Brandstofmeter en actieradius tonen te weinig

jongetje

Forumguru
Ik heb de auto inmiddels ruim 126.000 km in bezit, dus onderhand ken ik 'm wel zo'n beetje. Ik kijk dan ook eerlijk gezegd nooit naar de theoretische reikwijdte die in de maxidot wordt berekend op basis van het feitelijke verbruik over de laatste 30, 40, 50?? km en de resterende tankinhoud. Vrij zinloos gegeven eigenlijk, dat ding weet toch niet of ik de komende kilometers veel haast heb, of een aanhanger meesleur, of mijn kajak op het dak heb liggen.

Ik let daarom alleen op het analoge wijzertje, als dat in de buurt van het rood komt dan wordt het gewoon tijd. En indien toch de als zodanig gedefinieerde reservehoeveelheid wordt aangesproken begint hij vanzelf te muiten d.m.v. een luide "PLING!" en een duidelijke oranje lamp.
Grappig dat je dat zegt. Dat wijzertje wordt namelijk door de boordcomputer aangestuurd en gaat in rood (en lampje bandje inclusief pling en melding om een tankstation te zoeken op de navigatie) als je bereik onder de 110km komt....
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Arnoldotje

Forumguru
nog updates mbt dit topic?

Nou ja update...
De auto is bij de dealer geweest en die hebben geen gekke dingen kunnen vinden die een oorzaak zouden kunnen zijn voor hetgeen ik heb aangegeven. Wel hebben ze de verstuivers opnieuw geprogrammeerd/gecodeerd.
En heel even leek dat het verbruik sterk was verbeterd, maar helaas leek dat maar zo.

Inmiddels heeft de auto wel op eigen kracht de 194 km/u op de GPS gehaald (in Duitsland), en door de zeer geringe tellerafwijking staat deze dan op 200 km/u. Hier dus wel een aantoonbare verbetering, al blijft de beleving anders.
 

Joh@n

Forumguru
Even een schop tegen dit topic aan omdat ik het toch nog steeds flink irritant vind. Sinds mei van dit jaar rijd ik in een Octavia 3 facelift 1.6TDi DSG. Een van de dingen die mij het meest stoort is de actieradius van de auto, of eerder het gebrek aan. Ik mag blij zijn dat ik 750 km haal, terwijl de Leon die ik ooit had met ouderwetse 1.9TDI zelfs de 1000 kon halen. In de handleiding staat het volgende:

The fuel capacity for vehicles with front wheel drive is about 50 litres, and for vehicles with four-wheel drive about 55 litres, with about 6 litres as reserve.

Ik heb hem een keer flink leeg gereden (90km met lampje aan) en kon volgens de Maxidot nog 40km. Zoals te zien is staat de meter toch al behoorlijk laag, maar met veel pijn en moeite heb ik er 44 liter in gekregen.

full.jpg


Hoe is dit op te lossen? Is er uberhaupt een oplossing voor en waar zijn die 6 liter gebleven? Komt dit bekend voor?
 

Joh@n

Forumguru
Ja die 6 liter zit in die 50 liter. Maar wanneer het lampje gaat branden, ga ik dan de reserve al in? Of ga je die pas gebruiken wanneer je meter op 0 staat en je dan dus nog 6 liter hebt? Ik kan namelijk best vol auto's aftanken maar ik krijg hier never nooit 50 liter in.
 

Antera

Donateur
Als je het gemiddelde uit rekent aan de hand van 2 of 3 tanken dan kan ik dat bijstellen in je computer :-)
 

Arnoldotje

Forumguru
Ik heb ongeveer dezelfde actieradius met mijn 1.6 tdi DSG. Het verbruik is beduidend hoger dan de handgeschakelde versie welke ik hiervoor had.

De tankinhoud is dus 50 liter. Van die 50 liter is dus blijkbaar 6/7 liter reserve.
Deze reserve wordt blijkbaar niet meegerekend in de actieradius die op de boordcomputer wordt getoond.
Het lampje gaat al branden op het moment dat er nog 12/13 liter in de tank zit.

Ik rij zelf nog een kilometer of 70/80 door als de actieradius op 0 km staat en dan gaat er echt wel 50 liter in (soms meer :bloos:).
 

Cordoba

Forumguru
Hoi Johan, mijn eerste idee was al dat de tank voller is dan ie lijkt op basis van de de meters. De reactie van Arnoldotje lijkt dat te bevestigen, eventueel een keer leeg rijden (met een gevuld 5 liter tankje aan boord), dan weet je het zeker. De nippeltruc bij het tanken zul je als ervaren VAG-rijder kennen, dus dat hoef ik je niet uit te leggen (en ook de voors en tegens niet).
 

Joh@n

Forumguru
Als je het gemiddelde uit rekent aan de hand van 2 of 3 tanken dan kan ik dat bijstellen in je computer :-)
Past dan enkel de actieradius aan of ook de brandstofmeter zelf? Want als dat laatste niet zo is, is dan de vlotter stuk of iets anders? Leeg zou toch echt leeg moeten zijn...ik heb dit bij geen enkel ander merk of model meegemaakt.
 

Joh@n

Forumguru
Ik heb volgende week een afspraak bij de garage voor DSG problemen en zal dit ook nog even noemen. Misschien kunnen zij dat ook aanpassen. Ik heb al een tijdje geleden wat aanpassingen laten doen via VCDS door @Yuxel , onder andere de bijtankhoeveelheid laat hij nu zien. Dit is toch een lachertje....


full.jpg


full.jpg


Er ging 42,8 liter in (:laugh:), de bijtankhoeveelheid gaat namelijk per 5 liter.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het is ook maar een aanwijzing, geen absoluut gegeven - al is het maar omdat de rechtervoet erg bepalend is voor de actieradius bij een bepaald restant aan brandstof. De digitale weergave suggereert trouwens ook een veel grotere nauwkeurigheid dan een analoog wijzertje, maar dat is slechts schijn.

Toch is het zó veiliger dan wanneer-ie het andersom zou doen, oftewel stilvallen terwijl je volgens de klok nog 100 km voort zou moeten kunnen.
Ik weet wel wat ik liever heb... :jaja:
 

Antera

Donateur
Ik heb volgende week een afspraak bij de garage voor DSG problemen en zal dit ook nog even noemen. Misschien kunnen zij dat ook aanpassen. Ik heb al een tijdje geleden wat aanpassingen laten doen via VCDS door @Yuxel , onder andere de bijtankhoeveelheid laat hij nu zien. Dit is toch een lachertje....


full.jpg


full.jpg


Er ging 42,8 liter in (:laugh:), de bijtankhoeveelheid gaat namelijk per 5 liter.

Is aan te passen zodat het beter klopt geen enkel probleem. bereken zelf even de gemiddelde en dan kan ik het corrigeren
 

Joh@n

Forumguru
Het is ook maar een aanwijzing, geen absoluut gegeven - al is het maar omdat de rechtervoet erg bepalend is voor de actieradius bij een bepaald restant aan brandstof. De digitale weergave suggereert trouwens ook een veel grotere nauwkeurigheid dan een analoog wijzertje, maar dat is slechts schijn.

Toch is het zó veiliger dan wanneer-ie het andersom zou doen, oftewel stilvallen terwijl je volgens de klok nog 100 km voort zou moeten kunnen.
Ik weet wel wat ik liever heb... :jaja:
Ik weet ook wat ik liever heb...een indicator die klopt. 0 km actieradius = tank leeg. Dit is de eerste auto die ik rij waar dat niet zo is en ik heb er inmiddels al heel wat gehad. Leeg rijden op de meter doe ik wel vaker en dan kan er vaak net zoveel in als de inhoud van de tank. De Golf die ik reed kon 55 liter in en daar ging vaak 52-53 liter in en dan was ie nog niet eens leeg. Het feit dat er zoveel pagina's over geschreven is hier geeft duidelijk aan dat er iets mis is met de Octavia...

Is aan te passen zodat het beter klopt geen enkel probleem. bereken zelf even de gemiddelde en dan kan ik het corrigeren
Welk gemiddelde heb jij of de dealer nodig?
 

Antera

Donateur
Jij weet hoeveel liter je bij moet tanken en hoeveel je dan gereden hebt. aan de hand daarvan kunnen we het verschil berekenen en corrigeren :-) dan heb je je daadwerkelijke verbruik
 

johannesberg740

Actief lid
Weet iemand hoe de actieradius icm de brandstoftank werkt? Gisteren met 5 km resterend op de boordcomputer een tankstation bereikt. Vervolgens helemaal volgegooid en met 44liter diesel stroomde het tankbuisje over....

Er zit toch een 50 liter tank in en met 5km resterend op de tellen kan ik er toch vanuit gaan dat hij leeg was? Of heeft het overstromen te maken met het missfueling system uit mijn Octavia?

Daarnaast vind ik hem met 1 op 17 a 18 behoorlijk drinken. Uit de ‘mijn Skoda App’ blijkt dat ik een nette rijder ben en kan dan het verbruik niet plaatsen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Mn auto:
Octavia 3 combi van 1maand uit
1.6 amb. Bus. Met 7dsg en adaptieve cruise controle

Kan het laatst genoemde ook leiden tot een hoger brandstofverbruik ivm automatisch afremmen/optrekken?

Hoop jullie te horen
 

Joh@n

Forumguru
1:17-1:18 is vrij normaal, ik zit ook op zoiets na 25000km. Het tankprobleem komt mij ook bekend voor en ik ben bang dat je dat alleen maar kunt accepteren (of laten aanpassen met VCDS).
 
Bovenaan Onderaan