Lijst met ellende

___JC___

Forumguru
Er zijn uiteraard vele lijstjes en draadjes met problemen van de O2. Mijn geduld had echter vorige week het eindpunt bereikt en ik ben in de telefoon geklommen om alle kleine irritaties nu eens op te laten lossen. Hier komen ze:

- Er is sinds twee maanden een irritant windgeruis bij het linker achterraam, net of ie niet helemaal dicht is maar dat is ie wel !
- Mn pookknop is volledig afgesleten en je ziet het plastic door de chroomverf heen, is toch knap na 1,5 jaar en 45.000km.
- Als het koud is trilt de hele aandrijflijn bij de eerste paar keer wegrijden in zn 1e versnelling. Heeeel irritant dus.
- De cruisecontrole doet het af en toe niet, opnieuw starten en het probleem is alweer weg. Alleen je komt dr achter op de snelweg en daar haal ik mn sleutel liever niet uit het contact.
- Mn banden maken onzettende herrie, de rolgeluiden overstemmen de radio bijna. Heeft uiteraard ook te maken met het feit dat ze bijna versleten zijn.
- Mn schokbrekers kraken bij drempels, vooral als ie koud is.

Bijna allemaal bekende problemen die volgens de dealer onder garantie opgelost kunnen worden. Uitzondering hierop is de trillende aandrijflijn.
Volgende week woensdag gaan ze het oplossen voor me, ik kan niet wachten. Misschien dat mn liefde voor Skoda daarna weer wat opleeft...
:smirk:

De O1 was kwalitatief echt een stuk beter dan de O2 volgens mij...
 

Dutch4x4

Senior Member
- Mn pookknop is volledig afgesleten en je ziet het plastic door de chroomverf heen, is toch knap na 1,5 jaar en 45.000km.

Je moet die boksbeugel ook afdoen als je in de auto stapt, JC. :D

Maar verder heb ik al een tijd het idee dat je laatste bewering juist is, helaas voor de O2-rijders. Zou hetzelfde ook gelden voor de F2 en de Roomster?
 

___JC___

Forumguru
Ik had hiervoor 4 jaar lang een O1 RS.

De afwerking en de kwaliteit van de materialen zijn in de O2 duidelijk beter das waar. Ziet er een stuk minder goedkoop uit dan in de O1.

Bandenlawaai had ik in de O1 geen last van.
Met de O1 ben ik nooit terug geweest naar de dealer, behalve voor een beurtje af en toe.
Remmen op de O1 waren stukken beter dan op de O2.
Regensensors zijn in de O1 en O2 even ruk.
In de O1 had ik ook 8 speaker en een subwoofer dus het geluid was toch beter dan mijn huidige super sound system.
De O2 heeft dan weer een betere wegligging dan de O1.

Ik verlang weleens terug naar mn ouwe RS dus..
 
Vergelijk het nog eens met andere merken: het kan allemaal veel erger. Oh ja, een Skoda heeft natuurlijk probleempjes, maar gemiddeld genomen valt het allemaal wel mee. ( Ik ken voorbeelden van auto typen die de eigenschap hebben er gewoon spontaan mee op te houden, waar je ook rijd of staat...)
 

LenK

Forumguru
De O1 was kwalitatief echt een stuk beter dan de O2 volgens mij...

Heb je O1 gereden?
Dan moet je toch ook weten dat de betere looks, het ruimere interieur/kofferbak en vooral de betere rij-eigenschappen toch heel wat goed maken.

De O1 vond ik qua materiaal op een hele boel punten maar simpeltjes/cheapo.
En ik heb met mijn O1 meer en serieuzer extra garagebezoek gehad dan met mijn O2.

O1
- piepende koppelingsplaat vervangen
- 4 keer teruggeweest wegens motortrillingen (auto zelfs een paar dagen naar PON)

O2
- cruisecontrol
- motormanagementlampje (sensor)

O1 en O2 hebben beiden teveel bandenlawaai
O1 combi werkte als klankkast -> meer lawaai, ook luidruchtiger motor

Na 47k zie ik nog geen slijtagesporen in mijn O2 (O1 ook niet trouwens)

Mijn O2 onderstel kraakt, maar dat vind ik toch minder erg dan het de grond raken dat ik bij drempels met mijn O1 vaak had omdat de voorkant zo slap geveerd was.

Regensensor van O1 was net zo belabberd als bij mijn O2
Ruitenwissers O2 veel beter

Luidsprekers O2 veeeeeeeel beter

Schakelen O2 beter

Remmen O2 beter (trommels bij O1 waren ramp, dat was niet te doseren tot ze weer een keer schoongemaakt waren en na een tijdje weer hetzelfde, ietsie pietsie te hard drukken en je vloog door de ruit)

Opbergen instructieboekje O1 beter

Samengevat slaat de balans bij mij toch duidelijk naar de O2 door.
 
Hier mijn lijstje van dingen die mij storen bij mijn O2:
-
-
-
...
Heb ik geluk gehad of heb jij pech gehad?
 
hoi hierbij mijn lijstje van storingen bij mijn O2 na 8 maanden en 66.000 km sinds ik hem nieuw heb gekregen.
2 nieuwe banden voor bij 60.000 km, en nieuwe ruitenwissers bij iedere 30.000 km servicebeurt

that is it...nog nooit zo een goede auto gehad en ik ben er niet echt zuinig mee als ik het zelf zeg....

wel moet ik toegeven dat het lijkt of je dezelfde problemen hebt als bij mijn Golf V 2.0 Sdi, die had ook altijd problemen met de cruiscontrol en de kabelboom is tweemaal vervangen wegens motorsensor problemen en wat het ook was...
 
Na een dikke 60K slechts een paar "dingetjes":
1e weken spontaan openen en sluiten van de CV tijdens het rijden. 2 Sloten vervangen. Schuin afgesleten Dunlops die veel herrie maakten. Allen vervangen door Michelins. Krakende/bonkende vering achter. Hier kijkt de dealer binnenkort naar. Alles onder garantie. Ook de banden i.v.m. een verkeerde uitlijning af fabriek of af dealer.
Verder heerlijke, zorgeloze auto.
 

purk

Senior Member
even een vraag waarom kan dat trillen in de aandrijflijn niet verholpen worden ?

lijkt mij gewoon een slecht tweemassavliegwiel!
 

Dutch4x4

Senior Member
Heb je O1 gereden?
Dan moet je toch ook weten dat de betere looks, het ruimere interieur/kofferbak en vooral de betere rij-eigenschappen toch heel wat goed maken.

De O1 vond ik qua materiaal op een hele boel punten maar simpeltjes/cheapo.

Tja, zo te zien vergelijk je een eenvoudige O1 (trommelremmen, slappe vering) met een luxere O2. JC en ik vergelijken met resp. een RS en een 4x4, dat is toch iets anders. De bouwkwaliteit van die auto's is ongeëvenaard (nul kraakjes en rammels - omdat ze in een andere fabriek zijn gebouwd?) en het aantal elektronische storingen was ook nul. Dat het gebruikte materiaal minder is, doet natuurlijk niets aan die zorgeloosheid af.

Dus dat is ons referentiekader met de O2, waarover je iets meer leest qua kraakjes en storingen - zie ook de daling van Skoda in de Tevredenheidstrofee.
 

___JC___

Forumguru
even een vraag waarom kan dat trillen in de aandrijflijn niet verholpen worden ?

lijkt mij gewoon een slecht tweemassavliegwiel!

Dat heb ik ook al tegen ze geroepen maar ze moeten het schijnbaar eerst zelf constateren en dan halen ze de boel pas open onder garantie...ik lieg of ben achterlijk schijnbaar.. :smirk:
 

Tallguy

Forumguru
Dat heb ik ook al tegen ze geroepen maar ze moeten het schijnbaar eerst zelf constateren en dan halen ze de boel pas open onder garantie...ik lieg of ben achterlijk schijnbaar.. :smirk:

Laat je niet zomaar wegsturen. Je had het over " - Als het koud is trilt de hele aandrijflijn bij de eerste paar keer wegrijden in zn 1e versnelling. Heeeel irritant dus." Dat klinkt redelijk naar wat ik had...het gebok van de auto, klopt dat?

Zo ja, dan lijkt het erop dat je toch een nwe koppeling nodig hebt. Sinds die van mij is vervangen is het probleem nl verdwenen.
Ga dus in conclaaf, lees mijn topic ff nog een keer door over het gebok. En als je zeker bent dat het hetzelfde kan zijn, ga dan met die info naar je dealer. Wil hij niet meewerken, dan direct naar Pon.
Ik heb Pon gelukkig hiervoor niet in hoeven te schakelen omdat mijn dealer me echt wel geloofde op mijn blauwe ogen dat ik geen grapjes stond te vertellen. En die heeft bij Pon een nwe koppeling weten te regelen.

Het schijnt zelfs dat Pon over het algemeen minder moeilijk doet over een (dure) koppeling dan iets goedkopers zoals een regensensor ;)

Qua banden kan ik momenteel die Michelin Pilot Sport PS2 erg aanbevelen. Als ik dit eerder had geweten...die dingen zijn veeeel stiller en hebben meer grip.
Maar aangezien je pas 45k heb gereden, zou ik je willen adviseren je auto te laten controleren op een juiste uitlijning. Of je hebt nu baggerbanden, of ze slijten raar. Want 45k is helemaal niet zo veel voor banden.

krakende schokbrekers...wie heeft hier geen last van? Ik merk het ook soms, maar niet zoveel dat ik me er aan erger. Lijkt me gefixt te kunnen worden.

Pook idemdito.

Kortom...je hebt reden om te klagen, da's duidelijk. Als de dealer niet mee wil werken, ook niet na aanhouden/aandringen, dan Pon gewoon inschakelen. Soms krijg je daar meer gedaan als klant weet ik uit ervaring.
 

___JC___

Forumguru
Ik ben verder ook wel tevreden met mn wagen hoor. Hij doet het altijd en rijdt verder lekker. Ik heb inderdaad hetzelfde probleem Kensei. Ga vragen of er een nieuwe koppeling in kan.

Verder zal het allemaal wel netjes opgelost worden en dan kan ik weer irritatieloos over de nederlandse wegen zoeven..
:xyxthumbs:
 
D

Deleted member 1243

35.000km: afstelling achterraampje (fluittoon)
35.000km: chroomstipings laten los bij deurhandel en dashboardklepje
36.000km: deurhandel bestuurdeszijde losgerukt, raambediening niet meer automatisch
36.000km: cruisecontrol
50.000km: nieuwe tubo (vastloper op de snelweg)
55.000km: nieuwe achterbanden (mooi vlak afgesleten maar wel uitgedroogd)
65.000km: roestplekje :eek:oo: door steenslag op motorkap (ondanks verzinking)
65.000km: stuur staat scheef, zou elektronisch zijn aangepast, maar staats nog steeds scheef
70.000km: Skoda logo's beginnen te roesten (alsof er een worm in zit)

Als met al een hele lijst, maar 80% was garantie van het eerste jaar. iig stukken beter dan mijn 97 Laguna, die stond 3x per jaar twee dagen bij de dealer.

Dat genoemde trillen bij optrekken mag dat ook in z'n twee? Als ik flink doorhaal bij een stoplicht dan lijkt/klinkt het alsof ik ~2 sec over een wasbord rij.
 

higgy

Forumguru
Mijn O2 heeft vorige week, onder garantie, een nieuwe koppeling en een nieuw vliegwiel gekregen, ook vanwege dat 'gebok' bij het optrekken als ie koud was. Garage (Verdaat Eindhoven) (h)erkende de klacht meteen, verbaasde zich er wel over dat dit bij een 1.6 MPi gebeurde maar heeft e.e.a. direct in gang gezet om te vervangen. En inderdaad: hij bokt niet meer. En wat ontkoppelt 'ie weer licht!
 

___JC___

Forumguru
Dat genoemde trillen bij optrekken mag dat ook in z'n twee? Als ik flink doorhaal bij een stoplicht dan lijkt/klinkt het alsof ik ~2 sec over een wasbord rij.

Dat zijn (net niet) doorslippende wielen. Dan gaan ze stuiteren. Minder gas geven en het is opgelost.
:xyxthumbs:
 

___JC___

Forumguru
Mijn O2 heeft vorige week, onder garantie, een nieuwe koppeling en een nieuw vliegwiel gekregen, ook vanwege dat 'gebok' bij het optrekken als ie koud was. Garage (Verdaat Eindhoven) (h)erkende de klacht meteen, verbaasde zich er wel over dat dit bij een 1.6 MPi gebeurde maar heeft e.e.a. direct in gang gezet om te vervangen. En inderdaad: hij bokt niet meer. En wat ontkoppelt 'ie weer licht!

Ik durf het bijna niet te zeggen maar het is nu weer weg dat gebokt.
Grrr.... :407:
 

Tallguy

Forumguru
Laat gewoon de koppeling varvangen man! Het ziet er naar uit dat dat toch een zorgenkindje is op diverse auto's hier.

Doordrammen bij je dealer en anders PON inschakelen. Het " nu doet ie het weer niet" en " dan opeens weer wel" schiet niet op. Was bij mij ook, maar de aanhouder wint!

Zolang je het maar netjes en goed onderbouwd vertelt kan je wel wat voor elkaar krijgen lijkt me.
 

___JC___

Forumguru
Morgenmiddag ga ik m wegbrengen.
Laat de koppeling vervangen is makkelijk gezegd. Maar dit is een leasebak dus het moet Of onder garantie OF met toestemming van de leasemaatschappij. Het gewoon 'laten doen' zal niet lukken denk ik.

Betekend overigens niet dat ik het niet ga proberen en ik kan heel overtuigend zijn kan ik je vertellen.:D

Er is inmiddels weer wat bij gekomen, de ruitenwisser zijn versleten. Maken strepen en geluid dus die mogen ze ook meteen vervangen. Nog ff en ik heb een heel nieuwe auto !! :eek:
 
Bovenaan Onderaan