DAB+ problemen?

Darkside

Forumguru
Veel stations passen hun "sound" aan voordat deze in de ether gaat. Deze aanpassingen lijken 1 op 1 overgomen te zijn voor het DAB signaal. Dit is niet altijd even gunstig. Denk dat het nog wel veranderd.
Zelf vind ik bas veel lekkerder op DAB dan op FM. Als ik een lekker liedje hoor eb de radio harder zet blijft de bas iets achter op.FM. als ik die dan boost wordt het onnatuurlijk. Op DAB is die beter in balans.
Luister meestal 538, sky hits of Q nonstop
 

micky

Forumguru
@AndreM dat snap ik, daar twijfelde ik ook over (maar gezien GL BL was die kans groot), maar ik (wij) hebben een Columbus, die heeft een veel zwaardere installatie waardoor je bij de Columbus dus blijkbaar (Althans dat verwacht ik) een groot verschil hoort tussen DAB+ en FM
 

Barrokok

Actief lid
Zit met verbazing te lezen over de ervaringen met DAB+. Ik ervaar DAB+ als een grote vooruitgaan en niet te vergelijken en/of te evenaren door FM.

Voor mij is DAB+ radio in CD kwaliteit. Heerlijk!
 

Joske

Forumguru
dat klopt enerzijds wel.. je bedoelt dat de kwaliteit loepzuiver is, dat is idd een feit :)

maar het gaat hem hier over de klankkleur vermoed ik ;)
 

andrehj

Forumguru
Wat in dezen nog wel interessant is om te weten is dat de NL DAB zenders slechts een stream van 64 kbit hebben. Hier in Oost-Nederland kun je ook Duitse streams uit de lucht plukken. Die hebben een 96 kbit stream, en dat verschil is, zeker op een huiskamerinstallatie, wel hoorbaar.
 

rouwehand

Senior Member
Geluidskwaliteit (bass & hoge tonen) met DAB+ i.c.m. Columbus & CANTON geluidsysteem is absoluut hoorbaar.
In bepaalde tunnels heb je nog wel FM ontvangst maar geen DAB+.
Dus wanneer je een tunnel in rijdt en de Columbus schakelt automatisch van DAB+ over, naar FM is het zeer duidelijk hoorbaar.
 

micky

Forumguru
Net als de mediamarkt, ik ben toch niet GEK :) natuurlijk is het hoorbaar, ik rij inmiddels 30.000km met de auto, bij goed ontvangst klinkt FM gewoon veel voller, ook al willen "we" het niet graag toegeven omdat we er extra voor betaald hebben ;)
 
Heeft iemand de laatste tijd sinds een week ongeveer slechter ontvangst met de DAB en ook FM
Mijn Collega met exacte dezelfde auto en radio (Columbus met Canton) heeft hetzelfde fenomeen?

Wij rijden door heel het land maar vooral Zeeland en rond Arnhem Zwolle is het een drama
ik dacht eerst dat het kwam door het tinten van de ramen vanwege de antennes in de ramen!
Maar mijn Collega heeft dit niet ook heb ik led parkeerlicht en kentekenverlichting en hij niet
dus dat kan het niet zijn, zijn er meer mensen die dit beamen op dit moment?

Woensdag word een nog een verse exact dezelfde Skoda geleverd voor een andere collega
ben benieuw of die ook dit probleem heeft !
 

H-J

Lid
Na 4 dagen rijden vind ik DAB+ enorm tegenvallen. Ik woon in de stad van Overijssel en duurt echt lang voordat ik bij het wegrijden signaal heb. Kwaliteit vind ik ook niet echt enorm beter, laat staan de "extra" zenderkeuze want dat is echt summier.
Gelukkig werkt het BT streamen van internetradio via iPhone nog als van oudst, zelfde (digitale) kwaliteit. :rockon:
 

dijkvaneenjoost

Nieuw lid
ik heb sinds half januari ook een nieuwe Octavia met DAB+ en het valt mij ook tegen.
De ontvangst valt regelmatig weg, met name in de stad en het duurt langer voordat je geluid hebt tov FM..
En van het aantal extra zenders ben ik ook niet van onder de indruk.
 

AndreM

Forumguru
ik heb sinds half januari ook een nieuwe Octavia met DAB+ en het valt mij ook tegen.
De ontvangst valt regelmatig weg, met name in de stad en het duurt langer voordat je geluid hebt tov FM..
En van het aantal extra zenders ben ik ook niet van onder de indruk.

Heb ik zeker mazzel.
Als ik de auto start heb ik gelijk geluid van de radio met DAB+.
Ik rij veelal in de Randstad, Brabant, Zeeland en herken niet de problemen met ontvangst of geluid zoals jullie omschrijven.
Sterker nog, de collega's die bij mij het geluid hebben gehoord hebben spijt dat ze geen DAB+ als optie hebben genomen. :jaja:
 
Laatst bewerkt:

Darkside

Forumguru
Heb zelf ook geen problemen met DAB.
Radio is instant on en signaal is meer dan prima. Rij veelal in het Oosten van het land. Maar ook rond Utrecht, Den Haag en Amsterdam is ontvangst goed.
Het gebeurt echt nooit dat hij naar FM switcht omdat het signaal weg valt (tenzij een lange tunnel of ik in de garage rij bij werk).
Geluidskwaliteit vind ik ook goed. Het is iets minder "warm" maar ook minder ruis. En de bassen komen beter tot zijn recht.
Zelf erg blij met DAB. Al mag men wel meer gebruik maken van de mogelijkheden die DAB biedt in nederland.
 
Bij mij nog steeds slecht ontvangst zeker in de regio Eindhoven/Eersel
bijna altijd schakelt ie over op fm, gekke is als ik hier de grens over ga België in
perfect ontvangst van bv MNM hele land door geen enkele storing.
Ook 3 FM is meestal wel goed te ontvangen net ls alle NPO zenders?
Conclusie moet wel aan de sterkte van de DAB hier in de regio zijn
richting Denbosch /Nijmegen is het een stuk beter !

Stomme is dat hij het in het begin wel goed heeft gedaan , wat kan ik over het hoofd zien?!
graag wat advies kan ik ergens sterkte zien testen ?
 
Bovenaan Onderaan