Weer een mogelijk verbod op chiptuning

Tunning moet gewoon kunnen !

• Ja natuurlijk

Stemmen: 63 88,7%
  • Nee

Stemmen: 8 11,3%

• Totaal aantal stemmers
    71

dj.verhulst

Forumguru
@Rosinfield Dat is niet de bedoeling, het is de bedoeling dat je een extra financiele bijdrage doet aan de roverheid. :greedy:

@dj.verhulst Je bent een bijzonder mens: de doorsnee van de ICT-ers interesseert het geen barst wat de invloed van de ICT op de echte wereld is, zolang ze het zelf maar goed hebben.

ik weet niet welke ICT-ers jij kent , maar ik ken er aardig wat , maar om het zo bot neer te zetten kan kan ik in veel van mijn collega's niet herkennen , wel een in aantal maar te weinig om het hele vak daar aan op te hangen.

de ambities reiken niet veel anders dan die van andere vaklui.
al moet ik wel zeggen dat er best veel niet veel bezig zijn met andere dingen dan hun vak, maar als je het op de man afvraagt naar sociale kwesties vinden veruit de meeste wel dat dingen anders moeten

Cordoba

Forumguru
@dj.verhulst Ik bedoeld niet zozeer alleen sociaal, maar ook dat er (nog steeds) veel ICT-ers zijn die iets programmeren, maar eigenlijk geen idee hebben van de wereld die er achter het programma zit, of beter gezegd ze begrijpen vaak niet goed, wat nu het echte doel is van een programma, en wat de gevolgen zijn van fouten in een programma. Eerlijk gezegd is het wel beter dan in de beginjaren van de ICT, maar op de één of andere manier begrijpen ze vaak niet wat er in de rest van een organisatie gebeurt en waarom. Ik heb ook een 'hoofd verpleging' wel eens horen beweren dat het merendeel van de ICT-ers min-of-meer autistisch zijn. Ik zal niet direct beweren dat het klopt (ik heb ook geen verstand van 'autisme'), maar in de praktijk zie ik toch wel vaak zaken die dat min of meer lijken te bevestigen voor een leek op het gebied van autisme.

dj.verhulst

Forumguru
ik ben het wel eens dat redelijk wat software ontwikkelaars te weinig binding hebben met overige afdelingen, als project engineer ben ik wel met ontwikkelaars fabrieken in gelopen ga nu eens samen met de eindgebruikers achter de pc zitten en kijk maar wat ze doen, het leverde veel betere software op. en heel veel sneller !

het ding is, een project leider krijgt een opdracht van een directie, en er worden wat mensen op gezet van het middenkader die de werkbaarheid moeten bewaken en vormgeven, van af dat bestek gaan ze code schrijven.
omdat ik de technische coördinatie moet doen hoe je een object op een server zet en bereikbaar maakt en de uitrol. En het testwerk en evaluaties. zit ik steeds aan een andere kant van de tafel.

men denkt dat dit afdoende is, maar in de praktijk werkt dat zo niet ( goed ) daar kunnen de ontwikkelaars dus ook weinig aan doen. ( soms wil de directie iets wat echt niet werkbaar is omdat ze zelf geen idee hebben wat er gebeurt op de werkvloer )

en wat je zegt over autisme , ik zie het als een vorm van beroepsdeformatie, zoals redelijk wat vakken iets anders hebben.
soms bekruipt me het idee dat hoe sterker iemand autistische kenmerken heeft hoe betere ICT'-ers hij of zij is, en omgekeerd, al moet die beide soorten mensen wel in je team hebben voor specifieke taken, het is de kunst om iemand sterke punten te benutten en niet alleen elkaar zwakke punten te willen zien.

maar over het niet weten van de werkvloer geld dat ook niet voor andere afdelingen financiën die beslist om ergens bepaalde onderdelen te kopen omdat ze zo goedkoop zijn, maar als je RMA heb het een vreselijke toko is om mee te werken en van het financiële voordeel weinig overblijft, of een HRM afdeling die heel bot om gaat met uren registratie, of een controller die eigenlijk alleen maar heel goed kan rekenen, maar geen fuck snapt van bedrijfsprocessen, met name productie en ict , en mensen management,

Skoda-MAN

Forumguru
En als we nu eens domweg geen tuning uitvoeren om het milieu te ontzien? Ik heb geen kinderen dus wat mij betreft mag de wereld vergaan na mijn dood en toch probeer ik het milieu zoveel mogelijk te ontzien.
Alle 130 km/u wegen afschaffen, volkomen onzin.
Ik ben voor tuning ter bevordering van betere uitlaatgasemissies maar daar heeft niemand geld voor over.
En laat de buurman het milieu maar verbeteren, typisch een vorm van egoïsme.
Veel plezier met je snelle auto en denk nog eens na voordat je het gaspedaal volledig intrapt :lezen:

Canon-Eye

Forumguru
Alle 130 km/u wegen afschaffen, volkomen onzin.
Vandaag 2x 175km gereden, voor een aanzienlijk deel over opvallend rustige 130-wegen. Feitelijk die 130 maar incidenteel even aangetikt om een inhaalactie zodanig te bekorten dat de ingehaalde auto niet in de remmen hoefde voor een voorligger, verder op de cc constant 125 km/u (gps) gereden. Zelf ben ik in totaal hooguit een keer of 10 ingehaald.

Toegegeven, het is natuurlijk geen wetenschappelijk onderbouwde steekproef - maar de behoefte aan die 130 lijkt niet heel erg groot te zijn. En ik denk niet dat ik op zo'n rit van ca. 1u 45 minuten per keer meer dan een minuut of 5 had kunnen besparen door volle bak 130+ te gaan zitten jagen. En die minieme tijdwinst zou dan nog onevenredig veel extra brandstof hebben gekost.

Dus ja, wat mij betreft mag het wel gewoon weer landelijk 120 worden, zonder dat idiote gedoe met allerlei uitzonderingen in bepaalde tijdvensters. Lekker overzichtelijk en veel minder borden nodig die ook weer allemaal schoongehouden moeten worden en zo.

Spierings

Forumguru
Iedereen rijdt anders. Persoonlijk vind ik 130 wel goed, mits het niet druk is. Zal ook wel een beetje afhankelijk zijn waar je in Nederland woont.. Het grootste deel van de auto's rijdt toch geen 130, en dan kun je er mooi een actieve rijstijl houden zonder dat je de hele tijd te hard rijdt.. Dat vind ik zelf vele malen fijner rijden dan de hele tijd achter je voorganger blijven zitten..
Onder actief rijden bedoel ik niet de hele tijd drukken om de snelheid te kunnen behouden, als het te druk wordt en het verkeer hoopt op ga ik ook gewoon weer netjes in de rij rijden. Een kettingbotsing is voor mij wel genoeg

Erger mij eerder aan wegen zoals de a2 waar je de ene keer 100 dan weer 120 en dan weer 130 mag, gewoon erg onoverzichtelijk..

Persoonlijk maak ik me niet druk over de uitstoot van mijn wagen.. Hij is getuned en zal hooguit vol gas wat meer vervuilen, maar bij een continu snelheid zal het nauwelijks uitmaken.. Ga eens naar tracktorpulling kijken, mooi om te zien maar ik denk dat die meer vervuilen in een pull dan 1000 auto's per jaar. Er zijn wel meer dingen die erger vervuilen, maar daar maakt de regering zich niet druk om..

Jewepe

Forumguru
Even terug naar het originele topic. Ik weet niet of één van jullie in het verleden wel eens zijn/haar brommer heeft "opgevoerd". Ook dat was destijds illegaal. En toch waren die snelle cilinders, carburateurs, uitlaten en tandwielen gewoon over de toonbank verkrijgbaar bij de bromfietsboer. Sterker nog, de overheid inde gewoon 12% BTW (ja, dat waren goede tijden) over deze "illegale" spullen. So what's new :pieker:?

Canon-Eye

Forumguru
Fraude is van alle tijden - d'r is wat dat betreft weinig tot niets nieuws onder de zon.
Maar omdat zullie het doen magge wij het ook? Kom nou, daarin zie ik toch echt geen rechtvaardiging.

cortrans

Forumguru
Tja. Die discussie over dat 130 km p/u rijden....... Dat is een truc van de overheid om extra inkomsten te genereren (waar de brandstof leveranciers weer van mee profiteren) immers..... Harder rijden kost meer brandstof verbruiken, en meer brandstof levert de overheid heel veel geld op. Weet je hoeveel accijns en belasting er op brandstof zit??
Die zelfde overheid verdiend er dus veel geld aan, en vergeet wel vaker het milieu als het hun beter uitkomt.
Op hoeveel plaatsen moet ik met mijn vrachtwagen niet extra omrijden (met extra uitstoot tot gevolg) omdat de overheid dit nodig lijkt te vinden???
Nog zo'n mooi voorbeeld.
Ik rij op een Euro 4 voertuig. Deze moet nog 8 jaar oud worden. Nu mag ik nog overal de centrum gebieden met een milieu zone binnen rijden...... Op het moment dat hij precies 8 jaar oud is, ben ik ineens een gevaar voor het milieu en mag dit voertuig ( met nog steeds die zelfde euro 4 motor) niet meet in een milieu zone komen......(of er moet veel geld gedokt worden).
We worden gewoon in de zeik genomen door die zelfde overheid.
Zeg dan, voertuigen vanaf (bijvoorbeeld) euro 4 (en hoger), wel, en lager dan euro 4 (vuilere motor qua uitstoot) niet. Dan ben he eerlijk (ten opzichte van het milieu) bezig......
Dat bedoel ik ook met de bemoeienissen van de overheid.

Blackokkie2

Forumguru
Het zal sowieso europees geregeld moeten worden anders kan meneertje Kutte eh Rutte wel gaan dreigen naar fabrikanten dat ze hier geen auto's meer mogen verkopen, maar dat zal ze een worst zijn, die paar auto's die in NL verkocht worden.

Ridley

Forumguru
Het probleem zit hem in het feit dat NL altijd het beste jongetje van de klas wil zijn. Zeker op milieugebied, terwijl wij niet eens de grote van een druppel op de spreekwoordelijke plaat zijn in de wereld. En als we allemaal van die moraalridders waren die de wereld zo belangrijk vinden, dan namen we nu massaal afscheid van onze spaardieseltjes (die we jarenlang lekker goedkoop hebben kunnen rijden, dat was uiteindelijk de voornaamste reden van aanschaf) om die tegen een (vermoedelijk net zo vervuilend) Prius in te ruilen.

Ik heb overigens wel kinderen, mijn wagen is ook gechipt en zit inmiddels midden in mijn midlife crisis (wat doet een motorfiets aan vervuiling?)

Rosinfield

† In Memoriam
Ik wil niet de hele discussie die elders hier is terug te vinden opnieuw starten, maar afgezien van de logische conclusie dat het niet te rechtvaardigen is om dieren onnodig te exploiteren en doden wanneer je vindt dat ze enige morele waarde hebben, is als veganist je ecologische voetafdruk enorm veel kleiner. Daar kun je heel lang voor douchen of auto rijden, desnoods in een Hummer. Deze docu geeft veel nuttige info over dit zorgvuldig buiten de milieu en klimaat discussie gehouden aspect (gigantische economische belangen )
De intensieve veehouderij veroorzaakt b.v. meer uitstoot dan alle transport bij elkaar

http://www.cowspiracy.com/

Laatst bewerkt:

dj.verhulst

Forumguru
Ik zie de meerwaarde ook niet van 130 Km snelwegen, zeker je vaak van snelheid moet wisselen en afhankelijk van tijdstip t.o.v. 120 km ( tijdwinst )
nu is het wel zo dat de meer vervuiling van 120 naar 130 nihil zeker in vergelijk met file rijden.

dat hele 130 km is pure politiek symbool , al staat wel ergens op het politieke lijstje dat ze overal 130 km als advies/max snelheid willen doorvoeren in de EU.

en het milieu , prima dat men wat aan wil doen, we moeten niet bewust de boel vervuilen & verzieken.
maar als je kijkt dat auto's vanaf 1987 die een geregeld katalysator hebben toen 70 % schoner werden en het auto verkeer toen 10 a 12 % van de totale vervuiling deel uitmaakte , nu zijn we 29 jaar verder en de eisen zijn zeker na 2000 flink strenger geworden zouden we op een flink kleiner deel van de totale vervuiling uit moeten komen tot wel 90 a 95 % minder dan peildatum 1987 !!!

Maar als je kijkt naar wat de industrie uitstoot of vlieg verkeer , of scheeps verkeer , daar is amper verbetering...
Sterker nog alles wat in Schiphol stijgt en land en overvliegt in een maand meer uitstoot dan het hele wagenpark van NL in een heel jaar doet......

waar hebben we het over ??? wat auto's betreft, de meeste mensen hebben hun huizen redelijk tot goed geïsoleerd , veel HR ketels, het gas gebruik is behoorlijk gedaalt ondanks dat we met veel meer mensen in NL wonen

gasverbruik%20nederland_zpsrs1lygfc.jpg

Dus de burger draagt best een aardig deel bij aan een lagere milieu belasting, maar word nog steeds in de hoek gedreven met steeds hogere belastingen op energie gebruik.....

we spenderen bv 500 miljoen om de hoogovens 1,5% schoner te krijgen, maar met dat geld kan je ook bruinkool installaties met wel 70 % schoner krijgen in het oostblok ( hun vervuiling blijft daar niet ) maar dat doen we niet omdta ze dan hun energie heel goedkoop kunnnen dumpen wat slecht is voor onze eigen energie bedrijven.
kan je zien dat het bedrijfsleven de handen boven het hoofd word gehouden en de burger steeds wel de prijs moet betalen.

en iedereen kent wel het verhaal dat gemeentes zelf geen groene stroom inkomen maar grijze stroom, terwijl ze wel oldtimers gaan weren uit de stad omdat het slecht zou zijn !!

terwijl iedereen weet dat 5 % van alle auto's oldtimers zijn die slecht enkele duizende km per jaar rijden gemiddeld en dat dit dus enkele % vormen van de auto vervuiling.

kan dus niet anders concluderen dat de overheid best een scheve schaats rijd........

Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Naar anderen wijzen is een veel voorkomend mechanisme (zal wel een wetenschappelijke naam voor zijn, @Rosinfield?):
"Moet je eens kijken wat die anderen doen - da's nog véél erger! En wat doet de regering daar aan? Geen r**t!!!"​
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf" is blijkbaar uit de mode... :(
Er zijn meer manieren om de wereld te verbeteren :jaja:.

Doe netjes al mijn afval scheiden, heb veel beuken in mijn tuin welke mijn co2 voor een heel eind compenseren ;), gooi op de uitvoegstrook of andere plekken niks uit het raam (wat vele andere wel doen), ga netjes op de fiets naar het werk...etc..

Maar moet ik nou nog milieubewuster leven in een wereld van groot vervuilers, leef wel bewust maar dat wil niet zeggen dat ik hier alles voor moet laten.. Ik zal mijn hobby's inruilen voor een elektrische auto, dan is de lol er ook vanaf. Je moet ook reëel zijn dat het effect wat je zelf hierin hebt een muggescheet in een olifanten wereld is :D

Laatst bewerkt:

Eemspoort

Forumguru
Het is gewoon een politiek spelletje. Zodra ze weer een melkkoe of schandpaal hebben gevonden komt als eerste het toverwoord "milieu" op tafel.
De afgelopen 20 jaar is er een enorme vooruitgang geboekt op dit gebied. En al dat geitenwollensokkengeneuzel hangt me al een poosje mijn strot uit.
130km/u is een prima snelheid. Wil je langzamer? Dan rij je toch langzamer. Maar doe dat dan wel op de daarvoor bestemde rechter rijstrook en ga een ander die wel meer haast heeft niet vervelen met je gedachtengoed dat 100/110/120 hard zat is.
Wil je een milieu-vriendelijke auto? Koop een Tesla. Is dat te hoog gegrepen? Koop een Nissan Leaf.
Niet genoeg actieradius? Neem de trein.
Maar ga vooral niet de moraalridder uithangen als je nog steeds fossiele brandstoffen gebruikt om van A naar B te komen. Als een beter milieu bij jezelf begint, begin er dan aan en wijs niet naar een ander.

Persoonlijk ben ik van mening dat het de goede kant op gaat met het milieu. Je kunt niet alles forceren.
Ik geniet elke keer weer van mijn "vervuilende" V6, en de overheid is maar wat blij met mij. Flink wegenbelasting en een verbruik van 1 op 9/10. Iedereen tevree.
Mijn oude Deutz RBV-6M 545 van 800 pk @ 380 tpm schijnt ook sterk vervuilend te zijn, alleen heb ik er nog steeds geen steekhoudend bewijs voor gezien. De enige reden die men dan geeft is de leeftijd. BJ. 1960. Toch vermoed ik dat mijn machine zeker zo schoon is als de moderne "milieuvriendelijke" snellopers die tegenwoordig ingebouwd worden. Mijn machine laat geen rookgordijn achter als je het gas open trekt, die moderne dingen wel... En mijn verbruik ligt niets hoger, eerder zelfs lager dan een in kracht vergelijkbare moderne motor.
Geen haar op mijn hoofd die overweegt de oude Deutz eruit te gooien.

Weet je wat goed is voor het milieu? Duurzaamheid. Gewoon langer doen met de producten die je hebt.
Niet elke 2 jaar een nieuwe auto, niet elk jaar een nieuwe telefoon, etc.etc.
We zijn gewoon verwend. Allemaal. En we willen de luxe die we nu gewend zijn niet inleveren voor een duurzamere samenleving en een beter milieu. Want wij zijn mensen en dus egoïstisch. Allemaal. Ik voorop. Maar ik ben vent genoeg om dat toe te geven.

Er zijn maar een handje vol mensen die werkelijk wat om het milieu geven, en die zitten niet op dit forum.
Want dit forum is voor liefhebbers van Skoda, en Skoda maakt nog steeds geen electrische of hybride auto's.
En ik ben hier nog geen topic tegen gekomen over de fietsen van Skoda.
En we verrekken het allemaal om onze Skoda in te leveren voor een fiets of het OV. Of niet dan? Nou dan.

En voor wie dit stuk tot het eind gelezen heeft en zich aangevallen voelt: Nergens voor nodig, want het is niets persoonlijks. Iedereen heeft recht op een mening. En dit is de mijne. ;)

Rosinfield

† In Memoriam
Dat is prima. Ik neem echter aan dat je ook veganist bent, beste Eemspoort. Want als dat niet zo is, zijn zorg om klimaat en duurzaamheid volkomen ongeloofwaardig.
Zie de eerder gelinkte docu en/of het Facts gedeelte op de bijbehorende website

Eemspoort

Forumguru
Ik ben geen veganist. En ik heb ook nergens verkondigt dat ik me zorgen maak over klimaat en duurzaamheid. ;)
Maar dat wil niet zeggen dat ik niet weet hoe het werkt. Alleen sta ik er iets anders in dan mensen die beweren dat ze zich wel echt zorgen maken. Wat echter weer niet wil zeggen dat ik helemaal niks doe.

Rosinfield

† In Memoriam
Maar je hield wel een pleidooi voor duurzaamheid. Als er iets is dat nu juist absoluut niet duurzaam is, met enorme negatieve effecten, dan is dat de productie van voeding van dierlijke oorsprong.

Bovenaan Onderaan