Lijst met ellende

Tja, zo te zien vergelijk je een eenvoudige O1 (trommelremmen, slappe vering) met een luxere O2. JC en ik vergelijken met resp. een RS en een 4x4, dat is toch iets anders. De bouwkwaliteit van die auto's is ongeëvenaard (nul kraakjes en rammels - omdat ze in een andere fabriek zijn gebouwd?) en het aantal elektronische storingen was ook nul. Dat het gebruikte materiaal minder is, doet natuurlijk niets aan die zorgeloosheid af.

Dus dat is ons referentiekader met de O2, waarover je iets meer leest qua kraakjes en storingen - zie ook de daling van Skoda in de Tevredenheidstrofee.
hoi even een vraag, worden de O2's in verschillende fabrieken gebouwd, begrijp ik dat nu goed, en de ene fabriek bouwd ze dan beter zonder rammels dan de andere fabriek??? Ik begreep het niet helemaal vandaar mijn vraag aan jouw.
 

higgy

Forumguru
De O2's worden inderdaad in verschillende rubrieken gebouwd, zie mijn korte verslag van mijn recente fabrieksbezoek hier (en dan vooral pag. 2) http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=4878

De 4x4, de Scout en de Tour worden gebouwd in Vrchlabi, de rest in Mlada Boleslav.

verschil in kwaliteit lijkt mij erg sterk, die in Mlada Boleslav was helemaal top.
 

Dutch4x4

Senior Member
Voor de O1 gold dat de 4x4 en de RS in Vrchlabi werden gebouwd. Of er kwaliteitsverschil in zit, weet ik niet. Het was van mij ook maar een vraag, omdat LenK zijn O1 op een heleboel punten maar 'cheapo' vond.
 

Tallguy

Forumguru
Morgenmiddag ga ik m wegbrengen.
Laat de koppeling vervangen is makkelijk gezegd. Maar dit is een leasebak dus het moet Of onder garantie OF met toestemming van de leasemaatschappij. Het gewoon 'laten doen' zal niet lukken denk ik.

Betekend overigens niet dat ik het niet ga proberen en ik kan heel overtuigend zijn kan ik je vertellen.:D

Er is inmiddels weer wat bij gekomen, de ruitenwisser zijn versleten. Maken strepen en geluid dus die mogen ze ook meteen vervangen. Nog ff en ik heb een heel nieuwe auto !! :eek:
Mijn O2 is ook lease, maar ik heb het weten te regelen door goede contacten te hebben met mijn dealer. Die weet ondertussen wel dat ik geen *uitwerpselen* praat als ik ergens over klaag. En ik snap ook dat het makkelijk klinkt wat ik zeg, maar ik was zelf verbaasd dat het redelijk makkelijk ging. En de reden? Omdat PON schijnbaar wel begrijpt dat er een probleem kan zijn met een koppeling, maar meer moeite heeft met een niet goed functionerende regensensor :shocked:

Ik heb dus niet eens de leasemij hoeven in te schakelen.

Het viel bij mij trouwens onder garantie. En het gebok is nog steeds weg, en de regensensor doet het ook prima. Dus...je kan bij 99,999% zeker zijn dat het vervangen van de koppeling (in dit geval) het gebok zal verhelpen. Er is nl nu een referentiecase...me! :473:
 

___JC___

Forumguru
Het viel bij mij trouwens onder garantie. En het gebok is nog steeds weg, en de regensensor doet het ook prima. Dus...je kan bij 99,999% zeker zijn dat het vervangen van de koppeling (in dit geval) het gebok zal verhelpen. Er is nl nu een referentiecase...me! :473:

Ik heb het gisteren wederom een keer aangegeven dat er meerdere meldingen waren en dat dit met het vervangen van de koppeling weg was. Lang leve het skodaforum!!
Ze gingen vandaag een koude start proberen om het te constateren. Wordt vervolgd.

Ow heb een Roomster als vervangauto gehad. Mijn excuses voor de Roomster rijders hier maar een drama op wielen wat mij betreft. Het is de 'dikste' versie met een heuse 1.6 16v. Tot de 120 p/uur gaat het allemaal nog wel goed maar daar boven gaat het beesie herrie maken waar een diesel nog een puntje aan kan zuigen! Zo 'roomy' is die Roomster niet, tenminste niet voorin. Ik zit met mn rechterknie tegen het dashboard en de deur is irritant klein om in te stappen. Verder vind ik het dashboard wat cheap over komen door de gebruikte materialen en kleuren. Zodra ik een bocht wat vlot inzet begint alles te piepen en over te hellen en vervolgens is het onderstuur in de gloria !

Is natuurlijk niet gek aangezien ik een Octy van 36k gewend ben. Deze kost de helft denk ik.
 

Fabia

† In Memoriam
Is natuurlijk niet gek aangezien ik een Octy van 36k gewend ben. Deze kost de helft denk ik.

Zoals mijn moeder al zei is alle waar naar zijn geld. En dat geld(t) natuurlijk ook voor een Roomster. Je moet m.i. niet afzetten tegen een O2. Kijk maar eens naar alle vergelijkingstest met zijn klassegenoten daar komt de Roomster heel goed uit.
 

TL@

Forumguru
Dat gedoe met de koppeling is volgens mij typisch voor moderne auto's. Mijn Golf IV had dat ook op 90.000km. Volgens de garage omdat ik teveel met lage toeren reed en de auto daardoor meer trilt :confused:
Ze hebben het gratis gemaakt, maar moest wel de onderdelen betalen, 250€.
De auto was wel al 3,5jaar oud.

Een collega had hetzelfde met zijn Focus, 120.000km en 3 jaar oud. Heeft wel alles zelf mogen betalen, 1700€ :ahum:.
 

___JC___

Forumguru
Nou moderne auto's hebben veel koppel. In mijn voorbeeld is het bijna 400nm. Dan heeft zo een koppeling erg veel te verduren. Ik begreep van mn dealer dat er daarom een tweede massavliegwiel op zit om de ergste klappen voor de koppeling op te vangen.
 

TL@

Forumguru
Dat vliegwiel is om de trillingen van de motor op te vangen en meer comfort te bieden zei mijn garagist.

De Focus van mijn collega is maar een platte 75pk versie zonder veel koppel.
 

___JC___

Forumguru
Nee het schijnt echt een 2e vliegwiel te zijn. Elke handbak heeft er een maar met veel koppel gaan die schijnbaar niet lang mee. Dan zetten ze er een 2e voor die de krachten iets verder vertraagd en verdeeld. Of zoiets.
 

___JC___

Forumguru
Goed nieuws, ik hoor net dat ik een nieuwe koppeling krijg. Onderdelen moeten alleen besteld worden en de dealer heeft het nogal druk dus wordt een vervolgafspraak maken.
 

Rallye

Forumguru
het is een vleigwiel dat bestaat uit twee delen met veren ertussen die het schokken bij aangrijpen opvangt om trillingsvrij weg te kunnen rijden. puur voor comfort.

Ik dacht dat ik het begreep, maar mij is het nu weer niet duidelijk. Dat krijg je als je je als niet-technicus met techniek bemoeit. Maar goed, hier nog een poging: is het nu één vliegwiel dat uit twee delen bestaat, of zijn er twee vliegwielen?
 

___JC___

Forumguru
Dus niet omdat de koppelingen na een paar duizend km's uit elkaar klapten bij de invoering van de 1.9tdi 130pk? Door het hoge koppel wat de motoren 'opeens' hadden.
 
Mijn O2 heeft momenteel last van een af en toe weigerachtige cruise control (erg irritant) wat op te lossen is door inderdaad even het contact uit te zetten en weer te starten. Die doe ik wel eens op de snelweg als hij weer eens is uitgevallen. Je hoeft hierbij de sleutel niet uit het contact te halen, maar gewoon motor uit en meteen weer aan en dat werkt in mijn geval meestal weer om de cruise control weer te laten werken.

Ook blijft het bandenspanningslampje branden. Normaal kun je die uitdrukken door het knopje een aantal seconden ingedrukt te houden, maar hij gaat helemaal niet meer uit en met de banden is niks mis. Dit was al het geval bij m'n zomerbanden en nu zitten de wintersloffen er onder en is de bandenspanning perfect.

Nouja, bij de volgende beurt mogen ze dat wel fixen. Ik heb echt een hekel aan die storingen die zo nu en dat optreden zoals die cruise control, want dan zegt de dealer dat die niks kan vinden...
 
Bovenaan Onderaan