Hoe het zuinigst met fabia 3, 1.2 tsi 90 pk rijden

Kogamyata

Senior Member
Over afremmen-op-motor-weinig is al een heel topic volgeschreven, zie:
http://www.skodaforum.nl/forum/i/afremmen-op-motor-weinig.26050/#post-499096

Ja ik heb 't er nog 'ns op na geslagen. Volgens jou, koud = dikke olie. Terwijl dat iets anders ligt. Moderne olieën hebben koud=dunne olie en warm=dikke olie en dat weet jij ook.
Het enige waarop ie koud dan nog afremt is de wiellagers en ik denk dat die krachten zo groot niet kunnen zijn om 1200 kg af te remmen en ik bedoel dan hard afremmen.
Als er kleppen in uit- of inlaat zitten, dat ik niet weet, ja dan ben ik uitgeluld. Wil je nog 'ns 'n poging wagen. Ik denk nog steeds aan uit-of inlaatkleppen of dat er electronisch (computer) iets geregeld is. Maar ik blijf het (nog) frappant vinden. Ben benieuwd.
Groeten van,
Joop.
 

Joske

Forumguru
Joop..

voorbeeld: 5W30
dan slaat de 5 op de viscositeit in mPas uitgedrukt bij warme toestand en de 30 op de viscositeit in koude toestand.
Viscositeit is in mensentaal de mate waarin een vloeistof "stroperig" is of zoals je het zelf zegt: dik.

Maar je zegt het echt wel omgekeerd in bovenstaande postings hoor ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik vraag me met enige verbazing af waarom er nog steeds geen electrische retarder wordt toegepast als extra rem in personenauto's (even afgezien van de elektrische auto's en hybrides). De voordelen hiervan zijn immers evident:
  • De kinetische energie - waar een boel brandstof aan is besteed tijdens het in beweging zetten, versnellen en op snelheid houden van de auto - wordt tijdens het afremmen voor een aardig deel teruggewonnen inplaats van verloren te gaan als wrijvingswarmte.
  • Veel minder slijtage van remblokken/-schijven, dus ook veel minder uitstoot van fijnstof. En dat is niet alleen gezonder voor de mensen die de lucht langs drukke (stads)wegen moeten inademen, het geeft ook minder kans op gladheid bij beginnende regenval na een periode van droogte. En je hoeft je velgen minder vaak van die zwarte smurrie te ontdoen.
  • Geen kans op fading en vergelijkbare narigheid bij het afdalen van hellingen, vooral met zwaar beladen auto's en nóg meer met caravans of andere aanhangers erachter. Trouwens, op die caravan kan desnoods ook wel een extra (via de rempichten aangestuurd) retardertje, toch?
Het moet toch wel zo te regelen zijn dat bij het remmen als eerste de retarder wordt aangesproken en dat de ouderwetse schijf- c.q. trommelremmen er pas worden bijgehaald als de mate waarin het rempedaal wordt ingetrapt aangeeft dat dit nodig is. In de praktijk dus eigenlijk vooral bij een noodstop-achtige situatie. En de ESP-systemen zijn uiteraard ook wel bij te scholen zodat ze ingrijpen indien afremmen op alleen de aangedreven wielen zou leiden tot ongewenste instabiliteit, bv. in bochten.

Als je er dan verder voor zorgt dat de dynamo niet meer wordt belast zolang de accu voor meer dan een nader te bepalen deel van zijn capaciteit (75%, 80? Voer voor de techneuten) is opgeladen, dan kan de door de retarder opgewekte energie goeddeels daadwerkelijk nuttig worden gebruikt voor opvulling van de restcapaciteit.

Moet Allemaal Kunnen, toch? :pardon:
 

Alpha

Donateur
Ojeej, geen topic voor mij haha.

110PK DSG 15,48km de liter. Ik stamp redelijk door. Vooral veel kickdowns. (Uiteraard als ie warm is ;) ).

Zuinig rijden hoeft van mij niet als ik maar snel van m'n plek kom.

(En vooral in de S, met stop/start uit en een kickdown vervelende golf rijder "pet figuren" wegrijden. Ja ik cheat met mijn DSG maar dan moeten ze maar niet zo vervelend doen :( !)
 

Kogamyata

Senior Member
Joop..

voorbeeld: 5W30
dan slaat de 5 op de viscositeit in mPas uitgedrukt bij warme toestand en de 30 op de viscositeit in koude toestand.
Viscositeit is in mensentaal de mate waarin een vloeistof "stroperig" is of zoals je het zelf zegt: dik.

Maar je zegt het echt wel omgekeerd in bovenstaande postings hoor ;)

Zoals ik het lees bij Shell, Kan koude dikke olie bijna niet stromen om bij de bewegende (lees te smeren) delen te komen. Daarom hebben ze de viscositeit aangepast dmv dopes. Hierdoor wordt bij koude motor de olie dun vloeibaar (om bij de te smeren delen te komen) maar ook om makkelijker te kunnen starten. De smeereigenschappen worden daardoor niet aangetast. Bij warme of liever hete motor is juist het tegengestelde nodig, dus dik vloeibaar, omdat de olie door de hitte juist dun vloeibaar wil worden en dan zeg ik het niet omgekeerd want ik heb geen nummers genoemd.
 

Noord26

Forumguru
@andrehj ik denk dat jij zoizo een heel andere rijstijl erop na houd als mij.

Maar vind zelf de tsi ook het fijnste op het gas reageren tussen 2000-3000. Daaronder pakt hij gewoon iets minder op bij een wat vlottere rijstijl.


Wat bedoel je precies met 'de' TSI? Want een 1.8 kun je zeer laag in toeren houden en toch vlot meekomen met het verkeer. Dus idd onder de 2000 toeren blijven. Groot verschil met een 1.2 TSI in ieder geval. ;)
 

LT83

Forumguru
daar heb ik geen google voor nodig beste man ;)
Als de olie erg warm, lees dun wordt neemt de smerende werking ook af.
Daarom hebben circuitauto's bijvoorbeeld ook vaak een oliekoeler erop, om de olie relatief koel en dus dikker te laten.
 

Kogamyata

Senior Member
Zelfs normale Skoda's hebben al oliekoelers. In andere topics hierover werd gesteld dat de smerende werking afneemt bij 130 gr C of meer. Zie Caravanrubriek. De meeste van ons komen niet boven de 100 gr. C. Overigens dit is niet iets dat ik uitgevonden heb, maar de fabrikanten. De vraag was hoe 't komt dat de ene auto wel afremt op de motor en de ander niet of veel minder en dat dit bij relatief koude moor (temperatuur buiten 30 gr. C) wel gebeurd en bij warme motor bij Fabia 1,2 diesel en ook las ik Yetie 1,6 d, niet is mij nog niet helemaal duidelijk. Wel wordt de olie genoemd en de wiellagers. Maar misschien beste man kun jij dat ontzenuwen? Maar als je het niet weet, kun je dat gewoon zeggen hoor. Ik heb de wijsheid niet in pacht.
 

LT83

Forumguru
Haha, nee dat blijkt ;)
Zonder gekheid; ik ga alleen maar in op het feit dat jij iets post wat in mijn ogen onzin is.
Wat je er verder mee doet is helemaal aan jezelf beste man ;)
 

Spierings

Forumguru
Wat bedoel je precies met 'de' TSI? Want een 1.8 kun je zeer laag in toeren houden en toch vlot meekomen met het verkeer. Dus idd onder de 2000 toeren blijven. Groot verschil met een 1.2 TSI in ieder geval. ;)
Met "de tsi" bedoel ik mijn tsi in mijn Fabia :jaja::D

Die pakt gewoon het beste op vanaf 2000 toeren, dan voel je de turbo er lekker in komen. Daaronder doet hij ook wel iets, maar zo laag in toeren rij ik weinig om de bovenstaande reden....
 

Spierings

Forumguru
@Helmond42 dat een diesel bij koude motor meer af remt op de motor zal waarschijnlijk door de inspuiting komen.

De voor en na inspuiting verschillen namelijk bij koude en warme motor.

Maar dat de olie bij koude motor dunner is als warm klopt niet, dat kan iedere monteur bevestigen.
 

Elmarrr

Actief lid
Ik merk zelf altijd dat ik met een westenwind richting het oosten rijden als zuinigste ervaar.. Ik stel dus voor dat je naar de windrichting kijkt en met de wind mee rijdt. ;)

...grapje moet kunnen :tongue:
 

Kogamyata

Senior Member
Inspuitingsverschillen heb ik vrede mee. Jij bent de 1e die dat noemt volgens mij. Zie je wel ermoest iets zijn. Ik heb het niet over die dunne olie Shell zegt dat en dat zijntoch de specialisten, nietwaar? Maar niettemin ben blij met deze mededeling. Zelf dacht ik dat die computer iets regelde met het 2 massa vliegwiel, want dat is ook nog interessant.
Groeten en bedankt,
Joop
 

Canon-Eye

Forumguru
Hierdoor wordt bij koude motor de olie dun vloeibaar (om bij de te smeren delen te komen) maar ook om makkelijker te kunnen starten. De smeereigenschappen worden daardoor niet aangetast. Bij warme of liever hete motor is juist het tegengestelde nodig, dus dik vloeibaar
Waar het om gaat, @Helmond42 is het begrip "relatief" bij de kwalificaties dik c.q. dun:
de olie mag niet TE dik is als ze nog koud is en ook niet TE dun worden bij stijgende temperatuur.
Die verschillende dopes moeten de extreme viscositeitswaarden inperken, maar in absolute zin zal de olie toch nog steeds bij lage temperatuur dikker zijn dan bij hogere temperatuur...

Ik stel dus voor dat je naar de windrichting kijkt en met de wind mee rijdt.
Je hebt niet altijd de keuze - maar ik heb meer dan eens vastgesteld dat de wind een serieus verschil kan maken tussen de heen- en terugreis via dezelfde route.
 
Bovenaan Onderaan