Is de DSG echt de meerprijs waard?

gdisselkoen

Forumguru
Mijn huidige auto, een Peugeot 508 SW Blue Lease Executive, is standaard voorzien van een gerobotiseerde versnellingsbak ook wel 2tronic genoemd. Zelf heb ik in het verleden eigenlijk nooit gekeken naar een automaat. Sinds ik de Peugeot heb wil ik geen handgeschakelde auto meer. Het rijdt zo lekker ontspannen en vooral met de CC ingeschakeld hoef je niet veel meer te doen dan sturen en remmen.

Bij de speurtocht naar de opvolger van de huidige auto had ik 2 belangrijke criteria: max 21% bijtelling en een automaat. De keuze is dan niet groot en de Skoda S3 kwam als grootste kanshebber uit de bus.

Aangezien de dealer geen S3 met DSG had staan heb ik eerst een proefrit gemaakt met een handgeschakelde S3 en vervolgens een proefrit met de O3 met DSG. Na de proefrit was de beslissing snel genomen en direct de S3 Style BL met DSG besteld. Naast de DSG ook nog de ACC, besteld zodat het remmen en sturen nog minder wordt.

Wat het fininciële plaatje aan gaat zijn er 2 mogelijkheden: kunnen betalen en willen betalen. Wat mij betreft, kunnen betalen: JA, willen betalen: JA.

Nu kan ik niet in je portemonnee kijken, dus de finaciële afweging zul je zelf moeten maken, maar qua comfort en rijplezier zou ik zeker voor een DSG gaan.
 

Sluiskamp

Nieuw lid
Ook ik heb voor die keuze gestaan. De style BL uitvoering met alles erop en eraan met een paar extra's sunset - trekhaak en hill hold en handgeschakeld of een Ambition BL zoals hij is maar dan met DSG.
De Style BL met DSG paste niet binnen het leasebudget.
Ik ben toch voor de Style BL handgeschakeld gegaan en alle toeters en bellen en tot nu toe geen spijt.
Ik heb altijd geschakeld gereden, maar weet ook hoe een DSG met AAC rijdt.
Ook heb ik een octavia met DSG overwogen, maar toen ik de S3 zag staan was ik gelijk om.
Over 4 jaar wellicht wel met DSG en misschien wel elektrisch. Wie weet.
Tot nu toe geen spijt van mijn keuze..
 

RogerS

Forumguru
Ik zou ook niet meer zonder willen.
Persoonlijk vind ik de DSG in de Superb 3 wel overdreven duur... €3800,- meerprijs voor de DSG7. Het lijkt alsof PON al een complete DSG bak swap (koppelingsplaten en Mechatronic) meetelt in de prijs zodat men die later onder coulance kan vervangen. Want de DSG7 is en blijft delicate techniek waar toch snel iets mee aan de hand is. Zeker in zo'n zware auto als de Superb. Bij BMW kost de 8-traps ZF bak maar maximaal €1800,- meer tov de handbak en deze is toch wel superieur aan de DSG7. Bij de Passat is de meerprijs al een stuk lager en bij de Audi A3 nog meer... Alsof men liever geen DSG in de Skoda wil verkopen...

Alleen in mijn hobby auto (Peugeot 205 CTI) wil ik nog wel met het handje schakelen...
 

gdisselkoen

Forumguru
Een 8-traps automaat is niet te vergelijken met een DSG bak. Een DSG is in feite een geautomatiseerde versnellingsbak. De DSG werkt met een dubbele koppeling, de automaat van ZF met een koppelomvormer.
 

micky

Forumguru
Ik rij niet meer zonder DSG (of welke automaat) we hebben 3 auto's (1974, 2009, 2014 over 6 weken 2016) allemaal zonder koppeling, de nieuwste schakelt het beste :tongue:
 
Ik zou ook niet meer zonder willen.
Persoonlijk vind ik de DSG in de Superb 3 wel overdreven duur... €3800,- meerprijs voor de DSG7. Het lijkt alsof PON al een complete DSG bak swap (koppelingsplaten en Mechatronic) meetelt in de prijs zodat men die later onder coulance kan vervangen. Want de DSG7 is en blijft delicate techniek waar toch snel iets mee aan de hand is. Zeker in zo'n zware auto als de Superb. Bij BMW kost de 8-traps ZF bak maar maximaal €1800,- meer tov de handbak en deze is toch wel superieur aan de DSG7. Bij de Passat is de meerprijs al een stuk lager en bij de Audi A3 nog meer... Alsof men liever geen DSG in de Skoda wil verkopen...

Alleen in mijn hobby auto (Peugeot 205 CTI) wil ik nog wel met het handje schakelen...
Skoda weet heel goed dat veel mensen de meerprijs er graag voor over hebben. Bij de 1.6tdi is de co2 uitstoot ook lager dan bij de handbak. Dat zou de meerprijs moeten drukken. Als klant zie je er niets van terug en betaal je de volle mep en meer.

Marktwerking, want zolang wij blijven bestellen met dsg voor deze prijs gaan zij de belachelijke meerprijs blijven vragen. En tja.... heb zelf ook de dsg besteld o.b.v. eerdere ervaringen en rijdt idd geweldig. Rond de 80.000 op de teller wel wat ruimte in de agenda houden voor een garagebezoekje van een paar dagen :D
 

Level42

Forumguru
M'n eerste DSG zat is mijn laatste Oktavia.....Ik was helemaal verkocht.

Nu Superb 3 uiteraard weer met DSG en ACC, wat een droom om mee te rijden.....NOOIT meer een handbak.....zo jaren 00....
 

ertromp

Forumguru
Absoluut een top vinding zo'n DSG en nemen maar ......................................................
Als je de auto prive gaat rijden zou ik er nog wel een keer over nadenken.
Helaas blinkt de DSG 7 bak nog steeds niet uit in betrouwbaarheid. Nog steeds veel problemen met slippende koppelingen en falende mechatronics in de bakken die vandaag de dag geleverd worden.
Je kunt dan wel roepen garantie maar de ergernis is hoog.
Je kunt je bak laten finetunen wat weer een hoop voorkomt maar je zit wel weer aan extra kosten.
Dat is wel mijn overweging geweest bij de stap naar de Seat waar ik weer voor handgeschakeld heb gekozen ipv de DSG 7 waar ik 5 jaar mee heb rondgereden. Overigens zonder problemen hoor maar wel na aanpassingen door TVS.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Die aanpassing is idd iets wat ik er gewoon bij incalculeer. Ik wil niet bij 60 al in de 7 zitten te hobbelen
 

MarcoO2

Forumguru
Maar hoe groot is dat DSG-probleem nu helemaal? Hoeveel DSG's zijn er nu echt terug gegaan wegens grote problemen? En hoe groot is het aandeel op het totaal aantal verkochte DSG's?

Ik hoor en lees het vaak, maar veel mensen praten of schrijven niet uit eigen ervaring, maar van "hear say". Volgens mij valt het aantal daadwerkelijke problemen relatief gezien mee. Ik heb nooit een centje pijn gehad met mijn DSG's, terwijl ik ze toch heel behoorlijk belast met mijn standaard rij-omstandigheden.
 

ertromp

Forumguru
Maar hoe groot is dat DSG-probleem nu helemaal? Hoeveel DSG's zijn er nu echt terug gegaan wegens grote problemen? En hoe groot is het aandeel op het totaal aantal verkochte DSG's?

Ik hoor en lees het vaak, maar veel mensen praten of schrijven niet uit eigen ervaring, maar van "hear say". Volgens mij valt het aantal daadwerkelijke problemen relatief gezien mee. Ik heb nooit een centje pijn gehad met mijn DSG's, terwijl ik ze toch heel behoorlijk belast met mijn standaard rij-omstandigheden.
Helaas zijn de problemen aanzienlijk. Zelf ben ik voor aanpassingen en voor een meet bij TVS geweest. Ook later nog een keer voor een Turboworld meeting bij TVS geweest dus zeker de laatste 3 jaar ieder jaar wel een keer. Je schrikt ervan hoe veel bakken en koppelingen en mechatronics van de DSG 7 daar uitgewisseld worden. Er liggen honderden bakken op voorraad. Dat is nog exclusief het deel van de bakken die door dealerts zelf vervangen worden en andere specialisten.
Helaas ook op de Skodacommunity en Briskoda websites is het aantal problemen met de DSG 7 aanzienlijk. Blijkbaar door de emissie eisen en een goedkoper frictiemateriaal en steeds hogere productie is er veel "bagger" maar zeker niet elke bak zal er niet inferieur door zijn. Maar je zult maar privé rijder zijn en net zo'n exemplaar treffen
 

RogerS

Forumguru
Er zou ook nog een verband kunnen zijn met de combinatie van auto en motor. Een DSG7 in een Fabia met de 1.2 motor wordt minder zwaar belast dan dezelfde DSG7 in een Superb met 1.8 motor...

Vraagje weet iemand of in de nieuwe Superb nog de DQ200 wordt toegepast of de nieuwere DQ500.
 

Tassin

Forumguru
... Persoonlijk vind ik de DSG in de Superb 3 wel overdreven duur... €3800,- meerprijs voor de DSG7. Het lijkt alsof PON al een complete DSG bak swap (koppelingsplaten en Mechatronic) meetelt in de prijs zodat men die later onder coulance kan vervangen. ...

In België betaal je 1.620 € voor de DSG. Gelijk welke motor, gelijk welke uitvoering.
 

ertromp

Forumguru
Er zou ook nog een verband kunnen zijn met de combinatie van auto en motor. Een DSG7 in een Fabia met de 1.2 motor wordt minder zwaar belast dan dezelfde DSG7 in een Superb met 1.8 motor...

Vraagje weet iemand of in de nieuwe Superb nog de DQ200 wordt toegepast of de nieuwere DQ500.
De DSG 7 is nog steeds de DQ200
 

servies

Forumguru
Ik vond "een automaat" vroeger een ouwe lullen ding.
Even inkoppen... Vroeger was je dan ook nog jong en nu ben je gewoon een ouwe lul.

Maar even serieus, m'n moeder kan niet schakelen en dus hebben m'n ouders altijd een automaat gehad en ja, dat rijdt (zeker met de automaten van tegenwoordig) erg relaxed.
Zelf heb ik tot nu toe een schakelbak gehad omdat het mij de meerprijs niet waard was. Zou ik via een leaseconstructie een auto krijgen en beroepshalve meer op de weg zitten dan zou ik het zeker doen.
 

CDO

Forumguru
Het is denk ik ook sterk afhankelijk van waar je in het land je kilometers gaat maken. Ga je dit grotendeels in de Randstad doen zou ik niet twijfelen en voor een automaat gaan.

Zit je daar wat buiten dan zou je ook voor een handgeschakelde bak kunnen gaan. Ik heb nu zelf ervaring met een ACC en een handgeschakelde bak in een Passat en moet zeggen dat ik heel veel vanaf het stuur bedien. Ik koppel alleen zo nu en dan en leg een andere versnelling in, de snelheid pas ik met de knopjes op het stuur aan. Niet zo mooi als een automaat maar toch ook wel heel relaxt. Bij mij speelde ook het 150pk tdi verhaal mee (die is bij VW alleen met H6 in de 21%)
 

sandervdw

Actief lid
In België zorgde de DSG bij mij voor een extra VAA van 30/maand netto. Hierbij ook nog het hogere leasebudget en extra kosten voor werkgever, werd het snel duidelijk dat dat het niet ging worden. Moest de CO2 nu ook dalen (zoals bij de 7-traps) zou ik het wel doen.

Ik rij trouwens nu met een BMW automaat en ik kan dus wel degelijk terug overschakelen ;).
 
Bovenaan Onderaan