huidige Fabia kocht heb ik E7000 betaald. Die was toen 9 jaar oud.

Verder kijken is zeker een idee dat bij me is opgekomen maar een auto met automaat plus onze ander zoek-criteria (max. 11 jaar oud, max. 120000km, min. 1.6L benzinemotor, automaat, lm velgen) dan wordt de keus al gelijk een stuk krapper. Dus áls ik wat tegenkom dan heeft dat gelijk m'n aandacht. Garantie vind ik toch wel belangrijk denk ik (zie reactie op @ertrump).

Een paar weken geleden had ik bijna een Fabia 2 te pakken met alles erop en eraan. Helaas heeft de (particuliere) verkoper 'm toen verkocht aan iemand anders nádat we al een prijs overeengekomen waren :banghead:Baal ik nóg van. Aan de andere kant, nu zijn we op het idee Octavia gekomen en dat is toch even wat luxer lange vakantieritten rijden :jaja:
 
Laatst bewerkt:

Sebastian

Donateur
Ik ga morgen toch even een kijkje nemen.

@ Octavia II rijders: nog tips waar vooral op te letten?
 

ertromp

Forumguru
Let bij de O2 PFL die ik zelf als diesel heb gehad bij 2005 op het volgende:

Lak en roest op carrosserie vooral op achterklep en bij de voorspatborden achter de modderkuipen.
Slijtage in het interieur aan de plastic delen zoals de handgrepen
Cuppende achterbanden is ook een kwaal die de O2 nog al eens had

En ik blijf er bij als je zelf handig bent of je weet een goede niet merk gebonden garage leg een bod neer van €5.700 zo meenemen zonder garantie.
Kun je ten opzichte van die €6.900,- aardig wat manco’s voor opknappen mochten die er zijn
 

Zwapp

Forumguru
Sowieso of de km stand logisch is en of al het onderhoud volgens schema is uitgevoerd.
Alle vloeistoffen bekijken of dit op peil is en of de kleur is zoals het hoort, roze koelvloeistof, geen mayonaise onder de oliedop etc.

Wat ik zelf altijd doe is hem op de brug laten zetten om de onderkant te bekijken of alles er droog uitziet, dit wel pas na een proefrit.

Verder tijdens de proefrit even lekker op z'n staart trappen en flink remmen, stuur losjes vasthouden om te zien of hij rechtuit blijft gaan, uiteraard met het oog op de veiligheid!

Denk dat er nog veel meer tips van anderen zijn maar dit is bij wel de hoofdmoot als ik ga kijken.

Heb je misschien een link naar deze auto? Kunnen we allemaal even meekijken...
 

Zwapp

Forumguru
Heb hem gelezen, zie zo 1 foutje in advertentie, voorstoelen en achterbank verwarmt, in dit model dus niet...
 

DJSmiley

Actief lid
Ik vind 'm fors aan de prijs. Ik heb voor mijn O2 (jan 2005) 6250 betaald.. in april 2011. (Ok, dat is dan een diesel)

Garages en garantie.. Ik heb er altijd mijn bedenkingen bij. Op internet zul je altijd de negatieve reviews vinden, ook degene waarbij de klant onredelijk is. Hoe het in de praktijk is....
Ik ga op mijn eigen verstand en vooronderzoek af. Wat kosten calculeer in in de prijs. Bij mijn huidige was het simpel: Als ik 1000 eur kosten moest maken, dan nog had ik een nette deal. Dus dat vond ik de gok rechtvaardigen.

Daarnaast: Ik ga altijd blind een eerste keer kijken. Dus geen afspraak maken enz. Vaak genoeg meegemaakt dat na een belletje van tevoren de auto 'toevallig' net warmgereden was.

Dingen als kilometerstand heeft voor mij minimale waarde. Dat zegt niets over onderhoud. Ik heb liever een auto met 2 ton op de teller die top onderhouden is, dan een ding met 40k waarin nog de originele olie zit...

En idee, wat @Zwapp ook al zegt: Dat ding goed controleren. Auto van 11 jaar hoort gewoon wat 'vies' te zijn onder de kap, wat lichte oxidatie enz. Als dat ding er splinternieuw uitziet dan is dat ook al een teken dat er wat te verbergen is.
Gehele staat van de auto moet herleidbaar zijn naar de leeftijd.

Test ook dingen als de airco (condensor die lek raakt is vaker voorkomend, al dan niet met een kapotte aircopomp als gevolg). Maar denk ook aan dingen als een DSG automaat hebben zo z'n eigen kwaaltjes. Kijk eens wat rond hier op het forum.

Is die automaat een harde eis?
Zo nee: dan
Maart 2007, 143k, trekhaak, voor 4500

Juni 2007, 160k, trekhaak, voor 4900

Jan 2008, 147k, trekhaak, voor 5900

Om maar wat te noemen (even niet heel uitgebreid gezocht)


Een Fabia 2 koop je goedkoper. Ik heb afgelopen april er 1 met een vriendin gekocht voor 4500, dat was er 1 met 120k, uit april 2007

De Octavia is meer auto, meer gewicht, maar ook wat duurder/
 
Laatst bewerkt:

Sebastian

Donateur
Ik vind 'm fors aan de prijs. Ik heb voor mijn O2 (jan 2005) 6250 betaald.. in april 2011. (Ok, dat is dan een diesel)

Garages en garantie.. Ik heb.....
Automaat is wel een harde eis. De Fabia hebben we er niet op uitgezocht maar na 8 jaar automaat rijden ben ik wel verkocht ja. We hebben er eigenlijk nooit problemen aan gehad en hij schakelt nog steeds boterzacht. Op de 160000 wel de transmissieolie vervangen. Maar dat is het enige.

Verder willen ik toch liever niet heel veel boven een ton. Max. 120000km. Echt een heel goede reden heb ik daar niet voor, meer gevoelsmatig.

Hoe dan ook, ik ga toch eens even naar je linkjes kijken! Dank daarvoor!
 

Maggy

Forumguru
@Zwapp

Alleen voorbanken? Of helemaal niet?
Helemaal niet...
Airco is ook handbediend( geen automatische airco)
Het is een ambiente; er zit niks op...dat is nou eenmaal het uitrustings niveau.
DJsmiley verwoord precies hoe ik ook naar auto’s kijk, en ga kijken; zonder afspraak.
Ik zou zeggen verder kijken, en evt ff wachten op een buitenkans(met alle toeters en bellen ipv kaal), de fab rijdt tenslotte nog.
 

Maggy

Forumguru
6F04CA5E-484D-4F21-89F1-25B519A4FC52.png https://voorraad.vakgaragevanthoog.nl/skoda/octavia/occ3763908-48d50039?;utm_source=marktplaats;utm_medium=referral
Of deze: zelfde prijs, 2 jaar jonger, en face lift.
@Canon-Eye , klopt, maar deze is helaas kaal.

Vwbt de advertentie, op marktplaats staat ie voor 6900, ik zie op de site van de garage 7800... significant verschil...
 
Laatst bewerkt:

Sebastian

Donateur
Bekijk bijlage 64893 https://voorraad.vakgaragevanthoog.nl/skoda/octavia/occ3763908-48d50039?;utm_source=marktplaats;utm_medium=referral
Of deze: zelfde prijs, 2 jaar jonger, en face lift.
@Canon-Eye , klopt, maar deze is helaas kaal.

Vwbt de advertentie, op marktplaats staat ie voor 6900, ik zie op de site van de garage 7800... significant verschil...

182000 km is toch een stuk meer dan ik in gedachten had.

Ik wist trouwens niet dat de Ambiente de 'kale' versie is. Gauw nog wat meer onderzoek doen!

Automatische airco of 'gewone' airco is me eigenlijk om het even. Stoelverwarming had wel prettig geweest (slechte rug). In de Faab wel beide voorstoelen verwarmd.
 

Huibert

Forumguru
Zou me persoonlijk niet blind staren op de km stand, zoals al gezegd goed onderhouden en verzorgt is veel belangrijker. Voor meer zekerheid kun je hem ook nog bij de anwb laten keuren
 

turboturbo

Forumguru
Ik zou ook niet tegen zo'n mini-dot display aan kunnen kijken, @Sebastian :)
De OII is toch wel met een mooi display in de tellerbak geleverd?

Maar goed je hebt idd weinig te kiezen als je automaat wilt. Dat beperkt de keuze enorm. Toch, als je Fabia voorlopig nog rijdt, zou ik even wachten tot er iets voorbij komt dat beter is qua prijs en uitrusting (en misschien zelfs wel met 2.0 liter motor)
 

Sebastian

Donateur
Ik zou ook niet tegen zo'n mini-dot display aan kunnen kijken, @Sebastian :)
De OII is toch wel met een mooi display in de tellerbak geleverd?

Maar goed je hebt idd weinig te kiezen als je automaat wilt. Dat beperkt de keuze enorm. Toch, als je Fabia voorlopig nog rijdt, zou ik even wachten tot er iets voorbij komt dat beter is qua prijs en uitrusting (en misschien zelfs wel met 2.0 liter motor)
Ik vind zo'n nieuwer display natuurlijk mooier. Maar ook weer niet heel belangrijk. De O2 in deze adv. heeft geen nieuwe. Helaas. Ik ga ergens in juni/juli de grote jaarlijkse rit maken en dan wil ik toch echt wel een andere auto rijden. Ik zie het morgen wel. Als het goed voelt koop ik 'm. En anders zoeken we nog even door. De Faab rijdt nog prima.

Deze heeft toch wel wat opties die me aanspreken. Het voelt niet als een kale versie. LM velgen, geblindeerde ramen, cruise control, mistlampen.

Bedankt voor het meedenken allemaal!
Ik laat de uitslag weten
 
Bovenaan Onderaan