Het is gewoon een politiek spelletje. Zodra ze weer een melkkoe of schandpaal hebben gevonden komt als eerste het toverwoord "milieu" op tafel.
De afgelopen 20 jaar is er een enorme vooruitgang geboekt op dit gebied. En al dat geitenwollensokkengeneuzel hangt me al een poosje mijn strot uit.
130km/u is een prima snelheid. Wil je langzamer? Dan rij je toch langzamer. Maar doe dat dan wel op de daarvoor bestemde rechter rijstrook en ga een ander die wel meer haast heeft niet vervelen met je gedachtengoed dat 100/110/120 hard zat is.
Wil je een milieu-vriendelijke auto? Koop een Tesla. Is dat te hoog gegrepen? Koop een Nissan Leaf.
Niet genoeg actieradius? Neem de trein.
Maar ga vooral niet de moraalridder uithangen als je nog steeds fossiele brandstoffen gebruikt om van A naar B te komen. Als een beter milieu bij jezelf begint, begin er dan aan en wijs niet naar een ander.
Persoonlijk ben ik van mening dat het de goede kant op gaat met het milieu. Je kunt niet alles forceren.
Ik geniet elke keer weer van mijn "vervuilende" V6, en de overheid is maar wat blij met mij. Flink wegenbelasting en een verbruik van 1 op 9/10. Iedereen tevree.
Mijn oude Deutz RBV-6M 545 van 800 pk @ 380 tpm schijnt ook sterk vervuilend te zijn, alleen heb ik er nog steeds geen steekhoudend bewijs voor gezien. De enige reden die men dan geeft is de leeftijd. BJ. 1960. Toch vermoed ik dat mijn machine zeker zo schoon is als de moderne "milieuvriendelijke" snellopers die tegenwoordig ingebouwd worden. Mijn machine laat geen rookgordijn achter als je het gas open trekt, die moderne dingen wel... En mijn verbruik ligt niets hoger, eerder zelfs lager dan een in kracht vergelijkbare moderne motor.
Geen haar op mijn hoofd die overweegt de oude Deutz eruit te gooien.
Weet je wat goed is voor het milieu? Duurzaamheid. Gewoon langer doen met de producten die je hebt.
Niet elke 2 jaar een nieuwe auto, niet elk jaar een nieuwe telefoon, etc.etc.
We zijn gewoon verwend. Allemaal. En we willen de luxe die we nu gewend zijn niet inleveren voor een duurzamere samenleving en een beter milieu. Want wij zijn mensen en dus egoïstisch. Allemaal. Ik voorop. Maar ik ben vent genoeg om dat toe te geven.
Er zijn maar een handje vol mensen die werkelijk wat om het milieu geven, en die zitten niet op dit forum.
Want dit forum is voor liefhebbers van Skoda, en Skoda maakt nog steeds geen electrische of hybride auto's.
En ik ben hier nog geen topic tegen gekomen over de fietsen van Skoda.
En we verrekken het allemaal om onze Skoda in te leveren voor een fiets of het OV. Of niet dan? Nou dan.
En voor wie dit stuk tot het eind gelezen heeft en zich aangevallen voelt: Nergens voor nodig, want het is niets persoonlijks. Iedereen heeft recht op een mening. En dit is de mijne.