Oog op een Octavia II 1.6 Ambiente uit 2007

Canon-Eye

Forumguru
Niks mis mee trouwens hoor..
Dat niet.
Hoewel ik de DSG op zichzelf heerlijk vind rijden, ben ik de laatste tijd wat kopschuw geworden vanwege de kwalen die zich nogal eens blijken voor te doen. Geen probleem bij een leasewagen - afgezien van irritatie en ongemak - maar die tijd ligt ruim achter me dus nu zou ik zelf het risico dragen. Mede vanwege de intussen aangeschafte caravan zou ik dus ook eerder gaan voor een automaat met koppelomvormer (en lock-up, om het meerverbruik wat te temperen).
 

Zwapp

Forumguru
Je leest inderdaad veel problemen, maar dat is typisch voor internet, ik heb nu 240.000 gereden met dsg6 en nog nooit problemen gehad, de goede dingen lees je gewooninder vaak...
 

Canon-Eye

Forumguru
Tijdens de proefrit schakelde hij boterzacht en trok hij lekker vlot op. Als dat zo blijft ben ik er helemaal tevreden mee.
Goeie kans dat-ie dat wel volhoudt.
Overigens, voor zover ik e.e.a. hier gevolgd heb schijnen de dsg-problemen zich niet zozeer voor te doen bij de 6-bakken, maar meer bij de 7-versnellings uitvoeringen zoals die nu in de mode zijn. Bij een nieuw geleverde auto kun je dan veel narigheid voorkomen door meteen een aanpassing bij de dsg-dokter te laten uitvoeren (belachelijk dat zoiets nodig is trouwens), maar bij een gebruikte auto weet je de voorgeschiedenis niet. Dan kun je voor aankoop de conditie natuurlijk ook wel laten onderzoeken, maar da's ook weer gedoe en ook niet gratis...
 

turboturbo

Forumguru
Ik had zelf niet snel gedacht dat er conventionele automaten zijn die maar liefst 6 versnellingen hebben. Vaker zie je bijv een 3 of 4 traps automaat vs een 5-bak handgeschakelde.

#automaatgate
 

ertromp

Forumguru
6 traps is al old skool
ZF een fabrikant van automaten met koppel omvormer zit al aan de 8 traps voor bijvoorbeeld BMW
 

Cordoba

Forumguru
@Sebastian Sterkte met de aankoop: ik lees dit topic nu pas, en het bewuste bedrijf heeft een twijfelachtige reputatie (is minder dan 10 km van mijn huis) en heeft ook al eens een consumentenprogramma gehaald, ik dacht rijdende rechter, tros opgelicht of iets dergelijks met een ontevreden klant. Dat was overigens een geval van een klant die ook onredelijke eisen stelde, maar aan de andere kant ook weer ten onrechte in de kou was blijven staan.
 

Sebastian

Donateur
@Sebastian Sterkte met de aankoop: ik lees dit topic nu pas, en het bewuste bedrijf.......

Tja, ik uitte m'n zorgen al in de OP. Ik lees vaak reviews voordat ik een aankoop doe. Zo ook over dit bedrijf. Verschillende review sites, verschillende resultaten. Ik ga meestal toch gewoon uit van de reviews van Google gebruikers. Ik las toch een aantal zaken die me ongerust stemden. En wel in zo'n mate dat ik eigenlijk dacht het te laten schieten. Toch ook veel goede reviews. Altijd moeilijk.

Ik ben er op m'n hoede heengegaan. De verkoper was een gehaaide. Vertelde een paar dingen waar ik dwars doorheen keek. Wat heel raar was was toen ik zei dat ik wel iemand ben die met elke dingetje terug kom binnen de garantie periode. Daar kreeg ik een verdedigend antwoord op want ook zij zouden mij wel bellen als er wat met de Faab zou zijn achteraf. Héél vreemd

Ik heb de deal bijna laten klappen maar ben uiteindelijk toch overeengekomen. Mocht er iets stevig mis zijn met de O2 dan hoop ik maar dat ze niet moeilijk doen. Zo wel, dan ga ik er met gestrekt been in want ik houd niet van onrecht. Desnoods via rechtsgang. Maar laten we niet vooruit lopen op de zaken. De auto voelde goed

Bedankt voor je reactie!
 

turboturbo

Forumguru
Als de auto geen technische mankementen heeft, zal je verder weinig last hoeven hebben van zo'n twijfelachtig bedrijf. Dan ga je er lekker een jaar mee rijden en breng je 'm eerstvolgende keer naar je 'eigen' (andere) garage voor onderhoud.

Hoe dan ook, die opmerking over de Fabia is idd volslagen idioot :stop:
 

Cordoba

Forumguru
De reactie over de Fabia, daar krijg ik wel onprettige gevoelens bij: als je verder zoekt op negatieve reviews, zie je dat ze alles doen om een klant geld uit de zak te kloppen, waar dat absoluut onterecht is. Zo ook in dit geval: de garage is professional (of zou dat moeten wezen), en heeft ook onderzoeksplicht, dus zou gebreken direct moeten constateren bij de inruil.

Bij de vele positieve reviews zie ik dat er allerlei onlogische pluspunten worden genoemd van dit bedrijf, bijvoorbeeld dat er veel keuze in occasions is. Dat een enkele klant dat noemt ok, maar bij een bedrijf met pakweg 100 auto's, en dat 20% van de reviews zoiets noemt is opvallend, heeft er dus voor mij alles van weg dat er met de reviews is gerommeld/geen echte reviews. Wat ik verder ook verschillende keren tegen kom, is het vragen van geld voor garantie, waarbij het aankoopbedrag voor de auto zo hoog is, dat automatisch al BOVAG-garantie moet worden verleend (dus incl. de koopprijs, dus geen extra bedrag), wat je verder leest is dat geld gevraagd wordt voor reparatie onder garantie, en dat deze reparatie vervolgens niet of zeer slecht gebeuren, waardoor eigenlijk alleen meer problemen ontstaan. Het enige pluspunt: de meeste negatieve reviews zijn wat ouder.
 

Arjann

Forumguru
Sorry dat ik het zeg @Cordoba, je zal het ongetwijfeld goed bedoelen, maar persoonlijk vind ik dat je dit beter voor je had kunnen houden. Hij heeft de auto tenslotte al gekocht hè. Als ik daar net een auto gekocht zou hebben zou ik nu echt geen fijn gevoel hebben. Hopelijk heeft de ts daar nu geen last van. Als de koop nog niet rond was geweest had ik wel anders tegen je berichten aan gekeken
 

Cordoba

Forumguru
Sorry dat ik het zeg @Cordoba, je zal het ongetwijfeld goed bedoelen, maar persoonlijk vind ik dat je dit beter voor je had kunnen houden. Hij heeft de auto tenslotte al gekocht hè. Als ik daar net een auto gekocht zou hebben zou ik nu echt geen fijn gevoel hebben. Hopelijk heeft de ts daar nu geen last van. Als de koop nog niet rond was geweest had ik wel anders tegen je berichten aan gekeken

Dat is een stukje van het verhaal: als ik met deze extra info kan voorkomen dat iemand nog een fors extra bedrag uit de zak geklopt wordt, voor een reparatie die dan ook nog óf niet óf heel slecht gebeurt, dan vind ik dat belangrijker dan een nachtje onrustig slapen voor de TS. Ik denk dat ik persoonlijk zelfs zou overwegen wat het mag kosten om de koop niet door te laten gaan. Ik weet niet of je ook reviews bekeken hebt Arjan, maar buiten de reviews om, als je het zo ver schopt dat een TV-programma een uitzending aan je wijdt, dan is de kans groot dat je in het segment Jet Cars/Spaanse Polder opereert. Betreffende bedrijf is trouwens Van Schie in Hazerswoude-Rijndijk als je dat nog niet gezien hebt.
 

Sebastian

Donateur
Ben het wel met @Cordoba eens. Een topic staat voor langere tijd. Dus informatie voor 'future reference' is altijd goed. Ik ben in de OP zelf begonnen over de reviews. Ben alleen maar blij als daar nog op ingehaakt wordt.

:ot: Is het überhaupt wel mogelijk om een getekend contract te annuleren? Dan ben je zeker de aanbetaling kwijt... Vraag ik uit nieuwsgierigheid. Bij een Internetaankoop heb je 2 weken bedenktijd. Maar hoe het bij een aankoop van een auto zit.... Geen idee eigenlijk.

Hoe dan ook. De reviews staken me in het begin al. Tijdens de koop hoorde ik ook wat dubieuze zaken (zal ik straks even wat over schrijven....drukdrukdruk....). En die reviews steken me nu nog steeds. Hopelijk geen kat in de zak!

Ik kreeg gisteren nota bene een berichtje van een andere dealer over een Fabia II 2009 in perfecte staat met alles erop en eraan met 89000 op de teller. Die was me eerst te duur en hij heeft de prijs laten zakken tot wat ik zou willen betalen.... Had daar ook wel willen kijken.... Maarja....


Edit: zo zit dat dus met een aankoop van een auto annuleren: https://www.anwb.nl/juridisch-advies/koop-en-onderhoud/de-koop-sluiten/koop-annuleren
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Als je eenmaal iets aanbetaald hebt, word het denk ik lastig.....

Het aanbod van de Fabia lijkt nu aanlokkelijk, maar dat heeft denk ik vooral te maken met dat je nu twijfelt over je aankoop. De Fabia is gewoon een andere kleinere auto waarvan je nu juist had gedacht dat het wel fijner is een wat ruimere auto te gaan rijden (Octavia)

Je kunt het ook zo bekijken; je wilde deze auto heel graag. En je neemt je verlies vwb eventuele gebreken.

Zo had ik zelf ook een kat in de zak probleem; mijn Octavia bleek kort na overname een lekke kachel radiateur te hebben (reparatie kosten ong 700,-) Bij de vorige (particuliere) eigenaar aangeklopt. Die zegt: probleem was bij mij niet bekend (onwaarschijnlijk maar soit) en je had een aankoop keuring kunnen laten doen.

Nu denk ik zo; ik bespaarde me al een 500 euro door de auto particulier te kopen (lagere prijs en geen kosten rijklaar maken) bovendien is het niet erg waarschijnlijk dat een aankoop keuring (a 250,-) dit probleem boven water had kunnen krijgen...

Kortom, die reparatie nam ik voor lief en dankzij HBT techniek was ik nog voordelig klaar ook want hij stond ervoor open dat ik zelf via internet een goedkope kachelradiateur aanschafte en dat hij gewoon de manuren in rekening bracht (en natuurlijk geen garantie op het onderdeel)
 

Arjann

Forumguru
Prima, ieder daarin z'n eigen mening. Ik zelf zou het in ieder geval niet leuk vinden zoiets te lezen als ik net een auto gekocht had. Gelukkig heeft @Sebastian aan de auto zelf wel een goed gevoel overgehouden
 
Bovenaan Onderaan