DAB+ problemen?

Youri

Nieuw lid
Zijn er wel goede laders dan ?

Die zijn er zeker, ik denk alleen dat je daar net iets meer voor betaalt dan de hele goedkope uitvoeringen. Mijn inschatting van wat er aan de hand is: in de lader zit een circuit dat de accuspanning terugbrengt naar 5V. Dat is een 'actieve' component, en die genereert mogelijk wat hoogfrequente stoorstraling. Die signalen kun je wel elimineren, maar dat kost weer wat componenten. En als er heel goedkoop geproduceerd moet worden, dan scheelt elke component minder weer iets in de prijs. En in veel gevallen merk je hier niets van, zonder DAB had ik dit nooit opgemerkt. Er bestaan richtlijnen op dit gebied (EMC, elektromagnetische compatibiliteit), ook voor het verkrijgen van het CE keurmerk. Ik kan mij voorstellen dat een zichzelf respecterend merk hier wat strikter mee omgaat dan een 'no-name' Chinese producent.
 

Youri

Nieuw lid
Ik ben net door skoda klantenservice gebeld, zij geven aan heel blij te zijn met de informatie op het forum, zij pakken het punt zeer serieus op, en gaan actie ondernemen. Prima dus.

Ik heb net de lader op een aparte voeding (netstroom) aangesloten, ook daarmee valt DAB weg. Het zit hem dus in de elektromagnetische straling die de lader uitzendt. Ik heb hem ook even naast mijn FM-wekkerradio gehouden, en inderdaad ook daar krijg ik storing op een aantal frequenties. Vanuit de techniek van de lader (schakelende voeding) is het ook verklaarbaar dat hij hoogfrequente (stoor)signalen genereert.

Bij nader inzien is de lader die ik heb die niet stoort wel van een echt merk (Goobay). De twee storende laders zijn beiden merkloos.
 

Falcon

Donateur
@Youri: Netjes! .. Ben benieuwd hoe ze dit gaan oppakken :)

Hoe stuur ik een DM op Twitter? :pardon:Gelukt!
 
Laatst bewerkt:

Youri

Nieuw lid
Voor de liefhebber: ik heb de lader opengemaakt om te kijken wat voor componenten erin zitten. Er zat zowaar een zekering in, dat viel niet tegen. Verder zie ik een CX8505 chip voor de spanningsregeling, een elco van 100 muF en een elco van 470 muF (bij de uitgang), een grote spoel en een aantal smd componenten. Als ik naar informatie over de CX8505 zoek kom ik op heel veel Chinese documenten, niets waar ik echt iets mee kan.

2014-07-31 15.46.11 kl.jpg
 

Youri

Nieuw lid
@dirkkroneman OK, gelukkig maar. Ik kan hiermee mijn negatieve mindset over alle mogelijkheden om geld te besparen in dit soort producten wat naar boven bijstellen.
 

andrehj

Forumguru
Om hoog-frequente storing weg te halen? Dat doe je toch niet met een diode, maar met een filter, bestaande uit spoelen, condensatoren en weerstanden?
 

LdN

Forumguru
Een condensatortje van wat pFjes over de (+) en (-) volstaat meestal wel om een Hf signaalje de nek om te draaien.
 

Falcon

Donateur
Laten we niet te ver offtopic gaan! Misschien is het zowieso handig om alle posts rondom deze USB lader te plaatsen in een apart topic?
 

Youri

Nieuw lid
Prima voorstel om de posts over de USB lader in een apart topic te zetten. Vandaag rijd ik door het land zonder lader, kan ik echt zien hoe de DAB dekking is.
 
Heeft iemand toevallig zenderlogo's voor de NPO-zenders en misschien nog andere zenders die niet zijn te downloaden via de bekende link?
Ik dacht dat ze ook eventueel zelf gemaakt konden worden.
Iemand hier ervaring mee?
Waaraan moeten de logo's voldoen que afmetingen en grootte van het bestand e.d.?
 

Evilcomputing

Senior Member
Bij Volkswagen kan je ze volgens mij gewoon downloaden. Daar staan ook de NPO zenders in.

Zie het Columbus mib draadje maar even.
 

micky

Forumguru
Heeft iemand toevallig zenderlogo's voor de NPO-zenders en misschien nog andere zenders die niet zijn te downloaden via de bekende link?
Ik dacht dat ze ook eventueel zelf gemaakt konden worden.
Iemand hier ervaring mee?
Waaraan moeten de logo's voldoen que afmetingen en grootte van het bestand e.d.?

Hier kun je ze downloaden: http://www.volkswagen.de/de/models/golf_7/brochure/senderlogos.html

overigens hoef je Duitsland niet te downloaden, die zenden de logo's automatisch mee
 
Bovenaan Onderaan