Weer een mogelijk verbod op chiptuning

Tunning moet gewoon kunnen !

• Ja natuurlijk

Stemmen: 63 88,7%
  • Nee

Stemmen: 8 11,3%

• Totaal aantal stemmers
    71

Henk.W

Lid
Wat je ook rijd in dit land gestraft wordt je altijd.
Ook wij hebben een hybride gereden met alle voordelen totdat er te veel op de markt kwamen en aangeschaft werden.
Dus alle regelingen overhoop, ook voor onze klassieke VW camper die zeer goed onderhouden werd en volledige gerev. met nieuwe motor diesel.
Wij hadden er heel veel geld ingestopt om hem als nieuw met alle eisen te voldoen als hobby en niet als dagelijks vervoer, dus pakken die klanten met nieuwe regelgevingen.

Door gezondheid omstandig deze verkocht, en toen verleden jaar de hybride van 5 jaar oud ingeruild voor de Skoda Yeti, als je voor de hybride net zoveel belasting moet betalen als voor de Skoda dan is de keuze makkelijk je zit beter en voor het milieu maakt het nagenoeg bijna geen verschil. Als je op de grote baan zit en je rijdt met alle twee dan loop je met de hybride ongeveer 1 op 17 en met de Yeti loop ik 1 op 14,5 met dezelfde snelheden, maar met de aanschaf waarde en het onderhoud ben je met de Skoda toch wel beter af.
Wat wordt er met de grote accu van de hybride gedaan die stuk gaat, want dat ding heeft ook niet het eeuwige leven en het kost maar zeggen ze +/- 1500 euro voor een nieuwe.
Het grootste voordeel is het rijden in de stad van de hybride, ik denk dat niet iedereen daar de hele dagen rijdt.

Rosinfield

† In Memoriam
Ik woon in de (hoofd)stad. Gebruik daar nooit de auto maar praktisch altijd de fiets of ov. Volkomen bezopen al die mensen die zo nodig met de auto, liefst nog met 1 inzittende, de stad in moeten

henriz

Forumguru
Ik vind de poll wel erg zwart-wit. Wanneer je een auto in eigen bezit hebt mag je er wat mij betreft een boel mee doen, zolang je de verkeersveiligheid niet in gevaar brengt.
Maar heb je een leaseauto dan heb je eerst natuurlijk met de leasemaatschappij (de eigenaar van de auto) te maken. Heb je echter een verlaagd bijtellingstarief (<25%) gebaseerd op de typegoedkeuring, dan vind ik dat de overheid best mag eisen dat je geen wijzigingen aanbrengt die die typegoedkeuring teniet kan doen.

Eemspoort

Forumguru
Rosinfield, je zal beslist gelijk hebben, maar ik voel me niet geroepen om mijn stukje vlees ervoor te laten liggen.
Ik draag mijn steentje wel bij op andere manieren. ;)

henriz

Forumguru
Ik woon in de (hoofd)stad. Gebruik daar nooit de auto maar praktisch altijd de fiets of ov. Volkomen bezopen al die mensen die zo nodig met de auto, liefst nog met 1 inzittende, de stad in moeten
Die mensen die in de avondspits alleen in hun auto de stad in moeten die wonen daar waarschijnlijk. En werken ergens waar geen handig OV-verbinding naar toe is.
Zou er namelijk wel een handige OV-verbinding zijn, dan zouden ze de ellende van het OV prefereren boven de ellende van files en dus niet in hun eentje in die auto zitten.

dj.verhulst

Forumguru
denk dat we meer duurzame goederen moeten hebben dit het beste is voor het milieu, mijn moeder kocht bij haar trouwen een holland ectrco stofzuiger die heeft ze ruim 20 jaar gehad en dat ding werd veel gebruikt, wij zijn al aan de 3e stofzuiger bezig in 17 jaar..... ik koop niet meer om de 2 a 3 jaar een andere auto behalve als er redenen zijn, maar dingen als mobieltjes en computers zouden langer mee moeten kunnen gaan en niet na 3 a 4 jaar behoorlijk achterhaald, de oudere pc deden het ook 8 a 10 jaar. die weg werp maatschappij is de ziekte voor het milieu , al die grondstoffen en energie , en rompslomp,

Ik woon in Twente, maar zeker buiten de 3 twentse steden is het OV gewoon ruk, je heb gewoon geen keuze.

Canon-Eye

Donateur
buiten de 3 twentse steden is het OV gewoon ruk, je heb gewoon geen keuze.
Da's niet alleen in Twente, maar eigenlijk overal buiten de stedelijke gebieden.

Ik woon in een dorp van ruim 400 inwoners waar verder niks is, maar er komt op werkdagen 5x een buurtbus, om de 2 uur.
Vroeger was dat een druk gebruikte voorziening, toen de meeste huisvrouwen nog geen rijbewijs (en 2e auto ter beschikking) hadden en ook de ouderen sowieso nauwelijks auto reden. Met mijn mobielere na-oorlogse generatie "jong-bejaarden" in opkomst rijdt die buurtbus dus voor een steeds kleiner wordende groep steeds oudere mensen; voor die groep toch een uitkomst. Reden genoeg voor mij om één van die vijfentwintig 2-uurs rondritten per week als vrijwilliger te rijden, ondanks de wetenschap dat het als Openbaar Vervoer toch niet heel veel voorstelt.

Als je aan afspraken gebonden bent - ziekenhuis of zo - ben je dan ook vrijwel altijd aangewezen op (iemand met) een auto, want ook de aansluiting op het "grote" OV klopt natuurlijk lang niet altijd.

Rosinfield

† In Memoriam
@Eemspoort: toch zou juist dat enorm veel schelen want je zult versteld staan hoeveel water, fossiele brandstoffen en land voor dat stukje vlees nodig zijn. Maar ik moet ook zeggen dat ik dat meer zie als een reden te meer. De primaire reden voor mij is het niet langer willen exploiteren, pijnigen en doden van andere voelende dieren. Waarbij de diersoort waartoe zij behoren moreel net zo moreel irrelevant is als huidskleur of geslacht bij andere vormen van onrecht. Maar we raken nogal off topic ;)

Rosinfield

† In Memoriam
@henriz: die categorie, waartoe ik ook jaren lang heb behoord, bedoelde ik niet. Je wil de mensen echt de kost niet geven die zich onnodig per auto in en door de stad begeven

Wouter1

Forumguru
Voor gestemd: Ik ben tamelijk liberaal ingesteld. Dus principieel tegen betuttende onzinnige regeltjes die niet of zeer moeilijk te handhaven zijn. Het belastinggeld wat er nodig zou zijn om dit te handhaven kan beter anders en nuttiger besteed worden. Het levert niets op!
Ik vind wel dat emissie verbeterende onderdelen zoals Egr kleppen, roetfilters en katalysatoren gewoon operationeel moeten blijven om het milieu niet on nodig zwaar te belasten. (Valt ook zeer moeilijk te handhaven)
Bij tuning wordt in eerste instantie het prestatie potentieel van een auto vergroot, maar dat wil niet per defenitie zeggen dat van een getunde auto de gemiddelde CO2 uitstoot volgens test cyclus ook omhoog zou gaan.
Het monteren van bredere (winter)banden, dakdragers, of het trekken van een caravan of aanhanger heeft natuurlijk veel meer effect.
Kortom de werkelijke CO2 uitstoot hangt af van hoe een auto gebruikt wordt. De enige, in mijn ogen, eerlijke manier om hier als overheid op te sturen is door te belasten op de brandstof. En dat gebeurt al meer dan genoeg.
De 130 km/h discussie snap ik hier niet helemaal. Zelfs een OEM F2 greenline heeft geen tuning nodig om 130 km/h te halen.
Ik vind het persoonlijk wel prettig dat wanneer de omstandigheden het toe laten het ook gewoon legaal is om lekker door te rijden. Dat wil niet zeggen dat iedereen dit op elk moment ook altijd moet doen.
En tenslotte vind ik dat iedereen gewoon lekker zelf moet weten waar hij of zij zijn gemotoriseerde vervoermiddel voor gebruikt. Of het nu "noodzakelijke" ritjes zijn of just for the fun een stukje toeren.

dj.verhulst

Forumguru
@Canon-Eye inderdaad buiten de randstad is het OV zeker in de uiteinden van het land slecht en de regering doet dat allemaal wel mee valt, laten ze zelf maar eens met een gezin met volle boodschappen tassen in de spits in een bus zitten als het regent moet jij eens kijken wat ze dan vinden. het is gewoon naïef om te denken dat het OV een totaal oplossing is voor persoonlijk transsport. het is lastig en glad ijs om voor een ander te bepalen of diens auto gebruik nodig is of niet, ik fiets als het even kan ook zo veel mogelijk, maar vandaag toch maar met de O3 naar de sportschool omdat in de natte sneeuw het niet zo fijn fietsen is en die rommel begint nu aan te vriezen dus het word wel glad vanavond en morgenochtend.

@Rosinfield ik word altijd zo moe als mensen het gaan hebben over wat het aan energie en grondstoffen kost om een stuk vlees te maken, die mensen zou ik willen zeggen, enig idee wat het aan water en grondstoffen & energie en ruimte kost om een 1kg aardappelen of tarwe of tofoe te kweken en op je bord te bezorgen ?

en tegen al die vegetariërs prima dat men zich het lot van dieren aantrekt, ik denk ook dat we geen plofkippen en kistkalveren , en ander dierenleed moeten willen, als we 15 a 20 % meer betalen aan de boeren kunnen ze behoorlijke vorderingen maken in het dieren welzijn, maar wat doet de tussenhandel die zet daar een giga marge op zodat het prijs verschil zeer behoorlijk word en we toch weer dat andere vlees pakken, daar zou wat aan gedaan moeten worden.

en laten we wel zijn als je naar de tanden en spijt vertering kijken van mensen kijkt, zie je dat we omnivoren zijn, we eten alles. en kunnen dus niet zomaar alleen plantaardig of dierlijk voedsel eten, nu kan je wel puur vegetarisch eten maar dan moet je best behoorlijk opletten dat je wel alles binnen krijgt aan bouwstoffen en eiwitten. en raad eens die producten groeien niet allemaal om de hoek dat kost ook energie om die hier te krijgen en het hele jaar door.

En dat die dieren moeten sterven voor ons voedsel, ze hadden zonder eens ons niet eens geleefd, en wat is een gruwelijkere dood, een pin door je schedel of door een groot roofdier die je half verscheurd en dan je strot dichtknijpt tot je gestikt ben in je eigen bloed.

nogmaals heb respect voor vegetariërs en ben tegen ( extreem ) dierenleed, maar denk dat ik toch op regelmatige basis vlees moet eten omdat ik een omnivoor ben, laat mij dat doen, ik laat hen toch ook eten wat zij willen.

we dwalen behoorlijk af van het topic wel of geen chip tunning, maar dat moet kunnen denk ik.

Rosinfield

† In Memoriam
dj verhulst: ik zei al dat ik die discussie niet nog eens wil gaan voeren. Alles wat je nu naar voren brengt heb ik daar denk ik effectief met argumenten bestreden. Overigens zie ik geen enkel moreel verschil tussen vegetarisme en vlees eten. Ook gaat het niet om leed of extreem leed. Al gaven we die dieren het meest fantastische leven en doodden we ze snel en pijnloos, dan nog was het niet te rechtvaardigen. Dat is het immers ook niet wanneer we kindertjes zouden gaan fokken met het specifieke doel ze later hun organen te ontnemen ("humane" behandeling en doden uiteraard gegarandeerd). Anders hadden die ook niet geleefd.
We kunnen alles eten, maar dat wil niet zeggen dat we dat moeten doen. We kunnen prima zonder. Vleesetende roofdieren zijn afhankelijk van dierlijk voedsel en hebben ook geen moreel besef.
Wat betreft de benodigde hoeveelheden water, brandstoffen en land voor dierlijk en plantaardig voedsel, verwijs ik weer naar Cowspiracy. De feiten spreken voor zich.
Tenslotte, je stelt het voor als een min of meer vrijblijvende keuze (laat mij ik laat hen ook). Maar dat is het niet, omdat er sprake is van slachtoffers (alleen al zo'n 60 miljard per jaar aan alleen landdieren). Zoiets zeggen we ook niet als het om menselijk onrecht gaat (laat ze). Ik stel voor om het daar maar bij te laten en verwijs nogmaals gaarne naar de eerder hier gevoerde discussie, Cowspiracy en de link in mijn handtekening.
Desgewenst wil ik het er ook best verder over hebben via pb uiteraard

Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Nog even een nabrander want er werd mij de vraag gesteld of ik wist wat het kost om een kg aardappelen te produceren.
Voor een portie biefstuk bv is 12 x meer graan, minstens 10 x zoveel water en 8 x zoveel fossiele brandstof nodig als voor een kwalitatief gelijkwaardige hoeveelheid veganistisch voedsel.
Zie Cowspiracy voor verdere info.

Alle gezaghebbende medische en dietistische instanties zijn het er inmiddels over eens dat we prima en gezond op een plantaardige voeding kunnen leven. Hier bv uit onverdachte bron:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19562864

Spierings

Forumguru
Ieder zijn eigen levenskeuzes...
Iedereen staat anders in het leven..
Iedereen denkt er anders over.

Hier kun je duizenden topics mee vullen, maar dan zitten we op het verkeerde forum..
Nu weer richting het juiste onderwerp ;)

auriga

Forumguru
Uitstoot is vooral afhankelijk van het rechtervoetje en hoe hard de motor moet werken.
Goede tuning leidt bij gelijke rijstijl zelfs tot minder verbruik en uitstoot.
Vermogens worden vaak teruggeschroefd omdat dit in bepaalde landen voordeel oplevert (lager fiscaal vermogen)., maar niet omdat het ten goede komt aan het rijgedrag.
In de praktijk zul je met zo'n ge-eco-castreerde slak het gas dieper (moeten) indrukken om met het verkeer mee te komen, en weg is het "milieuvoordeel"

Rosinfield

† In Memoriam
Nou, hij is er al af hoor. Nooit te beroerd om een steentje bij te dragen aan de participatie maarschappij. ;)

Rosinfield

† In Memoriam
Da's een goeie. Maar gun me dat pleziertje, zie het maar als zoiets als die mannen die een GTI logo oid op hun burgermansautootje plakken. Net echt!

Bovenaan Onderaan