Oog op een Octavia II 1.6 Ambiente uit 2007

Sebastian

Donateur
Prima, ieder daarin z'n eigen mening. Ik zelf zou het in ieder geval niet leuk vinden zoiets te lezen als ik net een auto gekocht had. Gelukkig heeft @Sebastian aan de auto zelf wel een goed gevoel overgehouden
Ja, als ik alle gevoelens opzij leg en puur de proefrit en blik op de auto zelf in gedachten neem dan maak ik me niet zoveel zorgen Ik kan 'm denk ik donderdag halen. Moest een nieuw kentekenbewijs aanvragen want ik was m'n overschrijvingsbewijs kwijt... Die komt hopelijk donderdag binnen.
 

Sebastian

Donateur
...... De Fabia is gewoon een andere kleinere auto waarvan je nu juist had gedacht dat het wel fijner is een wat ruimere auto te gaan rijden (Octavia)

Je kunt het ook zo bekijken; je wilde deze auto heel graag. En je neemt je verlies vwb eventuele gebreken......

Ja, we blijven bij Octavia nu hoor. Ik wil geen stunts uithalen. Het komt vast wel goed. Een grotere auto betekent ook veel prettiger lange rijzen maken en we rijden elk jaar naar Slowakije heen en terug. Enkele reis ongeveer 1700 km. Voor gebruik in NL hebben we de ruimte niet nodig (geen kinderen helaas). Aan de andere kant, ik zit toch veel beter in een Octavia (althans, dat idee kreeg ik tijdens de proefrit). Ik heb een slechte rug en lang zitten in de Faab was wel eens vervelend.

Zodra ik 'm heb zal ik eens wat foto's delen
 

Cordoba

Forumguru
@Sebastian Als je in elk geval vertrouwen hebt in de Octavia, dan is afzien van de koop geen goede optie. Als je daar wél over twijfelt, kun je beter een serieus bedrag (ik denk hierbij aan 500-1000 euro) uitgeven om van de aankoop af te zien, dan én een redelijk goede auto inleveren, én de bijbetaling voor de 'nieuwe' auto.
 

Sebastian

Donateur
Grappig ik rij zelf ook nog wel eens naar sk en wel naar Presov heerlijke reis auto
Dat is nog grappiger dan je denkt. Ik rijd ook richting Prešov. Althans, vlakbij dan. Al 11 jaar . Mijn vrouw is Slowaakse. Ik kom dus elk jaar wel een paar keer in Prešov.

Land van de Škoda's
 
Laatst bewerkt:

Sebastian

Donateur
Zoals beloofd, een paar plaatjes. Niet erg uitgebreid maar geeft wel een beeld van de staat van de auto. Buitenkant is sowieso prima in orde. Wat kleine gebruikssporen maar niets zorgelijks of storends. Binnenkant is gewoonweg goed. Bijna zo goed als nieuw. Alleen de 12v aansluiting zit wat los en ziet er verlopen uit.
Over de aflevering zelf ben ik niet tevreden. Er zouden op verzoek wat kleine dingetjes gedaan worden (waren opgeschreven door verkoper) en de auto zou nog volledig nagelopen worden. Ik kreeg echter sterk de indruk dat hij alleen door de wasstraat is gegaan en een nieuwe APK heeft gehad. Oh ja, ik kreeg er een paraplu kado bij... Een paraplu van E395,00 (oftwel zgn. kosten rijklaar maken) want veel meer dan eerder genoemde is er niet gebeurd. Zelfs niet een beetje benzine erin. Ik moest onderweg nog tanken om de rit van 50 km naar huis te redden....

Verder, na twee dagen al wat sludge onder de oliedop. Hij heeft een paar maanden stilgestaan, hopelijk is dat de oorzaak(?). Ik hou het in de gaten. Desnoods doe ik er even nieuwe olie in, al heeft hij in mei gehad en heeft hij niet meer gereden sinds toen. De airco heb ik nog niet echt kunnen testen, het moet iets warmer buiten worden. En helaas heeft hij geen extra 12v/24v aansluiting in de achterbak. Daar maakte ik in de Faab toch veel gebruik van. Misschien wat te knutselen. Nou ja, bovenstaande zet ik wel in een nieuwe post binnenkort, als ik een beetje gereden heb. Anders houdt deze post nooit meer op!

Bedankt voor alle hulp, adviezen en reacties!

Nu dan eindelijk wat foto's!


7JeotX0.jpg


9ZNehoX.jpg


SEyD2oh.jpg
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Het is idd een mooi exemplaar, mooie kleur.

Je verhaal over de aflevering is niet uniek, ik heb vaker dergelijke ervaringen gelezen.
Ben zelf op m'n zoektocht destijds ook wel afgeknapt op al die handelaren. Maar ook de Volvo dealer in Amersfoort stond me sprookjes te verkopen hoor, dus het niet alleen de onderkant van de markt die dit doet.

Best is denk nu evt verlies te nemen en de Octavia in goede staat te krijgen (idd maar olie verversen etc, weet jij veel of dat wel echt gedaan is. Bovendien, dat kan jij toch allang zelf ;)) en daarna lekker van je nieuwe ride te genieten.....
 

Sebastian

Donateur
Ik heb voor de 2 nog een wintergril liggen als je er belang bij hebt mag je hem hebben bij mij past deze niet ik heb nl een fl.
Bedankt voor het aanbod maar ik kom eigenlijk nooit in het winterseizoen in landen waar het echt koud is. In NL heeft het niet heel veel zin denk ik? Of zie ik dat verkeerd.
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb ook zo'n wintergrille. Ik merk er niet veel van, maar theoretisch zou de motor iets eerder opgewarmd moeten zijn. En als het onder de 5°C is vermoed ik dat er minder energie verloren gaat aan het opwarmen van het interieur. Maw er blijft meer restwarmte behouden.

Eventueel overschot aan warmte verdwijnt heus wel (oa doordat de thermostaat dan verder of vaker open gaat vermoed ik)
 

turboturbo

Forumguru
Ja, t/m maart oid....

Ik heb wel eens tot de warmere eerste zomerdagen ermee doorgereden (19°C) om te kijken wat het deed voor de koelwater temperatuur. Die bleef echter keurig op 87°C ~ 89°C (live uitgelezen via OBD dongle en appje). Ook zonder aanslaan van de ventilatoren oid bij verkeerslichten of file.

Dat was wel bij de Fabia met atmosferisch 1.2 motortje. Ik ga het dit voorjaar bij m'n Octavia met 1.8 turbo motor nog eens testen.

Vroeger was het geloof ik wel gewoon om een stuk karton achter de grille / voor de radiator te doen in de winter.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Zolang je de motor niet zwaar belast (met zware caravan op pad in heuvelachtig gebied, of continue proberen het gaspedaal door de bodem te drukken), kun je zonder enig probleem heel lang met zo'n wintergrill rijden. Voordeel van een wintergrill is dat de motor sneller opwarmt (dus minder slijtage en pietsje lager brandstofverbruik), wat je in de praktijk vooral bij ritjes tot 15-20 km zou moeten merken, bij langere ritten is het deel met koude motor naar verhouding te kort om echt effect te merken.

Wat die sludge betreft: dat komt niet van lang stilstaan, wel van veel korte ritjes (waardoor het water niet uit de motorolie verdampt). Zo'n wintergrill kan ook helpen om de sludge wat te verminderen (olie wordt sneller warm).

De lak van de auto ziet er op het eerste gezicht niet verkeerd uit, maar dit kan te maken hebben met een product met fillers (een glaze of ander 'poetsproduct' dat kleine krasjes en dergelijke maskeert, en de glans verhoogt). Opvallend dat de middenconsole wel een stoffige bende is, dus er is duidelijk geen geld uit gegeven om de auto mooi schoon af te leveren.
 
Bovenaan Onderaan