Is de DSG echt de meerprijs waard?

Level42

Forumguru
Mijn S3 blijft in de 6 tot en met 60 km/u....zal eens verder onderzoeken wanneer hij naar de 7 gaat.

Van mijn O2 kan ik me inderdaad wel herinneren dat hij soms de motor nogal "wurgen" qua toerental maar ik vind dat bij de S3 echt een stuk verbeterd.

En ik zou voor geen goud terug willen naar handschakelen....hoe " lui" je ook kunt schakelen tegenwoordig (met mijn tijdelijke Passat had ik juist het omgekeerde. Door de 150pk 2 liter diesel kon ik in no time naar de hoogste versnellingen doorschakelen, vaak sloeg ik zelfs een versnelling over....maar goed, het betekende dus juist heel veel schakelen. Lui schakelen= niet continu het meest optimale toerental.....

Rosinfield

† In Memoriam
Nog een voordeel van de optimalisatie is dat je weer een echte 1 krijgt waardoor je niet praktisch in de 2 wegrijdt. Zeker bij veel filerijden zal dat een hoop gejojo schelen

0ri0n88

Forumguru
@ertromp thanks voor wederom fijne onderbouwde info! Ik wil niet ontkennen dat dsg wel of geen problemen geeft ik spreek nu voor mezelf maar hij rijdt en schakelt mijns insziens top en heeft er toch al 98000 op staan zonder eerdere vervangingen ed. aan de computer laten zitten is gewoon niet altijd mijn ding zal nl niet de eerste zijn die een update doet a 800 e en vervolgens problemen krijgt.
Daarnaast vind ik die update dus best wel prijzig en rijd om en nabij 15 a 20k per jaar das ook niet de hele wereld.
wel stel je nu een echt percentage namelijk 1 op 4 dus 25% van de bakken geeft problemen? dat lijkt me wat veel kan het mis hebben hoor.

ertromp

Forumguru
Let wel het gaat bij die selectie op de Leaseplan site om auto's in de bouwjaren 2011 t/m 2014 dus hopelijk is er bij de nieuwere modellen wellicht weer wat verbetert maar als ik soms berichten lees op ook de buitenlandse fora dan ben ik niet echt hoopvol gestemd

Level42

Forumguru
Heeft die robot niet geholpen dan ?

http://www.skodaforum.nl/forum/i/ni...0-versnellingsbakken-dsg-7.28773/#post-581774

Hoeveel auto's met DSG zou Leaseplan hebben rondrijden ? Dat is ook wel een vraag die je dan moet kunnen beantwoorden.
Feit is denk ik wel dat de leasemaatschappijen niet zo heel veel malen om eventuele echt structurele (DSG) problemen. Zij hebben sowieso de standaard 3 jaar garantie, maar zelfs na die tijd schijft de Nederlandse wet voor dat een product moet blijven werken gedurende een normaal te verwachten levensduur. En ik schat dat bij een auto daar toch echt wel 10 jaar voor staat, maar voor die tijd is de LM al lang weer van die auto af....oftewel, ze lopen weinig tot geen risico.

spikehome

Forumguru
Nou na iets meer dan 1,5jaar met dsg te hebben gereden met een privé golf.
Zou ik geen dsg meer nemen.
Zakelijk en zou veel moeten rijden wel.
Maar ik kan niet leven met de schakel momenten van de dsg.
Ook flipperen (aan het stuur) doet niet altijd wat ik vraag.
Merk met overschakelen dat er vaak geslipt word met de koppeling dat doet mijn auto hart pijn.
Vooral in de 1ste/2de versnelling.
Ook qua verbruik is de dsg minder zuinig dan handgeschakeld al is dat niet volgens de cijfers.
Ook is auto met dag zwaarder en kost mij ook meer wegenbelasting.
Helaas moet ik nog 3 a 4 jaar doen met de auto.
Maar daarna gewoon met de hand hoor.

Rosinfield

† In Memoriam
Aan die schakelmomenten is dus heel simpel iets te doen. Maar dan moet je het bijbehorende prijskaartje er ook nog voor over hebben

ertromp

Forumguru
Heeft die robot niet geholpen dan ?

http://www.skodaforum.nl/forum/i/ni...0-versnellingsbakken-dsg-7.28773/#post-581774

Hoeveel auto's met DSG zou Leaseplan hebben rondrijden ? Dat is ook wel een vraag die je dan moet kunnen beantwoorden.
Feit is denk ik wel dat de leasemaatschappijen niet zo heel veel malen om eventuele echt structurele (DSG) problemen. Zij hebben sowieso de standaard 3 jaar garantie, maar zelfs na die tijd schijft de Nederlandse wet voor dat een product moet blijven werken gedurende een normaal te verwachten levensduur. En ik schat dat bij een auto daar toch echt wel 10 jaar voor staat, maar voor die tijd is de LM al lang weer van die auto af....oftewel, ze lopen weinig tot geen risico.
Helaas als die robot nog zo goed z'n werk doet maar VAG stopt er van die onnozele software in en koppelingen met relatief minder frictiemateriaal:sterretjes:

Maar je ziet op de DSG 7 auto's die te koop staan toch een aanzienlijke hoeveelheid probleemgevallen.
1 a 2% uitval op een totale hoeveelheid DSG's die geproduceerd worden zou ik acceptabel vinden maar ik durf echt wel te roepen dat 10-15% uitval op het totaal toch zeker het geval zal zijn. Helaas
En geheel met je eens dat zeker een DSG bak toch minimaal de 250K zou moeten halen koppelingen inclusief want wat zouden die te lijden moeten hebben als alles perfect zou ingesteld staan

0ri0n88

Forumguru
Dat laatste wat je zegt @ertromp dat is ook precies hoe ik erover dacht. Je zou zelf niet beter kunnen schakelen dan een computer zou ik denken dus idd die koppeling zou veel langer mee moeten gaan theoretisch gezien. Maar of het echt met het emissie software programma te maken of met de afstelling van de koppelingsdruk daar ben ik totaal niet technisch genoeg voor onderlegt om daar een oordeel over te kunnen geven. Ik vind zelf dat je het schakelgedrag echt wel met de rechtervoet kunt beinvloeden dus ook het van 1 naar 2 schakelen. In evt file zet ik hem gewoon in manual waardoor die sws in 1 blijft bij het rijden. Ik snap best dat die software aanpassingen er toe bij zouden kunnen dragen dat het beter verloopt en wellicht de onderdelen langer mee zouden gaan maar zou ook raar zijn als zo een bedrijf aan zou geven dat het niet werkt maar hoe toon je dat aan met harde cijfers en blijven ze het dan wel doen en is 800 voor een aanpassing op maat dan niet een behoorlijke smak geld voor iets waarvan ik als leek totaal niet weet of het wel degelijk werkt.
Graag niet verkeerd interperteren ben er zeker niet op tegen maar vind het verdomde veel geld voor een paar uurtjes werk en een conputerprogramma wat allang bestaat en legio keren word terugverdient. Ben er niet in thuis hoor dus heb geen idee van de kosten maar persoonlijk vind ik het wel erg veel centjes...

Rosinfield

† In Memoriam
Ja goede raad is duur idd ;)
Ik zie het maar als bij de aanschaf van de auto in te calculeren extra kosten (net als motor tuning en verlaging). En sta er dan vervolgens niet meer bij stil om alleen maar te genieten van het substantieel toegenomen rijgenot

Dat laatste wat je zegt @ertromp Ik vind zelf dat je het schakelgedrag echt wel met de rechtervoet kunt beinvloeden dus ook het van 1 naar 2 schakelen. In evt file zet ik hem gewoon in manual waardoor die sws in 1 blijft bij het rijden.
Schakelgedrag is zeker te beinvloeden met de rechtervoet. Alleen is bij de dsg 7 juist bij rustig rijgedrag relatief veel slip bij schakelen. Bij een vlotter rijgedrag neemt de relatieve slip af omdat het mechaniek sneller kan/moet schakelen en toch soepel kan blijven. Bij rustig rijden wordt de slip gebruikt voor soepele overgangen.

Ik heb de dsg 7 weer besteld op de S3 (bij de proefrit exact dezelfde eigenschappen incl. aanwezige slip als de Golf VII die ik eerder heb gereden). Ben geen wilde rijder en doe ook nu geen aanpassingen aan de bak. Maar met de hand van 1 naar 2 ga ik niet aan beginnen (hooguit in de bergen of met een aanhanger). Daar bestel ik geen automaat voor. Ben benieuwd naar de duurzaamheid in de S3

spikehome

Forumguru
Schakelgedrag is zeker te beinvloeden met de rechtervoet. Alleen is bij de dsg 7 juist bij rustig rijgedrag relatief veel slip bij schakelen. Bij een vlotter rijgedrag neemt de relatieve slip af omdat het mechaniek sneller kan/moet schakelen en toch soepel kan blijven. Bij rustig rijden wordt de slip gebruikt voor soepele overgangen.

Ik heb de dsg 7 weer besteld op de S3 (bij de proefrit exact dezelfde eigenschappen incl. aanwezige slip als de Golf VII die ik eerder heb gereden). Ben geen wilde rijder en doe ook nu geen aanpassingen aan de bak. Maar met de hand van 1 naar 2 ga ik niet aan beginnen (hooguit in de bergen of met een aanhanger). Daar bestel ik geen automaat voor. Ben benieuwd naar de duurzaamheid in de S3
En die slip is niet goed voor je koppelingen.
Ook vermogen van je motor die weg slipt dus niet goed voor het verbruik.

cortrans

Forumguru
@cortrans dat is ook mijn grote vraag ik neem aan dat je wel een dsg hebt maar geen of nog geen interesse hebt deze te updaten?
Ik heb persoonlijk ook niet zoveel problemen met het schakelgedrag van de dsg het enigen puntje zou zijn als je daadwerkelijk 50 rijdt in de stad en hij gaat in 6 of 7 (bij 57km/h) dat die dan wat loom aanvoelt.
Voor mij is het grotendeels allemaal te regelen met de rechtervoet en dus ook het schakelgedrag dat vind ik erg prettig wat ik wel fijn zou vinden is dat als je afremt dat die dan sneller terug zou schakelen iets wat mijn oude automaat (selespeed) wel deed. Je tikte de rem aan en je ging gelijk een versnelling terug.
maar goed alles went. Ik blijf er wel bij dat het in zijn totaliteit een plus is zo een dsg heerlijk ontspannen rijden zou niet anders meer willen en ik heb beslist geen moeite met schakelen en rij ook zelden in de file maar toch een heerlijke luxe toevoeging die weliswaar evt extra kosten mee brengt maar dat weet je dat is het in aanschaf en onderhoud met een automaat.
Zou ook nog terug willen komen op de zgn hoeveelheid problemen ermee en met name dsg7 is het niet zo dat zeker 80% lease gereden word en over het algemeen in korte tijd ook heel veel km maakt? De meeste ex lease wagens staat toch al wel 130k op en vaak in 3 miss 4 jaar. Dit is natuurlijk best een belasting denk ik zo.
Zoals in mijn onderschrift ook te lezen staat, heb ik inderdaad ook een DSG-7 bak, die prima schakelt, vandaar ook mijn vraag wat dan de meerwaarde is om zo veel geld (extra) uit te geven. Het is inderdaad ook een ex-lease auto, die ik kocht met 93000 km op de teller inclusief nationale km pas.
ik ben al jaren een echte automaat rijder, dus heb deze auto speciaal gekocht vanwege de luxe en de DSG

ertromp

Forumguru
Zoals in mijn onderschrift ook te lezen staat, heb ik inderdaad ook een DSG-7 bak, die prima schakelt, vandaar ook mijn vraag wat dan de meerwaarde is om zo veel geld (extra) uit te geven. Het is inderdaad ook een ex-lease auto, die ik kocht met 93000 km op de teller inclusief nationale km pas.
ik ben al jaren een echte automaat rijder, dus heb deze auto speciaal gekocht vanwege de luxe en de DSG
Wellicht heb je het geluk dat in die 93K de koppelingsplaten al een keer gewisseld zijn. Wat is nu je km stand?

cortrans

Forumguru
Tja, ik ga op de fiets naar het werk (lekker gezond bezig hé), en de vrouw heeft geen rijbewijs, dussssss
Alleen in het weekend mag die van stal. Maar dit weekend toch weer 320 km mogen toeren hoor, dat dan weer wel.

B

bijbeuner

Na een 20.000km gereden te hebben met een superb 2.0 tdi met DSG 6 en een 22.000km met mijn (nog) huidige yeti 1.4 tsi DSG 7 vind ik persoonlijk dat de DSG 6 zijn geld zeker waard is, maar de DSG 7 in mijn yeti is zonde van het geld.

Bovenaan Onderaan