Omtrend verlagen SuperB 3 Combi Opgelost

MrEdge_

Forumguru
Nou, vol verwachting de auto opgehaald. Dacht op de parkeerplaats al te zien dat ie hoger op z'n pootjes stond, maar schreef dat toe aan het feit dat ie scheef stond.
Naar huis het een en ander geprobeerd. Het moet gezegd: de auto rijdt een stukje subtieler in alle standen en klapt niet meer door op drempels. Maar daar staat wel tegenover dat er van de stoere looks weinig over is gebleven. Dit kunnen wat mij betreft net zo goed de normale veren zijn, zoveel ruimte is er nu tussen de wielen en de kasten. Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet :|

edit: heb er wat foto's bij gedaan. Helaas geen erg goede van voor de aanpassing van vandaag, maar volgens mij geven ze een aardig beeld. Er zit ineens een gapend gat tussen de band en de wielkast, iets dat er eerder niet was. Ik vind het geen gezicht zo, dit noem ik geen verlaging meer.
 

Bijlagen

  • verlaging-na 1.jpg
    verlaging-na 1.jpg
    391,8 KB · Weergaven: 528
  • verlaging-na 2.jpg
    verlaging-na 2.jpg
    126,9 KB · Weergaven: 543
  • verlaging-na 3.jpg
    verlaging-na 3.jpg
    391,6 KB · Weergaven: 544
  • verlaging-voor 1.jpg
    verlaging-voor 1.jpg
    116,6 KB · Weergaven: 509
  • verlaging-voor 2.jpg
    verlaging-voor 2.jpg
    232,2 KB · Weergaven: 460
Laatst bewerkt:

fastpeter

Forumguru
Zo zoals beloofd bij deze een verslag omtrend de nieuwe voor veren van eibach speciaal voor de 2.0 / DCC onderstel.
Zoals je op de foto kunt zien staat de auto nu mooi recht en is hij denk ik +- 0,5 cm minder verlaagd.

De foto is gemaakt direct na verlagen en korte proefrit , dit zal maar marginaal nog in zakken.
De veer die er nu voor op zit (achter is altijd al perfect geweest) is net wat dikker in zijn windingen en heeft net wat meer lengte en was met monteren ook een stuk stugger want mark had zijn hulp stuk nodig voor montage.

Na montage afgelopen zaterdag al weer bijna 400 km gereden , snelweg en 80 en binnen door wegen, maar de ultime test is tevens ook het dorp wat je door rijd waar Mark ( @Antera ) zijn montage plaats is, die weg was met de vorige set niet te doen zonder de sport stand want op normaal of comfort slaat hij op die zeer slechte en hobbelige weg echt door of schommel je uit je stoel.

Nu met de nieuwe voorveren van eibach is dit alles verleden tijd, de comfort stand is nu perfect te doen op deze slechte weg en slaat de auto niet door en heb je dus geen last van deze slecht weg.
Het nemen van drempels is ook geen probleem, hij slaat niet door echter de comfort stand is echt zeer soepel gedempt dus voor normaal rijden is de stand normaal een stukje meer gedempt en veer je veel minder na.
Op de stand sport is de auto mooi strak zonder te hard te zijn, en rijd je nu op een zeer slechte snel/weg dan is de stand normaal idiaal want riggels en hobbels zijn dan perfect gedempt.

De sport stand is niet direct harder dan de vorige set maar door de rebound (uitgaande veer slag/ demping) wel nog net wat stabieler maar dus inverend niet stugger.

Kortom zo moet een idiaale set zijn, echter is de auto zoals je weet origineel wat zacht geveerd dus eibach had op eigenschappen en draaglast van de auto een veer gemaakt die door de korte verlaagde veer niet genoeg veer weg meer had omdat hij standaard al zo ver inveerd(te zwak) maar door de lange lengte sloeg die niet door.

@Antera / mark ik ben blij dat we samen vol gehouden hebben en nu toch met de importeur nl een perfecte set hebben.
 

Bijlagen

  • IMG_1763.JPG
    IMG_1763.JPG
    1,7 MB · Weergaven: 229

Antera

Donateur
Nou, vol verwachting de auto opgehaald. Dacht op de parkeerplaats al te zien dat ie hoger op z'n pootjes stond, maar schreef dat toe aan het feit dat ie scheef stond.
Naar huis het een en ander geprobeerd. Het moet gezegd: de auto rijdt een stukje subtieler in alle standen en klapt niet meer door op drempels. Maar daar staat wel tegenover dat er van de stoere looks weinig over is gebleven. Dit kunnen wat mij betreft net zo goed de normale veren zijn, zoveel ruimte is er nu tussen de wielen en de kasten. Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet :|

edit: heb er wat foto's bij gedaan. Helaas geen erg goede van voor de aanpassing van vandaag, maar volgens mij geven ze een aardig beeld. Er zit ineens een gapend gat tussen de band en de wielkast, iets dat er eerder niet was. Ik vind het geen gezicht zo, dit noem ik geen verlaging meer.


De veren die erop zaten waren al langzaam ingezakt bij jouw door de overbelasting. Daardoor is de auto net als die van peter lager komen te staan nagelang je ermee gereden hebt. Daardoor is het "gapende" gat meer dan dat het was geweest kort na de eerste voorveren.

De veren die je er nu onder hebt zitten zijn sterker en zorgen daardoor ervoor dat de boel beter word opgevangen. Ook zijn ze een paar mm langer. Dit resulteert idd in een wat hoger onderstel maar zeker niet zoals OEM.

Deze veren pakken nu de drempels op zoals het hoort al dan niet met DCC zal dit nu wel de juiste rijeigenschappen geven. Daarnaast staat de auto nu meer vlak terwijl hij in jouw geval met de neus meer gedoken stond.

Ik zou dan even contact met de dealer opnemen als je het er niet mee eens bent. maar het is denk ik of oem veren eronder of de oude veren en je dempers en andere delen om zeep helpen.
 

MrEdge_

Forumguru
@Antera dank voor je uitgebreide antwoord :) Dat is nog eens service.
Inderdaad stond de neus gedoken en nu je het zegt is dat in de loop der tijd wel meer geworden.
Ergens vond ik dat wel mooi hoor, het gaf de auto een wat agressiever/sportiever uiterlijk. Ik rijd nu een week met deze veren en het comfort is wel flink verbeterd, daar is niets op af te dingen inderdaad.

Hoe groot acht je de kans dat deze veren nog wat inzakken na verloop van tijd?
 

NinYes

Lid
Ik heb net een nieuwe 1.8tsi businessline combi DCC handgeschakeld.
Hij staat nu al erg slap op de poten en denk dat dit alleen nog maar erger wordt. Ik wil er ook flink beladen mee op vakantie. Waarschijnlijk het noorden met niet overal goede wegen.
Nu ben ik hard aan het denken aan vervangingsveren. Maar eigenlijk geen verlagingsset ivm bodemspeling. Het laatste waar ik op zit te wachten zijn wielen die aanlopen in de wielkasten.
Nu heeft deze set het meeste draagvermogen, maar wel een verlaging van 30mm..
Is er een set die flink belast kunnen worden zonder verlaging? Zijn die van een 4x4 bijvoorbeeld langer?
Maakt mij niet uit of hij hoger op zijn poten komt te staan.
 

CDK

Forumguru
@NinYes, wielen zullen nooit aanlopen in de wielkasten met standaard wielen en een goedgekeurde verlaging zoals van Eibach die speciaal voor de Superb gemaakt worden.
 

fastpeter

Forumguru
Gewoon de nieuwe verlaging set bij @Antera / mark bestellen want zie een paar toppics terug , 10x beter dan origineel en aanlopen met zelfs 19 inch en spacers met volgeladen auto geen probleem.
 

MarsMars

Senior Member
DCC in sportstand is bij mij een stuiterbak, maar bij jou @NinYes dus niet?
Ik kan volgas over drempels zonder deinen zoals wel gebeurd in de comfort stand.
 

Antera

Donateur
@Antera dank voor je uitgebreide antwoord :) Dat is nog eens service.
Inderdaad stond de neus gedoken en nu je het zegt is dat in de loop der tijd wel meer geworden.
Ergens vond ik dat wel mooi hoor, het gaf de auto een wat agressiever/sportiever uiterlijk. Ik rijd nu een week met deze veren en het comfort is wel flink verbeterd, daar is niets op af te dingen inderdaad.

Hoe groot acht je de kans dat deze veren nog wat inzakken na verloop van tijd?

Deze veren zouden amper tot niet meer gaan inzakken omdat de nieuwe veren juist gebouwd zijn voor dit gewicht dus geen problemen meer
 

NinYes

Lid
DCC in sportstand is bij mij een stuiterbak, maar bij jou @NinYes dus niet?
Ik kan volgas over drempels zonder deinen zoals wel gebeurd in de comfort stand.
De meesten die ik zo hoor op het forum klagen over het deinen, rij jij ook een Superb3?
Kan ook zijn dat ik straffe vering gewend ben. Van de vorige auto, (de V40 van de vrouw) heb ik de veren en dempers vervangen door het stugste wat ik kon krijgen. Met de 17" zomerbandjes eronder kon ik lekker planken!
Zo ook met mijn Celica, die ik zelf rijd, maar nog de originele onderstel heeft.
Maar stuiteren doettie ech nie...
Van de ene kant is het niet echt een scheurbak, van de andere kant wil ik met volle bepakking en mijn gezin met dat gedein in de vangrail liggen! En dat deinen wordt met het stijgen van de kilometerstand natuurlijk alleen maar erger!
 

Rosinfield

† In Memoriam
Idd; ik was geen lm velgen gewend, dus dat ging meteen fout. Vanaf dat moment altijd achteruit inparkeren en goed in spiegel stoeprand in de gaten houden. Nooit meer een "incident" gehad
 

B.Stuurder

Forumguru
Automatisch inparkeren is een zegen moet ik zeggen, altijd netjes langs de stoep zonder problemen!
@MrEdge_ ik vind de wagen netjes staan, zeker wel zichtbaar dat hij is verlaagd, ziet er niet standaard uit.
 

MrEdge_

Forumguru
Automatisch inparkeren is een zegen moet ik zeggen, altijd netjes langs de stoep zonder problemen!
@MrEdge_ ik vind de wagen netjes staan, zeker wel zichtbaar dat hij is verlaagd, ziet er niet standaard uit.
Ik was gewend aan de net iets te extreme verlaging van de slappe voorveren. Dus voor mijn gevoel was de auto een centimeter of 2 / 3 omhoog gekomen. Ondertussen is ie weer iets ingezakt en ben ik erg blij met de verbeterde wegligging. Dat verschil is echt enorm :)
 

Vighor

Nieuw lid
Interessant leesvoer.
Ik ga zaterdag mijn SuperB combi 2.0 TDI afhalen (bj 11-2015) en zal dan meteen ook eens de drempels rond om het dorp testen. Dan kan ik ten minste nog met de 528i F11 station vergelijken en mijn plan trekken.

Ben voor de ruimte gegaan, nu kan ik ten minste een mountainbike zonder voorwiel demonteren in de auto leggen.
 

Vighor

Nieuw lid
Ja, de Superb is veel zachter dan de BMW en schommelt behoorlijk over drempels.
Snelweg in duitsland moet ik nog testen bij beter weer.
 
Bovenaan Onderaan