Ratelgeluid 2.0 fsi.

64rhfx

Senior Member
Hallo

Mijn 2.0 fsi maakt als hij stationair loopt ligt geluid alsof het een dieselmotor is. Doet hij al jaren, stoort niet zo. Volgens de dealer is het de distributieketting die de nokkenassen met elkaar verbindt en moet deze inclusief spanner vervangen worden. Kosten 450 Euro.
Nu bij een andere skoda garage via de mail gevraagd en deze zegt dat dit haast niet kan omdat ze dit nog nooit hebben mee gemaakt.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Grt. Alex
 

64rhfx

Senior Member
Zal eens kijken of het de bak is. Nooit over nagedacht. En als het niet de bak is laat ik hem toch maar vervangen. Is dit klusje wat een all round garage ook kan, of iets speciaals wat dealer beter kan? En is 450 een redelijk bedrag hiervoor?

Grt Alex
 

Spinal

Forumguru
Doet hij al jaren, stoort niet zo

Pas hiermee op, als het echt de ketting is en hij doet het al jaren dan kan hij zomaar een keer verspringen en kun je je blok laten reviseren. Van de andere kant: als hij het al jaren doet zou je ook kunnen denken dat het je ketting niet is omdat hij dan al lang een keer versprongen zou moeten zijn. Maar ik zou er spoedig naar laten kijken.

bij een andere skoda garage via de mail gevraagd en deze zegt dat dit haast niet kan omdat ze dit nog nooit hebben mee gemaakt.

Blijf hier weg en bel/mail ze nooit meer!! Een opgerekte ketting is een algemeen (zeer)bekend probleem, elke Skoda garage/dealer zou dat moeten weten.

Ik heb zelf ook een opgerekte ketting gehad, is het geluid bij een koude start erger? Of maakt hij constant hetzelfde geluid?
Wat je kunt doen is via You-tube wat filmpjes bekijken van een motorblok met opgerekte ketting, er zijn er heel veel te vinden. Dan heb je een referentie voor je eigen geluid.

De reparatie kan door elke goede garage gedaan worden, ik denk dat het wel verstandig is dat ze dan de originele ketting set (incl geleiders, spanner etc) bij de dealer bestellen, dan weet je zeker dat er een vernieuwd model gemonteerd wordt zodat het probleem niet meer terug komt.

EDIT: 450 euro is een net bedrag. Let er wel op dat de originele set gemonteerd wordt
 
  • Leuk
Waarderingen: NJAM

64rhfx

Senior Member
Hoi.

Ik heb inderdaad even op youtube gekeken en gevonden. Is dus duidelijk de ketting en laat hem dan toch maar vervangen door de dealer hier. Jammer dat ze dat pas vertelden nadat ik de distributieriem heb laten vervangen. Hadden ze het mooi tegelijertijd kunnen doen.

Allemaal bedankt, Alex
 

64rhfx

Senior Member
Het is de ketting die de nokkenassen onderling verbindt, zit aan andere kant van het blok. VAG noemt dit de distributieketting. lekker verwarrend dus.
Grt. Alex
 

Spinal

Forumguru
Als je een (distributie)ketting hebt, heb je geen distributieriem ;) Je hebt wel een multiriem waar je airco, dynamo, waterpomp etc op lopen.
 

64rhfx

Senior Member
Ik heb van Skoda de tekening mee gekregen en ze noemen het echt de distributieketting. Onderdeel 3 en 4 op de tekening, 06D 109 229 B en spanner 06F 109 217 A. De riem zit aan de andere kant bij de waterpomp. De distributieriem noemen zij de getande riem en multieriem naar de dynamo.
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Dat laatste is dus geen distributieriem, maar een multiriem.
Een multiriem bestaat uit meerdere V-snaren aan elkaar, heeft de groeven in de lengte en wordt meestal gebruikt voor de aandrijving van de dynamo en de aircopomp. En bij oudere auto's zonder elektrische stuurbekrachtiging ook voor de stuurbekrachtigingspomp.
Een distributieriem heeft groeven overdwars, en wordt primair gebruikt voor de aandrijving van de nokkenas(sen). Vaak zit daar ook de waterpomp bij op.
En zoals door anderen al eerder geschreven: Een auto heeft óf een distributieketting, óf een distributieriem. Nooit beide.
 

64rhfx

Senior Member
Beste mensen.

Google nou gewoon eens naar 06D 109 229 B. Dan vinden jullie een ketting. In de onderdelencatalogus van VAG noemen ze dit een distributieketting! Raar, mar waar. Deze ketting verbinden de twee nokkenassen met elkaar.
Aan de andere kant van het blok zit een getande riem en de multiriem. Stuur mij je telefoonnummer en ik app een foto van het catalogusblad om jullie te overtuigen.
 

Spinal

Forumguru
http://www.skodaforum.nl/forum/i/ol...ppendeksel-vervangen.33208/page-2#post-698564

Op pagina 2 staat een afbeelding van een 1.8T blok zonder kleppendeksel. Daarop is rechts ook een ketting te zien, die is voor de VVT (variable valve timing) en links zit de distributieriem.
Dan zal dit waarschijnlijk de ketting zijn die je bedoelt, die kan ook gaan ratelen.

De term distributieketting is in dit verhaal verwarrend, en ook niet de functie van die ketting. Als deze ketting gaat ratelen is het minder erg, je blok zal er niet van in de soep lopen.
 

2.0 fsi

Nieuw lid
Beste Alex,

Ik heb dezelfde motor as die van jou met dezelfde probleem
Heb jij uw auto gemaakt bij de dealer ?
Wat waren de kosten ?
Is de probleem opgelost ? Geen ratel geluid meer ?

Bedankt
 

64rhfx

Senior Member
Hallo

Ik heb het bij de dealer laten vervangen en was 400 Euro kwijt. Scheelde wel in geluid bij stationair, vooral bij koude start, maar moet eerlijk zeggen dat ik het blok niet echt stil vind.

Groet, Alex
 

vleier

Forumguru
Ik heb zelf ook de ketting laten vervangen. Het is wel eens vaker gebeurt. Het ratelen is bij mij ook een heel stuk minder geworden.

Mijn kop moest eraf aangezien de vorige eigenaar een keer verkeerd heeft geschakeld waardoor er 6 kleppen krom waren geslagen door de zuigers.
Bij twijfel altijd doen. Mocht de ketting iets verspringen dan kan het wezen dat de zuigers de kleppen raken waardoor je gelijk alles mag laten nakijken en opnieuw mag laten vlakken. Dit koste mij toen der tijd 1600 euro totaal (door een goede vriend laten doen dus tegen kostprijs)
 

2.0 fsi

Nieuw lid
Bedankt voor uw antwoord
Ik ga vandaag naar de dealer vragen voor hoeveel kost het om de ketting en spanner te vervangen .
Ik vind ook dat de geluid is niet stil
Bijna een diesel motor
 

vleier

Forumguru
Bedankt voor uw antwoord
Ik ga vandaag naar de dealer vragen voor hoeveel kost het om de ketting en spanner te vervangen .
Ik vind ook dat de geluid is niet stil
Bijna een diesel motor

Bij mij kwam het gewoon goed uit, Als je het blok toch al los hebt dan kan je het gelijk vervangen.
 

2.0 fsi

Nieuw lid
Ik was net bij een seat dealer in zoetermeer
Ze zeggen dat hoef niet te vervangen
En ze vragen €603,- voor de ketting en spanner
Ik heb de ketting en spanner online besteld en ik ga die laten vervangen bij een garage
 

sunnyboy

Senior Member
Om een "oud "topic weer op te rakelen....
Bij mij hetzelfde dieselachtige geluid. Maak me niet druk.
Na vervanging van het spulletje zou het geluid binnen de kortste keren weer terugkeren was mij gezegd.
En...dat geluid doet de motor al zo'n 90.000 km....
Kilometerstand inmiddels 260.000.
 

64rhfx

Senior Member
Hoi. Bij mij bleef het 75.000 Km weg voordat de auto total loss gereden werd. En de motor liep echt een stuk mooier.
 
Bovenaan Onderaan