Verschil 150pk/190pk S3 Combi Style Business

elsinga

Forumguru
Hallo,

met de kilometers die ik nu doe per jaar (60k) mag ik rond volgende zomer een nieuwe leaseauto uitzoeken. Ik rij nu een O3 (zie signature) en denk sterk over een S3 Combi SB met wat opties. En die is er ook met de 150pk diesel motor die ik nu in mijn O3 heb. Maar: zwaarder en dus iets trager (8.8 tegen 8.4 sec naar de 100). Maar de S3 is er ook in een 190pk uitvoering...

Nu heb ik er nog niet in gereden, maar toch wel benieuwd... Merk je het verschil tussen 150 en 190pk? In de Octavia was de 150pk een verademing tov de 115pk van de Modeo daarvoor, maar de Mondeo was ook nog eens aardig zwaarder dus helemaal eerlijk vergelijken is het niet. ;)

Daarnaast kost de 190pk natuurlijk meer. Als ik hand6/hand6 of DSG/DSG vergelijk, dan is het verschil 3500,-. hand6/DSG is het verschil 500,-. Die 3500 euro zal in de lease (puur op basis van in 4 jaar afschrijven) ongeveer 70 euro zijn. Da's best wel veel per maand, tenminste als het nauwelijks meer rijplezier geeft. :)
 

leon-cupra

Forumguru
Uiteraard ga je het verschil voelen. 60Nm meer koppel, 40pk meer vermogen, 1,8 sec sneller naar de 100, ...

Vraag is natuurlijk of je daar de meerprijs voor over hebt. En dat is een vraag die alleen jijzelf kan beantwoorden.

1 feit is zeker, vermogen went ;)
 
Ik kan je zeggen; ik ging van een 1.2 liter 105pk seat naar mijn zwaardere 1.4 liter 140pk O3, en dat is wel een flink verschil hoor.. de O3 is zwaarder (welliswaar met automaat) dan mijn Toledo H6 maar die 35 paardjes merk ik zeker..

Dus ik denk dat je dat met de diesel ook wel gaat merken.
Mooie bak hoor... die nieuwe S3.. :thumbsup:
 

elsinga

Forumguru
Dat wordt dus meenemen in een offertetraject, eens zien wat dat (meer) kost... ;)

En chippen mag niet van de leasemaatschappij... :(
 

leon-cupra

Forumguru
Denk dat de 150pk een beetje gaat tegenvallen in vergelijking met je O3. Een 03 geeft net iets meer snelheidbeleving. Een S3 rijdt meer als een limousine, waar je snelheid veel minder snel voelt. Wil je er qua snelheidsbeleving erop vooruit, zal je naar de 190pk moeten gaan.
 

Connexie

Forumguru
Grote vraag zal zijn: wat doe je ermee. Lekker in NL rijden en 1 keer per jaar bepakt en bezakt op vakantie? Anything will do. Ook mijn 120 pk versie gaat dat rustig en comfortable redden.
Zit je regelmatig op de autobahn? Dan is 150 pk prima en 190 pk vast nog lekkerder.
Kosten, baten, wensen, voorkeur :pieker: .

Als het een L&K mag zijn, zou ik 190 pk prima vinden. Anders een leuke 150-er en wat bijtelling of andersoortige Euro's in de zak houden.

En voor de critici alvast: 150 pk past ook in mijn leasebudget. Verschil zat inderdaad rond 60 - 70 Euro per maand aan lease, waarvan ik nu een deel terug krijg. En natuurlijk de 22% over 3,5K aan bijtelling. Da's al met al goed geld.
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Ik (maar dat is mijn persoonlijke voorkeur) voor een 150 pk gaan met nog wat leuke extra opties..
Die 150 pk is voor mij echt meer dan voldoende ook in een S3. Mijn huidige auto heeft 120 pk en zelfs die voldoet prima..
 

elsinga

Forumguru
Ik ga maar eens kijken of ik ergens een proefrit kan regelen in de 150 en 190 pk. Als de 150pk vlot genoeg is dan heb ik waarschijnlijk liever wat opties. Anders wordt het kiezen...
 

philippe bakker

Forumguru
Toen ik 8 jaar geleden mijn qasqai bestelde nam ik die in de zwaarste motor nl de 2.0 dci v 150 pk. Ik dacht nu heb ik de King of the road :) niet dus . Na 1 maand had ik hem al laten chippen toen. En het resultaat was toen goed. Ongechipt reed die verbazend loom. Zo bompa gezapig.
 

Renkie

Forumguru
Ik weet niet of het in de 2018 modellen nog zo is maar toen ik een S3 kocht was het zo dat een 2.0 150pk GEEN AdBlue heeft en een 190pk WEL AdBlue nodig heeft.

En nu kun je theoretisch bij het chippen ook AdBlue laten uitschakelen maar het is wel iets om rekening mee te houden. Want als AdBlue op is (of een defecte sensor denkt dat) start de motor niet eens! Wel wordt het 2500km in het voren aangegeven dacht ik.
 

MichMar

Actief lid
Onze 190pk bevalt erg goed. voor 190 gegaan omdat er vaak mee gecruised wordt op de Duitse Autobahn.
Tevens de Adaptive cruisecontrol werkt sublime.
 

Jan A

Actief lid
Bij ons in het Antwerpse heb je in ieder geval geen zak aan die extra 40pk. Mijn 150pk staan tegenwoordig iedere dag gewoon te rusten op mijn oprit. Ik neem mijn e-bike wel om naar Sint-Niklaas te rijden. Ben ik tegenwoordig sneller terug mee thuis!
Verder komt de S3 zelfs bijna nooit in Sport-modus omdat ik dan meteen tegen de bumper van een voorligger kleef.
Waarmee ik maar wil aangeven dat veel ervan zal afhangen op wat voor wegen jij je kilometers maakt. In mijn geval zijn die 190pk een zinloze investering en steek je je centen dus beter in uitrusting.
 

Bakkertje

Forumguru
Maareeuh, je bent er sowieso op tijd bij als je over een jaar aan de beurt bent. De mijne is dan ook aan vervanging toe, maar die keuzestress met folders en proefritten hoef ik hier in huize Bakker nog niet mee aan te komen :deuk:

Hoewel er wel geluiden opgaan voor een Kodiaq en ik daarmee eigenlijk al bijna te laat ben om te bestellen..
 
Bovenaan Onderaan