Weer een mogelijk verbod op chiptuning

Tunning moet gewoon kunnen !

• Ja natuurlijk

Stemmen: 63 88,7%
  • Nee

Stemmen: 8 11,3%

• Totaal aantal stemmers
    71

dj.verhulst

Forumguru
http://www.telegraaf.nl/autovisie/a...van_auto_s_manipuleren_wordt_strafbaar__.html

na goede ervaring met chiptuning van mijn O1 tdi bij VVT denk ik dat chiptuning mits gedaan door prof's heel goed kan.
Nu heb ik een O3 1.2 105 pk, ik overweeg om toch andere software erin te laten zetten voor net dat beetje meer doortrek vermogen , ik tank toch al euro 98 ( woon dicht bij de grens )

nu wil die Dijksma een verbod op chiptuning, ik snap best dat ze niet wil dat auto's meer gaan uitstoten.
maar met een algemeen chiptuning snijd ze ook de pas af van ABT die chiptuning aanbieden met behoud van garantie omdat je die via je dealer kon bestellen en ze garanderen dat je type goedkeuring niet in gevaar kwam, dus de milieu eisen wel gehaald worden.

Het is toch zuur dat ze dan mensen die een auto kopen die geknepen is in verschillende vermogens varianten om marketing redenen( marge vergroten ) te unlocken, bv je koopt een Citigo die alleen een 60 pk uitvoering heeft maar je niet de 75 pk uitvoering kan kopen wel als je een VW UP koopt, met JD tuning word dat ongedaan gemaakt, de hardware is gelijk , en de TSI blokken 1.2 die met 90 / 110 die zijn echt niet anders, de 110 heeft een 6 bak terwijl de 90 het met 5 versnellingen moet doen....

Mogelijk dat op termijn de soep niet zo heet gegeten word, maar aangezien het asociale karakter van dat stelletje miskleunen in Den Haag zou ik toch niet gek van op kijken gezien de hardvochtige botte bezuinigen op (thuis)zorg en passend onderwijs ( kwetsbare mensen ) waar ze H E L E M A A L niks op uit doen......

Wat vinden jullie ervan ?

Cordoba

Forumguru
Ik vraag me af hoe bijv. @Hetzer dan ooit aan een OEM 75 pk versie van de Citigo is gekomen: met andere woorden die is gewoon te koop.

Politiek is (tegenwoordig) niets anders dan symbolische maatregelen nemen. Dat ze niet werken, of zelfs averechts werken is helemaal niet belangrijk. Overigens is het al zo, dat je maximaal 20?% vermogenswinst ten opzichte van de fabrieksopgave mag halen met tuning, dus de meeste auto's die getuned zijn, voldoen al niet aan de regels. Zo'n 60 pk Citigo, heeft bijvoorbeeld af-fabriek al 67 pk, dan mag je er via tuning nog 5 pk (120% van 60 pk = 72 pk) bij regelen, en dan is het wettelijk maximum bereikt.

EdK

Forumguru
Ach kwestie van die ex medewerker van VAG even bellen voor een kopie van de foute software en dan is je wagen op de brug gewoon goedgekeurd

En zo zie je maar dat alle nadelen soms ook voordelen hebben....

Spierings

Forumguru
Nu is uitstoot even een hot item, maar het controleerbaar maken is een tweede. Ik zie dat niet gebeuren. Je kunt moeilijk uitgebreide testapparatuur gaan verplichten waar je alle merken mee uit kunt lezen..
Een uitstoot test gaat het hem ook niet worden, dat valt niet te doen met een simpele test.

Zie het eerder gebeuren dat de hardware zoals roetfilters en egr gecontroleerd gaan worden..

Mijn wagen is officiël toch al niet toegestaan. Ben van 86 naar 130pk gegaan... Dat is meer als de toegestane vermogenswinst die je mag hebben.

dj.verhulst

Forumguru
@Cordoba niet alle uitvoeringen zijn met alle motoren te krijgen.

er zit een marge op want bij turbo motoren ( zeker die ultra modern zijn met pingel sensoren ) mik er maar eens hoogwaardige brandstof erin en je vermogen stijgt gewoon of bocht dan daalt het,, in Den haag haal je op een rollenbank een ander vermogen dan in Oostenrijk ergens op de Grossglockner ( hoogte verschil )

@Peter-036 ze doen geen uitstoot test maar uitlees test, en dan niet op fouten maar op hashtag

voorbeeldje neem het onderstaande stukje code
001010101001011110001010101010101010 = 100
001010101001011110101010101010101010 = 115

ze kijken niet naar de regels maar de code als iedere teken een getalswaarde heeft word die bij elkaar op geteld en als dat afwijkt weten ze genoeg. dikke kans dat ze niet bij iedere APK dat doen maar wel bij steek proeven APK of als er aanleiding voor is ( ongelukken & bizarre overtredingen )

@Spierings dat is lang zo moeilijk niet een simpel stukje code narekenen aangezien van uit de fabriek/importeur ze nu al verbinding maken wat de status is en er gewoon nieuwe software gedownload word naar je auto

voor het zelfde geld word die software iedere keer gewoon overschreven, dan zullen bepaalde mensen steeds terug gaan naar hun tuner en de rest stopt, en dan hebben ze hun doel bereikt.

Spierings

Forumguru
@dj.verhulst

Alleen de dealer maakt verbinding met de fabriek. Dit doen ze met een originele tester...dit is niet met een universele tester te doen.

Dit is niet moeilijk te controleren maar is niet uitvoerbaar naar de keuringsstations, daarom kunnen ze voor APK dit niet gaan verplichten om de volgende redens.
-je kunt moeilijk iedereen verplichten om naar een merkdealer te gaan.
-ze kunnen moeilijk APK keuringsstations verplichten om originele tester aan te schaffen a minimaal 10000 en dan nog andere voor andere merken
-de vraag of de fabriek hieraan mee gaat werken....

dj.verhulst

Forumguru
die apperatuur van dealers is lang zo duur niet als je die krankzinnige marge eraf haald qua hardware steld het 3 x niks voor, toen de rembanken en 4 gassentesters verplicht werden klaagde men ook moord en brand wat dat allemaal kosten.
het is echt niet moeilijk om ergens een server neer te zetten waar je verbinding mee maakt die de firmware revisie en die hashtag controle mee doet, maar het zal wel jaren duren.

als ze niet mee werken, ik denk dat ze VAG wel prima in de tang hebben, en aangezien wel meer fabrikanten wel boter op hun hoofd hebben kunnen ze dwingen om centraal een server neer te gaan zetten. ze geven nu ook OBD informatie vrij, dat kunnen ze rustig uitbreiden , anders geen verkoop en mega boetes bij sabotage...

Spierings

Forumguru
Met remmentesters en 4 gastesters heb je niet veel te maken met software, met originele tester betaal je juist voor dat deel erg veel. Je betaalt ook voor het mogen gebruiken...licentie kosten etc.
Fabrikant bied iedereen die optie, je kunt ze dus niet tot anders dwingen voor iets wat ze al aanbieden.

Bij mijn oude baas waren de uitgebreide testers met meet apparatuur 20000 per stuk..

Obd informatie wordt vrijgegeven, maar dat is maar een kleine fractie wat vrijgegeven is. Bij een toureq Hybrid had ik laatst 5 storingen, een universele bosch tester herkende er maar een.

Ze kunnen ze niet dwingen als de wagens aan de eisen voldoen, bovendien kost het de overheid nog veel meer als zo'n groot concern ten onder gaat. Het sleept zeer veel bedrijven mee, ook niet autogereleteerde bedrijven.

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Allereerst is het vermogen dat geldt, het vermogen dat onder normale condities wordt gemeten, en zover die condities afwijken kunnen die redelijk goed teruggerekend worden naar standaardcondities.

Het verplichten om naar de dealer te gaan is onmogelijk: dan moet NL eerst de hele EU zover krijgen om de Europese wet aan te passen. (juist in verband met europese concurrentiewetgeving zijn autofabrikanten verplicht om bijvoorbeeld info over normaal onderhoud ter beschikking te stellen van niet-dealer garages.

dj.verhulst

Forumguru
denk dat het inderdaad ondoenlijk is om mensen te dwingen naar de dealer te gaan.
maar ze kunnen fabrikanten dwingen om de licentie prijzen naar beneden te stellen en informatie te delen.
in OBD hadden ze ook helemaal geen zin, en ook niet om specs vrij te geven voor onderdelen zodat meerdere fabrikanten onderdelen kunnen maken voor buiten het dealer circuit.

anders kunnen ze geen nieuwe auto's verkopen, er zal er altijd wel eentje zijn die wel mee werkt om in business te blijven.
en laten we wel zijn 90 % van alle auto's rijd met een systeem van Bosch/Siemens of een variant onder eigen naam, dus als ze daar wat voor geregeld hebben schiet het lekker op.

maar heel terecht word er aangehaald ga dit maar eens regelen op EU niveau dan ben ik wel 2 a 3 auto's verder.

dat er meer vermogen meetbaar is, VAG heeft de gewoonte om erg vaak meer vermogen te hebben dan opgegeven.

cortrans

Forumguru
Ik heb ook voor gestemd. Niet omdat ik er een voorstander van ben. Ik zelf ben tevreden met wat ik heb.
Wou ik een snellere auto, dan had ik die maar moeten kopen.
Alleen die alsmaar betuttelende regels daar wordt ik stront ziek van. Ieder moet gewoon lekker doen waar hij/zij zin in heeft.
Zolang het de verkeersveiligheid maar niet schaad......

Canon-Eye

Forumguru
Zo lang fiscale maatregelen (BPM, bijtelling, etc.) worden gebaseerd op technische karaktereigenschappen van de motor, zullen er mensen zijn die voor een duppie toch op de eerste rij willen gaan zitten: we kopen een voordelig modelletje (A-label, met kunstgrepen extra verlaagde uitstoot, etc.) en gaan vervolgens naar een Willy Wortel die de auto met bv. andere hard- en/of software feitelijk in een andere belastingklasse plaatst zonder dat de fiscale consequenties daarvan worden gedragen.
Ik heb er geen moeite mee om dit feitelijk een vorm van (belasting)fraude te noemen. :jaja:
(Bijna iedereen nu boos natuurlijk - boeiûh... Zie art. 7 lid 1 van de Grondwet)
Ik heb er daarom óók geen moeite mee dat overheden zinnen op maatregelen om dit onaantrekkelijk te maken.
De uitvoerbaarheid en effectiviteit van zulke maatregelen is nog wel effe een dingetje, maar daar is vast wel uit te komen.

Ik ben het (op dit punt dan toch) eens met @cortrans: als ik een dikkere auto wil, dan moet ik die gewoon kopen. En als ik het extra geld daarvoor niet kan of wil uitgeven: dan gewoon maar niet.
Ik kom toch wel waar ik wezen wil - al zal het een kwartiertje later zijn... :pardon:

Rosinfield

† In Memoriam
Overheden kunnen zinnen wat ze willen, het zal afhangen van enerzijds het aantal criminelen die zich aan dit soort schandelijkheden schuldig maken en anderzijds de technische mogelijkheden en vooral de praktische uitvoerbaarheid en kosten daaraan verbonden.
Net als wat betreft het illegaal downloaden, zal het hier dus denk ik ook wel loslopen.
Het is meer symbool politiek waarbij men de ijdele hoop heeft dat het naar buiten brengen van berichten over het zinnen op maatregelen, mensen afschrikt

dj.verhulst

Forumguru
ik denk dat het nog wel lang gaat duren eer ze het één en ander geregeld gaan hebben.

en zo simpel is het niet koop maar een dikkere motor en als je dat niet kan betalen heb je pech,, vind dat echt kort door de bocht. ik koop mijn auto's 2e hands benzine en combi en een beetje uitrusting, dan heb je genoeg 1.2 maar amper 1.4 en die er zijn zijn te duur omdat iedereen die wil. en waarom zou ik me laten tegenhouden door marketing kneuterigheid ??

Canon-Eye

Forumguru
koop maar een dikkere motor en als je dat niet kan betalen heb je pech,, vind dat echt kort door de bocht
En dat mag jij dan weer vinden natuurlijk, op basis van hetzelfde grondwetsartikel. Ik ben het alleen totaal niet met je eens.

We willen wel graag dat de overheid bv. de zorg regelt - liefst beter dan nu - en tal van andere voorzieningen, maar als daar voor betaald moet worden dan hebben we in het algemeen toch wel graag dat we daar zelf zo weinig mogelijk last van hebben. Dus gaan we sputteren over de "roverheid" - maar die zal toch linksom of rechtsom aan de poen moeten komen. Via belastingen, in het algemeen gesproken.

Als een deel van de mensen hun verplichtingen (deels) ontduikt of omzeilt (wat m.i. overigens nog twee verschillende dingen zijn), dan zal dat ofwel door anderen opgebracht, ofwel via bezuinigingen gecompenseerd moeten worden - en dáár hebben dan weer veel mensen last van, waaronder velen die wel gewoon aan hun verplichtingen voldoen.

dj.verhulst

Forumguru
nou de overheid word echt niet rijk van die paar duizend die ze "mis" lopen ze onttrekken zo ontzettend veel geld uit de maatschappij, gezien onze belasting tarieven en ze er steeds minder voor willen doen en zelfs hun verantwoordelijkheid ontlopen.

vind het niet meer dan onze plicht belasting te betalen om de maatschappij overeind te houden maar als je ziet dat ze er steeds meer een grote rotzooi van maken, mag ik daar kritische kanttekeningen bij zetten.

wel ons betuttelen en vrijheden inperken maar zelf niet een efficiëntie slag maken, heb als ICT voor verschillende overheden gewerkt, nog nooit zoveel kippen zonder kop bij elkaar gezien ( management en de top )

Rosinfield

† In Memoriam
Aha de prijzenswaardige achterliggende gedachte is het verhogen van ons aller welzijn! Nu mij dit duidelijk is, geef ik gaarne het goede voorbeeld door mijn tuning nu alvast te laten verwijderen!

Cordoba

Forumguru
@Rosinfield Dat is niet de bedoeling, het is de bedoeling dat je een extra financiele bijdrage doet aan de roverheid. :greedy:

@dj.verhulst Je bent een bijzonder mens: de doorsnee van de ICT-ers interesseert het geen barst wat de invloed van de ICT op de echte wereld is, zolang ze het zelf maar goed hebben.

Rosinfield

† In Memoriam
O, zo. Ik vond het eerlijk gezegd ook eigenlijk een prima smoes om er af te geraken. Ik word nl wel un peu nerveux van die dreigende maatregelen ;)

Bovenaan Onderaan