Lijst met ellende

van inkel

Forumguru
Ook blijft het bandenspanningslampje branden. Normaal kun je die uitdrukken door het knopje een aantal seconden ingedrukt te houden, maar hij gaat helemaal niet meer uit en met de banden is niks mis. Dit was al het geval bij m'n zomerbanden en nu zitten de wintersloffen er onder en is de bandenspanning perfect.

Heb de wintersloffen er zelf op gelegd?
Volgens mij heb ik ergens op het formum gelezen dat dit door de dealer moet gebeuren i.v.m. bandenspanningscontrole..
 
Mijn banden zijn altijd gewisseld door Profile Tyrecenter en dat was nooit een probleem... Maar het lampje brandt al sinds m'n zomersloffen. Het werkt door verschil in de gemiddelde draaisnelheid en (on)balans van de wielen te meten waarddoor er een verschil van bandenspanning ontdekt wordt. Het schijnt dat het deel uitmaakt van het ABS-systeem. Ik heb geen zin om hiervoor naar de dealer te gaan dus wacht ik maar tot de volgende beurt. Hetzelfde geldt voor de af en toe weigerachtige cruise control..
 
Jouw lijst is nog kort. Alle problemen die je beschrijft heb ik ook (gehad) en er is allemaal niets aan te doen. Er is al veel vervangen maar het zit blijkbaar in het ontwerp van de auto en het materiaal want de problemen blijven terugkeren. Hier mijn lijst en ik rij heel netjes met m'n O2. Mijn vorige auto heeft in 130k km 'niet één mankement gehad buiten regulier onderhoud en deze O2 dondert van ellende nog net niet uit elkaar bij een ton.

- kraken achterklep
- kraken stuurinrichting
- kraken achterveren
- storen radio (update)
- compleet uitvallen radio (vervangen)
- maxidot stuk
- onregelmatige slijtage banden
- nog een keer onregelmatige slijtage banden
- ruitenwissermotor achter stuk
- regensensor stuk
- cruisecontrol hendel stuk
- nog een keer cruisecontrol hendel stuk
- ramen sluiten niet goed bij gebruik afstandsbediening
- vocht in koplampen
- slecht starten bij warme motor
- onregelmatige loop bij stilstand
- tikkende kachelkleppen die maar niet willen stoppen
- afbladderen chroom van pook (vervangen)
- wederom compleet afslijten van pook
- matten doorgesleten na 60dkm
- bandenspanningssensor stuk
- remschijven krom (45k km)
- remschijven krom (60k km)
- remschijven krom (75k km) en toen werd eindelijk de slingerende wielnaaf vervangen toen ik de dealer wees op de talloze berichten hier
- parkeersensoren werken niet goed meer
- het bokken bij wegrijden heb ik trouwens ook

Ik vergeet vast nog een boel maar op een gegeven moment houd je het gewoon niet meer bij en blijven de afspraken lopen.
 

Tallguy

Forumguru
Banden verwisselen door de dealer? Dat is onzin. Het heeft niks te maken met het bandenspanningscontrolelampje (leuk Scrabblewoord).
Dat mechanisme werkt nl simpel. Het ABS systeem houdt in de gaten wat de rotatiesnelheid van alle 4 de wielen is. Als ABS merkt dat een wiel dreigt stil te staan terwijl de anderen nog draaien zal hij de remdruk iets minderen zodat het wiel nog steeds draait, maar dan met maximale vertraging zonder slippen.

Aangezien ABS de rotatiesnelheid al in de gaten houdt, maar het bandenspannings gedeelte daar mooi gebruik van. Als een band een lagere spanning krijgt door lekkage, zal de rotatiesnelheid beginnen af te nemen. En dat is nou precies waar het systeem dan een waarschuwing over geeft.

Er zit dus echt geen kabel aan je wiel vast ofzo.
 

LenK

Forumguru
Er zit dus echt geen kabel aan je wiel vast ofzo.
Na de facelift wel:

6070531.001.1L.jpg


:1761::1761::1761:
 
@Toink

Jeeeeetje. Ik heb één van de eerste combi's (april 2005), maar moet even nadenken over de problemen:

- Banden na 30k versleten. Toen maar Michelins genomen waar ik 50k mee gereden heb.
- Eén bobine kapot, binnen een half uur was 't opgelost.
- Stereo deed vreemd (volume ging 2 keer vanzelf op en neer). Na dit gemeld te hebben is 't hele ding vervangen.
- Stoelgeheugen defect. Dit is uiteindelijk vervangen.

Wat mij betreft en voor mij valt dit reuze mee.

Het grootste 'probleem' heb ik met de dealer; na 4 keer zeuren om een offerte voor een nieuwe O2 nog steeds niets ontvangen. Inmiddels heb ik maar een andere auto gekocht (Nissan Qashqai).
 

Gieliovd

Forumguru
Banden verwisselen door de dealer? Dat is onzin. Het heeft niks te maken met het bandenspanningscontrolelampje (leuk Scrabblewoord).
Dat mechanisme werkt nl simpel. Het ABS systeem houdt in de gaten wat de rotatiesnelheid van alle 4 de wielen is. Als ABS merkt dat een wiel dreigt stil te staan terwijl de anderen nog draaien zal hij de remdruk iets minderen zodat het wiel nog steeds draait, maar dan met maximale vertraging zonder slippen.

Aangezien ABS de rotatiesnelheid al in de gaten houdt, maar het bandenspannings gedeelte daar mooi gebruik van. Als een band een lagere spanning krijgt door lekkage, zal de rotatiesnelheid beginnen af te nemen. En dat is nou precies waar het systeem dan een waarschuwing over geeft.

Er zit dus echt geen kabel aan je wiel vast ofzo.
Is dit zo? Dan is het alleen een systeem die aangeeft dat er "ergens een probleem zou kunnen zijn" met je banden lijkt me?

In de wat meer exclusieve auto's zit dan in elke velg een sensor welke de bandendruk meet hoor. Deze sensoren hebben een batterijtje die XX tijd meegaan, en bij bandenwissel vervangen worden.
 

___JC___

Forumguru
Mijn god Toink wat een drama.
Ik mag niet klagen dus blijkt...kan me voorstellen dat je na zoveel ellende helemaal klaar bent met je auto.

Kan je net zo goed een Fiat of Alfa gaan rijden.
 

Tallguy

Forumguru
Is dit zo? Dan is het alleen een systeem die aangeeft dat er "ergens een probleem zou kunnen zijn" met je banden lijkt me?

In de wat meer exclusieve auto's zit dan in elke velg een sensor welke de bandendruk meet hoor. Deze sensoren hebben een batterijtje die XX tijd meegaan, en bij bandenwissel vervangen worden.

Ja, dat is zo :) Ik heb het van diverse bronnen vernomen.
 
Kun je nagaan... ik vind het nog steeds een fijne wagen en bijna niemand gelooft je als je vertelt dat jouw wagen in tegenstelling tot al die andere zo'n drama is.

Je krijgt haast de indruk dat je spoken ziet want als er iemand van de dealer mee rijdt dan kraken bijv. de veren weer eens niet en geeft de radio geen krimp. Als een collega eens met je mee rijdt dan gaat het eerste half uur van de rit over alle bijgeluiden: Raad je kraak.

"En waarom trilt je auto zo als hij stil staat."->"Ja dat is normaal bij dit soort nieuwe auto's"->"Maar wat hoor ik dan tikken onder het dashboard?"->"Ja dat is het stellen van de kachelkleppen. Dat is normaal volgens de dealer alleen gaat het heel de rit door."->"en waarom stoort je radio zo terwijl we midden in het centrum van Eindhoven rijden?"->"Ja dat is nieuw en digitaal en de automatische fijnafstemming van de radio is niet perfect maar dat is nog niet opgelost en de importeur doet er niets mee." Goeie reclame zeg.

Gelukkig zijn het allemaal problemen die er niet voor zorgen dat ik stil sta langs de weg.
 

___JC___

Forumguru
Kun je nagaan... ik vind het nog steeds een fijne wagen en bijna niemand gelooft je als je vertelt dat jouw wagen in tegenstelling tot al die andere zo'n drama is.

Je krijgt haast de indruk dat je spoken ziet want als er iemand van de dealer mee rijdt dan kraken bijv. de veren weer eens niet en geeft de radio geen krimp. Als een collega eens met je mee rijdt dan gaat het eerste half uur van de rit over alle bijgeluiden: Raad je kraak.

"En waarom trilt je auto zo als hij stil staat."->"Ja dat is normaal bij dit soort nieuwe auto's"->"Maar wat hoor ik dan tikken onder het dashboard?"->"Ja dat is het stellen van de kachelkleppen. Dat is normaal volgens de dealer alleen gaat het heel de rit door."->"en waarom stoort je radio zo terwijl we midden in het centrum van Eindhoven rijden?"->"Ja dat is nieuw en digitaal en de automatische fijnafstemming van de radio is niet perfect maar dat is nog niet opgelost en de importeur doet er niets mee." Goeie reclame zeg.

Gelukkig zijn het allemaal problemen die er niet voor zorgen dat ik stil sta langs de weg.

Nou, normaal vind ik het allemaal absoluut niet! Je rijd geen nieuwe auto om uit te leggen waarom er allerlei kleine irritante gebreken zijn. Je zou bijna een hele nieuwe Octavia eisen bij PON. Ik ging gister met 4 man naar Breda en ze dachten allemaal dat we in een tank reden. Vanwege de rolgeluiden van de banden. Neemt bizarre vormen aan momenteel.

Kleine update:
- Windruis is minder maar nog niet helemaal weg
- Banden vervangen moest aangevraagd worden bij ING doen ze over twee weken.
- Rubbers kraken nogsteeds.
- Koppeling is een garantieaanvraag gedaan doen ze over twee weken vervangen.
- Pookknop was in backorder ( geeft wel aan hoeveel ze dr moeten vervangen lijkt me)
- Voor de cruise control was er geen fout uit te lezen en dat moeten ze echt uitlezen schijnbaar anders mogen ze m niet vervangen.

Al met al ben ik dus nog niet helemaal tevreden...
 
17inch af fabriek-> sportonderstel
en dan nog verlagen kan mischien het oorzaak zijn van je trillen in je aandrijflijn. je assen komen onder een ander hoek te staan, het is niet veel maar kan al genoeg zijn....
 

___JC___

Forumguru
Dat zou kunnen maar hij deedt het al voordat ik m liet verlagen. Heb eerst een jaar met het standaard sportonderstel rondgereden namelijk.
Maar bedankt voor het meedenken.
 

Frankie

Actief lid
17inch af fabriek-> sportonderstel
en dan nog verlagen kan mischien het oorzaak zijn van je trillen in je aandrijflijn. je assen komen onder een ander hoek te staan, het is niet veel maar kan al genoeg zijn....

Denk t niet. Volgens mij is cupping-probleem bij de O2 niet zo makkelijk te pin-pointen. Ik heb 2 en een half jaar en 180.000km een O2 uit 2004 gehad. Deze had 17" met sportonderstel. VERSCHRIKKELIJK bijgeluid wegens cuppen. Nu dus een O2 met zelfde 17" met normaal onderstel en tot nu toe NERGENS last van (afkloppen!!!!!!!!). Kan toch niet alleen door het andere(lees: stuggere) onderstel komen ??
 

Frankie

Actief lid
Als een band een lagere spanning krijgt door lekkage, zal de rotatiesnelheid beginnen af te nemen. En dat is nou precies waar het systeem dan een waarschuwing over geeft.

Uhm, een band wordt door een lagere spanning platter, dus de totaal diameter van velg en band kleiner (net als bij een kleiner wiel.) Dit wiel zal dus juist sneller en niet langzamer moeten draaien om de snelheid van de rest bij te houden.
 

LenK

Forumguru
Denk t niet. Volgens mij is cupping-probleem bij de O2 niet zo makkelijk te pin-pointen. Ik heb 2 en een half jaar en 180.000km een O2 uit 2004 gehad. Deze had 17" met sportonderstel. VERSCHRIKKELIJK bijgeluid wegens cuppen. Nu dus een O2 met zelfde 17" met normaal onderstel en tot nu toe NERGENS last van (afkloppen!!!!!!!!). Kan toch niet alleen door het andere(lees: stuggere) onderstel komen ??
Frank ik zie dat je met deze O2 26k hebt gereden.
Tot die km stand heb ik ook niks gemerkt van cuppen. Dat wil niet zeggen dat het niet gebeurt, maar je merkt het pas als het boven een bepaald niveau is gekomen.
Nu bij mij bij 48k is het niet meer te pruimen.
Dus ik ben bang dat jouw tijd nog komt.

Zoals ik elders al neergeschreven heb cuppen volgens mij alleen de achterbanden.
Dus als je die om de zoveel km (10-20k?) van links naar rechts wisselt (de draairichting verandert daarmee) zou het weleens tegengegaan kunnen worden.
 

___JC___

Forumguru
Bij mij is het ook pas bij 40k heel erg geworden. Krijg dinsdag nieuwe banden en dan ben ik er voorlopig vanaf hoop ik...
 

___JC___

Forumguru
Nou ik heb m vanmorgen weer weggebracht voor:

- nieuwe koppeling
- nieuwe banden ivm cupping
- nieuwe draagarmrubbers achter
- verhelpen van windruis in het linkerachterraam
- pookknop vervangen
- cruise control vervangen
- olie bijvullen

Hopen dat alles verholpen is straks....
 
Bovenaan Onderaan