Wie heeft ervaring met hulpveren?

kansberg

Forumguru
@PMT : Misschien verdwijnt de C5 uit je systeem, maar nooit uit je hart, althans bij mij niet. Dat heb ik overigens met vele Citroëns (niet allemaal) die ik in het verleden gehad heb (2CV - 3 stuks, BX, Xantia, Berlingo Multispace (ma femme), XM - 2 stuks en C5). De bijzondere vering en het b.b.h. comfort is en blijft uniek, dat is destijds al begonnen met de 2CV, en later de hydropneumatische uitvoeringen.
Je moet er van houden, dat dan weer wel. Ik kijk er met veel plezier op terug in ieder geval en sluit niet uit dat er in de toekomst weer een Citroën de dam siert alhier, al zal dat tegen die tijd een klassieker zijn, de hydropneumatiek is (bijna) verdwenen bij Citroën en dat is wat mij betreft wel een voorwaarde om weer een Citroën aan te schaffen.

Je zult je wellicht afvragen waarom ik nu Skoda rij, want 10 jaar geleden dacht ik alleen nog in Citroëns. Maar....toen het in 2011 economisch wat minder ging in huize kansberg kochten wij een Opel Astra en ruilden de C5 in, puur met het verstand. Geen verkeerde keuze uit economisch oogpunt, maar geen auto die mijn hart sneller deed kloppen.
In 2014 begon het weer te kriebelen en kwam de C5 weer in beeld. De 1.6 HDI viel direct af omdat ik weet dat daar veel EGR en turboproblemen mee zijn, en het zijn bescheiden caravantrekkers.
De 2.0 HDI zou dan het logische vervolg zijn, maar die uitvoeringen zijn zo zwaar dat dit een te grote aderlating zou zijn voor de portemonnee, en ik had duidelijk een kader gesteld waarbinnen de 'nieuwe' auto moest komen, financieel gezien dan.
Dus toch weer met het verstand een auto zoeken. Skoda had bij mij altijd al indruk gemaakt met de Superb en die vond, en vind, ik nog steeds bijzonder fraai. Dus toch een beetje met het hart.... Omdat de 1.6 TDI bijzonder betrouwbaar is en ook nog eens 1500 kg. aan de haak mag hebben, kon ik de verleiding niet weerstaan en ben gaan shoppen voor een knap exemplaar, die minstens zo luxe moest zijn als m'n C5 die bol stond van de opties.
Deze heb ik gevonden in de Superb die ik nu rijdt, en heb tot op de dag van vandaag geen spijt. De Superb vertroetel ik ook en heb mij verdiept in de ins en outs van Skoda, en niet te vergeten dit geweldige forum, een warm badje!, net als destijds bij de Citroëns, dat heb ik bij de Astra nooit gehad. De Superb is betrouwbaar, rijdt heerlijk en is zeer zuinig, de C5 was stiller, had een geweldig audio/navigatiesysteem van JBL en was zeker comfortabeler. Maar deze laatste was ook minder zuinig, en duurder in onderhoud en afschrijving.

Ben nog steeds lid van Citroexpert en volg het nieuws van Citroën nog vrijwel dagelijks, ben erg gecharmeerd van de DS modellen, met name de DS5. Het is ook de historie van het merk dat mij boeit, zeg maar het 'out of the box' (avant la lettre) denken van Citroën. dat heb ik ook heel erg (misschien nog wel meer) bij Jaguar en Engelse auto's in het algemeen, helaas (nog?) onbetaalbaar voor mij. Kopen is geen probleem....maar dan.....

In de autowereld waar ik werk is Citroën een niet zo gewaardeerd merk. Dat heeft met meerdere factoren te maken. De bijzondere techniek uiteraard, maar ook het imago. Citroën is min of meer het beetje 'geitenwollen sokken' imago nooit echt ontstegen. Dat is jammer en maakt het merk m.i. ondergewaardeerd.
Jaguar daarentegen heeft het imago van 'elitair' en dat vind ik onterecht, het is een merk met historie en zeker één voor mensen met een rijk gevulde portemonnee, maar dat heeft niets met elite te maken imho. Ik zeg altijd: "Beter stout dan fout". Persoonlijk heb ik niets tegen geitenwollensokken types of elitaire figuren. De combinatie van deze twee is echter dodelijk. Heb nog altijd dat beeld voor mij dat Al Gore in een Jaguar kwam aanrijden in Groningen om een lezing te geven. Veel fouter kan het niet wat mij betreft.

Maar goed, veel meer :ot: wordt het niet, dus sluit ik af met de conclusie dat aanpassing van de vering een must is als je een caravan gaat trekken. Dat geeft deze post toch nog een bijdrage aan het topic. :D
 

PMT

Lid
Omdat de reis naar Griekenland niet door kan gaan en we moeten zien wanneer we wel kunnen in juni, gaan we misschien we een paar keer in Nederland weg als het tenminste mooi weer is. Kan ik gelijk uitproberen of het zonder aanpassing met hulpveren wel rijd. Ik kan daarna altijd nog beslissen of ik ze eronder laat zetten als het rijden me zonder niet bevalt en/of de auto teveel doorhangt.
 

Eltjo

Forumguru
Toch nog twijfel, twijfel - heb ook geen haast en heb ook andere dingen te doen zoals schilderwerk aan m'n huis dat in de verkoop staat...
Afijn, wel nagevraagd welk merk deze http://www.hulpverenshop.nl/c-1216017/superb-2-incl-combi-1-incl-greenline-2008-2015/ veren zijn. Ze zijn idd van Carsupport.

- Eibach verenset: €205 aanschaf. Montage achter is (bijna) net zo makkelijk als hulpveren. Voorkant 2 uur werk..? Verder uitlijnen noodzakelijk à €45 op nieuwste Hunter uitlijnapparatuur.
Nadeel: schokbrekers hebben ook al 160 dkm in deze positie gewerkt..... en schijnen dan sneller aan hun einde te komen. Ik hoef geen 3cm omlaag.

- Hulpveren achter: Carparts € 104 of MAD € 140 aanschaf. Uitlijnen niet nodig...? Kan ik met geleende steunen evt. ook nog zelf.

- Lesjöfors heavy duty veer: http://www.vervangingsveren.nl/contents/nl/d1282.html : € 138. "Generally, heavy duty springs are 15-30% stronger than standard springs, depending on the vehicle. We always recommend checking the wheel alignment after replacing a spring." + € 45.

-> evt. eerst de hulpveren en misschien eens een complete Eibach B12 prokit veren en schokbrekers: € 650.
 
Laatst bewerkt:

stijnheidi

Senior Member
@eltjo2 heb inderdaad ook de kleur Amethist purple, zit wel een paarse gloed in maar om het nu paars te noemen... Keuzes, keuzes... Blijft lastig, heb er zelf ook maanden over gedaan om tot de Eibachset te komen
Naast de standaard veren heb ik ook nog de originele achter schokbrekers liggen. Hebben allen 30dkm ervaring.
 

Sjoerd&Deborah

Actief lid
Ik heb goede ervaring met Carsupport zowel jaren lang gemonteerd voor klanten, als onder eigen auto's. Die jongens snappen het en doen niet lullig als het toch net niet naar wens is. Ze maken alles echt zelf! En het monteren is een fluitje van een cent. ik zou niet de HD set nemen. Die is leuk bij continue belasting of een zwaardere auto. Ik heb zelf de HD set wel onder de superb, tis dezelfde veer maar doordat de auto zwaarder is blijft er bij mij nog genoeg comfort over.

Succes met kiezen!
 

Eltjo

Forumguru
@stijnheidi : niet paars, maar blauw staat op mijn kentekenkaartje! Waarschijnlijk bepaald door een Belgische kleurendove. Ik heb de auto niet op kleur gekozen, maar vindt het wel een mooie kleur die met verschillende belichting net weer even anders is.

@Sjoerd&Deborah : mbt de HD veer snap ik je redenatie niet. Ik dacht ook aan een ST veer onder mijn Superb, puur vanwege het deinen.
 

Sjoerd&Deborah

Actief lid
Mijn superb is wat zwaar en de caravan nog zwaarder...

Die sets zijn allemaal gelijk. Voor de octavia''s en de superb''s en veel ander Vag vakwerk. Feit is dat de superb de zwaarste in rij is. Dus dan mag er ook een iets zwaarder veertje onder. Zeker bij een 4x4 in mijn geval.

Maar Steef van Carsupport kan echt je vragen beantwoorden en als iemand daar wilt kopen heb ik daar een ingang en nee ik heb geen aandelen!
 

kansberg

Forumguru
Ik kan het verhaal van @Sjoerd&Deborah alleen maar bevestigen, bij Carsupport staan ze je met raad en daad bij in moeilijke gevallen en bieden altijd een oplossing omdat ze zelf fabrikant zijn. Een prettige firma om zaken mee te doen.
 

reeseend

Forumguru
Ik ben met mijn RS naar carsupport toe geweest omdat ze nog geen veer voor een Octavia RS hadden in het assortiment.
Meteen daar terplekke onder mijn auto geplaatst en nog geen moment spijt.
 

Peerke1960

Actief lid
Nu ruim een week een paar westfalia hulpveren geplaatst. Nu zonder belasting van een caravan weinig verschil. Iets stugger mischien, zeker niet onconfortabel. In de meivakantie de sleurhut maar eens verplaatsen. Ik ben benieuwd!
 

Canon-Eye

Forumguru
hij vond het beter om Bilstein B6 schokbrekers te plaatsen ipv hulpveren, of van een Italiaanse producent veerbegrenzers (rode kleur..) die tussen de veren geplaatst worden
Schokbrekers vertragen het in- en uitveren, maar tijdens gelijkmatige belasting - bv. stilstaand, of op een mooie gladde (snel)weg rijdend - voorkomen ze niet dat de auto gaat doorhangen bij een wat hogere kogeldruk.

Veerbegrenzers lijken me een lapmiddel. Dat ga je voelen, terwijl de progressieve werking van hulpveren veel geleidelijker inkomt. Ik zou er niet aan beginnen (en ik heb dus ook gekozen voor de OEM hulpveren).
 

andrehj

Forumguru
Nog een oplossing van een gerenommeerde bandenboer: hij vond het beter om Bilstein B6 schokbrekers te plaatsen ipv hulpveren,
http://www.extreme-carstyling.nl/bi...r-24-172936-16789-skoda-superb-3t4-03-08.html
Wie heeft daar achter ervaring mee i.c.m. de standaard veren?
?? Sinds wanneer zijn zwaardere schokdempers een alternatief voor hulpveren? Lekkere bandenboer, want dit slaat dus nergens op. Schokdempers dragen de auto niet, dat doen de veren. Schokdempers zijn eigenlijk trillingsdempers. Zonder trillingsdemping zou een auto eindeloos blijven natrillen (leuke filmpjes staan op Youtube). Maar ze zijn dus niet bepalend voor de rijhoogte, daarvoor zijn de veren.
 

kansberg

Forumguru
Schokkers lossen het probleem van permanente zware belasting niet op, dit kan alleen met stuggere veren of hulpveren. De B6's zullen een iets betere veerkarakteristiek geven, ook met caravan, het 'doorhangen' zal echter blijven. Ik sluit mij dan ook aan bij @Canon-Eye & @andrehj , schokdempers zijn vertragers en geen dragers.

Wat betreft veerbegrenzers: alleen in noodgevallen gebruiken, een op zich voordelige oplossing maar het kan ook een hele gevaarlijke zijn, mooi metaforisch vertaald door @Sjoerd&Deborah

Het is weer voorjaar dus zijn hulpveren weer een populair artikel op mijn werk. Ook bij ons wordt er vaak gevraagd naar veerbegrenzers, ik motiveer altijd dat een kunststof ringetje niet een stalen veer kan vervangen, niet in levensduur en niet in demping. Je 'blokt' de veren, daar waar bij hulpveren de hele veerweg gewoon beschikbaar is. Bovendien komen 4 begrenzers (2 in iedere veer, onderin en bovenin) wat betreft prijs al aardig richting hulpveren. Hulpveren dragen ook bij aan een betere wegligging bij het rijden met aanhanger of caravan. Veerbegrenzers doen dit niet of nauwelijks.
 

ergees

Lid
Na 60000 km en ongeveer anderhalf jaar later kan ik alleen maar tevreden zijn over de beslissing carsupport hd hulpveren te plaatsen, Ok de auto staat iets hoger, ongeveer 3 a 4 cm, met de orginele 205 bandenmaat valt dat ongeladen wel op, maar het stoort me allang niet meer.Het veergedrag is iets harder, maar komt meer in de buurt van mijn vorige ford focus. Alles bij elkaar is het het een aanrader, misschien had ik de 30% veren, of mad veren kunnen nemen,maar met de belading die ik steeds heb, gaat het nu perfect.Het monteren is een fluitje van een cent, zeker als je een extra krik gebruikt om de draagarm op de juist hoogte te krijgen.binnen een half uurtje was ik klaar.Ik vraag me eigenlijk af waarom Skoda haar vering zo "slapjes" maakt, juist de combi steekt best ver over de achteras heen, en een combi is gemaakt voor belading toch?
Nog even ter aanvulling, voor de prijs hoef je het niet te laten, iets meer dan 120 euro voor de 2 veren:)
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Eindelijk na 40 dkm sturen met 190dkm op de teller achter Carsupport 30% hulpveren laten plaatsen. De veren waren incl. verzenden €110,- en de montage op vakantie in Polen € 30. Ik ben tevreden met het verschil.
Voor €155 had ik 4 Eibach veren kunnen kopen. Echter wilde ik niet zo zeer omlaag en aangezien de schokbrekers 190 dkm meegaan.... was dit voor nu een afdoende oplossing.

Een maand geleden zaten we met 4 mensen in de auto en bij het afrijden tikte de afneembare trekhaak tegen een verkeersdrempel. Dat nu duidelijk over. De auto staat achter iets hoger wat meteen te merken was bij het instappen. Ook is de (Duitse) snelwegstabiliteit bij 150 -160 km/u met volle tank en 12 liter wodka voor de buurman nu goed. Van de winter hield ik het daar bij max. 140 km/u toen er ook wat windvlagen waren. Wel toch nog wat (minder) voorzichtig dan was, de drempel afrijden omdat aan de voorkant niets veranderd is en de auto daar in principe iieetsje lager hangt dan was.

Op vakantie heb ik ook een stuk gereden in een Superb 1.8TSI van na de facelift met ik meen 70 dkm op de teller; het viel op toen we er ook met z'n vieren reden dat deze steviger geveerd was. Dit was met indrukken met de handen op het spatbord niet te merken. Mijn Superb was eigenlijk direct al zo slap geveerd in vergelijking met m'n Passat 3BG met 260 dkm op de teller. De Superb bleef in vergelijk met de Passat ook toen wel rechter op in de bochten.
Zijn de veren van een Superb na de facelift stijver?
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan