Weer een mogelijk verbod op chiptuning

Tunning moet gewoon kunnen !

• Ja natuurlijk

Stemmen: 63 88,7%
  • Nee

Stemmen: 8 11,3%

• Totaal aantal stemmers
    71

fanSkoda-VW

Forumguru
ahum, mag ik aub even topic gericht wat mompelen?

Tuning? prima. Meestal een ander woord voor 'opvoeren'.
Het klopt dat dezelfde motor met een ander programma méér vermogen kan leveren. Probleemloos vaak ook nog.
Maareh..... Als ik sommige boekjes lees (katalog Fabia III b.v. pag. 42) dan zie ik vaak dat er bij het model met de zwaardere motor ook onderdelen zijn aangepast aan dat grotere vermogen, zoals b.v. de remmen.
Geen trommelremmen maar schijfremmen.
Wat ik mij afvraag is of men dat wel in de gaten houdt? :bloos:

Drum brake – rear axle – ŠKODA Fabia III

Type Drum brake Brake cylinder (diameter) 19 mm Brake lining Ferodo 3629/2
Drum (diameter x thickness) 200 x 40mm
en anders

Type Disc brake Piston (diameter) 38 mm
Brake lining Galfer 4553-1 Brake disc (diameter x thickness) 230 x 9mm

Ook de remmen vóór zijn anders. En kan de versnellingsbak het vermogen wel aan [zie pagina 55 van dat PDF-artikel] de 66kW heeft een andere bak dan de 81kW ..... etc. etc. etc. etc.

Opvoeren mag kunnen, maar dan wel over de complete aandrijflijn. En als je dat goed wil doen is het geen dure hobby maar eerder waarschijnlijk een kostbare hobby? :pieker: Zelf knutsel ik al lang niet meer aan auto's hoor. Kijk wel uit met al dat elektriek. En mijn 110pk met DSG opvoeren naar 125 pk? Van dat idee ben ik ook al afgestapt.

groetjes

Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Een snellere uitvoering heeft inderdaad andere remmen, maar als je bij 130 gaat remmen met een getunde of niet getunde maakt toch niks uit..

Het is niet zo dat je hier in Nederland harder gaat rijden, ben je op de Autobahn zal je daar rekening mee moeten houden maar kan me niet voorstellen dat je met een Fabia lang 200 gaat rijden.. Daar zijn het geen ideale wagens voor..

Versnellingsbak bakken hebben een marge van hoeveel vermogen deze mogen hebben, meestal spelen ze redelijk op safe en kunnen ze meer vermogen aan..

Eemspoort

Forumguru
@fanSkoda : Mjah, in theorie heb je gelijk, maar in de praktijk zal het niet nodig zijn.
Allereerst hebben we het bij de meest voorkomende vorm van tuning niet over enorme vermogenswinsten.
De topsnelheid zal niet heel erg toenemen en het gewicht van de auto neemt zeker niet toe.
En dan rijst natuurlijk de vraag of het extra vermogen ook voortdurend word aangesproken. Als dat het geval is, is een upgrade van de remmen aan te bevelen. Maar dan ben je al niet meer met gewoon rijden bezig...
Daarbij opgeteld dat de remmerij van tegenwoordig stukken beter is dan vroeger, voorzie ik geen problemen.

De versnellingsbak kan vermoedelijk ook wel wat meer hebben dan standaard. Anderzijds is dat het risico wat je neemt. Als Corné zijn DSG in puin draait met zijn ruim 400 pk, dan zal hij daar vermoedelijk niet raar van opkijken. Tenzij die bak volledig is aangepast aan het vermogen, natuurlijk.

Zelf overweeg ik over niet al te lange tijd een tripje naar Varsseveld voor een optimalisatie van bak en motor.
Ik reken daarbij niet op een flinke vermogenswinst, want geen turbo. Maar ik ben wel benieuwd hoe de auto zal rijden als alles optimaal op elkaar is ingeregeld. Over de remmen maak ik mij geenszins zorgen, die zijn prima op hun taak berekend en ik rij hoogst zelden op de limiet. Op de Autobahn is dat namelijk ook niet echt meer mogelijk.

Rosinfield

† In Memoriam
Bij een simpele stage 1 tuning, met meestal zo'n 25 a 30% winst in vermogen tov de zwaarste fabrieksuitvoering, zijn geen mechanische aanpassingen nodig.

dj.verhulst

Forumguru
moet eerst maar eens zien wat ze gaan doen met die c02 ,, als de andere software vermogen kost en meer verbruik oplevert , daar over klagen Pon kennende heeft geen zin, beter langs een goede tuner ....

ElScorpione

Forumguru
Het lijkt er toch op dat met tuning een motor wat efficienter is. Mijn O2 (getuned door VAG Techniek) was toch een stuk zuiniger dan mijn O3 nu is. Toegegeven, die O2 had geen roetfilter meer en ook de EGR stond dicht. Dus er was niet alleen sprake van tuning. Het klinkt misschien gek, maar het geeft me toch een beter gevoel (noem het gemoedsrust) nu ik weer helemaal aan de regels voldoe (met roetfilter dus).

dj.verhulst

Forumguru
ja had ooit een O1 TDI stage II gechiptuned 720 verstuivers erin,, koste wat maar ik had ook wat
ding was bloedsnel en stukken zuiniger en meer dan een ton mee gereden zonder dat er iets stuk ging of wat ook

oco1979

Forumguru
motor rijd gewoon beter en zal ook langer beter rijden zonder die milieutoestanden.
Versta het dat je gemoed soms de overhand neemt.
Puur logica van techniek verwacht je ook niets anders dan dat deze beter zal rijden zonder egr,dpf,enz....

dj.verhulst

Forumguru
EGR :mad: slechte oplossing !

maar goed ik heb eigenlijk niks meer gehoord, dikke kans dat het verzand is in de onhaalbaarheid ,, zoiets toetsen bij een APK is lastig zeker als wij de enigste zijn in de EU.

Bovenaan Onderaan