Introductie van de Kodiaq bij de dealer

Triple4

Actief lid
....Ondanks de 190pk is het wel geen sprintbom, daar had ik persoonlijk iets meer van verwacht...

Dat verwondert me toch een beetje. 0/100km in 7.8" is nog geen sprint maar nu ook weer niet zo slecht in die klasse.
Naar ik las zou die 150 pk zelfs iets vinniger aanvoelen? Enfin we zien straks wel :-)
 

Beertje19

Senior Member
Waarschijnlijk stond de drivemode niet juist ingesteld. Het verschil tussen eco- en sportmodus is enorm.
 

Triple4

Actief lid
Eenmaal achter het stuur en 100 m verder wist ik het al. Dit is een heel leuke wagen en je beseft niet dat dit een grote wagen is. Vééél stiller dan mijn huidige 2.0 diesel 176 pk (vooral als die laatste in sportmode rijdt). Rustige rit gemaakt (mijn vrouw zat naast mij :-) ) en wat gezocht naar verschillende ondergronden maar je blijft lekker confortabel zitten.
Spijtig genoeg zat de handleiding niet in de wagen dus wist ik niet goed wat voor opties de wagen had.
Het was ook wat wennen aan de stand van het stuur.
Ik beaam de opmerking dat je inderdaad niet het idee hebt 190 pk onder de voet te hebben.
Deze zomer in een Tesla gezeten en daar… maar geen vergelijk mogelijk, I know.
Morgen een tweede ervaring en even de autostrade op.
 

Triple4

Actief lid
(Hopelijk zit ik hier op de juiste topic anders mijn excuses hiervoor)
Vanmorgen de wagen 2.0 TDI terug afgezet. Voor wat het waard is hierbij enkele bevindingen.
In vergelijk met mijn Tiguan 2.0 tdi (intss 8 jaar oud!) is de Kodiaq merkelijk vééél stiller, de motor (vooral in sportmodus dan nog es extra) de ventilatie laat zich minder (storend) horen, wat een witte lichtbundel geven die halogeenlampen in het donker, ook beter is dat de achterportieren nu ook mee openen en je niet meer extra moet dubbel klikken omdat enkel de deuren vooraan openen, de spiegels autom. dichtklappen, de park assist is eveneens veel sneller geworden (soms had je met de Tiguan je maneuvre reeds uitgevoerd alvorens je beeld verscheen op het scherm nu is dit quasi onmiddellijk en ook veel netter van beeld) ... Dit zijn zowat de verschillen die me opvielen tov van de huidige wagen.
Minpunt blijft dus dat de wagen moet worden wakkergeschud na iedere stop (van de motor). Er is telkens een fractie dat er niets lijkt te gebeuren. Vandaar ook het verschil voor wat betreft de acceleratietest van de officiële meting in de bestelbonbijlage van 7,82s tov van de 8,2s in bijna alle reviews (denk ik - ik ben geen mekanieker). Eenmaal de wagen op gang is loopt hij echter lekker vlot en op de autostrade heb je een meer dan vloeiende inloop op het verkeer. Alleen wanneer je het gaspedaal wat doordrukt in hogere regionen zie je naald vlotjes klimmen maar het kleine naaldje met de benzineweergave eronder effectief zakken.
Zaterdag verbruik 6,8 l. en de zondag net omgekeerde 8,6 l. wat nog steeds heel aanvaardbaar lijkt voor dergelijke volumewagen.
Leuke annecdote: we waren net aangezet en een man op het trottoir passeerde met de kinderwagen, stopte en bleef staan kijken naar de aankomende wagen en ook nog verder eenmaal we voorbij waren (en nee, ik reed niet snel :-) )
Dus de wagen lijkt toch enige aantrekking uit te stralen zou ik dan zeggen.
Gezien ik geen instructieboekje had in wagen (die blijken soms te worden vergeten bij terugkeer vandaar blijven die in de garage) wist ik niet precies wat de opties waren. Ik probeerde even het autom. inhouden uit op de voorligger op de autosnelweg bij cruise control maar dat leek niet te werken (of aanwezig te zijn) tot schrik van mijn vrouw :-)
Ik heb me ook even achteraan gezet en daar lijkt het of de muziek enkel van vooraan leek te komen terwijl de instelling wel degelijk in het center stond afgesteld, vreemd.
De globale taalinstelling vond ik ook niet terug gezien die in het frans ingesteld stond.
Noch mijn vrouw noch ikzelf lopen warm van die glimmende zebrabekleding op het dashboard, nog iemand?
Die op de sportversie daarentegen bekoort me wel (en de hele wagen op zich) maar geen zin om te wachten tot juni 2018.
Alles bij elkaar blij dat ik nu eindelijk ook weet hoe de wagen aanvoelt en overtuigd van de juiste keuze in januari.
Nu rest enkel nog het wachten op de wagen zelf - liefst voor september anders verliest de Tiguan nog es in waarde omdat hij dan nog een jaartje ouder is.
 
Laatst bewerkt:
Verellen Skoda in Geel heeft nu ook 2 beren binnen staan, 2x de Belgische Style uitvoering. Een Quartz Grey met 19" velgen Triglav, zwart lederen bekleding, 7-zit en panoramisch dak en een Black Magic met 18" Trinity, 7 zit, panoramisch dak en standaard Style bekleding. Rijden was helaas niet mogelijk.

En ze zagen er goed uit... ;)
 

johnboy

Forumguru
Zojuist de NL Kodiaq-reclame op TV. Met een witte kodiaq met kenteken NK-225-D...volgens register zou die blauw moeten zijn :jaja:
 

Toet toet

Senior Member
@Triple4: ik vindt die interieurlijsten ook .. minder aantrekkelijk.. :D.
Kreeg een oplossing aangereikt bij proefrijden (daar zaten de zebra flow in en die vind iedereen unaniem afzichtelijk): wrappen. Kun je kiezen wat je zou willen ook Carbon. Schijn niet duur te zijn. Schatting ongeveer max 200 euro.
Hooo dat de Mythos die in de BS zitten er beter uitzien.
 

Triple4

Actief lid
Wrappen die dingen, had ik trouwens ook reeds gezegd aan de dealer.
Blij van horen dat we niet de enige zijn.
De sportlineversie mag er wel zijn (op foto toch)
De scoutversie is ook bààààk wat mij betreft, past totaal niet in het interieur.
Mijn vrouw heeft een inmiddels 15 jaar oude saab 9.3 cabrio en die is ook met hout belegd, maar wel klasse hier en die springt precies ook veel minder in het oog.
Bij ons (B) zegt men: vloekt minder…
 
Laatst bewerkt:

Laurent

Nieuw lid
Vandaag even langs geweest bij Skoda dealers in het Antwerpse. Blijk dat zowel Thuy Kontich als Rietje Kapellen een identieke Kodiaq Ambition in Quartz Grey hebben staan in de showroom... 2x dezelfde uitvoering, motor en opties, behalve de prijs...
 

Frenk21

Forumguru
@Triple4: ik vindt die interieurlijsten ook .. minder aantrekkelijk.. :D.
Kreeg een oplossing aangereikt bij proefrijden (daar zaten de zebra flow in en die vind iedereen unaniem afzichtelijk): wrappen. Kun je kiezen wat je zou willen ook Carbon. Schijn niet duur te zijn. Schatting ongeveer max 200 euro.
Hooo dat de Mythos die in de BS zitten er beter uitzien.
Zoals al eerder gezegd. Wrappen kan je makkelijk zelf doen. Kost het je misschien €40,-:D
Ik bestel de folie altijd bij TipTopCarbon.de
Daar kan je per halve meter bestellen
 

tha a

Senior Member
Zonet bij Noordhoek in Den Bosch geweest: De Kodiaq staat in de showroom en de demo auto kan gereden worden! :yeehaa::jaja:
As woensdag proefrit en dan def beslissen: wel of geen Kodiaq...
 

Toet toet

Senior Member
Kwam langs een dealer die kennelijk geen Kodiaq had voor de showroom.
Hadden wel doek over auto tot vandaag, bleek Seat Ateca.
Toch 10 keer liever mijn Kodiaq straks!!
 
Net een uurtje mogen tuffen in de Kodiaq (NL165R). Valt me gelukkig helemaal niet tegen.
- zitpositie voor mij prima (stoelen goed in te stellen);
- overzicht op de weg goed;
- ik raak met een paar haartjes het dak (196 cm en vanochtend geen gel:();
- tijdens het rijden valt mij op dat hij erg stil is. Hij schakelt soepel en wegligging is prima (geen s-max maar prima op orde);
- acceleratie voor mij prima, ben benieuwd wat de 25pk minder gaan doen (vooralsnog vertrouwen in).
- Ruimte achterin voldoende (was 7-zits versie) voor mij (196 cm) en mijn oudste (188 cm);
- instrumenten: prima. logisch ingedeeld, voelen stevig aan en ziet er prima uit.
- ruimte kofferbak prima op orde;
- panodak erg prettig en blij mee (hij is wel smaller dan nu op mijn s-max);

Als ik een minpuntje zou moeten noemen dan is het dat ik vind dat de deuren wat "stroef" dichtgaan. Kost best kracht, bij mijn s-maxje (ook geen kleine deurtjes) lijkt het net even allemaal wat makkelijker (zat ook een kraakje in bij de Kodiaq). Wellicht is dit prima te stellen, maar voor nu viel het op.
 
Bovenaan Onderaan