De reële verbruikscijfers van de Octavia III

DannyG

Forumguru
Er staan nu 1.300 km op de teller en ben hem eigenlijk nog aan het inrijden. Gebruik de wagen voor 40% op binnenwegen met veel file en voor 60% op autoweg (tegen 110 à 120 km/u). Voorlopig gebruik ik de airco niet. Ik heb hem vanaf 1000km wel eens regelmatig op z'n staart getrapt zodat ie niet lui wordt ingereden.

Daardoor kom ik op een gemiddeld verbruik van 6,2l/100km.

Motor is een 1.2 TSI 110pk en heb nu 98RON getankt. De vorige tank was 95RON en dan kwam m'n verbruik rond de 6.4l/100km.

Ben best tevreden met deze waarden. :jaja:
 

Skoda-MAN

Forumguru
@DannyG Je moet nog een beetje wennen aan de auto en nog inrijden dus het verbruik zal nog wel beter worden.
Mijn 1.4 TSI heeft over 16.000 km gemiddeld 5,6 l/100km gepresteerd. (ongeveer vergelijkbare wegen)
 

DannyG

Forumguru
@Skoda-MAN : Deze morgen ook naar het werk gereden: 25km rond Antwerpen, dus veel file: 5.2l/100km :jaja:.

Ik moet hem inderdaad nog beter aanvoelen maar soms slaag ik er al in het verbruik van de A6 1.9TDI te benaderen :yeehaa:.

Knap van je in ieder geval om de 1.4 op 5.6l/100km te krijgen.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Verbaasd me zeer die 1.4 van @Skoda-MAN. Ben zeker geen coureur.
Is helemaal geen kunst, ik heb nooit haast, veel op 100 km/h en N wegen, slim rijden en anticiperen.
Afgelopen maandag van Steenwijk via Leusden naar Den Haag, lekker aansluiten in de file blij als je 80 kon rijden verbruik 4 l/100 km. Ik word per uur betaald dus het maakt niet uit hoe lang ik onderweg ben. :maakmegek:
 

DannyG

Forumguru
Eerst dacht ik niet dat ik het veel zou gaan gebruiken, maar sinds ik de OIII heb doe ik het constant: ik heb niet het gemiddelde verbruik in het maxidot scherm staan maar wel het actuele verbruik. En dan zie je pas hoe de motor eigenlijk consumeert. Vanaf het moment je het gaspedaal nog maar een iets losser laat (en dus niet volledig los), dan zie je het gebruik dalen tot soms 3 à 4 l/100km. Afremmen op de motor geeft zelfs 0.0l/100km. Geef gas bij en verschiet niet dat je getallen tussen de 20 en 40l/100km ziet :thinking:

Op die manier leer ik zuiniger en zuiniger rijden en persoonlijk is dat belangrijker dan steeds sneller en sneller optrekken :laugh:.
 
Laatst bewerkt:

Skoda-MAN

Forumguru
Vandaag Steenwijk - Apeldoorn - Barneveld en terug, Veel langzaamrijdend en soms stilstaand verkeer op de heenweg.
De verbruiksmeter is geijkt door de heer ertromp :thumbsup:
IMG_20160526_110902-1-1.jpg
 

Nickname

Nieuw lid
Weinig verbruiken zit hem vooral in de kunst om zo snel mogelijk op te schakelen en dan aan een zo laag mogelijk toerental dezelfde snelheid aan te houden. Met een 1.2tsi kun je bvb gemakkelijk in 6de rijden aan 70km/uur, je moet dan maar eens naar je actueel verbruik kijken. Ik zit momenteel aan 6,1l/100km maar ik heb nog maar 250km gereden, maandag zat ik na een rit van zo'n 45km met afwisselend 50km/u, 70km/u en 90km/u aan 5,4l/100km.

Ik ben hier nu al zeer tevreden mee, zelfs nog niet op de snelweg gereden.:rockon:
 

DannyG

Forumguru
Weinig verbruiken zit hem vooral in de kunst om zo snel mogelijk op te schakelen en dan aan een zo laag mogelijk toerental dezelfde snelheid aan te houden. Met een 1.2tsi kun je bvb gemakkelijk in 6de rijden aan 70km/uur, je moet dan maar eens naar je actueel verbruik kijken. Ik zit momenteel aan 6,1l/100km maar ik heb nog maar 250km gereden, maandag zat ik na een rit van zo'n 45km met afwisselend 50km/u, 70km/u en 90km/u aan 5,4l/100km.

Ik ben hier nu al zeer tevreden mee, zelfs nog niet op de snelweg gereden.:rockon:


Ik kan je alleen maar gelijk geven. Daar waar ik vroeger de tendens had om rustig op te trekken en dan rustig te schakelen, loont het om toch vlotter op te trekken en dan vlugger op te schakelen. :thumbsup:
 

auriga

Forumguru
681db231110cee250d1dd9f1c87a0cd3.jpg

Vanochtend wind mee
 

Wreckingtube

Actief lid
Nieuw record deze ochtend nu met een 9000km op de teller octavia rs combi tdi my2016 (let ook even op de sensoren net onder het scherm vondk wel speciaal zijn met het blote oog niet te zien) 20160606_090906.jpg
 

canth

Actief lid
full


Verbruik is in de zomer toch echt wat minder dan in de winter. Echte verbruik zal hier zo'n 1 op 25 geweest zijn, ik heb een afwijking van zo'n 2,5%
 

Joske

Forumguru
45 km kan je geen referentie noemen.. Mijn verbruik is gemeten aan de pomp bijgehouden door spritmonitor over meer dan 30k km.

Gemeten in alle omstandigheden, optimaal en desastreus (vakantiebelading).

Zie handtekening :-)
 
Bovenaan Onderaan