Is de DSG echt de meerprijs waard?

0ri0n88

Forumguru
Heb er 11000 op zitten in half jaartje van 88 naar 99k
Laat hem miss wel flushen tesamen met de motor.
Mijn garage zegt dat ik er verder niks aan moet doen kwa modificaties. Wellicht zijn @cortrans en ik niet van die onwijze kieskeurige rijders en vinden wij de bak wel fijn en wat ik zo van hem begrijp rijdt die net als ik nauwelijks in de file. Denk toch dat die bakken daar echt het meest onder te lijden hebben.
Maar onderhoud kan bij een dsg bak dus wel het reinigen en verversen van de olie kan geen kwaad denk ik zo. Iemand ervaring mee?
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Mijn vorige auto was een van dienstwege verstrekte O2C 1.9TDI met DSG-6 en dat vond ik een heerlijke auto. Toen ik ophield met werken en dus zelf een auto moest kopen, was de keuze gevallen op de F2C Greenline en die was helaas niet leverbaar met DSG. Daar had ik best geld voor over gehad, maar ja...

Achteraf gezien ben ik, zo te lezen, daarmee ontsnapt aan de problemen die ik met een DSG-7 gekregen zou kunnen hebben, al weet je dat natuurlijk nooit zeker. Als de Fabia t.z.t. vervangen moet worden door iets zwaarders vanwege de ontsjoemeling in combinatie met onze inmiddels aangeschafte caravan, dan kan ik dus waarschijnlijk de DSG-7 maar beter vermijden.

Minpuntje van de DSG-6 is echter, dat die voor zover ik kan overzien alleen maar leverbaar is in auto's die momenteel ruim buiten mijn budget liggen. Dus het zal wel handmatig schakelen blijven...
Tenzij de zaak intussen zodanig is doorontwikkeld dat de problemen zijn opgelost. En dat lees ik dan hier wel, vermoed ik.
 
Heb er 11000 op zitten in half jaartje van 88 naar 99k
Laat hem wel wsl flushen tesamen met de motor.
Mijn garage zegt dat ik er verder niks aan moet doen kwa modificaties en de beste man is al sinds jaar en dag mijn vertrouwde monteur werkt alleen maar met het echte spul voornamelijk mercedes en audi. Wellicht zijn @cortransMaar onderhoud kan bij een dsg bak dus wel het reinigen en verversen van de olie kan geen kwaad denk ik zo. Iemand ervaring mee?
Bij de dsg6 is flushen heel zinvol. De koppeling draait in de olie en de slijtagedeeltjes daarvan komen dus ook in de olie. Dsg6 bakken van het eerste uur wilden daardoor nog wel eens last problemen krijgen. Bij latere versies gaat dit veel beter, maar periodiek verversen en flushen verlengt zeker de levensduur.

Bij de dsg7 kan flushen ook nooit kwaad, maar omdat deze met droge koppeling werkt vervuilt de olie ook minder.

Koppelingsslijtage voorkom je niet met flushen
 

0ri0n88

Forumguru
Thanx @Superb III combi
ging me ook niet om slijtage te voorkomen maar gewoon de boel netjes te houden. Aangezien mijn garagist ermee kwam om het tsi blok te reinigen en evt te flushen dacht ik ik steek ook hier mijn licht even op;). Wil dit allemaal lekker klaar hebben voor de zomer want dan moet de bolide weer naar zuid spanje :yeah:
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Bij de dsg6 is flushen heel zinvol. De koppeling draait in de olie en de slijtagedeeltjes daarvan komen dus ook in de olie. Dsg6 bakken van het eerste uur wilden daardoor nog wel eens last problemen krijgen. Bij latere versies gaat dit veel beter, maar periodiek verversen en flushen verlengt zeker de levensduur.

Bij de dsg7 kan flushen ook nooit kwaad, maar omdat deze met droge koppeling werkt vervuilt de olie ook minder.

Koppelingsslijtage voorkom je niet met flushen
Bij de DSG 6 is gewoon het onderhoudsvoorschrift om elke ik dacht 60.000km de olie te verversen dus niet flushen dat doe je bij automaat met koppelomvormer
 

ertromp

Forumguru
Bij de DSG 7 trouwens valt niets te flushen.
Je hebt gewoon het tandwielgedeelte welke in olie draait en je hebt de koppelingen die droog staan en de mechatronic waar olie in zit. Thats it.
Die mechatronic met olie is er voor om de actuators te bedienen.
Zie hier de complete handleiding
http://www.skodaforum.nl/forum/downloads/de-dq200-dsg-7-versnellingsbak.190/
Ik zou persoonlijk al weinig vertrouwen hebben in een garage die begint over flushen bij een DSG 7. Klinkt niet echt als kennis en kunde op dat gebied.
 

0ri0n88

Forumguru
Er zijn zat garages die dsg7 flushen @ertromp of dit nut heeft weet ik niet hoor en dit betreft niet mijn eigen garage die zou dit soort dingen uitbesteden aan iemand die het zeker goed doet daarnaast weet hij niet of ik een dsg 6 of 7 heb aangezien ik er met de huidige auto nog niet geweest ben voor onderhoud. Wel weet ik dat het de enige garage is waar ik mijn auto aan toe vertrouw voor de rest laat ik andere garages nog niet aan mijn step sleutelen zoveel vertrouwen heb ik in mijn garage ;)
 

ertromp

Forumguru
Er zijn zat garages die dsg7 flushen @ertromp of dit nut heeft weet ik niet hoor en dit betreft niet mijn eigen garage die zou dit soort dingen uitbesteden aan iemand die het zeker goed doet daarnaast weet hij niet of ik een dsg 6 of 7 heb aangezien ik er met de huidige auto nog niet geweest ben voor onderhoud. Wel weet ik dat het de enige garage is waar ik mijn auto aan toe vertrouw voor de rest laat ik andere garages nog niet aan mijn step sleutelen zoveel vertrouwen heb ik in mijn garage ;)

Deze onzin van een DSG 7 flushen heb ik nog nooit gehoord. Wat wordt er geflushed? De bak is totaal niet vergelijkbaar met een automaat met koppelomvormer waar ongelofelijk veel stuurkanalen in zitten om de oliedruk te varieeren. Die kanalen vervuilen en dat flush je.
Tip ook je step daar niet neerzetten ;)
 

0ri0n88

Forumguru
Daarom leg ik het ook voor op het forum @ertromp . Dit zijn gewoon google search resultaten waarin ze stellen dsg automaten te flushen en dergelijke.
was dit ook ook nog niet echt van plan wellicht wel de motor reinigen mocht dit nodig zijn. Ik weet zeker als ik mijn auto naar mijn garage breng dat er zorgvuldig en zoals het hoort mee omgegaan wordt kom er zolang ik autos heb is mijn oude buurman en inmiddels een goede vriend weet wel zeker dat ik hem daar toe vertrouw ;)
 

ertromp

Forumguru
Daarom leg ik het ook voor op het forum @ertromp . Dit zijn gewoon google search resultaten waarin ze stellen dsg automaten te flushen en dergelijke.
was dit ook ook nog niet echt van plan wellicht wel de motor reinigen mocht dit nodig zijn. Ik weet zeker als ik mijn auto naar mijn garage breng dat er zorgvuldig en zoals het hoort mee omgegaan wordt kom er zolang ik autos heb is mijn oude buurman en inmiddels een goede vriend weet wel zeker dat ik hem daar toe vertrouw ;)

Je vertrouwt te veel op Google.
Als er bedrijven adverteren met een DSG 7 flushen dan zou ik die als ik jou was gelijk achter de spam filter zetten ;)

Dat is al mooi dat je een vertrouwd adres hebt maar bepaalde zaken dan kan een universeel garage toch aardig de plank mis slaan en kun je beter een VAG specialist raadplegen. Je geeft in je post #106 aan dat je garagist met het advies kwam :sterretjes:
Voor TSI motoren reinigen, inlaattraject kan nogal vervuilen maar dat zal je buurman vast wel weten ;) zijn er ook enkele VAG specialisten in NL die dat haarfijn kunnen doen met verstand van zaken
 

0ri0n88

Forumguru
@ertromp geloof dat je het verkeerd geinterperteert hebt. Hij heeft mij afgeraden modificaties eraan te doen en in een eerder stadium heeft hij mij wel verteld dat de tsi blokken nog weleens gereingd dienen te worden en dsg geflushed, wellicht doelde hij op de dsg6.
daarna beetje gaan googlen wat ik dus schijnbaar niet moet / mag doen en kwam dat tegen van het flushen dus tsja ik weet het nu ook allemaal niet meer. :sterretjes: kan ik er nog wel mee rijden?
weet gewoon zeker als ik het hem laat doen dat het goed gebeurt wat ik ook laat doen en anders brengt hij hem voor mij naar een specialist of iets dergelijks.
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Nogmaals een DSG flush je niet.
Alleen de DSG 6 moet periodiek de olie ververst hebben aangezien die natte koppelingen heeft. Ook dat is geen flushen
 

0ri0n88

Forumguru
Nogmaals een DSG flush je niet.
Alleen de DSG 6 moet periodiek de olie ververst hebben aangezien die natte koppelingen heeft. Ook dat is geen flushen
Maar zoals ik het lees op de sites die stellen specialist te zijn moet die geflushed worden om alle olie eruit te kunnen krijgen en te verversen simpelweg de dop eraf draaien en leeg laten lopen dan schijnt er nog wel 2 tot 3 liter achter te kunnen blijven. Dit is niet mijn tekst maar wat ik lees Superb III combi heeft er toch ook positieve ervaringen mee met dsg6 dan, en op zich klinkt het logisch maar wie ben ik ;) dat van tsi reinigen was het eerste wat mijn garagist zei toen ik hem ging kopen en weet zeker dat hij er ook mee om weet te gaan staan geregeld hele dikke audi's en vw's dus dat loopt wel los. Ik ben compleet a technisch dus moet wel op hem en dit prachtige forum vertrouwen en mijn mooie skoda natuurlijk :D
thanx voor je info :dankje:
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Maar zoals ik het lees op de sites die stellen specialist te zijn moet die geflushed worden om alle olie eruit te kunnen krijgen en te verversen simpelweg de dop eraf draaien en leeg laten lopen dan schijnt er nog wel 2 tot 3 liter achter te kunnen blijven. Dit is niet mijn tekst maar wat ik lees @Superb III combi heeft er toch ook positieve ervaringen mee met dsg6 dan en op zich klinkt het logisch maar wie ben ik ;) dat van tsi reinigen was het eerste wat mijn garagist zei toen ik hem ging kopen en weet zeker dat hij er ook mee om weet te gaan staan geregeld hele dikke audi's en vw's dus dat loopt wel los. Ik ben compleet a technisch dus moet wel op hem en dit prachtige forum vertrouwen en mijn mooie skoda natuurlijk :D en hij wijst me ook vaak op forums ed en neemt dat soort dingen ook serieus itt tot veel dealers ed.dus thanx voor je info :dankje:
Mijn laatste advies ga een keer kijken daar in Varsseveld en jij en wellicht velen hier kunnen zien hoe de DSG 6 en 7 werken en wat er aan onderhoud moet gebeuren aan de DSG 6 ;)
 
Nogmaals een DSG flush je niet.
Alleen de DSG 6 moet periodiek de olie ververst hebben aangezien die natte koppelingen heeft. Ook dat is geen flushen
Das idd een goed punt. Verschil tussen flushen en verversen :facepalm:. Flushen is natuurlijk ook gewoon verversen, maar wat lastiger (dus duurder) omdat de koppelomvormer gespoeld moet worden. Bij Dsg bakken heet het dus idd gewoon verversen.

Dsg6 is noodzakelijk, bij dsg 7 zeker ook geen onzin (hoewel het echt wel fors langer meekan dan 60.000).

Fabrikanten claimen vaak dat versnellingsbakken voor het leven gesmeerd zijn, echter is ook bij handbakken aangetoond dat verversen de levensduur kan verlengen (en ook bij handbakken gaat nog wel eens wat mis, heeft Vag ook ruim ervaring mee :jaja:).

Dus sorry voor de spraakverwarring :itwasntme:
 

ertromp

Forumguru
Das idd een goed punt. Verschil tussen flushen en verversen :facepalm:. Flushen is natuurlijk ook gewoon verversen, maar wat lastiger (dus duurder) omdat de koppelomvormer gespoeld moet worden. Bij Dsg bakken heet het dus idd gewoon verversen.

Dsg6 is noodzakelijk, bij dsg 7 zeker ook geen onzin (hoewel het echt wel fors langer meekan dan 60.000).

Fabrikanten claimen vaak dat versnellingsbakken voor het leven gesmeerd zijn, echter is ook bij handbakken aangetoond dat verversen de levensduur kan verlengen (en ook bij handbakken gaat nog wel eens wat mis, heeft Vag ook ruim ervaring mee :jaja:).

Dus sorry voor de spraakverwarring :itwasntme:

Misschien nog wat verduidelijking
Bij het flushen van een automaat gebruik je een apparaat om inderdaad te spoelen. Anders krijg je dat die x aantal liter olie in de koppelomvormer niet ververst. Je kunt een automaat ook gewoon aftappen en dan verversen maar dan mis je altijd die olie in de koppelomvormer en de kanalen spoelen niet schoon. Dus stel je wilt alles schoon hebben dan aan de machine en dat spoelen heet flushen

Bij de DSG 6 waar koppelingen in dezelfde olie rondraaien als de tandwielen treedt door die koppelingen vervuiling van de olie op. Daar moet je dus periodiek verversen. Heel makkelijk hier geroepen maar in de praktijk nogal een karwei: kwestie van plug uitdraaien, filter vervangen en weer van bovenaf opvullen.

Bij de DSG 7 zijn de koppelingen apart van het tandwielgedeelte. Die draaien dus droog rond en worden niet gesmeerd / gekoeld door olie. Eigenlijk te vergelijken met de koppeling die tegen een handbak is aangebouwd. Dus geen verversing van olie noodzakelijk want het zit er gewoon niet in bij een DSG 7. Zowel bij de DSG 6 als 7 is het tandwielgedeelte niets bijzonders en eigenlijk te vergelijken met een handbak. Zou een autoleven mee moeten gaan dus. In principe hoef je de olie in het tandwielengedeelte niet (preventief) te verversen bij de DSG 7. Alleen bij slecht schakelgedrag of andere aantoonbare klachten dan de olie in het tandwielen gedeelte verversen maar zeker tot km standen van 200 tot 250K zou ik niets doen. Er zijn geen specifieke klachten op het tandwielengedeelte van de DSG 7 dus mooi laten.
 

carfreak24

Forumguru
Voor de topicstarter;
Welke motorisering overweeg je ?

Heb zelf lang geleden een 02 2.0Tdi met DSG van 0 naar 180.000km gestuurd zonder noemenswaardige problemen. Ik vond het een prettige bak. Later nog een Amarok met automaat en een een BMW 523i met automaat gehad. In alle gevallen is een automaat een stuk extra comfort bied.

Ik rij nu een 150pk handgeschakelde S3. Ten tijde van mijn koop was er (zeker gezien de haast die ik had met rijden) geen DSG, anders had ik deze zeker overwogen. Bij de 2.0TDi kan je prima zonder, maar bij een 1.6TDi zou ik denk geen zonder DSG willen. Heb ooit een een Passat Slowmotion als voorloper gehad en vond het een verschrikkelijk trage auto. Nu zal de DSG de auto niet sneller maken, maar je hoeft minder in de bak te roeren om de juiste versnelling te vinden.

Succes met de afweging overigens, en gefeliciteerd met de nieuwe job.

Je vroeg ook om ervaring met ACC. Ik ben niet onder de indruk, systeem werkt wel, daar niet van, maar pakt naar mijn gevoel te traag de snelheid weer op. Deze optie had van mij uiteindelijk niet gehoeven, mede door de nadelen die ik ervaar in mijn rijsituaties. De NL versie werkt maar tot 160km/h, daarboven kan je überhaupt geen cruise control meer inschakelen. De sensor is best gevoelig voor natte sneeuw, en ook dan kan de cc niet ingeschakeld meer worden. Ik gebruik de ACC daardoor ook vrij weinig, zou deze als een normale CC werken zou ik deze meer inschakelen.
 
Bovenaan Onderaan