Ratelgeluid 2.0 fsi.

Sero

Lid
Hallo allemaal ...

Ik wil even terug komen op het ketting verhaal. Ik ga het proberen kort en goed uit te leggen..
Ik heb dezelfde probleem nu al 3 jaar lang. En het geluid wordt steeds meer en irriteert mij heel erg.
Het lijkt er wel op dat de geluid van de onderkant komt. Dus vermoeden of het misschien niet de oliepomp ketting is?

Hebben de mensen die het ketting vervangt hebben echt profijt mee gehad. En is het noodzakelijk om te doen?

Mijn 2e geval is het distributie riem. Auto is inmiddels al 190.000 km en is nooit vervangen. Fabrieks af 18000 of bij 10 jaar.
Het gaat om een 2.0 fsi edition 100 model uit 2005.

Ben van plan de auto nog eens min 2 tot 3 jaar te gebruiken
Nu is het zo dat ik begin augustus op vakantie wil naar Turkije , Ong 2500 km naar Istanbul. En wil ik daar alles laten vervangen ivm de kosten. Het arbeid kosten daar zal ong. 150 euro worden ics de ketting . En dat scheelt nog wel vergleken met hier. Maar durf ik wel zo te rijden , Ja en nee. Het blijft natuurlijk een risico dat het riem kapot kan gaan. Maar hoe vaak gebeurt nou zoiets en is de riem niet stevig genoeg als ik gewoon op een normale tempo zou blijven rijden.

Heb vandaag ook nog gemerkt dat mn motor flink heen en weer beweegt en de motorsteun vervangen moet worden links boven. Dat heb ik 1.5 jaar terug al gedaan maar is weer raak. Hoe dat kan is ook een raadsel. Dat ga ik wel hier vervangen en dan op pad. Of toch niet wat denken jullie....?

Hoor het graag ..
 

64rhfx

Senior Member
Bij mij was het geratel gelijk weg. Het kostte ff een duit, maar was wel de oplossing. Heb er trouwens twee jaar mee gereden, dus ik zeg, gewoon gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sero

Sero

Lid
Oke ... Ja het geratel is irritant inderdaad. Maar moet ik het durven om met deze riem gewoon erheen te rijden. Heb de auto nu al 3 jaar moet zeggen dat ik mijn auto echt vertrouw. En 2500 km verder op een normale manier moet toch wel gewoon lukken. Helaas is het budget van iedereen anders en heb het graag dat ik het daar laat doen.
Het ergste scenario is dat ik ergens bij Servie strand . En daar gaat de kosten dubbel kosten plus 2 kleine kinderen in de auto etc. Anwb die misschien de kosten te hoog vind om de auto terug te brengen. Heel veel vragen zo op deze manier.
 

JeSko

Forumguru
Ik zou het niet durven, maar goed, ik rijd al 2 weken voorzichtiger rond omdat ik een service melding heb die binnen 3 weken moet gedaan worden. Ik zeg nu vervangen :)
 

brepus13

Forumguru
Angst is een slechte raadgever.

Als je al 3 jaar op deze manier rond rijdt zal dat laatste stukje ook wel lukken. Je maakt een afweging dat reparatie daar goedkoper is, hiermee neem je dus risico dat het onderweg kapot kan gaan. Wie niet waagt wie niet wint. Hou je van een gokje ( ik wel ) dan rij je er gewoon heen en neem je voor lief dat het eventueel duurder kan uitpakken. Hou je van zekerheid, dan betaal je nu wat meer en kan er onderweg alsnog wat gebeuren ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Sero

eriktv

Forumguru
Ik zou even checken wat ANWB allemaal wel en niet regelt (en welke opties je aan en uit hebt staan). Mijn zusje is een keer met een vastgelopen motor in haar Ford Puma gestrand op de heenweg naar Spanje (in Frankrijk) en heeft twee weken met vervangende auto vakantie kunnen vieren. En de Puma (economisch natuurlijk total loss) is ook gewoon thuisbezorgd. Dat is dan alvast een zorg minder.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sero

Sero

Lid
@brepus13
Ja dat bedoel ik hem juist. Ik geloof er echt in dat er niet zomaar wat gaat gebeuren. Het blijft een gok ja.
Mijn auto kennende moet het echt wel lukken om nog een 3000 km door te rijden
Ik heb vandaag gebeld met een goede skoda vw service in Istanbul. Ze zijn er mee akkoord dat ik mijn eigen materieel meeneem .
De kosten voor het vervangen van de distrubutieriem bedraagd 70 tot 100 euro max.
Voor een paar tientjes meer willen ze ook de ketting vervangen. Maar dat krijg ik maandag te horen of ze dat wel kunnen.
Ik ga de ketting vandaag wel bestellen via autodoc. Kan het altijd nog retour sturen als het m niet wordt.
Kettingsetje van het merk INA kost momenteel 62 euro ics spanner.
Distrubutieriemset + waterpomp van Skf kan ik in Istanbul krijgen voor 110 euro. Maar die koop ik dan ook liever hier en heb het dan bij me als er onderweg toch iets fout gaat. Scheelt een paar tientjes.
Kan ook een aparte riemset Skf nemen met een aparte waterpomp.
Ben dus in totaal ong kwijt 200 euro voor
Riem plus pomp
Kettingset
V riem
Motorsteun
En kleppendekselpakking
Als ik het dan voor 150 euro kan laten monteren ics een grote beurt ben ik wel erg blij. En kan nog een paar jaar door.

Wilde juist vragen wat een goed merk is voor de waterpomp.

Kan kiezen uit een
Hepu
Ina
Of een compleet set van Bosch ics riem.
Wie weet er meer.
 

brepus13

Forumguru
Ik ken de overige merken niet maar gebruik zelf vaak bosch voor diverse onderdelen.

dat is nog eens lekker goedkoop groot onderhoud plegen zo! Mooi dat het kan, laat ons vooral weten of je het gehaald hebt :thumbsup:
 

Sero

Lid
Ja dat ga ik zeker doen
Helaas is het niet anders en had alles hier wel willen fixen.
Ik denk ook wel dat het setje van bosch wel goed moet zijn. Heb dan tenminste zelfse merk set.

Nog even terug over de reactie van het anwb.
Blijft ingewikkeld. Het terugbrengen van de auto en ook wordt gekeken naar de kosten en waarde van de auto. Wat zal het zijn 3500 4000 ong misschien dagwaarde nog lager zelfs. En van uit gaat gestrand te zijn in Servie met 2 kids op de achterbank..Vervangende auto ja. Maar als de kosten hoger zijn dan de waarde van de auto brengen ze hem niet en ben je hem kwijt volgens mij. .
Gewoon hopen dat alles goed gaat en niet te veel doordenken.
Bedankt voor de reacties. U hoort zeker nog van me ...
 

Slider

Senior Member
@brepus13Het blijft een gok ja.
Mijn auto kennende moet het echt wel lukken om nog een 3000 km door te rijden
Ik vind het nogal een gok, 3000Km naar Instanbul rijden is heel wat anders dan woon-werk verkeer 3000Km bij elkaar rijden, als voorbeeld.
Die grote reis is 3000Km op snelwegen, achter elkaar, volle bepakking en veel inzittenden. Onder warm weer, airco moet hard werken, bergen over (zeker voor NL begrippen).
 

sunnyboy

Senior Member
Bij mij ook al jaren geleden begonnen met een soort van dieselgeluid uit de motorruimte. Zelfde probleem zei de monteur.
Kosten iets van € 600,-.
Bij de 300.000 beurt ook te horen gekregen wat er bij de volgende beurt (330.000) vervangen moet gaan worden. Daar werd ik niet vrolijk van. Dat is dus ook om de ratel uit de motor te krijgen. Als je te laat bent draait de motor in de soep en ben je echt de sjaak.
Ik rij 200 km per dag woon-werk verkeer met een gemiddeld verbruik van 1:16 met RON 98. Alle beurtjes netjes volgens voorschrift. Nooit problemen gehad. Had ook gehoopt dat ik er nog wel 100.000 km mee kon rijden. Eigenlijk is mijn Octavia economisch total-loss. Ermee door blijven rijden is naar mijn mening een soort Russisch roulette.
 

Sero

Lid
Heren ik heb nu een ander probleem en ik snap echt niet hoe dat zomaar kan ontstaan. Wij hebben gisteren samen met mijn buurman automonteur de motorsteun vervangen het dikke steun aan de linkerkant. En daarbij ook natuurlijk met een krik de motor ondersteunt van de onderkant.

Vandaag rijden naar mijn werk heb ik gemerkt dat de motor veel harder gerommel de geluid maakt dan voorheen.

En in zijn 2 bij 2,5 toeren en is en drie is nu duidelijk en zoemende geluid te horen wanneer ik de koppeling intrap is dat weg en daar ben ik erg van geschrokken.

Het klep onder de motor zat eerst een beetje los zag ik dus misschien dat de motorgeluid dan via de onderkant weg viel en minder te horen was in de auto Nadat ik hem goed heb vastgezet is het misschien duidelijker te horen Het is maar een idee.

Maar het zoemende geluid help jongens is het de druklager of van de bak zelf Ik kom er niet uit Alles komt achter mekaar zo net voor je wel vertrekken op vakantie Ik baal er echt van.
 

hemi24

Forumguru
Mijn 2e geval is het distributie riem. Auto is inmiddels al 190.000 km en is nooit vervangen. Fabrieks af 18000 of bij 10 jaar.
Het gaat om een 2.0 fsi edition 100 model uit 2005.

Óver de max. aantal km’s en ruim over het max. aantal jaren..!

Ik zou je als pechhulpdienst laten staan of vet laten bloeden; dit is gewoon bewust achterstallig onderhoud!

:nono:
 

Slider

Senior Member
En in zijn 2 bij 2,5 toeren en is en drie is nu duidelijk en zoemende geluid te horen wanneer ik de koppeling intrap is dat weg en daar ben ik erg van geschrokken.

Het klep onder de motor zat eerst een beetje los zag ik dus misschien dat de motorgeluid dan via de onderkant weg viel en minder te horen was in de auto Nadat ik hem goed heb vastgezet is het misschien duidelijker te horen Het is maar een idee.

Maar het zoemende geluid help jongens is het de druklager of van de bak zelf Ik kom er niet uit Alles komt achter mekaar zo net voor je wel vertrekken op vakantie Ik baal er echt van.
Wat je nog zou kunnen testen, if of het een rol-snelheid geluid of, of toeren geluid.

Je zegt dat hij in de 2de versnelling bij 2500 RPM te merken is. Onthoud welke snelheid je daar rijdt.
Test dezelfde snelheid ook in zijn 3de versnelling. Zoemt hij dan ook?

En andersom ook testen, rij in 3de of 4de versnelling met 2500 RPM Zoemt hij dan net zo als in zijn 2de versnelling?

Zo kan je uitvinden of het tussen motor en versnelling bak zit (bij elke versnelling 2500 RPM gezoem) of tussen bak en aandrijving zit (puur op snelheid in elke versnelling).

Maar klinkt aannemelijk dat het iets aan de motor zijde is, als net ervoor aan de steun gesleuteld is.....
Alles is los geweest en weer opnieuw vast gemaakt, wellicht iets net anders terug geplaatst dan ervoor?
 

JeSko

Forumguru
Inderdaad @hemi24 , gevalletje eigen schuld dikke bult, OH moet gewoon gedaan worden volgens het boekje. Onbegrijpelijk dat je zo wilt en durft rondrijden.
 

hemi24

Forumguru

Vat het niet te persoonlijkheid op; ik kan (en wil) niet in je portemonnee kijken, maar je zult met me eens zijn dat dit niet een geval is van slechts enkele km’s of weken over het voorgeschreven interval zijn...
Als je geluk hebt, haal je Istanbul, maar ik zou liever een (financieel) “plan B” achter de hand hebben, voor als het mis gaat tijdens de reis.

Om er nog even een lekkere dooddoener in te gooien : “life is all about priorities!”
 

Sero

Lid
Wat je nog zou kunnen testen, if of het een rol-snelheid geluid of, of toeren geluid.

Je zegt dat hij in de 2de versnelling bij 2500 RPM te merken is. Onthoud welke snelheid je daar rijdt.
Test dezelfde snelheid ook in zijn 3de versnelling. Zoemt hij dan ook?

En andersom ook testen, rij in 3de of 4de versnelling met 2500 RPM Zoemt hij dan net zo als in zijn 2de versnelling?

Zo kan je uitvinden of het tussen motor en versnelling bak zit (bij elke versnelling 2500 RPM gezoem) of tussen bak en aandrijving zit (puur op snelheid in elke versnelling).

Maar klinkt aannemelijk dat het iets aan de motor zijde is, als net ervoor aan de steun gesleuteld is.....
Alles is los geweest en weer opnieuw vast gemaakt, wellicht iets net anders terug geplaatst dan ervoor?



bedankt voor je reactie

Het is wel zo dat het begint in zijn 2 bij 2000 toeren en bij 3000 toeren is echt de hoogtepunt dus het geluid wordt steeds meer hoe meer toeren ik maak en ze 3 is bij dezelfde toeren het geluid iets minder 4 merk ik nou ook dat het heel klein beetje soms ook aan het fluiten is.
Wanneer je de koppeling intrapt is het geluid onmiddellijk verdwenen Dan blijven de alle onderdelen nog wel draaien denk ik maar echt niet horen En wanneer ik het weer loslaat en hij gaat weer de versnelling in begint het gezien meer Ik zal er nog een link van toevoegen als je goed luistert hoor je daar ook wel een beetje het geluid.

Ja over het motorsteun zit ik ook al dagen lang mee Ik weet niet of het gaat helpen met weer uithalen in de oude even te plaatsen Er is maar één manier hoe dat erop geplaatst wordt.

Waar ik nog wel aan twijfel is dat de linker voorwiel van de auto hoog stond dus niet op de grond Enzo is de steun to vervangen en de auto later op de grond gezet.
Kan wel zomaar zijn dat iets dan gespannen is en misschien was het echt even helemaal loskomt en weer gemonteerd wordt ja die weet ik wil het wel proberen heb alleen geen tijd gehad de laatste dagen.

Link van bak geluid

Link van de ketting had ik ook toevallig ter info
 

Sero

Lid
weet al wat meer

Heb vanmorgen de oude steun weer erin gezet en het geluid was verdwenen
Vervolgens dacht ik misschien was ze toch een montagefout en heb ik de nieuwe erin gezet en nu is het geluid weer terug.
Dat ding gaat maar op een manier erop Ik snap het niet het is heel raar Dus nu moet ik waarschijnlijk weer een nieuwe aanschaffen Maar dan ben ik bang hetzelfde probleem te krijgen Ik kan het niet meer retour sturen als je het hebt gebruikt.

En toevallig kwam ik weer een andere probleem tegen waarschijnlijk want daar heb ik een link van die ik even ga toevoegen wan dan Trouwens kan zijn.

 
Bovenaan Onderaan