Wat verbruikt jouw Octavia?

Michel

Forumguru
Vandaag heb ik een persoonlijk zuinigheidsrecord behaald met mijn Octi. Op een rit van 49 kilometer, voornamelijk bestaand uit autosnelweg en een stuk bebouwde kom van ongeveer 4 kilometer, heb ik volgens de boardcomputer 1:17,8 gereden. En dat met ingeschakelde airco. Gisteravond kon ik na 713 kilometers met max. 44 liter de tank weer vullen. Het lijkt erop dat hij steeds zuiniger wordt, naarmate hij ouder wordt, terwijl mijn rijstijl al die tijd niet is veranderd.
 

Bijlagen

  • IMG_0274.jpg
    IMG_0274.jpg
    84,3 KB · Weergaven: 46
  • IMG_0272.jpg
    IMG_0272.jpg
    83,3 KB · Weergaven: 43
  • IMG_0270.jpg
    IMG_0270.jpg
    83,2 KB · Weergaven: 43
  • IMG_0273.jpg
    IMG_0273.jpg
    84,3 KB · Weergaven: 44
  • IMG_0271.jpg
    IMG_0271.jpg
    83,6 KB · Weergaven: 45

CharlesTucker

Forumguru
Sinds 6 juli heeft mijn O2C 1.6TDi (Elegance) gemiddeld 5 liter Diesel per 100km verstookt. Dit wordt wel erg beinvloed door de vakantie (snelwegen in Duitsland, waar ik meestal zo'n 130-140 rij). Ook het nodige stadsverkeer in Budapest hielp niet echt om het verbruik laag te houden, en verder zijn de Hongaarse snelwegen nogal heuvelachtig. Tenslotte leek de auto op Hongaarse Diesel (OMV "Maxx Motion") aanmerkelijk minder zuinig te lopen (5.4 l/100km) en die rommel was nog hardstikke duur ook.

De laatste twee weken heb ik de auto gebruikt zoals die het grootste deel van het jaar gebruikt zal worden, woon-werk verkeer (veel snelweg, deels 100km/u, deels 120 km/u), in het weekend een beetje stadsverkeer. Gisteren ging er net geen 48 liter in, na 1038 km, dat is dus ongeveer 4.6 per 100km. Ik ben daar best tevreden mee. Wel valt het me op dat de boordcomputer toch wel erg optimistisch is, die geeft toch al gauw 2 tienden minder verbruik aan, hebben anderen dat ook?
 

canth

Actief lid
Yep, ik heb precies hetzelfde, bij mij is de afwijking zelfs rond de 5%, dat betekent dat als mijn boardcomputer 1:15 registreert, ik eigenlijk maar 1 op 14,25 rijdt.
 
Ik heb een Octavia Combi 1.9 TDI DSG uit 2006 getuned naar 135 pk

Gemiddels 1 op 14.3 km (veel stadswerk en korte snelwegritjes)

Tijdens de vakantie's ruim 1 op 16 dus dan valt wel mee
 

CharlesTucker

Forumguru
Yep, ik heb precies hetzelfde, bij mij is de afwijking zelfs rond de 5%, dat betekent dat als mijn boardcomputer 1:15 registreert, ik eigenlijk maar 1 op 14,25 rijdt.
Bij mij is die afwijking ook zo'n beetje 5%. Verder is de geschatte actieradius gedurende de eerste helft van een tank ook erg optimistisch. Op dit moment heb ik sinds de laatste tankbeurt 160 kilometer gereden, de BC geeft nu nog een actieradius van 1210 km aan, dat zou dus totaal dus 1370 kilometer zijn op 1 volle tank. Met een tank van 55 liter is dat bijna 1:25 of 4 l/100km. De tweede helft van een tank wordt de geschatte actieradius het overigens tot nu toe wel realistisch, maar het aangegeven verbruik blijft optimistisch.
 

ppaddo

Lid
Ik heb vanmorgen eens een beetje lopen experimenteren met mijn 1.2'tje. Als ik strak 100 rij op de kilometerteller, dan haal ik waardes zo rond de 1:20, met uitschieters naar 1:23, klim ik door naar 120, dan wordt dat ongeveer 1:16 en bij 130 was dat een goede 1:14. Dit allemaal op de A16 van Rotterdam richting Breda
Voor degene die dus echt zuinig willen rijden is het zaak om niet harder te rijden dan ongeveer 100 km/u. Ik voelde mij er echter alles behalve lekker bij, dus deze jongen accepteerd dus maar zijn iets minder gunstige gebruik.

Sorry Leasemaatschappij!
 

yal

Lid
Mijn verbruik via de boordcomputer laat hele andere (positieve) waardes zien dan de realiteit.
Na 500km tank ik 50liter, de boordcomputer geeft dan zomaar 1:12,5 aan.....

Groeten Yal
 

Mettes

Forumguru
Vandaag proef op de som genomen en gemiddeld verbruik berekend.
Boordcomputer geeft gem verbruik van 6.2 liter,terwijl ik 800km heb gedaan met 43 liter.
Maw lijkt mijn BC vrij pessimistisch.Werkelijk verbruik is ongeveer 5.5l/100km.
Ik vond het verbruik geruime tijd aan de hoge kant,maar met het werkelijke verbruik ben ik zeer tevreden.(met mijn rijstijl natuurlijk in beschouwing genomen)
 
Donderdag auto (1.4 TSI DSG)opgehaald. Dit weekend in Eiffel, Moeselgebied en Ardennen de eerste 1000km gereden. Verbruik zowel op boordcomputer als volgens mijn berekeningen 7,6l/100km. Vind ik geen slechte score.
Grts
Math
 
Vandaag 41 l op 715 km met een 1.2TSI O2 combi 2010 6H. 1 op 17.4. Vol afgetankt ging niets meer bij.

Het meeste snelweg met snelheid 120-125 km/u op de teller, deel vd tijd airco.
 
Heb mijn Octavia 1.6 TDI GreenTech nu ruim 5 weken en 8200 km.
Na een eerste periode van 1600 km inrijden ook ongeveer 2x per week met de paardentrailer op pad (ongeveer 100 - 120 km per tankbeurt).
Mijn gemiddelde verbruik ligt rond de 5,0 liter / 100 km.

Afgelopen week niet met de trailer gereden, 50% snelweg (120), 40% provinciale weg (90) rest stad, verbruik dan ca. 4,8 / 100.
 

Freek K

Nieuw lid
Onze Octavia Combi uit 2005 met 2.0FSI motor doet gemiddeld 1:13 a 1:14. Met lange ritten op snelweg is 1:14 a 1:15 mogelijk. Is gemiddelde gemeten na te tanken dus niet met boordcomputer die het zoals bij de meeste auto's iets te rooskleurig voordoet.
 

CharlesTucker

Forumguru
Vanmorgen weer even getankt, er paste 47.64 liter in, na 1075 kilometer. Dat is dus 4.43 l/100km of 1 l/22.5 km. Tot nu toe dacht ik dat de boordcomputer te optimistisch was, maar deze keer niet, die gaf 4.5 aan (wat ik al verdacht weinig vond)
 

Geje

Nieuw lid
O2 COMBI 1.2 TSI DSG Gecombineerd gebruik stad/snelweg over de laatste 2204km 1:14,2 zelf uitgerekend, boordcomputer geeft 1:14,4 doen we het voor!
 

bert2

Lid
Donderdag auto (1.4 TSI DSG)opgehaald. Dit weekend in Eiffel, Moeselgebied en Ardennen de eerste 1000km gereden. Verbruik zowel op boordcomputer als volgens mijn berekeningen 7,6l/100km. Vind ik geen slechte score.
Grts
Math

Ik kom met mijn O2 Combi 1.4TSI DSG7 tot op dit moment (de eerste bijna 1500 km) op een gemiddelde van 6.9L/100km.
 
Afgelopen weekend naar Beekse Bergen geweest, vanuit Zwolle. Heenweg 16.2 km/liter, terugweg zelfs 17.7 km/liter (wel veel 100 km/uur gereden ivm max.snelheid)
Airco deel van de reis aan gehad. Lijkt er wel op, misschien juig ik te vroeg, dat de wagen wat zuiniger aan het worden is.
 

ppx

Donateur
Net terug van 10 dagen Provence. Mijn Octavia werd half april geleverd en tot half september had ik er ong 9.000km mee gereden.
En dan, met volgestouwde bagageruimte, richting Zuiden gereden. Op Cruise Control waar het kon 130 km/u op GPS. Gemiddelde van 5.2l/100km.

Ter plaatste, zonder bagage natuurlijk, ook nog iets meer dan 1000km gereden. Vaak D wegen (max 70, soms 90) en heel af en toe Route Nationale.
Iets meer dan 1000km deed ik met een volle dieseltank. Op de terugweg haalde ik een gemiddelde van 5.1l/100km.

Mijn vorige Octavia PFL 1.9 TDI was niet zo zuinig. Maar dat zal ook wel aan de vijfbak gelegen hebben, denk ik dan maar.
Kortom, ik ben dik tevreden met het verbruik van mijn Octavia. Er staat nu iets meer dan 12.500km op de teller, dus mss wordt hij nog zuiniger... :)
 
Bovenaan Onderaan