Ratelgeluid 2.0 fsi.

Topic in 'Octavia II' gestart door 64rhfx, 10-05-2017.

  1. 2.0 fsi

    2.0 fsi Nieuw lid

    Ik was net bij een seat dealer in zoetermeer
    Ze zeggen dat hoef niet te vervangen
    En ze vragen €603,- voor de ketting en spanner
    Ik heb de ketting en spanner online besteld en ik ga die laten vervangen bij een garage
     

  2. sunnyboy

    sunnyboy Senior Member

    Om een "oud "topic weer op te rakelen....
    Bij mij hetzelfde dieselachtige geluid. Maak me niet druk.
    Na vervanging van het spulletje zou het geluid binnen de kortste keren weer terugkeren was mij gezegd.
    En...dat geluid doet de motor al zo'n 90.000 km....
    Kilometerstand inmiddels 260.000.
     
  3. 64rhfx

    64rhfx Senior Member

    Hoi. Bij mij bleef het 75.000 Km weg voordat de auto total loss gereden werd. En de motor liep echt een stuk mooier.
     
  4. Sero

    Sero Lid

    Hallo allemaal ...

    Ik wil even terug komen op het ketting verhaal. Ik ga het proberen kort en goed uit te leggen..
    Ik heb dezelfde probleem nu al 3 jaar lang. En het geluid wordt steeds meer en irriteert mij heel erg.
    Het lijkt er wel op dat de geluid van de onderkant komt. Dus vermoeden of het misschien niet de oliepomp ketting is?

    Hebben de mensen die het ketting vervangt hebben echt profijt mee gehad. En is het noodzakelijk om te doen?

    Mijn 2e geval is het distributie riem. Auto is inmiddels al 190.000 km en is nooit vervangen. Fabrieks af 18000 of bij 10 jaar.
    Het gaat om een 2.0 fsi edition 100 model uit 2005.

    Ben van plan de auto nog eens min 2 tot 3 jaar te gebruiken
    Nu is het zo dat ik begin augustus op vakantie wil naar Turkije , Ong 2500 km naar Istanbul. En wil ik daar alles laten vervangen ivm de kosten. Het arbeid kosten daar zal ong. 150 euro worden ics de ketting . En dat scheelt nog wel vergleken met hier. Maar durf ik wel zo te rijden , Ja en nee. Het blijft natuurlijk een risico dat het riem kapot kan gaan. Maar hoe vaak gebeurt nou zoiets en is de riem niet stevig genoeg als ik gewoon op een normale tempo zou blijven rijden.

    Heb vandaag ook nog gemerkt dat mn motor flink heen en weer beweegt en de motorsteun vervangen moet worden links boven. Dat heb ik 1.5 jaar terug al gedaan maar is weer raak. Hoe dat kan is ook een raadsel. Dat ga ik wel hier vervangen en dan op pad. Of toch niet wat denken jullie....?

    Hoor het graag ..
     
  5. 64rhfx

    64rhfx Senior Member

    Bij mij was het geratel gelijk weg. Het kostte ff een duit, maar was wel de oplossing. Heb er trouwens twee jaar mee gereden, dus ik zeg, gewoon gaan.
     
    Sero vindt dit leuk.
  6. Sero

    Sero Lid

    Oke ... Ja het geratel is irritant inderdaad. Maar moet ik het durven om met deze riem gewoon erheen te rijden. Heb de auto nu al 3 jaar moet zeggen dat ik mijn auto echt vertrouw. En 2500 km verder op een normale manier moet toch wel gewoon lukken. Helaas is het budget van iedereen anders en heb het graag dat ik het daar laat doen.
    Het ergste scenario is dat ik ergens bij Servie strand . En daar gaat de kosten dubbel kosten plus 2 kleine kinderen in de auto etc. Anwb die misschien de kosten te hoog vind om de auto terug te brengen. Heel veel vragen zo op deze manier.
     
  7. JeSko

    JeSko Forumguru Donateur

    Ik zou het niet durven, maar goed, ik rijd al 2 weken voorzichtiger rond omdat ik een service melding heb die binnen 3 weken moet gedaan worden. Ik zeg nu vervangen :)
     
  8. brepus13

    brepus13 Forumguru

    Angst is een slechte raadgever.

    Als je al 3 jaar op deze manier rond rijdt zal dat laatste stukje ook wel lukken. Je maakt een afweging dat reparatie daar goedkoper is, hiermee neem je dus risico dat het onderweg kapot kan gaan. Wie niet waagt wie niet wint. Hou je van een gokje ( ik wel ) dan rij je er gewoon heen en neem je voor lief dat het eventueel duurder kan uitpakken. Hou je van zekerheid, dan betaal je nu wat meer en kan er onderweg alsnog wat gebeuren ;)
     
    Sero vindt dit leuk.
  9. eriktv

    eriktv Forumguru

    Ik zou even checken wat ANWB allemaal wel en niet regelt (en welke opties je aan en uit hebt staan). Mijn zusje is een keer met een vastgelopen motor in haar Ford Puma gestrand op de heenweg naar Spanje (in Frankrijk) en heeft twee weken met vervangende auto vakantie kunnen vieren. En de Puma (economisch natuurlijk total loss) is ook gewoon thuisbezorgd. Dat is dan alvast een zorg minder.
     
    Sero vindt dit leuk.
  10. Sero

    Sero Lid

    @brepus13
    Ja dat bedoel ik hem juist. Ik geloof er echt in dat er niet zomaar wat gaat gebeuren. Het blijft een gok ja.
    Mijn auto kennende moet het echt wel lukken om nog een 3000 km door te rijden
    Ik heb vandaag gebeld met een goede skoda vw service in Istanbul. Ze zijn er mee akkoord dat ik mijn eigen materieel meeneem .
    De kosten voor het vervangen van de distrubutieriem bedraagd 70 tot 100 euro max.
    Voor een paar tientjes meer willen ze ook de ketting vervangen. Maar dat krijg ik maandag te horen of ze dat wel kunnen.
    Ik ga de ketting vandaag wel bestellen via autodoc. Kan het altijd nog retour sturen als het m niet wordt.
    Kettingsetje van het merk INA kost momenteel 62 euro ics spanner.
    Distrubutieriemset + waterpomp van Skf kan ik in Istanbul krijgen voor 110 euro. Maar die koop ik dan ook liever hier en heb het dan bij me als er onderweg toch iets fout gaat. Scheelt een paar tientjes.
    Kan ook een aparte riemset Skf nemen met een aparte waterpomp.
    Ben dus in totaal ong kwijt 200 euro voor
    Riem plus pomp
    Kettingset
    V riem
    Motorsteun
    En kleppendekselpakking
    Als ik het dan voor 150 euro kan laten monteren ics een grote beurt ben ik wel erg blij. En kan nog een paar jaar door.

    Wilde juist vragen wat een goed merk is voor de waterpomp.

    Kan kiezen uit een
    Hepu
    Ina
    Of een compleet set van Bosch ics riem.
    Wie weet er meer.
     
  11. brepus13

    brepus13 Forumguru

    Ik ken de overige merken niet maar gebruik zelf vaak bosch voor diverse onderdelen.

    dat is nog eens lekker goedkoop groot onderhoud plegen zo! Mooi dat het kan, laat ons vooral weten of je het gehaald hebt :thumbsup:
     
  12. Sero

    Sero Lid

    Ja dat ga ik zeker doen
    Helaas is het niet anders en had alles hier wel willen fixen.
    Ik denk ook wel dat het setje van bosch wel goed moet zijn. Heb dan tenminste zelfse merk set.

    Nog even terug over de reactie van het anwb.
    Blijft ingewikkeld. Het terugbrengen van de auto en ook wordt gekeken naar de kosten en waarde van de auto. Wat zal het zijn 3500 4000 ong misschien dagwaarde nog lager zelfs. En van uit gaat gestrand te zijn in Servie met 2 kids op de achterbank..Vervangende auto ja. Maar als de kosten hoger zijn dan de waarde van de auto brengen ze hem niet en ben je hem kwijt volgens mij. .
    Gewoon hopen dat alles goed gaat en niet te veel doordenken.
    Bedankt voor de reacties. U hoort zeker nog van me ...
     
    brepus13 vindt dit leuk.
  13. Slider

    Slider Lid

    Ik vind het nogal een gok, 3000Km naar Instanbul rijden is heel wat anders dan woon-werk verkeer 3000Km bij elkaar rijden, als voorbeeld.
    Die grote reis is 3000Km op snelwegen, achter elkaar, volle bepakking en veel inzittenden. Onder warm weer, airco moet hard werken, bergen over (zeker voor NL begrippen).
     
  14. sunnyboy

    sunnyboy Senior Member

    Bij mij ook al jaren geleden begonnen met een soort van dieselgeluid uit de motorruimte. Zelfde probleem zei de monteur.
    Kosten iets van € 600,-.
    Bij de 300.000 beurt ook te horen gekregen wat er bij de volgende beurt (330.000) vervangen moet gaan worden. Daar werd ik niet vrolijk van. Dat is dus ook om de ratel uit de motor te krijgen. Als je te laat bent draait de motor in de soep en ben je echt de sjaak.
    Ik rij 200 km per dag woon-werk verkeer met een gemiddeld verbruik van 1:16 met RON 98. Alle beurtjes netjes volgens voorschrift. Nooit problemen gehad. Had ook gehoopt dat ik er nog wel 100.000 km mee kon rijden. Eigenlijk is mijn Octavia economisch total-loss. Ermee door blijven rijden is naar mijn mening een soort Russisch roulette.
     
  15. Sero

    Sero Lid

    Heren ik heb nu een ander probleem en ik snap echt niet hoe dat zomaar kan ontstaan. Wij hebben gisteren samen met mijn buurman automonteur de motorsteun vervangen het dikke steun aan de linkerkant. En daarbij ook natuurlijk met een krik de motor ondersteunt van de onderkant.

    Vandaag rijden naar mijn werk heb ik gemerkt dat de motor veel harder gerommel de geluid maakt dan voorheen.

    En in zijn 2 bij 2,5 toeren en is en drie is nu duidelijk en zoemende geluid te horen wanneer ik de koppeling intrap is dat weg en daar ben ik erg van geschrokken.

    Het klep onder de motor zat eerst een beetje los zag ik dus misschien dat de motorgeluid dan via de onderkant weg viel en minder te horen was in de auto Nadat ik hem goed heb vastgezet is het misschien duidelijker te horen Het is maar een idee.

    Maar het zoemende geluid help jongens is het de druklager of van de bak zelf Ik kom er niet uit Alles komt achter mekaar zo net voor je wel vertrekken op vakantie Ik baal er echt van.
     
  16. hemi24

    hemi24 Forumguru

    Óver de max. aantal km’s en ruim over het max. aantal jaren..!

    Ik zou je als pechhulpdienst laten staan of vet laten bloeden; dit is gewoon bewust achterstallig onderhoud!

    :nono:
     
    JeSko vindt dit leuk.
  17. Sero

    Sero Lid

  18. Slider

    Slider Lid

    Wat je nog zou kunnen testen, if of het een rol-snelheid geluid of, of toeren geluid.

    Je zegt dat hij in de 2de versnelling bij 2500 RPM te merken is. Onthoud welke snelheid je daar rijdt.
    Test dezelfde snelheid ook in zijn 3de versnelling. Zoemt hij dan ook?

    En andersom ook testen, rij in 3de of 4de versnelling met 2500 RPM Zoemt hij dan net zo als in zijn 2de versnelling?

    Zo kan je uitvinden of het tussen motor en versnelling bak zit (bij elke versnelling 2500 RPM gezoem) of tussen bak en aandrijving zit (puur op snelheid in elke versnelling).

    Maar klinkt aannemelijk dat het iets aan de motor zijde is, als net ervoor aan de steun gesleuteld is.....
    Alles is los geweest en weer opnieuw vast gemaakt, wellicht iets net anders terug geplaatst dan ervoor?
     
    turboturbo en Sero vinden dit leuk.
  19. JeSko

    JeSko Forumguru Donateur

    Inderdaad @hemi24 , gevalletje eigen schuld dikke bult, OH moet gewoon gedaan worden volgens het boekje. Onbegrijpelijk dat je zo wilt en durft rondrijden.
     
    hemi24 vindt dit leuk.
  20. hemi24

    hemi24 Forumguru

    Vat het niet te persoonlijkheid op; ik kan (en wil) niet in je portemonnee kijken, maar je zult met me eens zijn dat dit niet een geval is van slechts enkele km’s of weken over het voorgeschreven interval zijn...
    Als je geluk hebt, haal je Istanbul, maar ik zou liever een (financieel) “plan B” achter de hand hebben, voor als het mis gaat tijdens de reis.

    Om er nog even een lekkere dooddoener in te gooien : “life is all about priorities!”
     

Deel deze pagina