DAB+ problemen?

O3-Rider

Senior Member
Sinds maandag heb ik plots waardeloze DAB+ ontvangst. Audio valt steeds weg.
Valt ook steeds op dezelfde plekken weg, als ik het zelfde stuk weg rij.

Heb ik hier te maken met een persoonlijk issue of is er iets met DAB?
Niets aan de auto gedaan, behalve met de hand gewassen. Maar ergens water lijkt me sterk.
FM ontvangst is wel normaal, maar ja ik wil DAB.
 

serum

Senior Member
Hmm, kan er ook maar slecht aan wennen. Telkens als ik hem op DAB heb staan en weer wat zenders heb geprogrammeerd op DAB+ schakel ik uiteindelijk weer terug naar FM. Het frequent wegvallen/tracen en de duidelijk gelifte treble van sommige zenders trek ik niet zo goed.

Zojuist even gekeken, ik heb momenteel alleen NPO, maar dit zou kunnen zijn dat hij de DAB+ lijst later laadt? tref in het dab zenderoverzicht meer dan eens een zendmastje met een streepje erdoor.
 

O3-Rider

Senior Member
Zet hem maar letterlijk achter die van mij Serum. Als ik achteruit rij, dan valt gelijk de verbinding weg.
Snap er geen bal van. Ineens uit het niets amper DAB.
 

Rick

Senior Member
@serum heb als het goed is moet je naast NPO ook de commerciele zenders hebben (538, Sky etc etc). Ik heb geen last van wegvallende zenders. Rij ook wel met name in de randstad en daar schijnt de DAB ontvangst goed te zijn.
 

mvneerbos

Senior Member
Ik rij ook voornamelijk in randstad, maar ook veel Brabant, Zeeland en België. Overal heb ik gewoon goede ontvangst en ook van de commerciële zenders.

@serum; het is wel een apart mapje waar deze zenders instaan. Je hebt NPO met de publieke DAB met de normale commerciële en DAB+ met de commerciële DAB+ zenders. Lijkt me raar als dit bij jou niet zo is.
 

O3-Rider

Senior Member
Hmm dit lees ik net op het Tweakers forum, gedateerd van 10 maart:

"Vandaag had ik op de a50 tussen Arnhem en Apeldoorn heel vaak een wegvallende verbinding. Vaak no signal, terwijl dit vorige week niet zo was. Iemand een idee waardoor dat zou kunnen komen? Ik kon niets vinden over storingen/werkzaamheden."

Goh.... ben ik dan toch niet de enige....
 

serum

Senior Member
ah, ik rijd regelmatig in het midden en noorden van het land, daar valt hij frequent weg. hoogstwaarschijnlijk de locatie. Zit ik alleen nog met die gelifte trebble :)

Dit is de dekking van DAB+. Vermoedelijk zit momenteel rond de A50 een iets grotere groene vlek. Zag vanmiddag ook veel chemtrails en een paar ufo's. Misschien denkt het buitenaardse intellect dat 'deutscheslagerFM' onze muzikale spiritualiteit vertegenwoordigd en hebben ze uit voorzorg de DAB geblocked? (waarom dan alleen de A50 is mij weer een compleet raadsel, maar goed, je moet ergens beginnen)..

VCR2.jpg
 
Laatst bewerkt:

DJ'83

Lid
Dat is toevallig, ik was ook van plan om de dealer te gaan bellen omdat ik de laatste dagen vrijwel geen DAB ontvangst meer heb. Ook ik rij elke dag de A50 van Zwolle naar Arnhem en nog een stuk A15. Normaal alleen rond Arnhem ontvangst problemen, nu vrijwel de hele rit. Ben benieuwd wat de oorzaak is!
 

O3-Rider

Senior Member
Ahhhh "fijn" te horen dat het dan toch aan DAB blijkt te liggen.
Tsja waar zou ik naar toe kunnen bellen? Wie gaat er in NL over DAB?

Tot dit weekend had ik op de A50 tussen Hattem en Wapenveld een hikje in DAB bij het ecoduct. Niet eens elke keer trouwens, maar sinds maandag dus gewoon eigenlijk helemaal geen ontvangst.
 

O3-Rider

Senior Member
Uhm ik zie daar eigenlijk geen problemen.....Amper berichten uit 2014.
Nogmaals, het is sinds maandag ontstaan, daarvoor had ik geen problemen op de A50
 

O3-Rider

Senior Member
Trouwens....Bij mij valt DAB ook niet terug op FM, terwijl dat wel ingesteld staat.
Die zal ik morgen wel even doorgeven aan de dealer.
 

EdK

Forumguru
Ach dab+ is natuurlijk nog in expirimentele fase en net als voorheen met het gsm net, men zegt wel dat alles gedekt is maar dat is nog geheel niet het geval.
Misschien in grote lijnen maar ook hier in dorp in westen ene moment wel en andere moment niet.
En soms een irritante hoge piep in het geluid...
 
Bovenaan Onderaan