Ratelgeluid 2.0 fsi.

Topic in 'Octavia II' gestart door 64rhfx, 10-05-2017.

  1. 64rhfx

    64rhfx Senior Member

    Hallo

    Mijn 2.0 fsi maakt als hij stationair loopt ligt geluid alsof het een dieselmotor is. Doet hij al jaren, stoort niet zo. Volgens de dealer is het de distributieketting die de nokkenassen met elkaar verbindt en moet deze inclusief spanner vervangen worden. Kosten 450 Euro.
    Nu bij een andere skoda garage via de mail gevraagd en deze zegt dat dit haast niet kan omdat ze dit nog nooit hebben mee gemaakt.
    Heeft iemand hier ervaring mee?

    Grt. Alex
     

  2. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    Het kan (bijna) altijd, en "we hebben dat nog nooit meegemaakt" is een standaardzin voor dealers.
    Maar verandert/verdwijnt het geluid wanneer je de koppeling intrapt?
    Want dan zou het geluid ook nog uit de bak kunnen komen.
    Als het inderdaad de distributieketting en spanner zijn, zou ik er niet heel lang mee wachten, als de ketting een paar tanden verspringt, zit je (waarschijnlijk) met een flinke (dure) motorschade. (kleppen/zuigers/kop)
     
  3. 64rhfx

    64rhfx Senior Member

    Zal eens kijken of het de bak is. Nooit over nagedacht. En als het niet de bak is laat ik hem toch maar vervangen. Is dit klusje wat een all round garage ook kan, of iets speciaals wat dealer beter kan? En is 450 een redelijk bedrag hiervoor?

    Grt Alex
     
  4. Spinal

    Spinal Forumguru

    Pas hiermee op, als het echt de ketting is en hij doet het al jaren dan kan hij zomaar een keer verspringen en kun je je blok laten reviseren. Van de andere kant: als hij het al jaren doet zou je ook kunnen denken dat het je ketting niet is omdat hij dan al lang een keer versprongen zou moeten zijn. Maar ik zou er spoedig naar laten kijken.

    Blijf hier weg en bel/mail ze nooit meer!! Een opgerekte ketting is een algemeen (zeer)bekend probleem, elke Skoda garage/dealer zou dat moeten weten.

    Ik heb zelf ook een opgerekte ketting gehad, is het geluid bij een koude start erger? Of maakt hij constant hetzelfde geluid?
    Wat je kunt doen is via You-tube wat filmpjes bekijken van een motorblok met opgerekte ketting, er zijn er heel veel te vinden. Dan heb je een referentie voor je eigen geluid.

    De reparatie kan door elke goede garage gedaan worden, ik denk dat het wel verstandig is dat ze dan de originele ketting set (incl geleiders, spanner etc) bij de dealer bestellen, dan weet je zeker dat er een vernieuwd model gemonteerd wordt zodat het probleem niet meer terug komt.

    EDIT: 450 euro is een net bedrag. Let er wel op dat de originele set gemonteerd wordt
     
    NJAM vindt dit leuk.
  5. 64rhfx

    64rhfx Senior Member

    Hoi.

    Ik heb inderdaad even op youtube gekeken en gevonden. Is dus duidelijk de ketting en laat hem dan toch maar vervangen door de dealer hier. Jammer dat ze dat pas vertelden nadat ik de distributieriem heb laten vervangen. Hadden ze het mooi tegelijertijd kunnen doen.

    Allemaal bedankt, Alex
     
  6. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    Als de distributie riem vervangen is, zit er geen ketting op, dus dat was vermoedelijk geen distributie riem. Maar wat was het wel??
     
  7. 64rhfx

    64rhfx Senior Member

    Het is de ketting die de nokkenassen onderling verbindt, zit aan andere kant van het blok. VAG noemt dit de distributieketting. lekker verwarrend dus.
    Grt. Alex
     
    Peter-036 vindt dit leuk.
  8. Spinal

    Spinal Forumguru

    Als je een (distributie)ketting hebt, heb je geen distributieriem ;) Je hebt wel een multiriem waar je airco, dynamo, waterpomp etc op lopen.
     
  9. 64rhfx

    64rhfx Senior Member

    Ik heb van Skoda de tekening mee gekregen en ze noemen het echt de distributieketting. Onderdeel 3 en 4 op de tekening, 06D 109 229 B en spanner 06F 109 217 A. De riem zit aan de andere kant bij de waterpomp. De distributieriem noemen zij de getande riem en multieriem naar de dynamo.

     
    Laatst aangepast: 10-05-2017
  10. andrehj

    andrehj Forumguru Donateur

    Dat laatste is dus geen distributieriem, maar een multiriem.
    Een multiriem bestaat uit meerdere V-snaren aan elkaar, heeft de groeven in de lengte en wordt meestal gebruikt voor de aandrijving van de dynamo en de aircopomp. En bij oudere auto's zonder elektrische stuurbekrachtiging ook voor de stuurbekrachtigingspomp.
    Een distributieriem heeft groeven overdwars, en wordt primair gebruikt voor de aandrijving van de nokkenas(sen). Vaak zit daar ook de waterpomp bij op.
    En zoals door anderen al eerder geschreven: Een auto heeft óf een distributieketting, óf een distributieriem. Nooit beide.
     
  11. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    Als een van de nokkenassen met een riem wordt aangedreven, en die dan met een ketting de andere meeneemt, mag die van mij wel distributie ketting heten. Maar het lijkt me wat omslachtig. Ik ken echter die motor niet, dus voor mij kan het.
     
  12. 64rhfx

    64rhfx Senior Member

    Beste mensen.

    Google nou gewoon eens naar 06D 109 229 B. Dan vinden jullie een ketting. In de onderdelencatalogus van VAG noemen ze dit een distributieketting! Raar, mar waar. Deze ketting verbinden de twee nokkenassen met elkaar.
    Aan de andere kant van het blok zit een getande riem en de multiriem. Stuur mij je telefoonnummer en ik app een foto van het catalogusblad om jullie te overtuigen.
     
    Peter-036 vindt dit leuk.
  13. 64rhfx

    64rhfx Senior Member

  14. Spinal

    Spinal Forumguru

    http://www.skodaforum.nl/forum/i/ol...ppendeksel-vervangen.33208/page-2#post-698564

    Op pagina 2 staat een afbeelding van een 1.8T blok zonder kleppendeksel. Daarop is rechts ook een ketting te zien, die is voor de VVT (variable valve timing) en links zit de distributieriem.
    Dan zal dit waarschijnlijk de ketting zijn die je bedoelt, die kan ook gaan ratelen.

    De term distributieketting is in dit verhaal verwarrend, en ook niet de functie van die ketting. Als deze ketting gaat ratelen is het minder erg, je blok zal er niet van in de soep lopen.
     
  15. 64rhfx

    64rhfx Senior Member

    Precies. En waarom VAG dit een distributieketting noemt is mij ook een raadsel en erg verwarrend.
    Groetjes.
     
  16. 2.0 fsi

    2.0 fsi Nieuw lid

    Beste Alex,

    Ik heb dezelfde motor as die van jou met dezelfde probleem
    Heb jij uw auto gemaakt bij de dealer ?
    Wat waren de kosten ?
    Is de probleem opgelost ? Geen ratel geluid meer ?

    Bedankt
     
  17. 64rhfx

    64rhfx Senior Member

    Hallo

    Ik heb het bij de dealer laten vervangen en was 400 Euro kwijt. Scheelde wel in geluid bij stationair, vooral bij koude start, maar moet eerlijk zeggen dat ik het blok niet echt stil vind.

    Groet, Alex
     
  18. vleier

    vleier Forumguru

    Ik heb zelf ook de ketting laten vervangen. Het is wel eens vaker gebeurt. Het ratelen is bij mij ook een heel stuk minder geworden.

    Mijn kop moest eraf aangezien de vorige eigenaar een keer verkeerd heeft geschakeld waardoor er 6 kleppen krom waren geslagen door de zuigers.
    Bij twijfel altijd doen. Mocht de ketting iets verspringen dan kan het wezen dat de zuigers de kleppen raken waardoor je gelijk alles mag laten nakijken en opnieuw mag laten vlakken. Dit koste mij toen der tijd 1600 euro totaal (door een goede vriend laten doen dus tegen kostprijs)
     
  19. 2.0 fsi

    2.0 fsi Nieuw lid

    Bedankt voor uw antwoord
    Ik ga vandaag naar de dealer vragen voor hoeveel kost het om de ketting en spanner te vervangen .
    Ik vind ook dat de geluid is niet stil
    Bijna een diesel motor
     
  20. vleier

    vleier Forumguru

    Bij mij kwam het gewoon goed uit, Als je het blok toch al los hebt dan kan je het gelijk vervangen.
     

Deel deze pagina