Is de DSG echt de meerprijs waard?

laibo

Nieuw lid
Ik heb een 2014 O3 2.0tdi DSG en wat ik ervaar als storend:
  • Bij vertrek durft het soms wel effe duren vooraleer de wagen aanzet
  • In stand D te snel schakelen, in S te traag
  • Ik rij veel snelwegkilometers, dus veelal in 6de. Het nut van de automaat gaat een stuk hierdoor verloren
  • Ik ben van het begin af aan niet geheel overtuigd geweest, speelt natuurlijk nog mee.

Juist het verhaal snelwegkilometers en het te snel/te traag schakelen zijn zaken die ik meeneem in de overweging.
Over 1,5 week heb ik met de dealer afgesproken, kan ik ze beide rijden en ervaren...
Waar ik wel van schrik is wat ik lees bij diverse mensen over de problemen die zij ondervinden met hun DSG.

Ook weegt mee welke opties passen er nog binnen het leasebudget met of zonder DSG :)
 

Noord26

Forumguru
Dit wordt m.i. bepaald door de invoerder, vandaar de verschillen tussen België en Nederland.
Bijna 4.000 € in de Superb? PON = Professioneel Oplichters Netwerk?

En de regering. Elke gram CO2 uitstoot betekend ook meer BPM belasting betalen.
 

StefanN

Forumguru
Waar ik wel van schrik is wat ik lees bij diverse mensen over de problemen die zij ondervinden met hun DSG

Juist mijn reactie bij de overweging een skoda te gaan rijden na het lezen van veel ellende op het forum.
Ik ben door veel leden overtuigt dat alleen ellende word gepost en bijna geen positieve ervaring.
Mijn idee m.b.t. DSG is in dit geval ook : je hebt 50 % kans .....hij gaat kapot of niet.
Daar moet je het niet om laten:nono:......andere overwegingen moet je zelf maken :jaja::pieker:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Veel en veel minder dan 50%. En die bezwaren betreffen nu net hetgeen wordt aangepast bij een optimalisatie. Maar dat zijn dus nog eens extra kosten. Maar dan heb je wel wat;)
 

cortrans

Forumguru
Software heeft inderdaad geen invloed op de sensoren maar wel op de drukken in de actuatoren die nodig zijn voor de bedieningen van de koppelingen
Aangrijpingskrachten worden daarmee verbeterd.
Tja heel plastisch uitgelegd maar als je een keer een mogelijkheid ziet wil ik je echt aanraden om een keer bij de DSG dokter te kijken. Ronald Logmans of 1 van zijn medewerkers kan je haarfijn de totale werking aldaar uitleggen van de werking van DSG en alle toebehoren zoals die mechatronic.
Vorig jaar tijdens de meet nog gezien dat zij zelfs een compleet eigen testbank hebben ontwikkeld voor de DSG bakken.
Echt uniek zoiets voor zover ik weet.
je staat hun nu wel enorm op te hemelen, en dat mag hoor, begrijp mij niet verkeerd.
Maar ik ben dan toch wel heel nieuwsgierig wat het "grapje" kost. Ik ben overigens nog steeds dik tevreden met mijn DSG bak, en vraag mij dan ook af, wat het kost, en of de meerprijs het ook waard is?
 

riskitalltowin

Actief lid
Juist het verhaal snelwegkilometers en het te snel/te traag schakelen zijn zaken die ik meeneem in de overweging.
Over 1,5 week heb ik met de dealer afgesproken, kan ik ze beide rijden en ervaren...
Waar ik wel van schrik is wat ik lees bij diverse mensen over de problemen die zij ondervinden met hun DSG.

Ook weegt mee welke opties passen er nog binnen het leasebudget met of zonder DSG :)

Rij er mee. Paar weken terug golf 7 tdi 2.0 dsg mee gekregen en mijn frustraties waren weg.
 
En de regering. Elke gram CO2 uitstoot betekend ook meer BPM belasting betalen.
Dat klopt. Alleen is bij de dsg7 de uitstoot juist lager, dus minder bpm dan bij de handgeschakelde S3. In dit geval gaat de volledige €4000 dus naar de goed belegde boterham van de familie Pon
 

ertromp

Forumguru
je staat hun nu wel enorm op te hemelen, en dat mag hoor, begrijp mij niet verkeerd.
Maar ik ben dan toch wel heel nieuwsgierig wat het "grapje" kost. Ik ben overigens nog steeds dik tevreden met mijn DSG bak, en vraag mij dan ook af, wat het kost, en of de meerprijs het ook waard is?

Noem mij maar eens een ander bedrijf @cortrans die zo gespecialiseerd is in de DSG bakken als de Dokter in Varsseveld.
Ik heb niets geen connecties met de Dokter maar ben een techniek fanaat en als je daar dan een kijkje neemt in Varsseveld dan snap je wat ik bedoel.
We hebben er twee keer een meeting gehad en ik ben een keer met een stel forumleden naar een andere meet daar in Varsseveld geweest en je ziet en hoort dan enorm veel hoe de DSG werkt wat manco's zijn en hoe e.e.a. verholpen wordt.
Menig dealer en grootwagenparkbeheerder en bijvoorbeeld een ANWB laat daar DSG bakken aanpassen.
Prijzen voor aanpassingen zie: http://www.dsg-dokter.nl/
Ik vond het destijds voor mijn O2 absoluut de meerprijs waard en heb met de aangepaste software op de bak met veel plezier rondgereden
 
Hoi

Ik heb de handbak genomen. Met acc op de snelweg en lane ass is het zeer ontspannen rijden. Bijna niet te schakelen.

Groeten.
 

cortrans

Forumguru
Tja...... Het zijn nogal prijzen, als je een auto hebt die (normaal) goed schakelt en dus geen problemen geven.
Ik vraag mij dan ook oprecht af, wat is de meerwaarde hiervan???
Ik bedoel, chiptuning en dergelijke interesseren mij niet. Als vrachtwagenchauffeur van 54 jaar ben ik gewend niet hard te rijden, en defensief te rijden. Met de Fabia rij ik op de autobaan dan ook nooit veel harder dan 100 km p/u.
Snelheid interesseert mij dan ook niet.
Ik vraag mij dan ook nog steeds af, wat de meerwaarde is om honderden euro's uit te trekken voor een upgrade????
Wie kan mij dat uitleggen????
 

Skoda-MAN

Forumguru
Ik vind het de meerprijs niet waard, zo wie zo omdat ik absoluut geen hekel heb aan schakelen. Voor dat geld heb ik een wat luxere uitvoering met sterkere motor gekocht.
 

Noord26

Forumguru
Voor 400 zou ik het wel nemen. Maar de prijzen wat gangbaar is voor een DSG vind ik het niet waard. Dan maar een stap betere motorisering of uitrusting.

Herinner mij dan @ertromp zijn dsg ook niet mist in de seat..
 

Rosinfield

† In Memoriam
@cortrans, ik kan het wel uitleggen. Die dsg optimalisatie heeft niets te maken met hard rijden en dergelijke. Met de standaard programmatuur schakelt de dsg wel erg snel op. Dus dat gebeurt met het optimaliserings programma net wat later. In de S stand wordt er juist in voorzien dat niet meer onnodig lang in de toeren wordt doorgetrokken.
 

yves1966

Forumguru
Vroeger had ik nooit aan een DSG gedacht, vond dat voor oude mensen. Door knieproblemen nu verplicht geweest om voor de DSG7 te gaan en man wat een verrassing! Nu heb ik enorm spijt dat mijn SC2 geen DSG was al zou ik de SC3 niet kunnen missen. Het rijden met de DSG7 is een prachtige ervaring. Schakelt zeer vlot in het verkeer al doet de 150 pk er ook iets aan. Als je de meerprijs geen probleem vind zeker doen!
 

0ri0n88

Forumguru
@cortrans dat is ook mijn grote vraag ik neem aan dat je wel een dsg hebt maar geen of nog geen interesse hebt deze te updaten?
Ik heb persoonlijk ook niet zoveel problemen met het schakelgedrag van de dsg het enigen puntje zou zijn als je daadwerkelijk 50 rijdt in de stad en hij gaat in 6 of 7 (bij 57km/h) dat die dan wat loom aanvoelt.
Voor mij is het grotendeels allemaal te regelen met de rechtervoet en dus ook het schakelgedrag dat vind ik erg prettig wat ik wel fijn zou vinden is dat als je afremt dat die dan sneller terug zou schakelen iets wat mijn oude automaat (selespeed) wel deed. Je tikte de rem aan en je ging gelijk een versnelling terug.
maar goed alles went. Ik blijf er wel bij dat het in zijn totaliteit een plus is zo een dsg heerlijk ontspannen rijden zou niet anders meer willen en ik heb beslist geen moeite met schakelen en rij ook zelden in de file maar toch een heerlijke luxe toevoeging die weliswaar evt extra kosten mee brengt maar dat weet je dat is het in aanschaf en onderhoud met een automaat.
Zou ook nog terug willen komen op de zgn hoeveelheid problemen ermee en met name dsg7 is het niet zo dat zeker 80% lease gereden word en over het algemeen in korte tijd ook heel veel km maakt? De meeste ex lease wagens staat toch al wel 130k op en vaak in 3 miss 4 jaar. Dit is natuurlijk best een belasting denk ik zo.
 

ertromp

Forumguru
Toch wat onderbouwing want onderschat het probleem niet! Er wordt wel erg makkelijk gedacht over die DSG 7 hier.

Op de website van Leasplan kun je ex lease auto's kopen.

Daar is ook de onderhoudshistorie te zien.
Op 16-4-2016 staan er 21 Volkswagens te koop met een DSG 7 bak de DQ200 die ook in de Skoda's zit.

Hier een lijst met de probleem gevallen:

https://www.leaseplan.nl/occasions/volkswagen/golf/11401936/
Avenu Autogroep, Volkswagen ; Audi Koppeling compl - Versleten - Vervangen 10.572km 26-09-2013

https://www.leaseplan.nl/occasions/volkswagen/golf/11385275/
Pouw Automobielbedrijven BV Koppeling compl - Trilt - Vervangen 75.581km 16-04-2015

https://www.leaseplan.nl/occasions/volkswagen/polo/11324744/
Wealer B.V. Automat v bak - Electrische storing - Repareren 59.746km 24-03-2015

https://www.leaseplan.nl/occasions/volkswagen/touran/11399872/
Auto Arena B.V. Koppeling compl - Trilt - Vervangen 73.768km 24-02-2015

https://www.leaseplan.nl/occasions/volkswagen/golf/11243005/
Wittebrug Koppeling compl - Trilt - Vervangen 96.926km 12-03-2015

Let op de km stand waarbij de DSG 7 problemen heeft gegeven die varieert van 10.572km t/m 96.926km

Dus 1 op de 4 die daar staat bij Leaseplan heeft een probleem gehad met de DSG 7. Dat zijn toch harde feiten lijkt me

En inderdaad zoals @Noord26 aangeeft ik mis de DSG niet. De 1.4ACT in m'n Seat nu heeft zoveel koppel dat je aardig schakellui kunt rijden.
Zeker de aangepaste DSG in mijn vorige O2 was na aanpassing super maar ik heb de meerprijs met alle risico van dien als particulier er niet voor over
 

0ri0n88

Forumguru
@ertromp ik baggataliseer het probleem niet probeer alleen te zien waardoor het zou komen.
dsg is de meest gebruikte versnellingsbak in amerika en gezien dat die in alle merken van VAG zit neem ik aan dat er in NL heel behoorlijk wat dsgtjes rondrijden dus begrijpelijk is er ook meer panne mee in aantallen ik zou alleen willen weten hoeveel percentage het zou zijn dan.
nu kaart je 5 autos aan maar dat is niet bar veel in tegenstelling de hoeveelheid die er rond rijden in NL en dat zijn er ook echt wel heel wat denk ik zo.
Begrijp me niet verkeerd ik snap ook wel dat je in de penarie zit als die ermee uitscheid maar als je gewone versnellingsbak in de soep loopt ben je ook nog niet jarig om nog maar te zwijgen over de negatieve verhalen van de tsi motor.
DSG is prachtige techniek maar het is en blijft techniek en die kan ook stuk. Ik ben en blijf van mening dat er meer factoren voor zijn. Lease rijden veel en ook veel file niet erg maar ook niet goed voor de bak dus wellicht is hier een verbandje daarnaast rijdt niet iedereen hetzelfde is een ieder even zuinig op zijn spullen en of er klote een paar beunhazen aan met alle gevolge van dien denk dat dit soort dingen meespelen en wel deglijk ook van invloed zijn kan het mis hebben maar toch.
ik ben iig heel erg blij met mijn dsg en tsi motor en probeer er goed voor te zorgen ;) en nog wel particulier ook :nailbiting:
 

ertromp

Forumguru
@ertromp ik baggataliseer het probleem niet probeer alleen te zien waardoor het zou komen.
dsg is de meest gebruikte versnellingsbak in amerika en gezien dat die in alle merken van VAG zit neem ik aan dat er in NL heel behoorlijk wat dsgtjes rondrijden dus begrijpelijk is er ook meer panne mee in aantallen ik zou alleen willen weten hoeveel percentage het zou zijn dan.
nu kaart je 5 autos aan maar dat is niet bar veel in tegenstelling de hoeveelheid die er rond rijden in NL en dat zijn er ook echt wel heel wat denk ik zo.
Begrijp me niet verkeerd ik snap ook wel dat je in de penarie zit als die ermee uitscheid maar als je gewone versnellingsbak in de soep loopt ben je ook nog niet jarig om nog maar te zwijgen over de negatieve verhalen van de tsi motor.
DSG is prachtige techniek maar het is en blijft techniek en die kan ook stuk. Ik ben en blijf van mening dat er meer factoren voor zijn. Lease rijden veel en ook veel file niet erg maar ook niet goed voor de bak dus wellicht is hier een verbandje daarnaast rijdt niet iedereen hetzelfde is een ieder even zuinig op zijn spullen en of er klote een paar beunhazen aan met alle gevolge van dien denk dat dit soort dingen meespelen en wel deglijk ook van invloed zijn kan het mis hebben maar toch.
ik ben iig heel erg blij met mijn dsg en tsi motor en probeer er goed voor te zorgen ;) en nog wel particulier ook :nailbiting:
Dit is toch een aardige steekproef lijkt me
Waardoor komt het probleem met die DSG 7 ....................... emissie eisen. De bak schakelt te vroeg op met te weinig clampforce op de platen waardoor deze gaan slippen. Ook gebruikt frictiemateriaal is niet de top en dat natuurlijk vanwege kostenbesparingen. Tja de fabrikanten produceren het liefst voor weinig en verkopen duur want de aandeelhouders moeten tevreden gehouden worden.

Volg maar eens voor langere tijd die site van leaseplan en je ziet constant hetzelfde beeld in het aantal probleemgevallen DSG 7. Dus echt wel representatief.

Natuurlijk hoop ik dat je niet die ene bent op die 4 maar afhankelijk van hoeveel jaar / km's je met de auto wilt gaan maken is zo'n upgrade wellicht te overwegen voordat je minimaal €1.299,- moet aftikken omdat de koppelingen er bijvoorbeeld uitliggen
 
Bovenaan Onderaan